miroslawek (Občasný) - 25.6.2007 > sojka> Nemám potřebu srovnávat se umělecky s Máchou a nebo se "nesmrtelně" zapisovat do čítanek. Chtěl jsem v diskuzi poukázat na něco jiného, a to na fakt, že básník se při psaní nemá ohlížet na to, zda mu někdo rozumí. To je celé. Chce-li si někdo mezi řádky vyčíst něco jiného, je to jeho problém i vizitka způsobu uvažování.
A teď k podružným věcem:
Otázkou spíš je, co víc se ti kam zaseklo. Dáš z paměti víc než 4 verše? Přiznám se, že já ne, a to jsem ten Máj skutečně celý a důkladně četl. A věř tomu, že co se týče obecné znalosti, na tom zvuku zase tolik nesejde - nebýt těch školních osnov a drilu nešťastných školáků. Na co je komu "znalost" do několika veršů redukovaného, či lépe zmrzačeného díla (pro zájemce http://www.lupomesky.cz/maj/), v nichž zde tvůj zřejmě osobní přítel Karel Hynek stále je. Skutečných znalců Máchova díla, tj. takových, kteří dohlédnou někam výrazněji dál než k bukolické idylce májového večera či dramatu milenců, zase tolik nebude. Mácha tady stále je v něčem úplně jiném, než v tom, že "hrdliččin zval ku lásce hlas"...
Kdybych chtěl psát věci, co se kdekomu kdekam zasekávají, není pro mě (technicky) nic snadnějšího... ale tu cestu jsem opustil - právě pro její nesnesitelnou lehkost...
Nikoliv potichu, ale po tichu... a po paměti...
A buď bez zcela obav, které jsi vyjádřila v závěru - to může trápit jen mne a já mám v tomto směru určitou jistotu - z ní vzešlá skepse je vyjádřená právě v této básni, což mi přijde ve vztahu k obsahu tvého komentáře zvlášť komické.