Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Recenze, názory
 > Recenze, názory
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Pane Čtenář. Autore.
Autor: JaromirD (Občasný) - publikováno 23.11.2006 (05:30:23)

 

Pane ctenar nebo Pane Čtenář. Přijímám konstruktivní kritiku. V dnešní době, kdy všichni spěcháme, tak přehlédneme hodně věci. Doufám že ti co čtou moje články, jim rozumí a vědí co myslím. Uvědomují si že Československo, okupovali, Němci, Rusí a hodně slov se změnilo. Těší mě že máme lidí co to pozorují a opravují. Také by měli zdůrazňovat a opravovat slova co začínají mizet.

Například:

 

Grillovana slepice.

Když jsme dnes šli po náměstí,
usmálo se na nás štěstí.
Co  tam měla obchodnice,
grillovane dvě slepice.

Můj kluk se mňe tiše ptá,
tato! co to znamená.
říká se tak na Moravě,
v Praze nebo i v Ostravě?

Na roští už neříkáme,
moderními se stáváme.
S pokrokem se musi jít,

i ty slova přeměnit.


V krátké době musíme jít pryč,a jak se vrátíme, tak budu zase psát, abych připomněl co v tom spěchu přehlédneme, a také se zdokonalil ve psaní.

 

Jaromir.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
opožděné zrcadlo (Občasný) - 26.6.2007 >

Zvláštní, abych pravdu řeklo, nevšimlo jsem si nikdy a nikde, že by se říkalo "na roští". Nemá to být na roštu? Na rožni?

 

My to tady uvnitř asi tolik necítíme, jak se nám jazyk mění, jsou to změny pozvolné... člověk to líp vidí, když je dlouho pryč a pak se vrátí. Ale zrovna grilování a grilovaná slepice (i když slepice se dávno nevyrábějí, dneska už existuje jenom kuře) mně nějak nevadí.


<reagovat 
ztratila (Stálý) - 26.6.2007 >

Já myslim, že to je hned. Nedávno jsem třeba načítala spoustu věcí o Kunderovi (Milanovi, he), u každýho textu o něm se muselo poznamenat, že jeho věci původně francouzský v  češtině téměř nejsou, že si to chce přeložit všechno sám, protože je tomu nejblíž. A hned nastala polemika, jestli on si to vůbec může sám přeložit do češtiny, což je řeč, kterou on už 30 let nežije, s níž nemá živej kontakt... Jeden by myslel, že to půjde, když i k francouzštině musí mít logicky odstup - ale překladatel (Viktor Janiš???) dokládal na některých příkladech z těch přeložených esejů, že už mu to prostě stoprocentně nejde.

 

Vždycky se mi taky vybaví Klíč je pod rohožkou, kde hlavního hrdinu po návratu z emigrace vytáčí, že se najednou říká, že je něco (někdo,a le nakonec všechno) V POHODĚ. Že to je nějakej novej výstřelek, kterýmu nerozumí a  nezní mu česky. Nevím, nedávno se mi to vybavilo u nějakýho filmu z těch let, poměrně konzervativního, kde tu pohodu měli taky.  

 

Ale roští je krásný slovo! Mně to přímo evokuje ten cikánskej způsob grilování slepic, ukrást, zabít, obalit hlínou a dát péct do ohně... Joj. Slepice se teda negrilujou, ale polívka slepičí běžná je, třeba u lidí, co nenakupujou v supermarketu a ty slepice chovaj, bo znaj někoho, kdo je chová...


<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 4.7.2007 > ztratila> 

No... na pečení v hlíně je ti roští na prt. Potřebuješ udělat popel.

 

 

Ale mě by spíš zajímalo jestli se fakt někdy, než JaromirD Třešňák odešel, používalo slovo roští ve významu rošt. A vůbec se na to běžím podívat do slovníků.

 

Tož etymologicky nemají roští a rošt společného nic, nic nenasvědčuje tomu, že by se zaměňovali, v SSČ je akorát z Nerudy cosi "na rošti", tím je ale míněn(a) rožeň... Bohužel nemám přístup do korpusu, ale všechno se zdá nasvědčovat tomu, že tady se někdo uťal ;))


<reagovat 
ztratila (Stálý) - 4.7.2007 > Jako já nebo JaromirD?:) - A nemůže být Jaromír třeba potomek přistěhovalců? V tom případě by to sedělo - přejal by to slovo ze slovníku (pra?)rodičů a nemusel by je nutně používat správně.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter