Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Když odchází topoly
Autor: rohoz (Občasný) - publikováno 27.9.2007 (12:09:02)

 

 

 

 

KDYŽ ODCHÁZÍ TOPOLY

 

 

V Komenského sadech  

na staré topoly malují bílý pruh

 

Dřevorubci říkají že

z nemocných stromů utíká duše 

 

Jak jim mám věřit 

když se drží hlíny a při kácení voní

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
tři_černí_mravenci (Občasný) - 27.9.2007 >

 


Body: 5
<reagovat 
Children Of Fall (Občasný) - 27.9.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
pomerančová (Občasný,Redaktor) - 27.9.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
pomerančová (Občasný,Redaktor) - 27.9.2007 >
<reagovat 
pomerančová (Občasný,Redaktor) - 27.9.2007 > nádherná

<reagovat 
jeřáb (Občasný) - 27.9.2007 > jo, ty důvody beru
<reagovat 
dadik (Občasný) - 27.9.2007 >
Body: 5
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 27.9.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 27.9.2007 >
Body: 3
<reagovat 
zanzule (Občasný) - 27.9.2007 > krásná **
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
marsyas (Občasný) - 28.9.2007 >

krásná myšlenka ..., ale tvé zpracování

mi nevoní


<reagovat 
drfaust (Občasný) - 28.9.2007 >
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
rohoz (Občasný) - 29.9.2007 > Chci vám poděkovat za návštěvu, hodnocení i vyjádřený názor. Děkuji.
<reagovat 
skold (Občasný) - 27.9.2007 > Líbí, to zakončení je u Tebe typické. Nicméně -není nad útesy.
Body: 5
<reagovat 
 honza_bordovicky (Občasný) - 29.9.2007 > skÖld> Já už bych mu ty útesy přestal omlacovat o hlavu;-))
Body: 5
<reagovat 
Ymy.po (Občasný) - 1.10.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
holger (Občasný) - 27.9.2007 >  Dřevorubci toho většinou moc nenakecají. Kácení stromů je jen práce, jako třeba zedničina. A voní i mrtvý strom, akorát jinak. A na jaře břízy brečí na pařezu, na podzim ne.
<reagovat 
 skold (Občasný) - 28.9.2007 > holger> nějaký mrzutý, ne ?
<reagovat 
 holger (Občasný) - 28.9.2007 > skÖld> Topoly jsou mrchy nebezpečný, mohl bych vyprávět. A nejhorší je topol osika. Tak snad proto se škaredím.  ÷))
<reagovat 
 Skafloc (Občasný) - 2.10.2007 > holger> Obvykle nenakecají... ale když už mluví, bývá to zajímavé... hlavně ti starší, ti profíci, dřevorubci i kočí, mívají v hlavě srovnáno mnoho věcí a ty se tak krásně poslouchají....
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 2.10.2007 > Vracím se nevím po kolikáté. První čtyři verše mi připadají senzační. První dva navodí jemným a úsporným způsobem náladu. Po jejich přečtení je bezpečně jasné kam se bude báseň dál ubírat. V dalších dvou je vzhledem k předchozímu sdělení velká síla. Tady už začíná konkrétní prožitek a ta prostá popisnost na efektu jen přidá. Závěr mi ovšem připadá - nevím jak to říct - odfláknutý? V něm se už popisnost míjí účinkem. Je to najednou moc natvrdo, schází mi tam ta předchozí lehkost (záměrně nepíšu volnost). Myslím, čistě osobně, že by v závěru pomohlo být trošku banálnější. Ne tak dořečený. To, jak jsi postavil prvních dvě strofy jistě umožňuje dovolit si v závěru daleko víc. (Nemůžu si v kontextu této nevzpomenout na Tvůj Dětský domov - vůbec dost často se mi vybavuje, možná častěji, než bych chtěl - kde jsi pomocí prostého sdělení dosáhl velmi silného účinku. Musím říct, že Topoly mě nepřesvědčily ani způli tolik)
Doporučil 
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 2.10.2007 > šedé> 

Honzíku, moc děkuji, rád čtu tvé kritiky, mezi jiným proto, že věřím v jejich poctivost. A tak přemýšlím a chci poslední sloku obhájit. Lze ji jistě pojmout jako hodně dopovězenou a nejspíše by se mi i líbil poněkud banálnější konec, pokud bych na nějaký přišel. Na druhou stranu je to odraz skutečného prožitku,  dodnes ve mně přetrvává, a ta bezbranost těch topolů, které tam, již odsouzeny stály celou zimu, prostě ve mně evokuje tento až dětsky přímočarý projev. Mám totiž dojem, a v mém dětském domově je to identické se závěrem - najdu si větvičku - bude jen má - že ač se na tyto silné kamžiky života dlouho připravujeme, až příliš často nás nachytají, jak už jsem napsal "dětsky bezbrané a dětsky reagující." Myslím si že zde forma jaksi podtrhuje právě tu obyčejnost daného okamžiku, kdy navzdory filosofování, i snům pochopíme, že nemáme sílu něco změnit.  Takže tak asi mé vnímání. A tvůj názor, to už se budu opakovat, mne bude zajímat vždy.


<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 2.10.2007 > rohoz> Velmi souhlasím (a mám za to, že tím nepopírám, co jsem napsal výše).
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 3.10.2007 > Včera mi to nedalo spát. V kontextu všeho, co jsem s tímhle dílem už zažil se vracím s doporučením.
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 3.10.2007 > šedé> Honzíku, v tu chvíli mám prostě radost nikoliv z doporučení, ale z potvrzení faktu, proč mne tvé, někdy i méně příznivé kritiky sice mrzí, ale nerozčilují, a naopak v dobrém popohání. Samozřejmě, že jsem si vědom svých mantinelů.
<reagovat 
rtymá (Občasný) - 2.10.2007 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 3.10.2007 > rtymá> rtymá a Ymy.po, děkuji.
<reagovat 
rohe (Občasný) - 3.10.2007 > fajn text svou nenásilností a civilností, decentností.. škoda že se tomu vymyká maličko dramatizující zalomení posledního řádku "voní", nechal bych vůni zavonět přirozeně ..naúrovni o řádek výš :-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 3.10.2007 > rohe> Láďo, děkuji, a souhlasím bez výhrad. Mám jednu nemoc, a sice,že mne jaksi zneklidňují delší řádky, jsou-li osamoceny, jako by to bylo excentrické, vím, směšné, ale je to tak. Tvá poznámka je prostě vnímavá, z nedávna jsi stejně citlivě postřehl v jiné mé básni vyčnívající "abych". Ale dám na tebe a zkusím to mé hloupé utrpení zvládnout.
<reagovat 
rohe (Občasný) - 4.10.2007 > já mám tu excentricitu rád.. svět je excentrický a nevypočitatelný stejně jako poezie tak se jí nebojme :-)
<reagovat 
anae (Občasný) - 4.10.2007 >
Body: 5
<reagovat 
anae (Občasný) - 4.10.2007 > duše unikat i přesto může .. stejně u člověka ..
<reagovat 
Naty (Stálý,Redaktor) - 4.10.2007 > Civilní, pěkné, nezklouzávající do sentimentu.
<reagovat 
Mira (Občasný) - 12.10.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
touha (Občasný) - 6.11.2007 >
Doporučil 
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 14.11.2007 > souhlasím se šedým, konec je fakt moc očekávaní a banální, je nám líto stromečků, jéje, ale nemůžeme nic dělat, to je život ;o)
ale detail s bílým pruhem je pěkný
3-4
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 15.11.2007 > Kelly> 

Kelly,

přece jen mi to nedá, a musím namítnout, že konec mi nepřijde banální a kontext, který jsi přečetla ty, tam prostě není. Je tam přesný opak - touha po životě, jak velká slova rád nemám. Přemýšlel jsem o sérii tvých kritik u mých básní, někde opravdu souhlasím, jindy ne, a toto je zrovna příklad. Obecně si myslím, zda nekritizujeme občas jiné texty pod vnitřním diktátem povinnosti dostát formě na úkor empatie.


<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 15.11.2007 > rohoz> No ne, to byla spíš reakce na nějakou tvou poznámku ve smyslu, že nás život zastihne dětsky bezbranné a dětsky reagující. V tomto smyslu jsem se vyjádřila špatně, to se omlouvám - stromy voní a touží po životě, tady mě z neempatie vážně podezírat nemusíš, naopak, vyznění je až dětsky průhledné :o) Já myslela spíš tu dětskou lítost nad tím, že nakonec co my s tím...
Ovšem pořád si myslím, že hodnotíme jaksi "technické provedení" a "umělecký dojem", a ne to, jak se povedlo čtenáři vcítit se do toho, co autor napsal.

Ale moje poznámky si zdaleka nedělají nárok na absolutní pravdu, a souhlasit s nimi vůbec nemusíš - stačí, když se nad nimi zamyslíš.
<reagovat 
usadlo (Občasný) - 21.12.2007 > jojojojo
Body: 5
<reagovat 
Šedo (Občasný) - 20.1.2008 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
jindra* (Občasný) - 1.3.2008 > **
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
nes (Občasný) - 30.7.2010 > výborné *
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter