Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Cesta na severozápad VI
Autor: Luk Malér (Občasný) - publikováno 6.2.2007 (08:36:25)

Cesta na severozápad VI

 

 Luk s Malérem a Tedem se prokličkovali fotrovskou ješitností, smutkem Sudet, novým životem Drážďan až do Berlína.

 

Střeďuše

 

Vstávačka na devítku. Snídaně, švédskej stůl, poloteplý brötcheny – nejlepší německej vynález hned po Einstürzende Neubauten, džusík, kávička, no ňam ňam ňam. S narvanými teřichy se kutálíme na tramvaj.

„Kde se tu kupujou lístky?“ Ted.

Naproti je trafika.

„Grüssgott,“ Luk

„Jútn Tách,“ trafikantka.

„Blbe si v Berlíně ne v Rakousku,“ Malér, „Icke bina Báliná.“

„Haben Sie Tageskarten für die Bahn?“

„Hamma nicht, in de Baan,“ usměje se.

„Co řikala? A ty lístky?“ Ted

„Tys jí nerozuměl? In der Bahn“ Tedův nechápavý pohled. „Máš ňéminu, ne? V tramvaji.“

„Jo in dér štrásnbán.“

„Tuhle úděsnou českou vejslovnost už prosim tě přede mnou nepoužívej,“ Malér, teď bez lopaty.

V tramvaji automat a blbovzdorný (německy Idiotensicher) návod. Dva celodenní pro celej Berlín. Eště furt si de koupit, východ i západ zvlášť.

„To pojedem až do toho baráku?“ Ted

Tramvaj fakt míří do bývalého obchodního domu Centrum na Alexu. Těsně před nim uhejbá a zastavuje. Vystupujem a před náma Weltuhr*. Nejdou. Pod nima partička pankáčů, jointy, lahváče, víno s petflašek a psy.

„Á der Sonderzug aus Pankow, der Sonderzug aus Pankow*,“ začne si notovat Malér.

Fensehturm – TV Věž -  renovovaná, fronta a děsný vstupný

Co máte furt na těch historickejch centrech, ptá se Berlín otráveně turistů, když zabloudí do Nikolaiviertel. Náměstíčko, kostel, dvě ulice. To vám stačí, dodal a spustil přeháňku.

Pod vysunutou roletou krámku s fotkama koukáme na leteckou fotku centra Berlína z třicátejch let. Poznávam jen zbytečky. „Tudy sme šli, radnice, kostel, teď sme tady.“ Ted je mimo. „No jo prohráli,“ říkam mu, „s Rusama, takžéé … ani kámen na kameni.“

Za Sprévou bouraj Palast der Republik. Před nim plakát, že před tejdnem v tý ocelový beznaději hráli Einstürzende Neubauten. Fyzická bolest z propasení.

Pergamon je obrovskej. Výborný plakáty.

undefined

 

 

 

„Líbit se vám nechci, ale všichni se ze mě poserete úžasem a závistí, že já sem největší,“ nafukuje se třída Unter den Linden. Vžil jsem se do Braniborských císařů nich, co si mysleli, když ji stavěli. Bylo to vo zdraví.

Když na záchod, tak do autosalonu na rohu Friedrichstrasse*.

Podvacátý vidim Braniborskou bránu. Osmnáckrát z východu, dvakrát ze západu. Průchod jak turniketem.

Výhybka: z velkýho tlustýho Meďoura tam vystupuje endérák jak malovanej – v zákazu vjezdu na zákazu zastavení a zdraví se s policajtama: kdybych šel s mym spolubydlícím Andreasem do holportu – vozil pro něj skleničky se zlatym rantlem a do Čech dětský oblečení v trochu větším množství – byl bych …

Reichstag a další obrovské vládní budovy tiše vrní – Německo je opět císařství a největší země Evropy. Kromě fronty do Reichstagu prázdno.

undefined

 

V parku za nima štyry metry dlouhá kopačka – k mistrovství světa. Špička na zemi, pata zvedlá. Minulou noc pod ní spali be

zdomáči. Ke špičce chodili chcát.

Jednou se ožral hypermarket a nádraží. Nezůstalo to bez následků. Zplodily Berlin Lehrter Stadtbahnhof. Trochu jak letiště. Ze dvou směrú nad zemí i pod zemí furt přijížděj a odjížděj S-Bahny a ICéčka, lidi prouděj z krámů do vlaků a naopak. Perpetuum mobile.*

undefined

„Do muzea????“ Ted.

Před muzeem Berlínské zdi u Check Point Charlie* pózujou frajeři v americkejch, endéráckejch a sovětskejch uniformách.

Průblik: v roce 86 sem byl v muzeu zdi zadara – na čs. pas. Napětí okolo Check Point Charlie se dalo sekat majzlikem.

„Jo, todle máš povinně. Aby tě nenapadlo, třeba jen z trucu, ze srandy nebo z frajeřiny volit komunisty.“

Nejdřív fotky z budování a pak každej příběh překonání zdi vysává z Teda otrávenost.

„Co tam píšou?“ Ted

„Máš anglinu i ňéminu přelož si to sám.“ Je jak malá zoologická zahrada: chytrej jak vopice, línej jak veš.

Procházka po Ku´Dammu – Václaváku západního Berlína. Ta hranice tu je. Uvolněnej ale tepající rytmus.

Výhybka: Dyby naši v roce 69 zdrhli… třeba bych chodil s Blixou* do školy…

Vlastně příšernej prostor kolem toho jejich kostela, vinohradský baráky z jedný strany, z další panelák jak z Petřin, ale úžasně zabydlenej a živej.

Busem na Potsdamer Platz. Kloubovym. Ted si stoupá jednou nohou na točnu a druhou na pevnou. V první zatáčce tančí.

Rána mezi voči. Závist jako hrad. To nejsou ty pražský úřednický králíkárny nebo vkus zbohatlého zelináře. Ne všechny baráky na Potsdamer Platzu sou mega, ale každej je svuj. Mluvěj svou řečí. Trochu furiantskou. Jenom to nejlepší je pro mě akorát. Cejtit tah města a HDP. Lidí jako sraček všude.

undefined

undefined

 

Jüdisches Museum jen zvenku a z povinnosti.

Těšíme se k Číňanům na rohu na smažený nudle.

„Ty si debil,“ řek mi po návratu Janek, „dybys řek, že si v Berlíně, moh sem ti dát pár adres v Kreuzbergu, klubíky, výstavky.“ Napil sem se: „Kreuzberg, jóó, to sem kurva měl…“

Nožičky ušoupaný u samý prdele. Nudle sou tu ňáký lepší než v Praze. Nevím, jesi máme věčí hlad, nebo je Číňan nucen německým rozmazleným jazýčkem.

Pivka limoška. Tentokrát dává Eurosport ňákej fotbal – ozvěny mistrovství světa.

Spát.

Zas Malér: „Cheš bejt šťastnej? Vemeš svůj problém, posadíš ho na endorfína a pošleš ho milované bytosti, do kerý zároveň pereš očekávání, že ti to vyřeší. Věříš tomu a říká se tomu láska.“

„Ty lidi sou ale kurvy, že tě eště nezabili.“ Obousměrný smích.

Jaxem přišel k Malérovi? Poprvé vykouk, dyš se spolužačky nadchýňaly čerstvym miminem (červenym svraskalym) před gymplem, řikaly jak je nádherný a dělaly na něj ťu ťu ťu ťu ťu ťu ťu ťu. Čerstvě zrozený Malér: „Co blbnete, dyť ten kočárek je heščí.“

 

Vysvětlivky:

*Weltuhr – pýcha NDR – hodiny ukazovaly, kolik je na světe kde hodin.

*Sonderzug nach Pankow – kultovní věc polozakázané Berlínské scény z osmdesátých let, něco jako Běžím s hovnem proti plátnu, Mámo neper, Jede traktor je to Zetor, apod.

*Pankow – Berlínská čtvrť, útočiště punkových kapel

* roh Unter den Linden a Friedrichstrasse – adresa jak roh Václaváku a Jindřišské

* Check Point Charlie – nejznámější silniční přechod z východního do západního Berlína

*Perpetuum mobile – poslední deska Einstürzende Neubauten – titulní věc je o novodobém kočování mezi letišti a hotely - nelze než doporučit

*Blixa Bargeld (česky hotovost) – vedoucí Einstürzende Neubauten (hroutící se nebo útočící paneláky)

 

Za blbý dva dny si zvykli na německý standard, návrat do Čech trochu šok, uvidí co dokáže lidská plíseň na kůži Země a potkají celebritu.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
stanislav (Občasný) - 6.2.2007 >

ještě, že jsem si to přečet na Liteře, protože tady to máš hovadsky roztažený přes celou obrazovku, dokonce mně se to nevejde na monitor.

jinak moc pěkný, uplně jsem se v Berlíně tak nějak málem ocitnul, jak tak o tom zevrubně píšeš.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 6.2.2007 >

Vedle už uvedených výtek mi to trochu připomíná můj oblíbený film, L' Amour l'après-midi, viděla jsem ho třikrát a nejvíc mi vždycky utkvěly ty dialogy "Jak se máš?" - "Děkuju, mám se dobře, jak se máš ty?" - "Chtěla bych pracovat jako sekretářka, umím perfektně anglicky." - "Je to tatínek. Ano, to tatínek..." - a to mě přivedlo k zajímavýmu slovu, za který mě možná ukamenujou: moralita.

 

Taky mě napadlo, jestli tebe někdy napadlo vázat tyhle svoje příběhy na pokrač do kolekce, kterou by si člověk mohl pohodlně listovat? já myslím, že tohle je jeden z těch textů, kterým by to vyloženě slušelo... A v té kolekci by i tenhle díl měl svý přesný místo a opodstatnění, ale jinak jak řekla, těžkej zadek.  


Body: 3
Doporučil 
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 6.2.2007 > ztratila> 

hele, zase ztratila. dneska jsem už narazil na Tvé krásné vytříbené znalecké poznámky pod tímhle už podruhý.

a doopravdy musím uznat, že se orientuješ. je to radost setkat se s odborníkem aspoň takhle virtuelně.


<reagovat 
ztratila (Stálý) - 6.2.2007 > ve skutečnosti, stanislave, je mi to úplně volný, kdo co píše, jak to píše, proč to píše, texty jsou mi jen pohodlým prostředkem k získání obdivu fajnšmejkrů tvýho zrna.
<reagovat 
 stanislav (Občasný) - 6.2.2007 > ztratila> vim, co je to fajnšmekr, ale fajnšmejr? to bude nějaká hodně vošklivá nadávka, co?
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 6.2.2007 > a co teprve fajnšmejra - podle vzoru předseda, stanislave!.))
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 7.2.2007 > furt nechápu, proč z toho neurobíš kolekci... takhle se to čte dobře, akorát že nemáš při ruce předchozí a další díly. to je trochu problém...
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 6.2.2007 >

Říkám si...docela dobrý marketingový tah, takhle to roztáhnout na části...když už jsem tomu dal pětkrát déčko, tak ho pošesté přece nevynechám :o)

...a just jo...vyčkám celku a pak to zhodnotím kompexně (nejlépe někde u piva)! :o)

Mimochodem...proč ses mě nezeptal, kam se dá zajít v Kreuzbergu? Klubíky, výstavky a tak. Bych Ti poradil stejně dobře jako Janek...a připojil bych také adresu svých pěti dcer, co tam jsou provdány :o)


<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 6.2.2007 > šedé> ty si dobrej - kdo by čet devatenáctistránkovej canc vcelku???
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 7.2.2007 > Luk Malér> Měl jsi o tom napsat čtyřverší...(i když furt lepší než devatenáctisetstránkovej canc)
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 7.2.2007 > šedé> to by jeden verš měřil štyry kilometry... ;-)))))
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 7.2.2007 > Luk Malér> 
<reagovat 
hajka (Občasný) - 7.2.2007 > Je jak malá zoologická zahrada: chytrej jak vopice, línej jak veš.

za tohle, jinak budu prudicka, ale umis lipejc
Body: 5
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 8.2.2007 > hajka> hele ňáxe nám to zotavilo...
<reagovat 
 hajka (Občasný) - 8.2.2007 > Luk Malér> a cos jako čekal??????? že Ti udělám radost a v tichosti skonám????? já a dělat radost chlapovi...:o)))))))))))))))))) ccc
<reagovat 
Periskop (Občasný) - 6.2.2007 > kreuzberger nächte sind lang, aber dann, aber dann! :-))
Doporučil 
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 7.2.2007 > Periskop> nojo pak buď otec kurvdrát...
<reagovat 
 Periskop (Občasný) - 7.2.2007 > Luk Malér> já? proč??? :-)))
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 7.2.2007 > Periskop> protože by ti to slušelo....;-)))))))
<reagovat 
 Periskop (Občasný) - 7.2.2007 > Luk Malér> to nepochybně... asi jako oslovi fédrpuš! :-))
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 7.2.2007 > Periskop> páč si kamrád, tak to snad radši nebudu komentovat.
<reagovat 
 Periskop (Občasný) - 8.2.2007 > Luk Malér> woe!:-))
<reagovat 
scairp (Občasný) - 7.2.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
 Luk Malér (Občasný) - 8.2.2007 > scairp> v y n i k a j í c í    v k u s  
<reagovat 
 scairp (Občasný) - 8.2.2007 > Luk Malér> o tom nepochybujem :)
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 10.2.2007 > už jsem ti určitě někde psala, že na tvých cestopisech se mi líbí, jak působí autenticky, jak všechno upřímně cedíš přes sebe - to platí i pro tento díl -- ale zrovna tenhle se mi nějak rozpadá do jednotlivých zpráv, hlášek - nějak mi ten berlín nedrží pohromadě, jako by mu chyběla nějaká dominanta, nějaká, třeba i skrytá pointa - možná kecám, kdo ví
<reagovat 
celulosa (Občasný) - 12.4.2007 > heh jako cetopis bych si to přečetl raději v celku,né po částech.Takhle to číst odmítám.Fotky prosím až na konec.Takhle z toho dělaj blivajz a sem v podezření,že je tam prostě neumíš vkládat a zmenšit si vhodně rozlišení v irfanwiew.Hudba bez námitek,dobře pasuje.Po zběžném pohledu se mi líbí velmi užití přímé řeči, v takové té rakousko-německo-české hantýrce. Čili největší devízou tvého psaní,je mistrně zvládnutá forma přímé řeči. Abych ohodnotil zbytek,nemám čas a ani chuť to číst,právě kvůli nevhodné grafické úpravě.Btw fotogaf seš příšernej,oprosti se středové kompozice a něco si o tom přečti,dík.
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter