Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Pravidla lži
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 29.11.2006 (20:40:34)

  Komunita narkomanů, která se na osamělém statku snaží pod vedením terapeutů překonat svůj návyk, jejich vzlety a pády…To je téma Pravidel lži, prvního hraného filmu Roberta Sedláčka, který se této oblasti věnoval již dříve ve svých dokumentech.

  Společenství zahrnuje lidi různého věku, vzdělání a nejrůznějších osudů. Jeden je bývalý drogový dealer, další prostitutka, sebevrah, bezdomovec…Každý se teď snaží začít znovu a lépe. Do jejich přísného denního režimu, skládajícího se ze skupinových terapií, procházek a péče o zvířata, zasahují události zvenku i zevnitř: za jedním z pacientů přijíždí bývalá žena s patnáctiletou dcerou, kterou od batolete neviděl. Zamilovaná dvojice se snaží vydobýt si v prostředí, kde jsou intimní kontakty zakázány, vydobýt své právo na vztah. Kartami zamíchá i objevení schovávaného kokainu…

  A přichází také nový pacient (David Švehlík). Mezi nově příchozím a jedním z členů komunity (Jiří Langmajer) dochází záhy k napětí, kdy vycházejí najevo vazby z minulosti, které k sobě ty dva osudově poutají. A možná, že je spojuje ještě něco horšího – vražda, kterou zřejmě jeden z nich spáchal.

  Sedláček a spoluautor námětu, terapeut Aleš Kuda, vycházeli ze skutečných příběhů z protidrogové komunity. A právě v autenticky působících situacích je jejich film silný. Kriminální zápletka s údajnou vraždou, kterou zřejmě přidali pro zatraktivnění tématu, pak v tomto kontextu působí trochu nadbytečně. Divák pak chvílemi neví, jestli se vlastně nedívá na detektivní film, jehož pointou má být nalezení vraha, a komunita tu není jen kulisou. Zápletka časem ustupuje do pozadí, což má ale za následek téměř úplné vymizení Švehlíkovy postavy, která byla původně ústřední. Je tady trochu znát, že scénář a posléze i film ve střižně postihlo důkladné krácení…

  Další připomínku lze mít k tomu, že Langmajerův drogový boss je zároveň jedním z dvojice, kterou má spojovat hluboký milostný vztah. Nebylo by bývalo lepší tyhle dvě úlohy rozdělit?  

  Také herecké výkony jsou poněkud kolísavé: David Švehlík přináší civilní herectví s nádechem tajemna, oproti tomu Jiří Langmajer má celou dobu masku namyšleného frajírka (v níž připomene teenegarovské role, které hrával před dvaceti lety) a působí spíše bezradně než zajímavě nejednoznačně. Ne všem postavám věříme, že jsou opravdu bývalými narkomany, na to jsou leckdy příliš vyrovnané. Žádný zvlášť propracovaný portrét nepřináší „zamilovaná“ Petra Jungmanová; daleko mnohoznačnější je oproti tomu Jana Janěková mladší v roli bývalé prostitutky. Klára Issová přehání svou stylizaci upřímné terapeutky do naivity, Martin Trnavský jako její kolega pak svou roli nehraje, jen odříkává.

 Robert Sedláček přinesl určitě zajímavý námět. Je škoda, že v jeho realizaci zůstal jen na půli cesty.

                                       

 



Poznámky k tomuto příspěvku
ttomass (Občasný) - 2.12.2006 >
Body: 5
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 20.12.2006 > Myslela jsem, že jsem ti dala jasně najevo, že mě tvůj názor nezajímá. (Dobře ho znám.) Zvaž sama, jestli ti stojí za to psát poznámky, které autor nečte.
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 20.12.2006 >

Baví mě to. Fascinuje mě představa, že se opravdu živíš jako novinářka, že ti opravdu dávají peníze za to, že píšeš takové články.

 

Nestojím o žádné ovace. Pokud nejsi úplně hloupá, ty poznámky si přečteš a třeba tš to k nčemu nasměruje. Pokud si tvůj článek a moje poznámky přečte někdo třetí, kdo viděl tentýž film, dá jedné z nás za pravdu.


<reagovat 
čtenář reagentka - 8.1.2007 > souhlasim s nazory Ztratily...takove naprosto zcestne hodnoceni filmu snad nemuze vyplodit profesionalni kritik
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 9.1.2007 > Scestné? V čempak? Koukám, že to slovo ani neumíš napsat, hlavně že umíš povrchně odsuzovat...
<reagovat 
ztratila (Občasný) - 19.12.2006 >
  •  
    • opět klišé: vzlety a pády.

    • stylistické neobratnosti: neviděl svou dceru od batolete (jako by tuto větu nekonstruoval rodilý mluvčí), Zamilovaná dvojice se snaží vydobýt si v prostředí, kde jsou intimní kontakty zakázány, vydobýt své právo na vztah.

    • S nadbytečností kriminální zápletky částečně souhlasím. Vedle ní se ovšem tvůrci snažili co nepřesněji, nebarvitěji vykreslit prostředí a zalidnit je plnokrevnými, zajímavými typy. Detektivní motiv nikdy úplně neustupuje, naopak napomáhá k přesnější charakteristice postav i situace uvnitř komunity.

    • To, co ty (trochu úsměvně) nazýváš hlubokým milostným vztahem, je ve skutečnosti spíš spojením hajzlíka se zálibou v ovládání slabých laní a ženou, která jednu závislost (na zakázaných preparátech) mění za druhou, méně zjevnou (na lidech) - o čemž svědčí i její další osudy. Tenhle moment se naopak ve filmu myslím pěkně povedl. Všimni si: jinak v komunitě dominantní Milan nechá všechny věci ohledně legalizace jejich vztahu řešit samotnou Jolanu (jeho pozdější jednání je jen součástí jeho strategické hry v rámci celé komunity, jeho vztah s Jolanou je tu pouze nástrojem). A Jolana do toho jde odhodlaně, upřímně, ačkoli v zásadě ví, že si jedině rozbije hubu. Trochu pragmaticky potom zmanipuluje výsledky hlasování o legalizaci jejich vztahu - chce aby Milan odešel. Ale proč? Aby se pověsila na dalšího chlápka. Petra Jungmannová to zahrála výborně. Langmajer nemá působit zajímavě nejednoznačně – on je prostě hajzl a manipulátor, chytrej, dominantní. Proto se kamera více než u jiných soustředí na jeho obličej, výraz očí. Což musí nutně působit trochu schematicky. Ve filmu není nezajímavých herců (Plesl, Dulava, Vrbková, která zaujme svou pouhou přítomností), jenže ne všichni dostanou prostor – postava Kláry Issová nemůže takto nepůsobit nevýrazně, tváří se pozitivně, neutrálně a klidně a vstřícně odříkává: Máš u sebe nějaký peníze? Bereš nějaký léky? Nechtěl bys nám o tom něco říct? Z toho se moc vykouzlit nedá. „Upřímná terapeutka“? - K tomuto trichu ironicky vyznívajícímu přívlastku nevidím důvod, to ej tak postavené: terapeuti musejí být upřímní, otevření, přísní – a proto jsou takoví i ve filmu.

    • Neuvedlas, v čem přesně zůstal Sedláček na půl cesty.


Body: 3
<reagovat 
 Terorista lásky (Občasný) - 13.1.2007 > ztratila> 

na tenhle film jsem teď na netu četl dost odlišné recenze

v jedné docela dobře psali, že v hřebejkovské době hvězd tam nikdo nevyniká ani nezapadá. a že ten film není efektní.

mě konec trochu zklamal, na thriller málo, na morální vyznění nic, ale jinak si to udrželo moji pozornost, to není standard.


<reagovat 
ztratila (Občasný) - 18.1.2007 >

Oplatko, ale ty nejsi schopna nějak normálně a dospěle reagovat na žádnou kritiku, všechno je osobní útok a zlý úmysl.

 

Teroristo, jo, to je zajímavej názor, v podstatě korepondující s mým.)


<reagovat 
 Terorista lásky (Občasný) - 18.1.2007 > ztratila> co se Švehlíka týče, asi v Andělu Páně ho tady sýrael dost zdrbla, ale v Pravidlech lži pro mě má své kouzlo. proto že je hezký? v obou těch recenzích na něj měli zcela odlišný názor.
<reagovat 
zirael (Občasný) - 19.1.2007 >

jako avízovaná jen podotýkám, že Pravidla lži jsem neviděla, ale Švehlík se mi naposledy dost líbil v divadle Na zábradlí v inscenaci Ředitelé, hrál tam takovýho slabošskýho hodňouse a šlo mu to moc dobře. Možná byl v Andělovi jen špatně vedenej, koneckonců ta role (zlej princ-obrat na patě-hodnej princ) moc možností nenabízela.


<reagovat 
Terorista lásky (Občasný) - 19.1.2007 > zirael: neřekl bych zlej princ na začátku. to by právě asi měl větší šťávu. v Andělu Páně mě taky nijak nezaujal.  "on" a "ona" byli jakožto charakteři dosti nudní, to ano. podle mého názoru. :o)
<reagovat 
kalais (Občasný) - 19.1.2007 > Film byl naprosto příšerný, přetrpěla jsem ten čas a pak se hned hnala z kina, jediné, co to zachraňovalo byl pohled na Langmajera, i když musím uznat, že jeho postava teda herecky nějak zvlášt povedená nebyla

co se týče zbytku - spousta zbytečností, serepetiček... ale nějak z toho nevyšlo vůbec nic

chvílema se zdálo, že to třeba bude směřovat někam dál, že to nebude jen obrázkové domino... ale hned nato to režisér zabil


<reagovat 
 Terorista lásky (Občasný) - 19.1.2007 > kalais> 

klasický případ toho, že si jeden myslí, že má pravdu, a přitom má jen názor. toť můj názor, a diskutovat o něm nebudu, díky...

 


<reagovat 
 kalais (Občasný) - 19.1.2007 > Terorista lásky> já si to myslím jen ze svého hlediska
nesouhlas se mnou! to je v pořádku

<reagovat 
 Terorista lásky (Občasný) - 20.1.2007 > kalais> aha
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 23.1.2007 > Švehlík mě naštval, protože mi odmítl poskytnout rozhovor!
Pokud jde o film, mně to opravdu připadalo padesát na padesát, protože snaha byla dobrá a občas se i něco povedlo, teď už opravdu záleží na divákovi, jestli to přijme a zamhouří nad něčím oči. Zaujalo mě ale, když jsem si pak přečetla v recenzích, že se jedná o "herecký koncert". Tak chabé výkony, jaké předvedli Langmajer, Issová nebo Jungmanová! (O Trnavském nemluvě, já původně myslela, že je to neherec.)
Osobně bych ale snahu tvůrců ocenila, zažila jsem je na tiskovce a to se pak člověk dívá na věci trochu jinak...
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 26.4.2007 >

no já nevim, ale po té co jsem viděla na můj vkus až moc českých filmů najednou v docela krátké době, tak musím říct, že pravidla lži se mi líbili víc než Kvask, Bestiář a svým způsobem i víc než Obsluhoval jsem anglického krále...

chabé výkony mi tam ale nějak unikly...

 

 


<reagovat 
čtenář nicolka15 - 17.6.2007 > jojoj na tomhle filmu sme nedavno byli ze skoluo...fakt super film..mazec..fakt tywole to co se tam odehravalo.bylo to fakt hustyy
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter