Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Vtip (Wit) 2001
Autor: Kajman (Občasný) - publikováno 9.6.2002 (13:06:10)

Vtip (Wit) 2001 USA, 105minut


Režie: Mike Nichols
Knižní předloha: Margaret Edson (Pulitzerova cena)
Scénář: Emma Thompson
Hudba: Henryk Nikolaj Gorecki, Dmitrij Šostakovič

Ještě cítím slzy na tváři, ještě mi neoschly. Až takhle kýčovitě začínám, uslzeně a nadšeně, pln emocí, které by snad bylo lepší nechat vyvanout pro větší odstup. Ale já nechci, nechci odstup, chci tady a teď upozornit na film, který je sice „jen“ z produkce HBO, ale je poetickým a mrazivým dílem na téma života a smrti, vědy a emocí, představ o umírání a umírání, bolesti a úlevě. Ano, skutečně jsem si zaplakal a udělalo mi to dobře, ale pozor, tady není řeč o vykalkulovaných scénách á la Hollywood, kdy prostě kapesníky nemohou zůstat suché! Kdeže, tyhle slzy jsou tak nějak „skutečné“. Ale k filmu.
Vivian Bearing je univerzitní profesrorka anglické poezie, především si potrpí na renesanční poezii Johna Donnea. Výklad poezie je pro ni především vědou, také se za vědce považuje. Momentálně ji však trápí zdravotní obtíže, které jsou posléze odhaleny jako nemilosrdná rakovina vaječníku. Celou léčbu, která je experimentální a dávky a kombinace „koňské“, prožívá Vivian coby vypravěčka, snažící se „vlastními slovy“ zachytit všechny pocity a dojmy, všechno to, co ji tak přibližuje smrti a nutí přehodnotit dosavadní život a představy…
Emma Thompson je skvělá, holohlavá, trpící, citující z krásného Donnea, s černým humorem a tváří na kameru glosující odporné zhoršování se stavu, utrpení a pramalou naději, která není naplňována. Střet boje o vlastní život a doktorské rutiny. Ostatně jde především o příležitost vyzkoušet nové postupy léčby, šance nemá od počátku nijaké…
Vědecky chladný, nadšený mladý lékař Ashford, bývalý Vivienin student, bere rakovinu jako úžasnou věc, materiál pro výzkum, jen laskavá sestrička Susie si všímá, že Vivian je především člověk a až pak schránka na tumor velikosti grapefruitu…
Zažili jste v rodině či okolí chemoterapii a její vedlejší, příšerné účinky a beznaděj? Pak víte, o čem je řeč.
Scéna, kdy Susie zbědované Vivian masíruje polomrtvé dlaně krémem, za podmalby přesně úsporného a o to jímavější klavírního doprovodu, strčí směle do kapsy všechny vykonstruované dojáky komerčních snímků jedna dvě a závěrečná pasáž, kdy se Vivian choulí v náručí jediné návštěvy, staré profesorky, předčítající jí alegorickou říkánku o malém zajíčku, vaše oprávněné dojetí jen posílí.
Krásná a hluboká studie o nemoci, o boji s nemocí o smíření a pochopení o Johnu Donneovi.
Momentálně se dá film stále ještě „odchytit“ na HBO. Emma Thompson získala za roli umírající Vivian mimo jiné Zlatý Glóbus.



Poznámky k tomuto příspěvku
Čtenář - 9.6.2002 > Enom malá poznámka. Umírá se většinou v tichosti, ve vnitřnim boji uvnitř. -Myslim Řev by ničemu nepomohl, když už to člověk má spočítaný. Jestli je ten film takový jak píšeš, tak je asi dobrý. Americké trháky jsou na jedno brdo, většina ...
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 9.6.2002 > Jo, jo, jasně, že v tichosti, ale když jí vidíš, jak se svírá v bolestných křečích na lůžku a kolem si to maširujou ti doktoři v bílých pláštích s deskama v ruce, kvapící za dalším "případem", a ona tak trpí, v tichosti, hrůůůůza, smrt, alespoň ta nepřirozená, je svinstvo, respektive umírání, smrt ne. Dík.
<reagovat 
anonym1 (Občasný) - 9.6.2002 > kajman: Film jsem neviděla, ale ty dokážeš člověka fakt strhnout, že by ho chtěl hned vidět. Boj s nemocí a umírání je vždycky silné téma,ale jak je vidět z tvého podání, tentokrát z toho není klišé doják, ale silná opravdová realita.
Body: 5
<reagovat 
Tina (Občasný) - 9.6.2002 > Diky za recenzi film zni zajimave.Rozhodne se po tom filmu nekde podivam
Body: 3
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 10.6.2002 > spojení "...představ o umírání a umírání..." tam je schválně, nebo to jedno z nich má být něčím nahrazeno. Dík za recenzi, taky bych to rád viděl. A jak říkáš - lepší a věrohodnější než Philadelphia??? :-))))))))
Body: 5
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 10.6.2002 > Ne, to je tam naschvál, protože představa umírání a umírání jsou dvě věci a tady je to skvěle rozpoznatelné, díky za přečtení a máš-li HBO, mrkni na to, já opravdu brečel, přísahám, ale mou partnerku to nechalo chladnou, tak nevim... :o)
<reagovat 
Thomas Hudson (Občasný) - 10.6.2002 > haha, ty jsi kůň :-)))
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 13.6.2002 > To je zajímavé, že jsem o tom filmu neslyšela, když za něj Thompsonová, jak říkáš, získala Zlatý glóbus. HBO bohužel nevlastním, takže příležitost jej uvidět mít nebudu. Jinak Tvá recenze je přece jenom příliš emotivní na to, aby se jí dalo uvěřit. Já myslím, že rozumím, co jí chceš říci, ale jako celek bohužel spíše budí dojem, že film je jedním z těch slaďáků, vůči jakým jej ze začátku vymezuješ. Ale rozumím tomu, jak se na film, který na člověka takhle zapůsobí, špatně píše recenze...A ještě jedna věc, trochu soukromého rázu: jak často u filmu brečíš?
Body: 3
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 14.6.2002 > No, ona ten Glóbus nezískala v hlavní filmové kategorii, ale v nějaké podkategorii televizních filmů či tak něco, ale i tak je to Zlatý Glóbus. Jinak máš pravdu, byl jsem si částečně vědom, že momentální emotivní rozvášněnost recenzi vždy spíše ublíží, ale musel jsem! Snad i proto, že právě u filmů nebrečím prakticky vůbec, takže mě překvapila intenzita, s jakou mě to porazilo!!! (Jsem, sakra, kus chlapa, ne, hihi.) Dík.
<reagovat 
Čtenář - 18.5.2004 > Film jsem viděl před 10 dny na polské veřejnoprávní TVP2 v rámci pravidelného cyklu "Kocham kino". U žádného filmu si nepamatuji, že bych kdy brečel, ale tentokrát jsem se neudržel. Závěrečná scéna, kdy Vivian navštíví její jediná návštěva, stará profesorka, mě opravdu dostala. Není to žádný kýčovitý film, je to krásný a hluboký příběh. Např. s filmem Philadelphia se to nedá v žádném směru srovnávat.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter