Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Vytržení
Autor: Lei (Občasný) - publikováno 7.2.2007 (13:11:17), v časopise 9.2.2007

Jsou dny

kdy na mě mluví ptáci

mým dětským hlasem

a stromořadí ústí

na úložiště kdysi

rozpuštěných mraků

 

a vítr

měňavý mstitel

v tekutém šiku

zahltí

         umlčí

motory

z drátů vytáhne struny

a vybije z nich

násobná selhání plic

a pustinu

samohybných domácností

 

Budou hořet

strážní ohně

až budu se brát

přes hřebeny

 

- jako když zaplatíš

a vyjdeš

do syté mlhy



Poznámky k tomuto příspěvku
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 7.2.2007 >

Osobně na mě působí asi jako: řád na úkor života.

Nemohl jsem se rozhodnout s doporučením, ale nedám...i když si to dílo po formální stránce bezesporu zasluhuje, nezlob se, jist si nejsem.


<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 7.2.2007 >

Je zajímavá...a vlastně nemám nic co bych řekl proti, ale víceméně ani výrazně pro. Působivý je pro mě obraz poslední strofy a první tři verše...zbytek už ne tolik...spíše dobře a promyšleně sestavený (logický), avšak dá se říci chladný, neodnáším si z něj výraznější pocit...připomíná mi jiného zdejšího autora se kterým jsem měl zpočátku podobné problémy...jistě víš o kom mluvím...a musím podotknout, že ač obdivuji právě onu promyšlenost, které se tady dá (dovolím si tvrdit) dobře porozumět, mám radši jiný typ poezie...takže nechápu proč to sem vlasně píšu...asi proto, že se nedá napsat jen líbí.


<reagovat 
 Lei (Občasný) - 7.2.2007 > šedé> Díky za zevrubnější komentář. Za sebe můžu říct především to, že pokud moje básně působí tak, jak to ty vnímáš, není to otázka způsobu vzniku, ale mého vnitřního ustrojení, protože tato věc stejně jako mnoho jiných, u nichž se čtenáři vyjadřovali podobně jako ty, byla napsána vcelku spontánně, vyplynula bez delších úprav, byť po jistém zrání a kvasu v hlavě. Promyšleně tudíž nanjevýš jen působí:-)
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 7.2.2007 >

skvělá, mám pocit,

 

Jinak, Lei, možná pokud bys přihodil dědovu kolnu a opékání brambor v ohníčku (na druhou stranu - proč nosit kapslíky do muničního skladu..:).... celek by pak třeba nepůsobil tak "promyšleně"...

 

Unaven "lidsky hřejivými" poetikami, dovolím si tuto b. dát do výběru redakce..


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 7.2.2007 > egil> no, poslední dobou mi utíkaj nejnovější poetické trendy na Totemu...:-)
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 7.2.2007 >

Ne na Totemu,

mluvím o obecnějších a déletrvajících (zpravidla retro) "agrotrendech"...

další možností pak jsou → kuchyně, anebo, jak by řekl swedish → v remízkách.
<reagovat 
kink (Občasný) - 7.2.2007 > mno, domácnost tam je, stromořadí taky, takže je to dobré i pro mě ;)
Body: 5
<reagovat 
kink (Občasný) - 7.2.2007 > a motory, ach motory, mám jich plnou hlavu, teď z cesty od karláku na mírák, vítr (ani déšť) je neumlčel...
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 7.2.2007 > kink> jo, to chápu, ty umlčí jen konečná ekologická katastrofa nebo zelená totalita:-/
<reagovat 
kink (Občasný) - 7.2.2007 > no co, buď mi praskne hlava, nebo si udělám ten řidičák, abych nemusela chodit pěšky ;)
<reagovat 
zanzule (Občasný) - 7.2.2007 > *
Doporučil 
<reagovat 
skold (Občasný) - 7.2.2007 > já nevím.když to srovnám s honzíkem bordovic, tak je to formálně o třídu níž a děj mě už vůbec nechytl.špatně napsáno to není, ale jdou Ti přece jen více články o číně.
Body: 3
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 7.2.2007 > Hjalmar Sköld> co znamená v tomto kontextu "formálně o třídu níž"?; resp., co vůbec znamená v tomto kontextu "formálně"? jinak rotzomilé mluvit u lyriky o "ději básně", ale budiž, asi se tím myslí obsah, nebo tak něco
<reagovat 
Lhostej (Stálý) - 7.2.2007 >

na mě to naopak působí až moc osobně...

líbí se mi jen začátek.

 


<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 7.2.2007 > Taky se mi zdá dobrá, formálně to podtrhuje hezký obraz ušetřený na pointu, s čím už jsem ale měl trochu problém je malá míra "představitelnosti". Mluvím třeba o úložišti, nebo měňavém šiku tekutého větru - Ta pomnožnost mi k větru nesedí. Vlastně ty obrazy v druhé strofě vůbec. Není pochyb, že je to napsáno umně, jen se ptám, jestli ne zaumně. Taky jsem se mohl omezit na větu, že mě nějak nechytla, ale dobrá je.
Body: 4
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 7.2.2007 > Ondrej Kern> ta pomnožnost u větru je tam uvědomělě a záměrně:-) cítím to tak, a taky si to tak představuju, holt, různé druhy představivosti

ale jen napovím, že když vítr vytváří zvuky, většinou se zdají být dost pomnožné...
<reagovat 
Ondrej Kern (Občasný) - 7.2.2007 > Chápu, to s těmi různými druhy představivosti jsem si říkal, už když jsem ti to psal. Ale čímpak to teda asi bude, že některé obrazy dokáží oslovit kdekoho, zatímco jiné jsou buď a) pro skupinku zasvěcenců, b) docela subjektivní c) ad.?
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 7.2.2007 > Ondrej Kern> lidi jsou prostě různí:-)

některé druhy obraznosti/obrazů jsou jednoduše středněproudé a některé jsou takovým dobověvkusovým "andrgraundem"; mění se to navíc samozřejmě i spolu s módami

zdá se mi, že mám v jistých ohledech dost odlišné vnímání světa, takže není divu, že občas vytvářím i obecně nepříliš dobře stravitelné obrazy;
<reagovat 
MCMXLI (Občasný) - 7.2.2007 >
Body: 5
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 7.2.2007 >

To mi připomíná že mám v kolně kvas na slivovicu, jdu destilovat (vyleze z toho alkohol ale původní moment je švestka).

 

Egil: mám takový nejasný pocit, že Tvá poznámka směřovala k mé poznámce, což mne trošku rozesmutnilo, protože mám dojem, že nejde ani tak o to z jakých motivů text vychází, ale spíše jakým způsobem jsou v něm použity (notabene i tady se setkávám s takovými, které s kolnou a ohníčkem korespondují...nechci slovíčkařit, jistě si je tam najdeš sám...a každopádně myslím, že není potřeba se jim vyhýbat za každou cenu). Napsal jsem jak na mě text působí a neprezentoval to jako světonázor. Jsem si jist, že máš jiný náhled na pojem poezie, ale Tvá poznámka pro mě vyznívá jízlivě. Chci abys to věděl.


<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 7.2.2007 > šedé> 

Ano, možná trochu jízlivý podtón měla.. Omlouvám se.

 

Nicméně — pokud člověk píše například o svém dětstí na dědině, výsledek bude je ztěží působit neosobně. Takže věta "nejde ani tak o to, jaké motivy člověk užije, nýbrž JAK je užije" je pravdivá jen zčásti – jsou motivy, které jsou samy o sobě pro báseň určující (jiná věc je, že i "nebezpečný" motiv lze užít neotřele, to je ale něco jiného). Právě o motivy totiž jde. Babiččina kuchyňka s vůní hřebíčku vždy bude působit osobněji než:  "umlčí

motory

z drátů vytáhne struny

a vybije z nich

násobná selhání plic"

 

což ovšem neznamená, že druhý příklad je méně lidský či opravdový. Jenom prostě nepůsobí libě na čidla nastavená na remízky či kuchyňky (to nemyslím nijak osobně! opravdu..). Působí chladně. Odcizeně. Protože

svět není

selanka.

 


<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 7.2.2007 > egil> Že ještě otravuju...proč V. Slíva tak úspěšně působí svými motorkami, přestože se jedná o motiv značně nelibý? Není to tím, že je s nimi opravdový? Tady vážně nejde o motivy samotné, ale o jejich podání a vhodné začlenění mezi ostatní.
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 7.2.2007 > egil> 

Už je mi líp...ale byl jsem vytočenej doběla.

 

Ona věta: pokud člověk píše například o svém dětstí na dědině, výsledek bude jen ztěží působit neosobně je pravdivá jen zčásti. Záleží na tom kdo to napíše, jak to napíše a komu to dá přečíst.

 

Pokud se například bude snažit dát tomu umělecký charakter, seč mu síly stačí, aniž by měl umělecké cítění, může vyznít značně neosobně...takto můžu pokračovat v cestě od charakteristiky autora k charakteristice čtenáře až doalelujuja. Také to zakončím moudrem: lidé jsou různí...i poeticky...a to co působí na jednoho, naštěstí nepůsobí na všechny. Můžeme se shodnout (a shodneme se), že toto dílo je formálně zdařilé...má schopnost posunout pomyslnou hranici, je dejme tomu kvalitní, všechny tahy štětce jsou přesné, což ale nikdy nezaručuje, že bude uvěřitelné...a že když se potkají dva kritici, oba se rozplynou. P.S.: znám několik lidí, které babiččina kuchyňka značně deprimuje...a opravdovost je závislá nejen na autorovi, který píše buď opravdově, nebo systematicky...ale právě i na subjektu čtenáře.

 

 


<reagovat 
miirdas (Občasný) - 8.2.2007 > některá spojení ano...ne všechny..je to dobré, ale nezapůsobilo
Body: 4
<reagovat 
Barča (Občasný) - 8.2.2007 > Moc se mi líbí první strofa !!! Působí plynule, nenásilně .... a svěže ..... Pak už to nějak ztrácí citovost, určité "nadšení" ... i tajemnou atmosféru ...


Pak už asi převažuje forma ... jakoby chtěná ... Ale atmosféru to má !
Body: 5
<reagovat 
Lin Sien Ti (Občasný) - 8.2.2007 > Opravdu skvělá, Lei. Prožitek.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ondřej (Občasný) - 8.2.2007 > na mě to působí nesamozřejmě - ale tím způsobem, který se mi líbí. myslím, že je to hodně osobní...
Doporučil 
<reagovat 
rohe (Občasný) - 8.2.2007 >

dobrý text..ale přijde mi tam až příliš té efektní atmosferické obraznosti.. mám dojem že si zde text natáhl trochu víc než mu sluší.. 

 

"a vítr

měňavý mstitel

v tekutém šiku

zahltí

         umlčí"

 

 


Body: 5
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 8.2.2007 > rohe> on je tam ale dominantní:-)
<reagovat 
 rohe (Občasný) - 8.2.2007 > Lei> chápu asi to tak cítíš jako tvůrce příliš svázaný původní inspirací .. v mém čtení tam vnímám strukturální vatovitost.. ber to jako subjektivní postřeh.. ale které čtení je vlastně "objektivní" ? .-)
<reagovat 
Brain (Občasný) - 8.2.2007 > Čéče, Lei...


Budeš nasrán, ale já tomuhle - nedlouho - říkám "líná báseň"...


Je to ta situace, kdy člověka napadne ten první verš, ten silný motiv, a pak až jen něco doseká k tomu. V potu tváře, nebo naopak zlehka.


Z toho textu jsou skutečně dobré ty první dva verše, "jsou dny, kdy na mne mluví ptáci/mým dětským hlasem" odtud se může báseň zrodit, pokud jí dáš čas a hodně, velmi hodně síly... V tuto chvíli se jedná o regulérní potrat. Nevyvinutý zárodek vyplivnut ven.
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 9.2.2007 > Strašný Bakunin> Nejsem nasrán, nijak neočekávám samé nadšené reakce a o svém básnickém talentu si nedělám žádné přehnané iluze.

A je pravda, že to vyrostlo z těch prvních veršů, a taky je pravda, že zbytek je psaný - sic zlehka - asociativně: ale nakonec jak jinak? Moje technika psaní, můžu-li o nějaké mluvit, je prostě taková. Nesplétám tam měsíce pevné významové sítě, ty tam případně nalézám až ex post, většina mojich věcí je prostě intenzivní pocit předevedný do obrazů, jinak to snad ani neumím a hlavně ani nemám nutkání psát něco jiného. Já ty motivy-pocit destiluju do slov a dávám jim o něco širší kontext - a koukám, co se já sám z toho konečného výsledko dozvím, často mě to samotného udivuje.

Nakonec přiznávám, nemám ani dost času a hlavně ani dost síly, abych "rodil" básně, ale na druhou stranu si myslím, že i to, co píšu, má šanci jistým způsobem lidi hluboce oslovit, což se zdá, že občas funguje. V tomto směru jsou mé ambice naplněny.
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 7.2.2007 >

"...na autorovi, který píše buď opravdově, nebo systematicky..."

promiň, ale takto postavený protiklad je naprosto nesmyslný..

 

spíš by se dalo říct: má psaní jako příležitostný "relax, odpočine si u něj", nebo je do psaní skutečně a bytostně položený.

 

díky za povídání a - přeji pěkný večer.

 


<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 7.2.2007 > egil> 

...anebo bytostně chce něco napsat, aby ukázal "že to umí taky", hledá slova v knížkách a systematicky je spojuje.

 

Také hezký večer.


<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 9.2.2007 > šedé> 

hledá slova v knížkách a systematicky je spojuje...

 

takovou ubohost, probůh, někdo dělá? :)

 


<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 9.2.2007 > egil> 

Ne, to jsem si právě teď vymyslel, abych Tě naštval :o)

 

...když už jsme u toho...neslyšel jsi o Českém národním korpusu...který má pomáhat například textařům a básníkům třeba tím, že jim vynajde vhodné rýmy (a nejen to)? Moc príma věcička.


<reagovat 
 egil (Občasný,Redaktor) - 9.2.2007 > šedé> 

myslím, že jo, někdo na to kdysi dával upoutávku na Písmáka.., ale...

přišlo mi to spíš k smíchu (poté, to jsem překonal lehké zamrazení a zhnusení)...,

 

pro mě je opravdu opravdu dobrý souzvuk ten, který se otrocky neodehraje jen na úrovni poslední slabiky, potažmo posledních dvou...

 

často se na eufonii podílí více slov, nahrává jí celý verš.., eufonie vytvářejí sémantické tkanivo, podporují hmatatelnost a celistvost; a protmelují "viditelné s žilkováním neviditelného" (Mukařovský)....  →

 

a takový software, naštěstí!, není a snad ani nebude...


<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 9.2.2007 > egil> 

S tím by se i dalo souhlasit :o)

 

To mě baví, když čtu, najednou se to zrýmuje...a když se zpětně snažím najít s čím se to zrýmovalo, nenajdu...to jsem si pracovně nazval latentní rým :o)


<reagovat 
 Barča (Občasný) - 10.2.2007 > šedé>  Tahle diskuse se mi moc líbila, díky za ni ! Nadchl mě např. pojem --- latentní rým ---- Sama jsem si totiž takto pojmenovala --- latentní kresbu . A moc mi to pomáhá ve výtvarné činnosti. Je to ale dost náročný druh kresby ... asi podobně jako ten náročný latentní rým ...
<reagovat 
damika (Občasný) - 10.2.2007 > Viz Lin Sien Ti.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 11.2.2007 > Pro mě pěkná. Líbí se mi obzvlášť úložiště,  vybití násobných selhání plic a samohybné domácnosti.
Body: 5
<reagovat 
Claw (Občasný) - 13.2.2007 > No neke.
Doporučil 
<reagovat 
Přeslička (Občasný) - 15.2.2007 > se ještě vrátím...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 27.2.2007 > trošku mi to nejprve připomnělo nedávnou návštěvu zubaře, ale nakonec se mi podařilo se od toho dojmu oprostit... nakonec vlastně vůbec není špatná...
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 27.2.2007 > miroslawek> vytahovali ti tam struny z drátů?
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 27.2.2007 > Lei> tentokrát ne, to bylo jindy
<reagovat 
noa (Občasný) - 11.4.2007 > moc krásná! zatíná do živého

zdravím

a mimochodem, vyšetřování se ti taky povedlo a že to asi byla makačka, co?
Doporučil 
<reagovat 
 Lei (Občasný) - 15.4.2007 > noa> ahoj, už jsem tu ani nikoho nečekal, natožpak tebe:-) díky za doporučení.

vyšetřování byl celkem pěknej humus, zapotil jsem se slušně, nakonec jsem naštěstí pochopil, že je to nesrozumitelný schválně, takže to není toliko tím, že jsem blbej:-) ty tvoje překlady se mi taky líbily, nepamatuju se, která povídka to byla, ale vím, že se mi některá zdála hezky přeložená, tak jsem hledal vzadu v seznamu, a bylas to ty:-) jsem nakonec rád, že to lidem nepřijde toporný, olivová mi to taky chválila, ale když to člověk po sobě čte, přesně ví, kde s tím bojoval a desetkrát to měnil a stejně nebyl spokojenej, takže pořád z toho má pocit, že to mohlo bejt lepší, že je tam cítit ten boj s originálem a že to trochu otročí čínskej skladbě, lepší to ponechat jinejm - někdo to už po sobě radši vůbec nečte, což chápu:-)

měj se. v první chvíli jsem tě s těma vlasama ani nemoh poznat;-)
<reagovat 
bernall (Občasný) - 26.4.2007 >

mě se to líbí.


Doporučil 
<reagovat 
Hrdý (Občasný) - 7.2.2007 > zajímavý diskuse
he

vítr v tekutém šiku je dle mě blbost nebo déšt ale spíš ta blbost

a pak najednou ty motory uprostřed fauny a flóry.. to je doslovný vytržení
bych to radši nahradil ..
umlčí
stromy
z kořenů vytáhne struny
a vybije z nich
násobná selhání plic

hehe, ti do toho už fušuju, ale co.. takhle je to víc ekologický

a zbytek mi přijde zas jinam ulítlej


asi nevěřim, žes to napsal najednou, ale spíš po částech
ale jinak je to zábava.. báseň, diskuse, uražení,..bezva
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter