S názvy bývá potíž – u recenzí, u her, u divadelních souborů. Jestli původní herecká skupina No-Ne někdy tušila, že změnou názvu na vtipnou alternativu Divadla Na Vinohradech potenciálním divákům zamotá hlavu, pak ji ani ve snu nenapadlo, že jinak výstižné pojmenování Malé vinohradské divadlo je vlastně, vzhledem k obecnému divadelnímu povědomí, komerčně špatným tahem. Jako by právě na tento krok jinak prosperující divadlo neustále mediálně doplácelo. Jeho mnohdy pozoruhodným představením se věnuje minimum recenzí, pokud vůbec nějaké, a nepoučení diváci jej často vnímají jako studiovou odnož „velkého vinohradského divadla“. Tyto úvahy, nadšení z malovinohradských inscenací a upřímný obdiv k pravému hereckému řemeslu, mne vede k psan í následujícího.
Herecká skupina No-Ne vznikla v září 2003 po absolutoriu několika studentů VOŠ Herecké v Praze-Michli (dnes magických sedm – Marie Hodinářová, Ivana Huspeková, Hana Mathauserová, Stela Lekešová, Vladimír Jopek, Petr Pochop a Lukáš Šolc) pod tehdejším vedením pedagoga a režiséra Václava Martince (v současné době divadlo spolupracuje s různými režiséry od Jiřího Bábka, přes Pavla Kheka a Petera Chmelu, po Davida Drábka). Malé vinohradské divadlo, sídlící v Záhřebské ulici, se do povědomí diváků dostává přes ty nejmladší – a sice projektem Divadlo školám, ve kterém přibližuje žákům základních a středních škol díla světové literatury a divadla (mimo jiné Oidipús Vladař, Don Quijote, Kytice, Faust či S vyloučením veřejnosti). Malovinohradská dramaturgie je postavena na žánrově rozdílných inscenacích a různých typech herectví. A tak od psychologického dramatu, přes improvizaci a balady nemusíme daleko k jedinečné českokrumlovské commedii dell´arte. Herecká všestrannost a přizpůsobivost, s jakou se na jevišti MvD setkáváme, je v kontextu českého divadla dávnou minulostí, jdete-li na jednu z dvaceti inscenací jejich repertoáru, očekávejte koňskou dávku energie a koncert několika hereckých typů.
Zmíněné platí i pro současnou premiérově starší novinku – inscenaci Berta – z pera a v režii Davida Drábka na Malé scéně divadla Minor, které se dostalo také zatím největší mediální podpory (půl minuty slávy v pořadu Divadlo žije). Přilijme informační kanalizací něco navíc. Berta není první dcerou Drábka a malovinohradských (viz Děvčátko s mozkem tamtéž), přesto je na ni znát, že ji Drábek do březnové premiéry dlouho nosil a ještě déle přikrmoval. Příběh mladé ženy začíná a končí v nemocnici – probíhá od smrtelné postele k porodnici, po cestě zavadí o každý detail, kterým se jednotlivé etapy české historie vyznačují, a to od dnešní amerikanizace, přes punk a jógu k céčkám a tatínkům s karafiáty. A celé drama se nám opatrně skládá od nejhoršího k nejlepšímu, od demokracie po |