Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Krátké filmy - PODZIM 2001
Autor: Richard (Občasný) - publikováno 12.3.2002 (19:17:30)
KRÁTKÉ FILMY

FK ČVUT lze nazvat i Filmovým klubem krátkých filmů.

Po celou dobu své existence - přes 17 let - si FK ČVUT stále drží jednu z mála příjemných tradic z let před rokem 1989 - pravidelné uvádění krátkých filmů před každou projekcí. Model filmového představení v běžném kině býval: týdeník (většinou narychlo splácaný tendenční černobílý dokument) a krátký, většinou animovaný filmeček. Divák měl možnost se "usadit" a rozkoukat, a když byl krátký film vhodně dramaturgicky i tematicky vybrán, pak byl také správně naladěn a soustředěn na zážitek z filmu hlavního - celovečerního.

A o to se snažíme ve FK ČVUT i my. A tak zde pravidelní návštěvníci mohli uvidět přes 350 krátkých filmů. I jejich skladba se však dobou postupně měnila.
V letech osmdesátých mnozí z tvůrců hraných filmů točit nemohli nebo nesměli. Proto nezbylo, než aby se projevovali alespoň v tvorbě dokumentární. Vznikalo tak mnoho děl nejen pozoruhodných, ale i kvalitních (filmy Věry Chytilové, Drahomíry Vihanové, Juraje Jakubiska). Vedle nich se samozřejmě produkovalo mnoho filmů dokumentárních v pravém slova smyslu - ať to byly již zmíněné kinožurnály, později týdeníky, dokumenty naučné, účelové či cestopisné. I mezi nimi se však našlo několik takových tvůrců (např.Jan Špáta), kteří nejenže si drželi stále vysokou profesní úroveň, ale do tehdejších šedivých dnů totality prostřednictvím svých filmů přinášeli něco navíc - ono světélko naděje a nejeden podnět k přemýšlení. Události posledního desetiletí se však odvíjí tak rychle a překotně, že dění zachycené velkou 35mm či 16mm kamerou a jeho následné zpracování a distribuce k divákovi už nejsou sto vyhovět požadavkům doby - rychlosti, pohotovosti a malým nákladům.

Dokumentární tvorba se přesouvá na televizní obrazovku.

A tak nezbývá proložit a oživit filmové projekce tím, co má u nás tu největší tradici i renomé: filmy animované. I ty samozřejmě prošly svým svébytným vývojem spojeným s požadavky techniky (počítačová animace) a doby (zrychlení děje).
Proto nám pro letošní sezónu FK přišlo nejpříhodnější vrátit se k tomu, co jsme již v minulosti v menší míře vyzkoušeli: ke studnici zlatého fondu české školy animovaného filmu. Jména a filmy režisérů jako Jiří Trnka, Břetislav Pojar, Jiří Brdečka, Hermína Týrlová, proslavily naší kinematografii v 40., 50. a 60. letech stejně jako proslulá nová vlna českého filmu hraného. Ty jsme se pro kontrast snažili zkombinovat s některými díly autorů časů nedávných (Jan Švankmajer, Viktor Kubal) i nejnovějších (Michaela Pavlátová, Vít Pancíř).
Předkládáme vám tedy v reprezentativním výběru mini kolekci filmových skvostů, o které lze se vší skromnosti říci, že už ji patrně nikde jinde - a hlavně na filmovém plátně - neuvidíte. Zde jsou:

 

čtvrtek 4.října

CHAPLIN LEPIČEM TAPET            13min

Klasická filmová groteska s neodolatelným Charlie Chaplinem

 

čtvrtek 11.října

BYT                                       (Jan Švankmajer, 1968  13min)

Groteska o člověku, proti kterému se nečekaně vzbouří předměty, s nimiž přichází každodenně do styku a jež by mu měly sloužit. Film využívá metodu herecké akce s animací předmětů.

Hrají Juraj Herz a David Kraus

 

čtvrtek 18.října

MUŽNÉ HRY        (Jan Švankmajer, 1985  15min)

Sarkastická kreace na téma sportovního fandovství v jeho nejnižší pudové podobě, jako zmaterializované sadistické vize, jež napadají v afektu fandu v jednotlivých momentech zápasu. Používá metodu pixilace(animace živých herců).

 

čtvrtek 25.října

AUTOPORTRÉT                (Jan Švankmajer+Jiří Barta  1988  2min)

Animovaný film natočený kombinovanými technologiemi, obsahuje tři originální autoportréty našich významných tvůrců krátkých filmů.

 

čtvrtek 1.listopadu

SBĚRNÉ SUROVOSTI   (Juraj Herz  1965  30min)

Hraná, surová groteska o relativitě hodnot – svérázný pohled na zaměstnance Sběrných surovin podle povídky Baron Prášil od Bohumila Hrabala. Středometrážní film patří tematicky k celovečernímu snímku Perličky na dně.

Hrají: Václav Halama, František Ketzek, Libuše Palečková, Bobina Maršatová

 

čtvrtek 8.listopadu

TMA, SVĚTLO, TMA       (Jan Švankmajer  1989  7min)

Černá groteska o muži, který svým tělem, smysly i podstatou postupně naplní prázdný pokoj. Jak ze tmy přišel,  tak se do tmy i ponoří…

Dokonalá animace reálných předmětů a hlíny, ale i filozofický náboj v otázce o bytí člověka.

 

čtvrtek 15.listopadu

KOSTNICE                           (Jan Švankmajer  1970  10min)

Surrealistický dokument o monumentálním díle řezbáře Jana Františka Rinta, který vyzdobil kostel Všech svatých v Sedlci u Kutné Hory pomocí 70 tisíc lidských koster a lebek.

 

čtvrtek 22.listopadu

HISTORIA NATURAE   (Jan Švankmajer  1967  9min)

Snímek věnovaný manýrismu rudolfínské doby a císaři Rudolfu II. je jen zdánlivě surrealistická hříčka s filozofickým podtextem. Osm kapitol, v  nichž oživují staré obrazy z vývoje živočišné říše je  provázeno hudbou, která zde působivě vytváří jakousi baletní suitu.

 

čtvrtek 29.listopadu

ANDĚL STRÁŽNÝ             (Libuše Čihařová  1981  9min)

Animovaná anekdota o muži, kterého anděl strážný uchrání před mnoha úskalími, ale před nebezpečím jménem žena je bezmocný.

 

čtvrtek 6.prosince

ANDĚLSKÝ KABÁT                  (Eduard Hofman  1948  9min)

Podivuhodné osudy zázračného nebeského kabátku, který mění lotry ve svatoušky. Filmová klasika animovaného filmu.

 

čtvrtek 13.prosince

Filmová lahůdka – pásmo českých  animovaných vánočních filmečků:

VESELÉ VÁNOCE ANEB KARLÍKOVO ZIMNÍ DOBRODRUŽSTVÍ (J.Novák  1983  10min)

-co všechno prožil malý Karlík před štědrovečerní nadílkou !

JAK  POSTAVIT SNĚHULÁKA  (J.Ungrád  1981  3min)

-o malé holčičce toužící po zasněžené krajině splněných přání

JAK ŠLI NADĚLOVAT  (G.Seko  1970  7min)

 -veselé příhody anděla, dvou neposedných čertíků a mikuláše při jejich zimním putování

SNĚHULÁK  (H.Týrlová  1966  8min) 

-pohádka o sněhuláku z pestrobarevné vlny

BETLÉM  ( J.Trnka  1962  10min)

-poezie českých vánoc tlumočená mistrem loutkového filmu Jiřím Trnkou



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter