Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 3.5.
Alexej
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Co je pravdy na Harry Potterovi?
Autor: lenkova (Občasný) - publikováno 27.1.2007 (10:06:47)

 Rowlingové nikdo z nás do hlavy samozejmě nevidí a tak je těžko říct, do jaké míry byla ona prvotní inspirace podrobná a do jaké míry autorka čerpá ze svých znalostí a zkušeností, případně komu se v duchu třeba i mstí. A protože Rowlingová nežije ve vzduchoprázdnu, paralely tu samozřejmě jsou stejně jako u jejího dvorního českého překladatele Medka. Je proto náhodou a úmyslem, že uskupení záporných postav, tzv. Smrtijedů, vykazuje jistou podobnost třeba s nacistickými SS včetně jejich znamení, známého smrtihlava? Je výrazem obecné nechuti Angličanů (i když autorka je Skotka) k Francouzům skutečnost, že některé záporné postavy mají francouzská či francouzsky znějící jména? A je to moje středoevropská skutečnost, která způsobuje, že mi z některých pasáží jde mráz po zádech (například ty o náhle zmizelých lidech, zatlučených obchodech a tak)? Je přibíjení hadů na dveře ochranným zvykem anglického venkova (u nás se, tuším, příbíjeli netopýři i dravé ptactvo)?. Vnímá autorka i dnes bankovní úředníky jako nesympatické skřety? A konec konců, pokud kouzla existují, není největším kouzlem neslýchaný úspěch celého tohoto čarodějnického cyklu?

 Měla jsem možná tu smůlu, že jsem četla recenze na šestý díl vyjadřující zklamání dřív, než šestý díl samotný, a že jim musím dá v lecčems za pravdu. Nakonec, nejsem už okouzlený  –náctiletý čtenář (kteréžto věkové skupině Rowlingové neopomene sem tam zalichotit), spíše mě zajímá, jak věci fungují. A tak mě, zcela logicky, napadá celá řada vylepšení. Je ovšem pravda, že díky nim by byl šestý díl podstatně kratší a na sedmičku by už možná ani nedošlo. Jeden příklad za všechny – Harry Potter a Bradavice jsou v nebezpečí již šestým rokem, ovšem lektvar štěstí Felix felicitas, byť by jeho příprava trvá půl roku, není v dostatečném množství hotov ani na Vánoce šestého dílu. Do oběhu se dostane jen maličká dávka asi na 20 hodin, zatímco ještě v září byl v Bradavicích celý jeden kotlík! Kam se lektvar poděl, když šel Harry s Brumbálem na nejnebezpečnější misi celého šestého dílu? To oni dva ho přece potřebovali ze všech nejvíc! Vzhledem k tomu, že není tajemství, že mise končí Brumbálovou smrtí a že ho zabije Princ Míšenec (ano, to je nejpřesnější možný překlad originálního slova half-blood),   je možné se ptát, zda ho Brumbál svými posledními slovy prosí o život – anebo vzhledem k předchozímu utrpení a jeho možným fatálním následkům – spíše o smrt? Princ, který se tak jeví postavou zápornou, by se tak mohl zase stát postavou kladnou, když prosbě vyhověl.

  Stejně jako všichni ostatní musíme se i my dočkat sedmého dílu, kde by se mělo všechno definitivně vyjasnit.  Dá si autorka   tu práci, aby uzavřela důsledně všechny motivy a využila všechny možnosti, které si připravila, anebo zda příběh dopíše jen aby byl dopsán?

   V každém případě existuje stále ta základní otázka – existuje opravdu něco čarodějného z Potterova světa i v tom našem? Co když je Harry Potter přípravou na odhalení jistých skutečností stejně jako se to vypráví o podobně nadšeně přijatém Dnu nezávislosti?

Jitka Lenková

O dalších záhadách se můžete dočíst na www.zahadno.mysteria.cz

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Raimund (Občasný) - 27.1.2007 > Kydy.
<reagovat 
Meth (Občasný) - 21.7.2007 > Ještě, že jsi neznámá kdesi,
jak by se dalo snít o lese obývaném běsy,
kdyby všechno šlo snadno pochopit,
byl by svět šedivej a jak s tím žít ?
<reagovat 
Meth (Občasný) - 21.7.2007 > vynechal jsem bodíky promiń
<reagovat 
Meth (Občasný) - 21.7.2007 >
Body: 1
<reagovat 
Meth (Občasný) - 11.2.2012 > Bude to nepochybně marný pokus po takové době, ale udělám to, abych mohl vyjádřit úžas, jak se toto podnětné zamyšlení nikterak nedotklo dalších lidí

dnes je 11.2.2012 a nikdo ? pak ovšem shledávám, že vysavači mozků skoro vítězí
Takže na mne padá hrůza a deprese
Ferda

<reagovat 
Čtenář - 10.9.2013 > O jéje, vidím, že je ještě hůř !
rok a půl a nikdo ?
no tak to teda budu muset dodatek 7 dílu dopsat asi sám

<reagovat 
Čtenář - 10.9.2013 > O jéje, vidím, že je ještě hůř !
je 20130910 = rok a půl a nikdo ?
no tak to tedy budu muset dodatek 7 dílu dopsat asi sám

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je sedm + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter