Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Moróza
Autor: Lei (Občasný) - publikováno 14.9.2006 (13:22:12)

Zkažený měsíc

trpký svíravý

rozlitý v rákosí

jak těkavý jed

při zemi těžkne

horká omáčka tmy

sladká k zalknutí

 

Sevření prstů na ohryzku

-

po slábnoucím tepu doby

jak chrti na stopě

lační jiní



Poznámky k tomuto příspěvku
Raimund (Občasný) - 14.9.2006 > A Tvoje filozofie ? Nelačníš?
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
blabolil (Občasný) - 14.9.2006 >
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 14.9.2006 > první strofa poněkud ukecaná?
Body: 5
<reagovat 
blondýna (Občasný) - 14.9.2006 > horká omáčka tmy je omáčka.
<reagovat 
Lyryk (Občasný) - 16.9.2006 > zhola dobře...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 3.10.2006 > první strofa je zuper... tu druhou s tepem doby moc nepobírám, ale jsem te´d k večeru už nablblá ;o)
ale nějak tuším, že spolu něčím souvisí, hihi

Body: 5
<reagovat 
Claw (Občasný) - 10.10.2006 >

Proč to jiní není na dalším řádku?

 

...

jak chrti na stopě

lační

jiní

 

 


Body: 5
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 10.10.2006 > Claw> protože takhle jsem to cítil jako lepší:-)
<reagovat 
 Claw (Občasný) - 10.10.2006 > Lei> já to cítím jako horší  - jelikož tam není ani čárka - tak to čtu dohromady a to není to pravé ořechovoarašídové
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 10.10.2006 > Claw> co by tam ale dělala čárka? když to patří dohromady? právě proto se to má dohromady i číst:-) je to otázka plynutí významů, jak chce člověk tu hadici zaškrcovat nebo povolovat;

zamyslím-li se, pak je to dáno i tím, že takhle je v oslabeném postavení "lační". které je v tématu, zatímco rématem, navíc pod přízvukem, je "jiní"; kdyby se to rozepsalo, byla by obě slova na stejné úrovni, rozpadla by se ta tematicko-rematický struktura; ta slova by se od sebe trochu osamostatnila, a to jsem nechtěl...
<reagovat 
 Claw (Občasný) - 10.10.2006 > Lei> 

 /Ty bys ukecal i negramotného. /Jo, i tak by to, s trochou fantazie, šlo.


<reagovat 
Přeslička (Občasný) - 13.10.2006 > ...
Body: 5
<reagovat 
aaaaaaa (Občasný) - 15.10.2006 > Těkavý jed je těkavý a tudíž těká a za chvilku se vypaří. Podle mého soudu bude těžko na zemi těžknout.
Těžko se se vžívám do představy sladké a husté omáčky tmy. Asociuje se houbová, ale ta není sladká. Snad povidlová.Marně rovněž přemýšlím kdo jsou ti chrti, co chtějí oslabit tep doby. Myslím si že to není ani v lidských ani v psích silách. Nakopni mě.
Body: 2
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 17.10.2006 > jagara> 

Má-li někdo tak málo fantazie, že musí podpírat své lži důkazy, pak by měl říci raději rovnou pravdu.

Oscar Wilde


<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 17.10.2006 > trochu mi vadí jednostrunnost, přetížení přívlastků... na úkor jiných možných prostředků... a slábnoucí tep doby (jakkoliv může být výstižný) sis vypůjčil z mluvy socialistického realismu, na čemž mi víc než výpůjčka vadí ta zděděná fujtajblová pachuť. Ale i tak: vyvolat ve mně pocit se ti určitě daří.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 17.10.2006 > miroslawek> no, je to jen takovej střep, proto se mi tam víc strun nevešlo...

"slábnoucí tep doby" - socialistický realizmus mě nijak nezasáhl, proto ani nemůžu mít obzvláštní konotace k tepu doby; řekl bych, že se to v současnosti používá jako neutrálního klišé, být na tepu doby; možná se ale mýlím a skutečně jsem to někde nepatřičně pochytil, ale i v tom případě je mi to jedno, nemám přece jen čas sledovat třídní původ všech slov, co používám ;-)
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 17.10.2006 > Lei> no, možná tě soc. realismus nezasáhl přímo jako čtenáře, nicméně mnoho věcí (včetně této) proniklo skrze ptydepe stranických a jiných projevů do běžného jazyka, užití podobných obratů bez vědomí a práce s faktem jejich lexikalizace, tj. jako původního prostředku rozhodně není dobře... ať už sleduješ nebo nesleduješ, máš čas nebo ne, víš nebo nevíš, případně je ti to jedno... to tě možná mravně omlouvá, ale z hlediska posouzení výsledku na tom nezáleží.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 17.10.2006 > miroslawek> záleží přirozeně na tom, kdo text bude číst - pouze ti, pro něž nese zmíněné klišé konotativní významy sociálního realizmu na základě jejich většinou přímé zkušenosti, v tom můžou cítit pachuť; pokud je spojení v povědomí mluvčích bez těchto konotací, resp. je jim jeho původ (nebo aspoň část úzu) skrytý, pak jsou námitky zbytečné: je ovšem otázka, kdo a hlavně kolik lidí takovou konotaci má, to je samozřejmě čistě problém jazykovědného výzkumu...
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 17.10.2006 > Lei> Aha, takže, když někdo nezná K. J. Erbena, může autor klidně opsat pasáž z Kytice a je to pro něj v pořádku... asi ano, ovšem tato logika má jednu fatální chybu, básně neexistují v literárním vzduchoprázdnu (to snad jen někteří čtenáři), nýbrž jsou podmíněny a determinovány předchozím vývojem... to jestli někdo má a jiný nemá určité konotaci není podstatné, podstatné je, že je oprávněně může mít... a to nikoliv z důvodů čistě osobních, nýbrž věcných. Zcizovat (v případě vědomého konání, z něhož tě nutně nepodezírám, rozuměj krást) se prostě nesmí. Krátký příměr: pokud podruhé vynalezneš dynamit, jsi v pozici Cimrmana na patentovém úřadě. A v tomto případě nejsi ani tisící v řadě...
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 17.10.2006 > miroslawek> To je ovšem zásadní nepochopení! Souvislé úseky autorského textu člověk nesmí zcizovat, to je nepřiznaná citace. Ovšem obecné výrazy, jako je "tep doby", jsou majetkem celého jazykového společenství a jejich konotace jsou jednoduše psychické skutečnosti, které jinak nemají pražádnou objektivní platnost. Konotace tudíž není potencialita, nýbrž realita, a to realita přímo a bytostně odvislá od toho, jak to cítí jazykové společenství. To samozřejně není homogenní, ale většina určuje platný úzus. Jednotlivci si samozřejmě můžou vytvořit specifické konotace k jakýkoliv slovům, třeba "chleba" se jim bude pojit s něčím nechutným, ale přitom to nic nezmění na tom, že je to slovo obecně neutrální. Etymolog zas bude mít tendenci konotaci slova "oblak" s německým "Wolke" (z "ob-volk7"), ale kolik etymologů je? Proto záleží na publiku - a u něho jsem prostě takové konotace "tepu doby" nepředpokládal. To je jako kdybych tě chtěl obviňovat, žes použil výraz dejme tomu "kolo osudu", a přitom nevíš, že ten výraz v roce 268 př.n.l. použil XY z Horní Dolní, a proto se mi s tím konotuje jeho osoba a co všechno prováděla. Pokud mi vysvětlíš, že většina čtenářů konotaci na soc. realizmus má, pak uznám, že to bylo nevhodné...
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 17.10.2006 > Lei> 

Nejsem si jist, co je čí zásadní nepochopení. Řešíš problém v trošku jiném bodě, než kde se nachází a směšuješ několik věcí. Alespoň jsem však více porozuměl tvým myšlenkovým východiskům. Objasním tedy ve zkratce, proč a v čem se mýlíš:

 

Na jednu stranu nejen "obecné výrazy", nýbrž jakékoliv literární dílo se okamžikem své publikace stává "majetkem celého jazykového společenství". Nehledě na autorské právo řešící komerční užití, jednotlivé části díla lze volně užívat v běžné řeči jako, dejme tomu, nápadité připodobnění - a je-li úspěšné, dochází k lexikalizaci, kdy si řeč nějaký obrat z díla přisvojí a změní jej ve rčení obecné - již bez vnímání jeho původu. Postupem času to často dochází již tak daleko, že skutečně nebývá jednoduché a někdy již ani možné onen původ či jasnou spojitost s nějakým konkrétním literárním dílem vystopovat. Na stranu druhou to nic nemění na faktu, že nemůžeš takový obrat použít jako regulérní básnický prostředek, aniž bys přitom reflektoval skutečnost, že jsi na něj nepřišel sám a není v tomto smyslu tvůj vlastní. A naopak můžeš užít vlastně cokoliv, pokud s tou věcí pracuješ, přetváříš ji, dáváš jí nový obsah, rozměr. Pak lze užít nejen obratů nepůvodních, ale třeba přímo klišé, protože tou tvou přidanou hodnotou přestávají být tím, čím původně byly. Měřítkem oprávněnosti je pak zdařilost a míra obměny-proměny... a tam je samozřejmě prostor pro diskuzi vždy. V tomto případě je "prst na tepu doby", příp. "prst na tepu dějin", i bez ohledu na její původ čpící komunistickou rétorikou, zcela nepopiratelně vyprázdněnou zaklínací floskulí do sbírky Vladimíra Justa, kterou bych se štítil vzít do úst v běžném hovoru, neřku-li v básni - a to, co jsi s ní provedl (tj. "po slábnoucím tepu doby..."), ji dle mého tolik významně neobohatilo ani neposunulo, aby se stejně jako Tornado Lou stala jinou, lepší...

 

A tím se dostáváme ke druhému momentu, který zmiňuješ: ona argumentace "většinou jazykového společenství" a "jednotlivcem". To mi připomnělo Plecháčovy koláčové grafy sledovanosti a čtenářky Květů hlasující pro Zlatého slavíka Karla Gotta. Opravdu prostá většina určuje úzus a ten pak kvalitu? Vivat Čundrkantryšou! Holki rulez! Ale dosti zbytečně zlého sarkasmu, na publiku samozřejmě záleží, pravdaže... jenže v umění, jímž literatura, resp. poezie snad je se nedá takto sčítat, to sčítáš hrušky s jabkama. Co je vlastně ta tvá většina? Matematická většina publika, jakkoliv by mohla být drtivá, v těchto případech zkrátka není částí podstatnou. Matematická většina jedinců, jimž se dostane do rukou Holan, jeho texty nikdy neocení, přitom stejná množina si bude ustříkávat do textilu v rozkoši třeba nad skvělými nápaditostmi Jiřího Žáčka... a to bychom ještě mohli být rádi za ty dary. A přitom kvalitativní rozdíl mezi oběma pány je zasvěcenému zřejmý. Přistoupíme-li na představu nějakých homogenních, vzájemně diferencovaných skupin mezi čtenáři - ona zasvěcená = jazykově dostatečně poučená skupina, byť by se v čtenářstvu daného textu vyskytoval třeba jen jeden jediný její zástupce, je pro posouzení (nikoli však pro společenský úspěch) díla mnohem více určující a věř tomu, že taková skupina ony zmiňované konotace k jazyku minulého režimu, vědomí vyžilosti a nepůvodnosti onoho "slábnoucího tepu doby" bezesporu má. A cokoliv jsi předpokládal, věděl nebo nevěděl, je z jejího pohledu na text irelevantní.


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 17.10.2006 > miroslawek> Odpovím zítra.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 17.10.2006 > Lei> radši už snad ani ne...
<reagovat 
Emmet_RAY (Občasný) - 20.10.2006 > Poslední dobou jsem příliš líný číst diskuze, jakékoli. Přemýšlím, kdy mne taky přejde je provozovat ;-)

3-4
Body: 4
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 22.10.2006 > Na mě je to moc přetížené konvenčními obrazy, které tu najdeš v nejrůznějších modifikacích stotisíckrát. Bohužel je to pro mně jen dalším důkazem, že filologické vzdělání autora s nábojem a hloubkou básně mnoho společného nemá. Nevylučují se, to ne, ale když si člověk musí rozebírat osu výběru a podobné svinstvo na téma a réma (to má co dělat v analýze, míň už v procesu vzniku), aby z nich vytloukl význam, není to poezie, ale mechanika.
Ale celá báseň zní upřímně, to jo. 3-4
Body: 4
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 22.10.2006 > Ondrej Kern> taky že to byla ex post analýza...

ale i kdyby nebyla (i když já to tak nedělám), je to legitimní postup - jsou různé typy autorů a někteří báseň nepíšou v tranzu, nýbrž ji dlouhodobě pilují a konstruují - a světě div se, napíšou dobrou báseň;
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter