Asociace- počátek úvahy, úsudku, soudu( rozvahy) .
Přiřazení slova představě nebo představy slovu, které probíhá zkusmo.Vědomí jakoby při tom oceňovalo známé představy a známá slova.Neslouží ke komunikaci s jinými.Zřídkakdy jsou sdělovány, některé jsou naopak důkladně skrývány
Metafora- sdělení, druh komunikace.Překračuje( přeskakuje jako překážky) běžné významy slov v zájmu emocí.Obsah může, někdy dokonce má, být pochopen několika způsoby.Připouští tedy různý výklad zabarvený emotivně.
Podobenství- opak alegorie, ve které obraz děje skrývá jiný děj obecně známý.Podobenství vysvětluje, osvětluje jiným děj známý jenom autorovi.Ulehčuje vniknutí do podstaty toho děje.K podobenství přísluší významově slovo osvícení(rozsvícení v hlavě),U alegorie působí taková slova cize, chladně.
Jako hra:
U asociace hra slov a představ s výsledným počátkem úsudku, soudu...
Metafora je výkonem, skokem v oblasti slov a jejích významů.Žonglérské zprostředkování emoce a její vyvolání.Apeluje na fantazii.
Podobenství je hrou na příklad, přiblížení.Výsledkem je uspokojující vyjasnění, osvícení děje.
Jako sdělení, prostředek komunikace:
Asociace- polotovar, výsledek i průběh pokusu, který je málokdy sdělován jiným.Někdy naopak před nimi důkladně ukryt, zašifrován.
Metafora- konstrukce, hotová stavba (předmět) přístupná více způsoby.Jako zpráva pro vytvoření pocitů a emocí, která není nutně přesná(dokonalá).Tvárná informace.
Podobenství-Sdělení jiným.Těžko přístupné až nepřístupné vyjasněno pochopitelnějším způsobem.Zpráva-příklad.Hotový předmět odkazující k jinému. |