Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Hudba
 > Hudba
 > Profily
 > Recenze
 > Zajímavosti
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
David Kraus
Autor: ddeisy (Občasný) - publikováno 16.5.2002 (00:24:33), v časopise 20.5.2002

S lačností sobě vlastní brouzdám již několik měsíců po internetu, hrabu se v novinách, sleduji hudební novinky na naší scéně atd., a až do nedávna naprosto bez úspěchu. Nová deska Davida Krause (potomka Jana Krause, jehož jistě není nutno představovat a herečky Jany Krausové) konečně vyšla. Čekání na desku trvalo dva roky.

O inspiraci jistě David nemá nouzi, předně díky "bohatému" prostředí rodiny, zejména však díky fantazii, kterou vnímá a kterou umí rozvíjet. A právě proto nyní musím konstatovat jisté zklamání. Samozřejmě, že pouze mé osobní.

Album David Kraus je defakto remakem jeho vlastních skladeb z alba Holky, které vydal samizdatem v roce 2000 a které rozdistribuoval měsíčník Elle, jež tenkrát nabídl svým čtenářkám profily několika mladých, nadaných, českých mužů. David Kraus zapracoval a skladbičky, které (jak se dá zjistit na www.davidkraus.org) nerozesmály a neroztančily pouze mě, rozpracoval, některé učesal, jiné uhladil, zvolil naprosto odlišný způsob pěvecké interpretace (nejsem si jistá, zda konkrétně v případě Prsou či skladby s názvem Proč udělal dobře...) a uspěl u silné distribuční společnosti. S největší pravděpodobností se tak nyní David Kraus dostane do podstatně širšího posluchačského vědomí. A to jediné je důležité. Mladý Kraus je člověkem talentovaným. Muzika je hra, kterou chce hrát. Umí se s tématy mazlit a dostat z nich maximum. Mladý Kraus je závanem čerstvého vzduchu v takzvaných stojatých vodách české popmusic.

Na výše uvedených stránkách je i diskuzní fórum, z nějž vyplívá následující skutečnost. Jako propagační singl byla vybrána skladba nesoucí jméno Zuzana. Píseň okamžitě zapůsobila provokativně a dojmem, že interpret je namyšlený hulvát. Slečna Norisová, jíž je píseň adresována, reagovala slovy cituji "David Kraus to nemá v hlavě v pořádku a na tom trvám." Nechápu reakce vynášené bez zamyšlení.. Samozřejmě, že vydavatel vybral píseň, která ulpí. Spojitost mezi neznámým, talentovaným hochem a uměle vypěstovanou hvězdičkou muzikálů, je chytrý marketingový tah. Co nám ale píseň Zuzana může říci o samotném autorovi?

Za prvé, nebojí se provětrat společenské návyky, byť to činní způsobem nerozvážným a mladistvě nezodpovědným. Je možné, že si neuvědomil, jak může taková věc zapůsobit na osoby, jichž se přímo dotýká. Myslím si však, že jeho fantazie ho importovala do momentů, kdy si představil právě podobné reakce a výtečně se bavil neporozuměním.

Za druhé, kde je psáno, že člověk nemůže vyjadřovat své emoce? Chce-li skutečně Zuzanu, nemůže mu nikdo zakázat, aby se nepokusil jí to sdělit. Jeho řečí je hudba. Tak jí to řekl písní. ;)

Za třetí, aranžmá, texty, interpretace vyzrávají. Je cítit vytvářející se hudební fortel, který se nebude zdráhat šokovat, jen aby donutil posluchače se zamyslet.. Konečně samotný nápad používat upřímnost jako hlavní motiv je úkazem srovnatelný se sedmi divy světa. V mladé české popmusic, která je pouhou nalinkovanou a plněnou marketingovou strategií a zjevně výnosným obchodem, je to jev naprosto ojedinělý a nelze si přát víc, než aby David Kraus vytrval v osobitosti, která je mu dána. Částečně i geneticky, tudíž můžeme věřit, že tenhle chlapec nás ještě mockrát překvapí.

P.S. V případě, že jste ještě neslyšeli, případně neviděli zmiňovaný videoklip, využijte odkazu www.davidkraus.org, kde je k dispozici.



Poznámky k tomuto příspěvku
Lucie (Občasný,Redaktor) - 17.5.2002 > DOBŘE NAPSANÝ A DÍKY ZA ODKAZ NA ZAJÍMAVÝ STRÁNKY:)
Body: 5
<reagovat 
 ddeisy (Občasný) - 17.5.2002 > Lucie> Sakra Lucie, čím já jsem si vysloužila tvou přízeň??? Děkuji děkuji děkuji, večer jsem nemohla usnout studem, že jsem se vůbec opovážila zabrouzdat do vod, o kterých vím pramálo a děsila se z osočování, že jsem moc osobní. Což možná ještě příjde...Mimochodem, ty očas funguješ coby kulturní "aktivista" jestli jsem to dobře zaregistrovala z tvých příspěvků. Mohla bych tě zasvětit do plánů jedné kulturní aktivity a případně požádat o pomoc?
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 19.5.2002 > Heuréka, zrovna jsem si postěžovával, že když sem měsíc nic nenapíšu, ježto mám nějak nedostatek času, nikdo jiný tu potřebu nemá, takže DÍKY za recenzičku! Navíc velmi dobře napsanou a obsahově zcela vyčerpávající! Znám jen onen diskutovaný singl a nejsem si tak úplně jist, zda zrovna tenhle chlapec je oním svěžím vánkem v zatuchlé hudební kotlině českých rádií, ale desku jsem doposud neslyšel a recenze má každopádně obojaké, od naprostého výsměchu až po uznání, takže odzývat to jistě nelze! Zkusím si to poslechnout! Za recenzi rozhodně jednička :o)
Body: 5
<reagovat 
 ddeisy (Občasný) - 20.5.2002 > Kajman> Děkuji, tonu v rozpacích. Já si myslím, že Kraus je větříkem, a to právě z toho důvodu, že člověk neví, jak se k tomu postavit. Je to génius nebo drzej fracek?? Kdo ví, to ukáže jenom čas. Každopádně umí šokovat, a to není na škodu, v dobách, kdy se necháváme ukolébávat hity Michala Davida a myslíme si, že tak to je vlastně v pořádku, že tyhle lidi jsou jediný, který maj glejt na pop. David je mladej a živej. Je třeba to podpořit.
<reagovat 
čtenář Hynek - 22.5.2002 > No vážení, promiňte, ale já když tuhle věc slyšel poprvý a doufám, že i naposled, tak jsem jen nevěřícně koukal, jakou sračku je dnes někdo schopen vytvořit a dokonce i vydat. A srovnání s Michalem Davidem ... no to je jako srovnávat trabanta s oltcitem.
<reagovat 
marjanka (Občasný) - 25.5.2002 > hynku (vileme, jarmilo)!!! zkuste si poslechnout cele cedecko a pak z vas tohle pravdepodobne nevypadne...
Body: 5
<reagovat 
čtenář L8M - 30.5.2002 > Slyšel jsem jen Zuzanu a zhůvěřilejší kretenismus si těžko dovedu představit
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 4.6.2002 > Matěji, hezky jsi to napsal, svatá pravda, souhlas! Mě dvakrát sympatický není, ale když nic jiného, rozpoutal kontraverzní debatu a to není málo :o) Čtenáři L8M - nechci být osobní, ale to si toho tedy moc nedovedeš představit :o)
<reagovat 
Zmýlená (Občasný) - 5.6.2002 > Kraus nekraus, takhle nějak já si představuju recenze, zajimavé a přitom oboustranné informace.
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 21.8.2002 > jednoznacne sem s Hynkem!!!
<reagovat 
čtenář žaža - 10.10.2002 > Když jsem několikrát po sobě slyšela "Zuzanu", tak se mi dělalo špatně od žaludku. Nechápala jsem, jak něco takového může někdo vydat a vysílat a přisuzovala jsem to tomu, že když má někdo slavného papínka, může si dovolit cokoliv. Pak jsem slyšela naživo jeho vystoupení. Nevěděla jsem, kdo je na pódiu, ale líbilo se mi to, mělo to šťávu a vtip. Došlo mi to, až když zazněla "Zuzana". Ta písnička se mi nelíbí dodneška, ale změnila jsem na něj svůj jednoznačně negativní názor. Možná že ho "drží" jen kapela, kteří jsou (jak jsem stačila odkoukat a odposlouchat) dobří muzikanti, ale jako celek dělají docela příjemnou muziku.
Body: 3
<reagovat 
DeadKennedys (Občasný) - 3.4.2003 >

Částečný souhlas s Hynkem a L8M, až na to, že nejde o "zhůvěřilý kretenismus", ale o standardní marketingový tah. Ne sice geniální, ale rozhodně dost vydařený.

 

Recenze : Kvalitně napsaný, délka akorát, při větším rozepisování by se asi už ztrácela koncentrace. Trochu bych vytkl určitou vlezlost.


Body: 1
<reagovat 
Kirké (Občasný) - 3.4.2003 >

Vyplyva - se pise po "L" tvrdy y.

 

A jinak, no nevim - z meho zcela subjektivniho pohledu je tahle recenze asi tak kvalitni, jako jeji predmet. Zcela jednostranna, jak vystrizena z ucebnice "Zaklady medialni kritiky".


<reagovat 
Matěj (Občasný) - 2.6.2002 > Tak za prvé bych chtěl vzkázat čtenářům ( i když si to nepřečtou,jak důmyslné ),že hodnotit se má recenze jako článek a ne objekt recenze jako deska.Mně osobně je tento chlapec ( ? ) sympatický a fandím mu.A recenze je taky pěkně napsaná,takže není co řešit.
Body: 5
<reagovat 
 ddeisy (Občasný) - 2.6.2002 > Matěj> Matěj a Marjánka, jak hezky to oboje zní, a jak hezky oba chápou :), co jsem tím měla na mysli. Ještě že je víc rozumných lidí než čtenářů...
<reagovat 
 Kirké (Občasný) - 3.4.2003 > Matěj> no vzdyt ja mu taky fandim, je to mily, sympaticky, cilevedomy mlady muz, se smyslem pro humor a rebelstvi  
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter