Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Františa
Autor: rohoz (Občasný) - smazáno


Poznámky k tomuto příspěvku
ariel (Občasný) - 10.2.2008 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 10.2.2008 >
Body: 5
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 10.2.2008 >

možná trošku krátké, klidně by to stálo za delší rozpracování


<reagovat 
rohoz (Občasný) - 10.2.2008 >

ariel a Quotidiana, děkuji. S tím větším zpacováním, vnímám to tak, že to není klasická povídka a vzhledem k časové vícevrstevnatosti si netroufám preferovat některou z kontur, ale kdybych to uměl, stálo by to za to.

 

 

 


<reagovat 
ariel (Občasný) - 10.2.2008 > mně se líbí, že je to miniatura. myslím, že je tam řečeno to podstatný, zvlášť v závěru
<reagovat 
mrtvýmouchám (Občasný) - 10.2.2008 >
Body: 5
<reagovat 
holger (Občasný) - 10.2.2008 > Já na takových osudech "ujíždím".

To byl skutečný život, ať už je základ reálný, nebo je tam část autorské licence, je mi to jedno. Dá se to univerzálně napasovat na příběhy spousty lidí, válka je ( dle mého ), skutečný katalyzátor života, to není jako ofouknout od větráku z compu a léčit si rýmu. ÷)

Váhám jen nad poslední větou, čtenář asi sdělení povídky pochopí, a snad si ho i správně časově zařadí.
Doporučil 
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 10.2.2008 > holger> holgere, Zbyňku, děkuji. Já všechny své prózy opírám z 80% o skutečné události, vymýšlet si příliš neumím.
<reagovat 
skold (Občasný) - 10.2.2008 > Dokud žili rodiče, nechodila do vesnice vůbec.-> tohle jsem si musel dolů zkopírovat, abych se k tomu po dočten vrátil. Trochu mě zarazilo, že jsi to dal až na konec prvního odstavce. Né, že by to bylo nějak špatně, ale je tam odkaz na souseda, pak Vánoce, syna, syna a pak hned natvrdo zpátky k venici...po prvním přečtení mi to přišlo opravdu matoucí, možná to bude spíše tím, že jsem trochu unavený.
===
Bylo to tak od synova narození krátce po válce.- tomuhle jsem ne-úplně porozumněl; co bylo "tak" od synova narození? Jen pro pořádek....
===
Když porodní bába chtěla zapsat jméno otce, Františa odmítla. Matka se jen přežehnala a otec raději vyšel => vadí mi 2x otec.
===
Čekal jsem báseň v proze a toho jsem se také dočkal. Sice je zde minimum lyrična, ale nese to tvůj styl. Docela jsem se těšil na Rohozovu novou báseň, resp. nově publikovanou, pže jsem tě tady viděl ochomýtat se poslední dobou...rád jsem si přečetl.
Doporučil 
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 10.2.2008 > skold> 

Milý skolde, dík za tvůj věcný a trvalý zájem i zamyšlení. Myslím, že první odstavec je v pořádku. Úmyslně jsem zvolil tuto formu, kdy začnu jakoby současností a na závěr úvodu vystřelím jakési napětí, zápletku. Mám dojem,že je to nápaditější a příběhu to hned od počátku dává dynamiku. Kdybyh až na konci napsal, že Franiša zemřela, bylo byto jaksi uplakané a budilo by o dojem, že píšu spíše o smrti, což tak není.

 

Co bylo od synova narození? To, že nechodila do vesnice. Domnívám se, že je to také v pořádku, nemluvě o tom, že hned následující text příběh postupně rozvíjí. Rovněž s dvěma otci je to, myslím si, správné Vadilo by to, kdyby šlo o jednoho a téhož, ale v prvním případě de o spíše o administrativní údaj, v druhém vlastně o otce Františi. Celý text je veden spisovným jazykem a úsečně zdá se mi, že tak trochu vynikla tvrdost příběhu, proto jsem nemohl zvolit třeba táta, maminka, apod.

 

A vzhledem k naší "krajanské spřízněnosti" a tvému úsilí být nekompromisní, pak mám dojem, že máš absenci u mé poslední básně zde. A samozřejmě, že tě vidím rád a až se někdy sejdeme osobně, vyčiním ti.


<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 10.2.2008 > skold> když tak přemýšlím, s tím 2x otcem máš pravdu, je to nešikovné, popřemýšlím co s tím. Děkuju.
<reagovat 
Michelle (Občasný) - 10.2.2008 >

Život je holt někdy kurva... Pěkně napsané, čtivé.


Body: 5
<reagovat 
skold (Občasný) - 10.2.2008 > OK, díky za dovysvětlení. Jsem opravdu unavený, první poznámka byla spíše stylistická, druhou jsem udělal zkratkovitostí při přeskakování odstavců. Nicméně na otcích trvám, kdyby to bylo oddělené několika větami..., ale v rozmezí dvou krátkých vět je to moc (poprvé, asi opravdu kvůli unavě, mě to zmátlo). Poslední báseň jsem si přečetl už nekolikrát, stále hledám, poslední dobou v tom spatřuji nejúčinnější kroky....poznámku jistojistě napíšu (pořád mám v hlavě tvé útesy, rád se k nim totiž vracím)...jistě, jsi jeden z mála, s kým bych se z totemu rád setkal.
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 11.2.2008 >  
Doporučil 
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 11.2.2008 > šedé> Děkuji p. redaktore a doufám, že tě práce zde uspokojí více než na P. Až budeš mít v tomto smyslu více informací, rád si je vyslechnu, Totem tvou injekci potřebuje jako soli.
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 12.2.2008 >

To je věc vkusu. Já zas radši silnej příběh než sofistikovanou slovní akrobacii nad mělkým nepříběhem. Nebo co je podle tebe to "víc než popis jednoho všedního života"? Nemyslím řečnicky, fakt mě to zajímá.

 

Školní práce mívají obvykle jinačí kompozici. Mně tu místy vadí stylistika, chápu, že to má být strohé, mně takový styl i vyhovuje, ale ono to občas vychází velmi nesrozumitelně. Třeba pochopit, odkdy Františa nechodí do vsi, to mi taky chvíli trvalo.


Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 12.2.2008 > ztratila> u každýho člověka najdeš podobnou zápletku, která se dá popsat v textu stejnýho rozsahu... chybí mi děj. smysl. příhoda. konkrétní situace.

popis je školní práce. povídka vypadá jinak.
Doporučil 
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 12.2.2008 > Ono se to ale jako povídka netváří. Tváří se to jako životní příběh.
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 12.2.2008 > ztratila> popis.
<reagovat 
Loco (Občasný) - 12.2.2008 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
ariel (Občasný) - 12.2.2008 >
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 12.2.2008 > ariel> arieili a Loco, děkuji
<reagovat 
Periskop (Občasný) - 12.2.2008 > nějak se mi to nechce okecávat... snad jen: už delší dobu je mi prostota mnohem bližší než nudné artistní exhibice... takže dé...
Doporučil 
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 12.2.2008 > A jak si představuješ životní příběh?:)
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 12.2.2008 > ztratila> stejně popisně. ale jak jsem napsal, příběh, o kterym se dá lidem vyprávět, zažije každej.

mimochodem, nauč se reagovat tak, že klikneš na reagovat. ostatní se pak ve tvejch rozhovorech ztrácej.
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 12.2.2008 > ztratila> ztratila, děkuji za hodnocení i názor, pokud jde o neúplnou srozumitelnost, člověk to píše a je přesvědčen, že vše vyplývá když ne hned, pak z následujících vět, ale pravdu máš ty, budu si muset dávat větší pozor. Děkuji.
<reagovat 
 ztratila (Stálý) - 12.2.2008 > zase zkrvák> Budu to trénovat. Příběh, o kterým se dá lidem vyprávět, zažije každej. Ano. Ale napsat životnej příběh umí opravdu málokdo. Ačkolï profesor Stich říkal, že postmodernisté by měli vyprávět příběhy.
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 12.2.2008 > zase zkrvák> 

zase_zkrvák,

myslím si, bez pocitu zloby, že hodnocení dvojkou je prostě mimo, ale spíše bych zareagoval na tvou připomínku, že se jedná jen o popis. Četl jsem tvou hezkou prózu - vráňata a doporučil jsem ji, poněvadž má hezký, živý jazyk, je dobře členěna, apod. Ale nicméně, objektivně jde rovněž jen o popis. Je to vždy otázka do diskuse. Podstatnější je, že můj text nabízí souběžně čtenáři spontánní uvědomování  si dobových těžkostí, aniž bych ho msel uvádět do psychologických schémat, tvůj text vyniká podle mne jazykem, ale polož si sám otázku, kolik toho nabízí navíc. Nesrovnával bych to, kdybys tady prostě svým hodnocením, uvažuji v kontextu celkové úrovně tohoto serveru, nepřestřelil, čímž ti neberu toto právo. Všiml jsem i, že jsi text doporučil a hodnotil dvojkou, prostě mi to nejde dohromady, třeba už jen proto, že součástí hodnocení by měla být i řekněme forma, a troufám si říct, že od slohové práce se přece jen trochu liší. Určitě by se podobný text dal napsat obšírněji, nabízí řadu podtémat a jejich rozvedení, volil jsem stručnou formu, obě by však měly mít místo, to ano.

 

 


<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 12.2.2008 > ztratila> proto taky to dé. napsal jsem, že je to hezky a snad i dobře napsaný.

líbí se mi, jak na sobě pracuješ:-)
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 12.2.2008 > rohoz> vráňata jsou pokračovánim dvou světů, bude na ně navazovat další část. tvá poznámka je mimo.
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 12.2.2008 > zase zkrvák> to jsem netušil, samozřejmě v kontextu dalších částí můžeš mít pravdu.
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 12.2.2008 > rohoz> tak... u těch vráňat je celkem jasný, že na něco navazujou, když začínaj nějakym šestnáctym odstavcem (snad) a dvojkou v úvodu. pokračování ještě neni napsaný, ale už je rozmyšlený... stejně tak to bylo hned po napsání dvou světů.
<reagovat 
 ztratila (Stálý) - 12.2.2008 > zase zkrvák> Ale to, že navazujou na něco, co ani neexistuje, čtenář nemusí - a ani nemůže brát zřetel.Ten text existuje sám o sobě. Žádnou další část podle všeho zatím nemá. A ten příběh tam je právě jinačí než tady - takový, přibližně řečeno hůř obhajitelný.
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 12.2.2008 > ztratila> tuhle námitku jsem čekal.

ano. zatim jsou to dva zdánlivě nenavazující texty.
<reagovat 
 ztratila (Stálý) - 12.2.2008 > zase zkrvák> 

Tos nějak čekat musel, že jo. Čtenář ty texty vnímá tak, jak jsou. Kontext, který nastolí další (předcházející nebo následující) části, ten text (i kvalitativně) může logicky dost posunout.

 

Životní příběhy jsou celkem specifická rubrika, trochu se jí blíží "Zpovědi, pocity" - což byl kdysi zvláštní prostor, kde se moc neranařilo, protože se respektovala intimita autora. Ve smyslu (nadsazeně): ""nevysmíváme se ti, že se rozněžňuješ nad odrazem měsíce v řece, v níž ses učil plavat, ačkoli kdybys fabuloval, asi bychom se nemohli nezasmát". Já jsem tu trochu lezla dneska a nakonec asi beru všechny formy životního příběhu. Ten o holce, co mladinká porodí, dospěje - a octne se vlastně na konci. Z kluků a holek, co spolu chodí do hospody a filozofuje se přitom o slepicích. I třeba z průkopníka raioamatérství Pravoslava Motyčky, o kterým tu hezky psala jeho vnučka Yvča. A pravda je, že když se ty věci položí vedle sebe, rohoz prostě nabízí méně banální životní příběh než ty ve svých prózách a tvoje věci jsou jazykově propracovanější. Ačkoli si zrovna říkám, že cílem životního příběhu asi není položit čtenáře na lopatky co nebrilantnějším opisem toho, že (třeba) Jiří Wolker se narodil, dostal tuberkulózu a zemřel.


<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 12.2.2008 > ztratila> zase zkrvák (Pravidelný) - 12.2. > ztratila> tuhle námitku jsem čekal.

ano. zatim jsou to dva zdánlivě nenavazující texty.
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 13.2.2008 > To hej, ale o zdůraznila bych spíš to druhý. Strohé vypsání docela pohnutého životního osudu a pokus o velkou literaturu s příběhem spíš vágnějším - to je jako míchat jabka s hruškama. Záleží na tom, jestli tě zajímá spíš forma, nebo obsah.
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 13.2.2008 > ztratila> Chtěl bych jen poznamenat, znovu v obecní rovině, že i strohý sloh vyprávění, jakási úsečnost která je patrná i v tomto textu, je někdy vhodnější formou, svým sarkastickým rytmem, zvláště v časově vrstevnatých příbězích o životních peripetijích, než jazyk barvitější. Může to být jako asociační hudební doprovod jednotlivých událostí, které samy o sobě poutají účast čtenáře a nepotřebují komentovat. U povídek, kde jsou příběhy časově vymezeny na malém prostoru a místě, a často s jedinou ústřední zápletkou, je domalovávání jazykem nezbytné, ale i zde formou mikropovídky lze dosáhnout potřebného účinku. Ten sloh, zde volený, byl spontánní, a ve své úsečnosti mi není běžně vlastní. A děkuji za podnětnou diskusi.
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 13.2.2008 > rohoz> já bych na uplnej závěr svý exhibice chtěl zdůraznit, že jsem svym hodnocenim vyjadřoval potěšení nad stylem, ale zklamání z... nepokračování. prostě mi to přišlo jako pěknej úvod. ale bohužel nic víc. timto končim diskusi, kterou jsem vlastně ani nechtěl zahájit:-)
<reagovat 
ztratila (Stálý) - 13.2.2008 > Každej pes jiná ;)
<reagovat 
claim (Občasný) - 13.2.2008 > jistá strohost a úspornost výrazu, kdy je mi ponechána volnost, jakými emocemi příběh uchopím, mi vyhovuje, formu obdivuji.
Doporučil 
<reagovat 
Zu* (Občasný) - 15.2.2008 > ono je to hodně opravdové a i kdyby sis tu opravdovost vymyslel, má náznak pravdivosti a výpovědi, která se přímo či nepřímo dotkla právě Tebe a nebo kohokoli v Tvém okolí...dnes se to nevidí, nenosí...právě proto je to tak silné a poutavé, alespoň pro mě*
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
zase zkrvák (Občasný) - 11.2.2008 > no.... a co dál???
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 11.2.2008 > zase zkrvák> nevím, už není
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 12.2.2008 > rohoz> no mně jde o to, že je to sice hezky a (snad i) dobře napsaný, ale je to jen popis jednoho všedního života. nic víc. a myslim si, že to je škoda.

školní práce.
Body: 2
<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 15.2.2008 > zase zkrvák> i já se ptám, a co dál? ta dvojka je zcela adekvátní
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 15.2.2008 > Max Bubakoff> 

Maxi,

skutečně, co by mělo být dál? Obsahově po mém soudu již nic,  formálně by se daly ještě popsat nějaké epizody, ale také nemusely, příběh jako takový je ukončený. Dík za zastavení.


<reagovat 
 Max Bubakoff (Občasný) - 15.2.2008 > rohoz> je to odfláknutý... dala by se z toho vykřesat povídka, klidně na deset... patnáct stránek... tohle působí dojmem poznámek k chystanému dílu...
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 15.2.2008 > Max Bubakoff> což by autor měl brát spíš jako pochvalu, pošťouchnutí do další práce, protože to neni to naše typický vyser se na to (několikrát jsem to kdysi psal oplatce, legendárnímu fejetonistovi MZF a podobnejm), ale spíš kurva, dělej, může to bejt mnohem lepší.
<reagovat 
 rohoz (Občasný) - 15.2.2008 > Max Bubakoff> Maxi, to by se jistě dala, ale téměř nikdo by ji zde nečetl. Významně rozsáhlejší texty jsou vhodné pro papír. Ale pozor, není t povídka, ani tak není prezentovaná a nemá ani její tvar. Takže hodnotit ji pohledem povídky není správné. Je to prozický útvar, a jsem stále přesvědčen, že zvolený styl dobře odpovídá obsahu, respektivě je to jeden z možných způsobů. Vaše kritika, myslím i zkrvákova, pořád neopouští formát povídky, ale tak to ani být nemůže, ctíme-li její pravidla, zejména určitou sevřenost v čase a místě. Spíše by to mohl být, přijmu-li tvou výhradu, jako základk nějaké novele.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení     Novější>>>

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter