Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Zápisky
Autor: kalais (Občasný) - publikováno 18.3.2008 (11:36:58), v časopise 16.4.2008

I.

To máš tak. Když nic nezbývá

a nocí narůstají kroky kdesi v útrobách

schodiště, to už nestačí hlavu položit

nad propast peřiny. Už nestačí vtisknout

za víčka obraz toho, který tak prázdný,

nutí tě vzlétnout kamsi ke stropu.


Až učiníš poslední přiznání

nech sklouznout klíč z krku

a hlas syna, který tak přirozeně

brousí kosu, když zpívá,

vyřkne poslední.


II.

A tak to končí – Blaupunkt zacílen

za hlavami cestujících pukají hory

a tak to končí – oslavou těla -

v hlavě mapa a pocit

že tato cesta je

tak příliš ještě je

zahalená ranním šerem

modrá obrazovka – Blaupunkt nalezen

tak to končí

- napůl obnažená na zadním sedadle

myslím na antiku

a ledová dlaň obtahuje stromy u krajnice


III. /A./

Je slyšet šelest peřiny. Ptáci v chodbě

zmateně přistávají na koberci. K ránu

natáhnout nohu. Jen tak být tištěni

do stěny, za kterou někdo právě stáhl roletu.

 

IV. /Louvre/

Kriste! Ty rány byly

všechny tak symetrické

a divný Měsíc nad tím vším -  tvář

kterou bys nezabil

jen nechal vrazit do láhve

aby už nikdy nemohla

otevřít v noci tvůj byt

a šeptat ti hrdlem

něco o vzdálenosti mezi tebou

a ženou

která tak dlouho čekala

na rozházené boty

přede dveřmi

na zachvění záclony při

projíždění noční tramvaje



Poznámky k tomuto příspěvku
MiKa (Občasný) - 18.3.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
kink (Občasný) - 18.3.2008 > *
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 18.3.2008 > ukl.
<reagovat 
hermit (Občasný) - 18.3.2008 > hodně silná věc. jo.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 18.3.2008 >
Body: 5
<reagovat 
čtenář ondrej kern - 18.3.2008 > Mně se líbí ta zvláštní jistota jazyka - ať už konkrétně, nebo sémioticky. S čím už mám ale trochu potíž, je, že mám všudypřítomný pocit, že mám luštit šifry, ani ne tak metafory - ty event. až na druhém místě. Mám z tvé poezie pocit, že kdo není zasvěcenec, tak do ní nemůže. Takže buď přistoupí na šifrovací hru, nebo zůstane uctivě opodál, ale nikoliv "v tom". Ale možná se pletu.
<reagovat 
skold (Občasný) - 18.3.2008 > čtvrtá je "básnická", silné obraty, argumenty, proč si ji číst. napůl souhlasím s kernem, že jsou tady jakési šifry (kriste, jak nesnáším toho dementa browna), nicméně o to tady ani nejde- je to jen takovej pocit, když posloucháš známého v hospodě při historce o lidech, místech a dějích a nemusíš pátrat, jen poslouchat/číst, ale tím bych se zrovna tady moc nezabýval- nemám rád nadinterpretace, mám z toho nervy nadranc. čtvrtá, tedy čtvrtá. jaké máte jaro, v ostravě je relativně nádherně.
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 18.3.2008 >

Zpočátku jsem byl při čtení trochu rozpačitý (neměl se vlastně čeho chytit). Jak jsem se blížil konci, text mě oslovoval víc a víc. Je to ten typ básně, kterou si po přečtení s chutí dám ještě jendou - už s konkrétnějším přístupem k textu. Poměrně bych souhlasil s principem, který popisuje ondřej kern - alespoň zpočátku - k závěru už mi přišel naopak přiměřeně přístupný - jakoby si zpočátku nahodila skicu a postupně ji začala vybarvovat, tak, že se ke konci složí poměrně celistvý obraz. Ani nechci text brát jako čtyři samostatné básně, protože podle mě mají velmi podobnou atmosferu a vyzařuje z nich jeden a týž pocit. Líbily se mi dva poslední oddíly a mám za to, že by klidně mohly stát samostatně, což bych u prvních dvou s jistotou říct nemohl. Naopak tady cítím jistou návaznost a můžu se jen dohadovat, zda-li je záměrná, nebo je prostě způsobena tím, že celý text je zřejmě vytvořen v jednom období - vystupuje z totožného rozpoložení. Kdybych měl říct, proč se mi líbí víc poslední dva oddíly, bylo by to asi pro jejich větší "konkrétnost" - jsou přímočařejší a využívají motivy které jsou často důvěrně známé nebo alespoň dobře představitelné (dobře se jich chytá - je zřejmé, co vyjadřují) - přesto si drží určitý odstup od možnosti sdělit "to" přímo. V prvních dvou odoílech je zvláštní zase ta neuchopitelnost, která je postavena tak, že se čtenář ocitá jakoby nadohled, avšak zůstává jen náhodným kolemjdoucím, jemuž je ponechána možnost snažit se zaostřit, anebo ponechat a jít dál a "ucítit to" až po dočtení celku. Máš to hezky napsané - člověk nemá nikde pocit, že by sis něco vymýšlela (což se mi u Tebe taky občas stává-lo). Mimochodem, vzpomněl jsem si na Tvou hlášku "Ale to je Hruška" (ne že by mi nějak ležela v žaludku) - tady jsem něco, co by mi ho připomínalo samozřejmě objevil taky - a je otázka, jestli je to tím, že je to prakticky poslední autor, kterého jsem taknějak důkladněji četl nebo jestli je to tím, že jsou si lidé ve skupině v určitých přístupech podobní :o) (něco o vzdálenosti...noční tramvaje).


Doporučil 
<reagovat 
oleandr (Občasný) - 18.3.2008 > krásné čtení
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
zase zkrvák (Občasný) - 18.3.2008 > hlavně šedé.
Doporučil 
<reagovat 
zase zkrvák (Občasný) - 18.3.2008 > vědi hovno. šici.
Body: 5
<reagovat 
 skold (Občasný) - 18.3.2008 > zase zkrvák> použiju na tebe cimrmanovu obrácenou teorii, muhehe.
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 18.3.2008 > skold> no... hlavně ty... :-))))))
<reagovat 
magie_esence (Občasný) - 18.3.2008 >
Body: 5
<reagovat 
tři_černí_mravenci (Občasný) - 19.3.2008 > čtvrtá
Body: 5
<reagovat 
čtenář já5 - 18.3.2008 > asi mě rozcupujete,ale myslím,že píšeš i lepší věci..tady mi chybí ta tvá jiskra..je to trochu jak bloudění
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 18.3.2008 > čtenář> nebo spíš je to hledání než bloudění... Prostě si to musím zkusit
<reagovat 
 Montrealer (Občasný) - 19.3.2008 > kalais> Mně se takové bloudění moc líbí.
Umíš.
Doporučil 
<reagovat 
 Montrealer (Občasný) - 19.3.2008 > kalais> Mně se takové bloudění moc líbí.
Umíš.
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 19.3.2008 > A vidíš, Ondřeji, mně tenhle text zas až tak hermeticky osobní nepřijde..

Osobní – to ano, ale proč by ne.. → je to reportáž o vnitřním cestování; takže v textu nemůže nebýt jistý "privátní sektor"; ale nepřijde mi, že by byl zas až tak přílišný.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Augustin_Šípek (Občasný) - 19.3.2008 > poslední část je úžasná...
Doporučil 
<reagovat 
damika (Občasný) - 18.3.2008 > mám stejný pocit, jako hermit a taky ukládám..dík
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 zase zkrvák (Občasný) - 18.3.2008 > damika> neuložilas
<reagovat 
 damika (Občasný) - 19.3.2008 > zase zkrvák> já sklerotik, ty všímavé jehně, dík :))
<reagovat 
holger (Občasný) - 19.3.2008 >  Inu, krásko proužkovaná, ÷)) mám pocit, že Louvre je tvůj "majstrštyk". Ale i celkově je to pěknej kus poézie, o tom žádná.
Doporučil 
<reagovat 
Lumiik (Občasný) - 20.3.2008 >
Doporučil 
<reagovat 
hlava pana Rampina (Občasný) - 20.3.2008 > Chodím si je číst už asi třetí den. A líbí se mi mnohem víc než několik tvých posledních - jsou... jsou prostě lepší, viď:)

Celkově oceňuji použití inverze ve prospěch rytmu. "útroby schodiště" mě mile překvapily (skoro bych je od tebe nečekala), k tomu ta působivá "propast peřiny" - celá první sloka jedničky mě velmi oslovila. Co přesně chceš říct, nevím, nevadí mi to, dýchá na mě a evokuje Chagalla. (Až teď jsem si uvědomila, žes použila slovo "obraz"; "vzlétnout kamsi ke stropu" mi ho úplně přebilo:)

Druhá se mi nějak příčí - vlastně se mi příčí to, co ve mně vyvolává; její atmosféra, která pro mě v posledním dvojverší (brilantním) dosahuje největší intenzity.

"Ptáci v chodbě / zmateně přistávají na koberci." - ano! Tištění do stěny, do sněhu - tak známé a obojí tak bílé...

První půlka Louvru je úžasná. "jen nechal vrazit do láhve / aby už nikdy nemohla / otevřít v noci tvůj byt / a šeptat ti hrdlem" - tomu se vpravdě nekriticky obdivuji:)

Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Wraith (Občasný) - 20.3.2008 > Ahoj, rozhledno, vidíš, dokonce někteří poznali, jak dobrou báseň jsi napsala - ta IV. stojí za to!!!
<reagovat 
Cesnecka (Občasný) - 21.3.2008 > "obraz toho, který tak prázdný, ..." - tenhle verš mi přijde hluchý.
čtu to jako vývoj vztahu (osvobozování od?) a konec (IV.) je prostě vrchol, nějaké zásadní porozumění.

Je logický, že mezi začátkem (1. sloka 1. části), který mi přijde taky velmi silný, a koncem, nemůže být pořád takové napětí, to je jasné. Jen ten jeden verš-obraz ti nežeru. A jinak zdravím z Sheffieldu.

<reagovat 
sojka (Občasný) - 21.3.2008 > zdravím:-)

jen ty boty na konci se mi nelíbí, to kvůlivá hrdlu. hrdlo a po něm boty a ještě rozházené. je to jak kdybych vyšla z Hiltonu do hospody Na růžku.

blbej pocit, ale můj.
Doporučil 
<reagovat 
rohoz (Občasný) - 29.3.2008 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 14.4.2008 >

dnes už třetí text, konečně trocha radosti z místních děl :-)

 

DOPORUČUJI pro další čtenáře, za redakci drf


Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 14.4.2008 >
<reagovat 
pořezaná_sluncem (Občasný) - 23.4.2008 > každá další část se mi líbila víc a víc...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Věza (Občasný) - 10.9.2008 >
Body: 5
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 15.10.2008 > Co napsat, když už všichni napsali všechno? Jen snad, že jednička mě chytla okamžitě rytmem, čte se a odsýpá sama. Dvojka se mi líbí nejmíň, je to takový můstek, jistě, cesta odněkud někam, tak vnímám její funkci zde. Trojka jasně, ptáci v chodbě. A čtyřka? část s měsícem je možná nejlepší věc, co jsem od tebe kdy četla...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
markýza andělů (Občasný) - 22.12.2008 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 5.6.2009 > Napíšu to trochu osobněji. Dlouhý léta sem se neměl ve svý generaci s kým cítit spřízněnej mezi autory, ale teď tady, a nejen u tebe a na totemu, vidím, že se časy mění. Že se objevují autoři, kteří dokáží vylézt nad hladinu obrazné skrumáže, dokážou operovat s účinnými metaforami, že zvládnou rytmus a takovýhle samozřejmý věci a navíc, že se zdá, jako by jejich texty i něco říkaly, víc než na úrovni chytlavé stylizace, nebo bezradného humoru, a přitom tak nenásilně, jakoby podstrčeně, s lehkostí. Určitě bude zajímavý vidět, kam se tvůj styl bude vyvíjet. Jestli ke svázanější formě, utaženější obraznosti, k protírání nějakých duchovních sfér, nebo naopak ke zcivilnění, další kapitole poezie všedního dne, nebo k něčemu, s čím nemám zkušenost.
<reagovat 
 kalais (Občasný) - 6.6.2009 > whispermoonlite> to by mě čoveče taky zajímalo.
nicméně máš na to zajímavý pohled...
on totem je podivný živočich
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 25.6.2009 > "

."
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
Demiurg (Občasný) - 19.5.2011 > Jo prekvapenej, zadna socha, oci, balkony, dum, kameny (teda skala tam trochu prolitla nekde))) ALe ono mi to nikdy nevadilo, jen v tvy knize jich bylo moc za sebou, ale jinak byla skvela, mam ji doma (nedal sem ji brachovi k narozeninam).

Pises hodne dobre, hodnotim jen skrz prumer, kterej tu mel byt 5, jinak bych na kalil.

Neco zas napis, woe.
Body: 5
<reagovat 
medea (Občasný) - 22.12.2011 > ...!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
medea (Občasný) - 22.12.2011 >
<reagovat 
medea (Občasný) - 22.12.2011 >
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter