Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Až do poslední kapky...!
Autor: Renata (Občasný) - publikováno 30.12.2001 (18:44:31), v časopise 14.1.2002
AŽ DO POSLEDNÍ KAPKY
( zamyšlení nad etikou reklamy )

15. století : Tržiště. „ Kupte si perníčky ! Z lásky své milé, z vděčnosti své matičce!“ „Kupte hrníčky! Malé, velké, baculaté nebo malované! Stačí si jen vybrat!“
21. století : Schránka. Plná reklamních letáků. „Neuvěřitelné slevy! Nenechte si ujít…“ Cesta autem. Billboardy. „Vychutnej svého kozla!“ Noviny. „Nevaž se, odvaž se!“ Televize. „To nikdy nejíš sám!“
Reklama. Toto slovo pochází z latinského reclamare, což znamená ozývat se. Však také ze soubojů konkurenčních řemeslníků nebo obchodníků, kteří propagovali své výrobky, vycházel jako vítěz ten hlasitější. V dnešní době používají tvůrci reklam sofistikovanější metody a různé triky, jak lapit zákazníka do svých sítí, podstata ale zůstává stejná. Překřičet konkurenci. Ale dnes, kdy na nás reklama útočí ze všech stran, je pro reklamní agentury často těžké upoutat pozornost na propagovaný výrobek nebo společnost. Ale nevzdávají se. Naopak. Zkouší to dál a dál…Ale kam až si můžou reklamní tvůrci dovolit zajít? Existují v reklamě vůbec nějaké meze?
Zadavatelé i reklamní agentury by se měli držet souborem závazných pravidel tzv. etickým kodexem. Nad jeho dodržováním bdí samoregulační orgán, kterým je v ČR Rada pro reklamu. Ta dala v roce 2000 za pravdu pobouřeným občanům, kterým si při pohledu na billboardy s fotografií lišky stažené z kůže zvedal žaludek. Tato velkoplošná reklama musela být z ulice odstraněna. Přesto, že fotografie nepropagovala žádný výrobek, ba naopak, ochránci zvířat tímhle otevřeným způsobem upozorňovali na to, že kvůli kožichům jsou lišky mučeny. Ale lidem se realita zdála neetická. Ano, nebyla jemnocitná, ale taková realita většinou není. Podobný osud jako liška bez kožichu měly v mnoha zemích kampaně Oliviera Toscaniho pro firmu Benetton. Ukazují náš zničený svět – bolest, krev, hrůzu, ošklivost a také přirozenost. Kněz se líbá s jeptiškou, ptáci se topí v ropě, člověk postižený AIDS beznadějně umírá, zakrvácené šaty od vojáka, který zemřel ve válce a bílá holčička – andílek se objímá s malým černouškem – čertíkem. Někteří Benetton obviňují, že své kontroverzní reklamy, které nemají nic společného s oblečením, využívají k rozvíření publicity v médiích. Ale i kdybychom připustili fakt, že Benetton šokem upoutává pozornost na svou značku, stále zůstává to nejdůležitější. Nutí nás přemýšlet. Nezahaluje nás do růžového závoje přešťastného světa, kde potíže spraví kapky proti kašli nebo několik různých druhů pracích prášků. Nenabízí nám touhu žít v idealizovaném světě, ve světě bohatých, krásných, mladých a bezstarostných. Ve světě umělém. Ve světě lživém. Podivující je, že etická komise, která nezaváhala zakročit v případě „lišky“, vůbec nezareagovala na některé reklamy, které se před určitou dobou objevily na billboardech nebo v televizi . Podle mě jsou hloupé a vulgární. Např. billboard s fotografií palce v ústech naznačující felaci. Jestliže někdo nevěřícně nebo možná i zděšeně uvažoval nad tím, co vlastně vidí, po přečtení sloganu: „Do poslední kapky“, který reklamu doprovází, se stal zcela nejistým. A co by tak měla, podle Vás, tato reklama propagovat ? Světe, div se! Limonádu. Další v řadě jsou reklamy dvou různých firem doporučujících nátěrové hmoty. „Žádné příště! Chytrá barva žije nejdéle“: stojí v závěru televizního šotu v reklamním bloku. Muž s přihlouplým výrazem oznamuje s ironickým úšklebkem své tchýni, že až bude natírat další nátěr plotu, ona už tu nebude. Zesměšnění celé starší populace však nechává diváky naprosto klidnými. Stejně tak reklama druhé z firem, která nám říká, že bílé prádelko působí eroticky a zároveň nevinně, že bílá barva je krásná, čistá, zářicí a klasická. „Bílá je klasika.“ Text je doprovázen fotografií usmívající se černošky v bílém prádle. Ale pozor! Toto je inzerát pro malíře pokojů. Ne propagace tajné rasistické strany. A Rada pro reklamu mlčí.
Hranice reklamy se stále zvětšuje. To, co nebylo možné před sto lety, dnes přijímáme lhostejně. To, co dnes odmítáme, přejdeme za sto let bez povšimnutí. Nezapomeňme však, že etika v reklamě odráží způsob naší vlastní důstojnosti. Proto bychom neměli být lhostejní k výplodům, které na nás valí reklamní tvůrci. Nebo nakonec dámské punčochy budou propagovat žirafy v ZOO, jména krémů proti vráskám ponese těch pár stromů, co na planetě ještě zbyde a handicapovaný člověk bez nohou na vozíčku bude se slovy : „Nemusíte o nich jen snít. Já musím. Tak toho využijte!“ propagovat novou kolekci bot.


Poznámky k tomuto příspěvku
j'en ai marre (Občasný) - 30.12.2001 > Výborný článek. Děkuji. Jsem rád, že jsou na světě lidi, kterým nestačí kouzelná formulka: "tak se na to nedívej!". Je dobře, že ne všichni se smiřují s představou svobody jako neustálé kličkování mezi kanály (zatím televizními) a neustálým zakrýváním očí. Postoje "etických" komisí připomínají snad jen Hrabalovo "a neuvěřitelné se stalo skutkem". Takže tenhle článek si jedničku fakt zasluhuje.
Body: 5
<reagovat 
Lucie (Občasný,Redaktor) - 30.12.2001 > Jo zasluhuje. Výstižně napsáno. Reklamu s liškou považuju za jednu z nejlepších reklam. Jenže reklama, která nutí přemýšlet, je špatná reklama. Správná reklama má přece člověka paralyzovat a se zatměnim mozku ho neomylně dovést k tomu správnému druhu zboží v hyperobchodu.
Body: 5
<reagovat 
Gino Hašler (Občasný) - 30.12.2001 > Nevim jak v Cechach, ale tady zaznamenava etika dvoji standart. Na jedne strane jsou shora uvedene morbidni i sexualne orientovane reklamy bezne na kazdem rohu ci velkoplosnem "billboard" a na druhe strane kdyz na plazi nechate pobihat svou 3 letou dcerku bez podprsenky (!), nejen ze se zacnou pohorsovat lide okolo, ale zavolaji policajta, ktery vas zatkne za "indecent exposure"( cosi jako nemravne obnazovani tela).
Body: 5
<reagovat 
marjanka (Občasný) - 31.12.2001 > líbí:) reklama se staženou liškou byla špičková... loni jsem o téhle kampani taky něco psala do školy, takže jsem pročítala etický kodex a stížnosti, které rada pro reklamu projednávala a stálo to za to... docela zvláštní je, že liška porušila etický kodex například v bodech, které říkají, že "reklama nesmí bez oprávněného důvodu využívat motiv strachu" a že "reklama nesmí obsahovat tvrzení a vizuální prezentace, které by porušovaly hrubým způsobem normy slušnosti a mravnosti" - zatím jsem nepochopila, v čem tahle reklama tyto normy porušila... jenom mě to utvrzuje v přesvědčení, že všechno je tak trochu postavené na hlavu a rada zasahuje v případech, kdy vlastně zasahovat není potřeba a naopak v případech, kdy je reklama skutečně nevkusná, na to zvysoka kašlou...
jinak bych vytkla chybky jako například "člověk bez noh", protože bez noh by mohl být maximálně tak stůl...narozdíl od člověka, který by byl bez nohou;-)
Body: 5
<reagovat 
MARYLA (Občasný) - 1.1.2002 > Reklam, o kterých se dá říct, že jsou dobré je fakt málo, ale ta "reklama" s liškou k ním podle mně taky nepatří. A nejde mi ani tak o etiku nebo neetiku, ale takové "reklamy" podle mně vůbec nemají smysl (to ovšem samozřejmě neznamená, že by se měly zakazovat). A tolik některými vychvalované reklamy Benettonu ? Prý se nutí zamyslet. Opravdu ? No asi nejsem normální, nebo jsem naprosty ignorant, ale jediné "zamyšlení", které mně u takové reklamy napadne je: no dobře, ale co ta fima vlastně vyrábí ?
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 2.1.2002 > MARYLA> Musí být jediným smyslem reklamy propagování výrobku? Myslím, že ne. Jestli reklama "donutila" autorku napsat výborný článek a diskutovat s ostatními, pak je to krásné. Inu, smysl si dělá co chce...(naštěstí)
<reagovat 
j'en ai marre (Občasný) - 2.1.2002 > Jo, ještě něco: bylo by fajn využít možností Inetu a pod článek připsat adresu tolik zmiňované etické komise a odkaz na kodex.
Byl bych vděčen - a to není jen na autorku, ale i na autory v diskusi - kdyby mi někdo poradil kde ten kodex najdu.
Děkuji.
<reagovat 
Jarmila Svobodová (Občasný) - 2.1.2002 >
Body: 5
<reagovat 
marjanka (Občasný) - 15.1.2002 > všechno najdeš na stránce Rady pro reklamu: www.rpr.cz
<reagovat 
 j'en ai marre (Občasný) - 17.1.2002 > marjánka> DĚKUJI!!!
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 17.1.2002 > Milá Renato, Tvůj příspěvek je velice zajímavý, jen bych si dovolila pár připomínek. Nesoudím, že reklama na "dlouhotrvající barvu" by nechávala diváky klidnými, v mém okolí rozčílila kdekoho. "Reklamu" s liškou jsem neviděla, ale jak ji popisuješ, tak ji za dobrý nápad nepovažuji. Hovoříš o Benettonu, že nic nezahaluje do "růžového závoje přešťastného světa", ale na mne přesně tak ty objímající se děti různé barvy pleti působí. "Bílá je klasika" jsem rovněž neviděla, ale podle Tvého popisu na mě rasisticky nepůsobí ani trochu. A proč by měly stromy nést jména krémů proti vráskám? Ta souvislost mi uniká.
Hranice se dost dobře nemůže "zvětšovat", "držet se souborem pravidel" je také dosti neobratná formulace. Jinak je mi sympatické, že máš svůj názor a dokážeš si ho obhájit.
<reagovat 
čtenář Rezi - 24.1.2002 > Vzhledem k tomu, že je toto dílko pojmuto jako úvaha, chybí mi tam jakýsi závěr, který by měl shrnout téma úvahy. Neboť závěr by se dal považovat za počátek úvahy nové, navazující...

Je strašně těžké mluvit o vkusnosti či nevkusnosti reklamy, každý jedinec má jiná měřítka a navíc v dnešním světě zahlceném reklamou, zaujmou právě spíše šokující reklamy, jejichž náplň často s výrobkem propagovaným zdánlivě nesouvisí. Proto mi připadá hodně zbytečné vést úvahy tohoto typu.
Body: 3
<reagovat 
AlexBobrLetadlo (Občasný) - 2.4.2002 > Velmi dobré zamyšlnení. Ze začátku (ta liška a spol.) mi tam chyběla nějaká invence, něco nového. Ale střední část byla výborná - fakt mě to dostalo. A závěr - povedl
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter