Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Proč vadí cikán?
Autor: weitinger (Občasný) - publikováno 27.2.2008 (00:35:08)

Včera jsem byl vyloučen z jednoho serveru. Bezostyšně mě vyhodili, prý za vulgární výrazy. Já a vulgární výrazy. To nejde jaksi dohromady. Hrubky ano, ale vulgarita?

O co šlo? Napsal jsem v příspěvku 1. nezávislá mafiánsko-cikánská Kosovská republika /tohle téma tu rozebírat nehodlám/. Zkoušel jsem umazávat jednotlivá slova a nakonec vyšlo najevo, že to sprosté je cikánská. Jednička je dobrá, mafiáni nevadí, Kosovo jakbysmet, republika a nezávislost v pořádku, jen ti cikáni jim vadili. Dle mého názoru by vulgární bylo tak nanejvýš cigoš. Ale to já nepoužil.

Tak jsem si položil otázku proč vadí cikán? Jasný, dnes se z neznámých příčin ustálilo slovo róm. Nechci rozebírat důvody, nejsou mi jasné. Ani to nepotřebuji vědět, jen doufám, že to ví populace naší oblíbené menšiny. Pozastavím se nad slovem cikán, které mě naučila máma, kvůli módnímu trendu to měnit nebudu. Nehledě na to, že za pár let to může být přesně naopak a urážet bude označení rom.

Jak znám náš národ, býváme poturčenější Turků - asi se bude přejmenovávat. Pravda, slavných cikánů není moc, takže ulice a náměstí si zachovají své dosavadní názvy. Zajímám se ovšem o hudbu a film. A zde se budou dít věci. Třeba opereta Cikánský baron od mistra valčíků Johanna Strausse mladšího naprosto nevyhovuje. Rómský baron se jistě osvědčí a zdomácní na našich scénách. Slavný ruský film Cikáni jdou do nebe Emila Loteana prozářený nádhernou hudbou Jevgenije Dogy s novým názvem už tak pěkný nebude. Zde doporučuji použít původní název Tabor uchodit v nebo. A ten zmatek a chaos v písních lidových. Ani nechci pomyslet /s rýmováním bude potíž/.

Příkladů je hodně, jak říká nechvalně známý hrdina sametové revoluce V.H.: jsou to paradoxy. Taky nikomu nezazlívám, že mi říká gadžo. Jednak nevím, co to slovo znamená, jednak, ať si říká, když ho to naučila maminka.

Už se těším, až přijde doba, kdy nás tohle etnikum v počtu obyvatel přeroste a nařídí nám, co a jak správně říkat a psát. A vyhlásí svou 2. republiku. Ale to je docela jiná kapitola, snad příště.



Poznámky k tomuto příspěvku
Martin (Stálý,Redaktor) - 27.2.2008 >

Je mi jasny, ze zalezi na citeni toho ktereho z nas, pro mne Cikan neznamena citove take nic vulgarniho, dokonce mi prijde toto pojmenovani daleko hezci, nez nove moderni Rom..presne, jak pises...


<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 27.2.2008 > zajímavá úvaha
mimochodem opereta Cikánský baron je skvělá a film Cikáni jsou do nebe je přímo exkluzivní,i když ani původní znění mi nevadí neb jazyk tvůrce ovládám:-)
<reagovat 
Bohumil Vědronecky (Občasný) - 22.5.2008 > Slovní zásoba se neustále vyvíjí, nová slova vznikají a stará zanikají. Róm je navíc slovo mezinárodní, jako například CD-rom, takže mu rozumnějí i cizinci.
Body: 1
<reagovat 
robert g. (Občasný) - 20.7.2012 > říkám to pořád..dejte do škol taky romsko-českej nebo česko-romskej slovník,mohla by to bejt aspon dobrá pomucka..bude to urcite tezky,ale nevim,proc by se v hodinach cehokoli,nemohl pouzivat..i takový jazyk,má určitě krásná slova,melodie a příběhy..cikánské pohádky například,v originálu..no nic,to mne jen tak napadlo..
Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter