Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
...o pracovitém mravenci Kutílkovi
Autor: schizandra* (Občasný) - publikováno 2.12.2006 (09:15:29)

 

          Byla jednou jedna krásná stráň, která se koupala ve slunečních paprscích od rána do večera a překrásně voněla rozkvetlou mateřídouškou.

 Když ráno sluníčko vykouklo nad východním obzorem, rozzářila se jako posetá drahokamy, jak se zatřpytily kapičky rosy na každé travičce, na každém lístečku.

To byl ten správný čas, kdy se probouzeli mravenečci v největším mraveništi pod mladým doubkem. Královna vstávala první, pak se probudily její komorné, chůvičky zkontrolovaly, jestli je v mravenčích jesličkách a školce všechno v pořádku a nachystaly pro všechny caparty dobrou snídani. To už i dělníci a dělnice pospíchali za svojí prací, vojáci se vystřídali ve stráži, prostě každý věděl, co má dělat, aby v jejich mraveništi všechno klapalo.

         Malý Kutílek pospíchal chodbami a pozorně si je prohlížel. Včera večer se na stráni proháněli dva velicí chlupatí psi a jeden skočil právě na vrcholek mraveniště. Všichni mravenci se lekli toho zemětřesení, protože některé chodbičky se úplně zbořily pod váhou psích tlapek a celý vršek mraveniště byl rozhrabaný, jak se od něho mohutný pes Lord odrazil k dalšímu skoku.

         Kutílek se s partou svých kamarádů pustil do opravování pobořených chodbiček. Stavěli nové podpěry a vynášeli z mraveniště ty polámané, čistili cestičky, aby v nich nebyl ani jediný kamínek, o který by mohla zakopnout třeba chůvička, když vynáší mravenčí vajíčka na sluníčko.

         Byli to pilní pracanti, práce jim šla od ruky, takže než se přiblížilo poledne, bylo všechno v pořádku. Za to si naši mravenečci přece zaslouží dobrý oběd a trochu odpočinku, že Vendulko? Jenže mravenečci nejsou jako lidé, od jara do podzimu mají plno práce, musí přece nachystat mnoho zásob pro celé mraveniště, aby v zimě, když jsou schovaní ve svých komůrkách hluboko pod zemí, nikdo neměl hlad.

         Tak i náš Kutílek věděl, že odpočívat se bude až v noci a teď musí pospíchat dolů do zahrady, kde od mšic, mravenčích kraviček, co se pasou na mladých výhoncích, nadojí žejdlík sladké šťávy. Cesta do zahrady je z mraveniště velice dlouhá a číhá na ní plno nebezpečí. Může ho zašlápnout třeba ten velikánský pes, nebo sezobnout vrabec či sýkorka, kteří se shánějí po dobrotě. A tak Kutílek pelášil, co mu nožky stačily. Jen co přinesl žejdlík medovice, už běžel sbírat semínka trav a s ním plno jeho kamarádů, protože semínka jsou maličká a jeden mraveneček by jich do večera moc nenanosil.

         Blížil se večer, sluníčko se už chystalo do peřinek, mravenčí larvičky a vajíčka už dávno byly zpět v útulných komůrkách, ale dospělí mravenci stále ještě pilně pracovali. Vraceli se s ulovenými housenkami, co je nasbírali v zahradě na zelné hlávce, s drobečky chleba, které našli pod stolem na dvorku, nesli i zrníčka cukru, co spadla Filípkovi ze lžičky, když si sladil čaj. Někteří se ještě zastavili  na kus řeči v sousedním mraveništi pod šípkovým keřem, které tam vloni založila jedna jejich princezna, a pak honem honem spěchali, aby dohnali ostatní.

         Byl mezi nimi i Kutílek a nožičky ho bolely stejně jako jeho kamarády. Všichni se ale radovali, kolik práce od rána udělali, a těšili se, že si po dobré večeři lehnou do postýlky a ráno se sluníčkem zase odpočinutí vstanou.

 

         Dobrou  noc  Kutílku!

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Quotidiana (Občasný) - 5.12.2006 >

řekla bych, že Ferda mravenec je jen jeden :))

 

na pohádku mi tam chybí nějaký ten konflikt, boj dobra se zlem, morální ponaučení na závěr a vůbec nějaký děj... tohle spíš působí jako popis dne mravence Kutílka... dobrý základ, na kterém se dá stavět, ale samo o sobě to není pohádka, o kterou budou děti škemrat...

 


<reagovat 
schizandra* (Občasný) - 6.12.2006 > Quotidiana>no tak v tomto případě budu muset napsat pokračování, protože při svých toulkách se psy po stráni zjistila, že mraveniště je rozhrabané a opuštěné, takže se budeme muset vydat do blízkého lesa a najít, kam se mravenci odstěhovali, protože to byli ti velcí černí a ona má teď starosti, kdo se bude starat o mšice v zahradě...(:D))
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 6.12.2006 > hehe... mravenci totiž někde paří v mraveništi a cvrček jim k tomu hraje na housličky (o tom mám docela jasno, protože to tom psali v jedné úžasné ilustrované knížce - měla prořezané stránky, takže bylo vidět, co se děje na další stránce :D
<reagovat 
schizandra* (Občasný) - 6.12.2006 > Quotidiana> pane jo, teď mně došlo, proč se mi tady koncem léta špacírovali lesní mravenci mezi klapátky na klávesnici a mizeli někde za tiskárnou...budu muset udělat zevrubnou prohlídku blízkého okolí pracovního stolu, abych se nedočkala nějakého nemilého překvapení, když jsem jim postupně vyházela několik cvrčků oknem zpět do přírody, protože se při jejich fidlikání nedalo usnout...(:D)) jo a poslala jsem toho koníčka, tak jsem zvědavá...
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 7.12.2006 >

mravenců se jen tak nezbavíš... u nás už pěkných pár let sídlí někde ve zdi nebo za omítkou v kuchyni... vždycky na jaře a na podzim prolézají někde pod oknem na parapet, a pak do kuchyně, no a odtud až do špajzu užírat co se namane...


<reagovat 
Dani456 (Občasný) - 10.7.2007 > Pohádka o Kutílkovi je také hezká, i když tam není velký děj. Já myslím, že se děti mají seznamovat se životem zvířat. Tohle mi připadá jako příjemný popis pracovního dne jednoho mravenečka. A o to přeci jde, ne?
Body: 5
<reagovat 
schizandra* (Občasný) - 5.12.2006 > Quotidiana> víš, ty moje pohádky vlastně ani pravé pohádky nejsou, je to jen trochu zpoetizovaná realita, aby jí rozuměla i ta malá Vendulka, pro kterou jsou napsány, a pochopitelně i jiné stejně malé děti, které třeba nemají to štěstí, že jsou od malička obklopeny krásnou přírodou. Venda nestojí o princezny, je vychovávána společně se smečkou psů, miluje koně a vůbec všechna zvířata, která se od jara do jara pohybují v její blízkosti...já si ty nedostatky svých "pohádek" uvědomuji, ale do jejich textů už nebudu zasahovat a budu doufat, že se budou dětem líbit i takové, jaké jsou. No a třeba se i tobě bude líbit "pohádka na přání" o milovaném Vendině Sopránovi. Díky za kritická slova.

<reagovat 
 Quotidiana (Občasný) - 6.12.2006 > schizandra*> jj.... já jen narážím na to, že až se bude Vendulka dožadovat pohádky, bude chtít spíš "tu o tom mravencovi, jak tam....zachránil mravenčí princeznu před psem" nebo tak... :D
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 10.7.2007 > schizandra*> Hele, a jak to Venda bere, baví jí to?

Mám tak jednu kritickou připomínku: je nutné, aby story, jenom proto, že adresátem je dítě, byla po okraj plná zdrobnělin?

Totiž... lepí to pak.
<reagovat 
schizandra* (Občasný) - 14.7.2007 > Ano Dani456, právě o to jde...dík za hodnocení. (:-))
<reagovat 
schizandra* (Občasný) - 14.7.2007 >

Milé ryzí peří, Vendu to baví a bere to přesně tak, jak to bere většina tří až pětiletých dětí, které mají rády přírodu. Baví ji to taky proto, že v ní od útlého dětství žije, ví, o které mraveniště na naší stráni se jedná, chodí se na ně dívat a sleduje od jara do zimy pracovní úsilí pilných mravenců...

...pokud ti zdrobněliny vadí, nahraď si je výrazy neutrálními, vžij se do myšlení dítěte a pak si vyhodnoť,  jak na tebe takový text působí...ačkoliv - proti gustu žádný dišputát...kdybychom všichni měli stejný vkus, byla by to nuda...

 


<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 15.7.2007 > schizandra*> OU, díky, zkusilo jsem ten tvůj recept -- bez zdrobnělin je to lepší.
<reagovat 
schizandra* (Občasný) - 15.7.2007 > No vidíš, milé ryzí peří, tak si takto "překládej" i ostatní texty, zabavíš se užitečnou činností , procvičíš si slovní zásobu a budeš spokojené (;D))
<reagovat 
 opožděné zrcadlo (Občasný) - 15.7.2007 > schizandra*> To je kravina.
<reagovat 
schizandra* (Občasný) - 15.7.2007 > Pochopitelně, proto jsem ti to taky napsala...ale je tu jedno východisko - nečti moje pohádky, budeš ušetřeno, milé ryzí peří, zdrobnělin, které tě znepokojují svým sklonem k lepení pak...malému dítěti to tak nepřipadá, což zajisté zjistíš, až se o takové budeš starat...buď zdrávo a občas se trochu načechrej, to ti udělá moc dobře...(:D)))
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter