Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 18.4.
Valérie
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Recenze, názory
 > Recenze, názory
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Devět částí touhy
Autor: hajka (Občasný) - publikováno 7.2.2007 (20:39:31)

„ Všemocný bůh stvořil sexuální touhu a rozdělil ji na deset částí. Devět z nich dal ženě a jednu muži.“

Alí ibn Abí Tálib – manžel Muhammadovy dcery Fátimy a zakladatel šíitského islámu

 

Knihu Devět částí touhy jsem otvírala se zvědavostí a určitou ostražitostí. Po zkušenostech s knihou Bez dcerky neodejdu jsem očekávala jednostranný pohled vykreslující islám jako militantní náboženství potlačující lidská práva.

 

Brooksová přijela na střední východ coby zpravodajka The Wall Street Journalu a prožila zde šest let. Teprve po roce se smířila se skutečností, že jako žena má mnohé dveře zavřené a pochopila, že jedny jsou otevřené právě pro ni. Začala se více zabývat životem žen v islámském světě. Měla možnost rozmlouvat se ženami, které se jako muslimky narodily a byly ve víře vychovávány, některé z nich se skrývaly pod závojem dobrovolně, jiné z donucení. Mluvila i s Evropankami, které se zamilovaly, přestěhovaly a teď se snaží žít podle manželových představ, jsou spokojené, jiné rozčarované, poznala ženy, které se v průběhu let změnily z emancipovaných, evropsky žijících žen, na muslimky, které chodily neustále zahalené. Nevyhýbá se ani tématům jako je obřízka, rozvod, domácí násilí nebo trest smrti ukamenováním. Vše nekompromisně porovnává se zněním Koránu a dokazuje, že zdeformováním jeho původního poselství se postavení žen změnilo. Vyvarovala se ale pranýřování, ve své knize je důsledně objektivní, vždy ukazuje oba pohledy na věc. S překvapením jsem zjišťovala, že ne všechny ženy se chtějí zbavit hidžábu, že mnohým poskytuje pocit bezpečí, některé se pod ním dokonce cítí mnohem svobodněji.

 

Musela jsem se zamyslet, jestli naše návrhy „léčení“ ženské otázky jsou skutečně tak všespasitelné, jak se tváří. A také nad tím, jestli skutečně za všechno můžou jenom muži, protože v mnohých příbězích to byly právě ženy, které se nejvíc stavěly na odpor zrovnoprávnění.

 

Kniha Devět částí touhy rozhodně za přečtení stojí, minimálně proto, že nabízí i jiný úhel pohledu na islám a na roli žen v něm.



Poznámky k tomuto příspěvku
Adina (Občasný) - 8.2.2007 >

Zaujalo mě to, že se pod hidžábem cítí svobodněji...teda jako malá jsem strkala hlavu pod deku a cejtila jsem se pod ní taky děsně svobodně.....:o)))))) Páč jsem byla přikrytá. Tak by mě zajímalo proč se potřebujou krejt:o)

 

Může to bejt fajn knížka:o)


<reagovat 
 hajka (Občasný) - 8.2.2007 > Adina> Zdůvodňují to například i tím, že pokud jsou zakryté, muž musí vzít na vědomí pouze jejich intelekt...:o)))))))))) a taková žena je obecně považována za zbožnou a není například na ulici obtěžována a podobně...
<reagovat 
 Adina (Občasný) - 8.2.2007 > hajka> Tak to sou muslimové docela frajeři, když se nebojej zrovna toho intelektu:o) Mýho intelektu se každej bojí, bééé :o))
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 10.2.2007 > je hezké, když se člověk věnuje osvětě! možná to je docela i dobrý čtení, jak o tom píšeš. 
Body: 5
<reagovat 
 hajka (Občasný) - 10.2.2007 > stanislav> já to slupla jedním dechem....:o)
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 31.8.2007 > To muze byt zajimava knizka...kdo to Hajko vydal a kde se da prosim Te sehnat?
<reagovat 
 hajka (Občasný) - 31.8.2007 > Martin> Geraldine Brooks, Devět částí touhy, vydal Knižní klub v roce 1999, pak byla myslím ještě reedice v roce 2003, ale teď už ji seženeš buď u Fišera v Kaprovce a pokud tam ne, tak antikvariáty nebo knihovna...

<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter