Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Zachraňte prózu! z kolekce (Ne)Kritické úvahy
Autor: Miroslav Langer (Občasný) - publikováno 15.7.2002 (00:03:51), v časopise 16.7.2002
další>

Kdysi mi jeden ze zdejších autorů řekl, že hlavním úkolem Totemu by mělo být podporovat poezii, která prý hyne na úbytě. Za posledních několik týdnů jsem dospěl k názoru zcela opačnému – totiž k tomu, že intenzivní první pomoc potřebuje především próza.

Už před sto lety napsal Emile Zola, že se román přežil a bude nahrazen údernější (a v neposlední řadě stručnější) reportáží. Vývoj nových médií a vývoj čtenářského chování jako by mu dával za pravdu.

Že prý jediný básník, který se v současné době vydává a který vydělává, je Jiří Žáček. Ale jak je na tom próza? Úspěšní prozaici jsou u nás snad jen dva: Michal Viewegh a Halina Pawlowská. Úroveň jejich tvorby je předmětem ostrých sporů s převládajícím názorem, že jde o díla řemeslně dokonale zvládnutá a efektní, avšak nevalné umělecké úrovně.

Na malém knižním trhu, jaký v České republice bezesporu je, se uplatní jen úspěšní autoři. V tom je situace prózy a poezie zhruba stejná. Zatímco poezie může žehrat na menší publikum, próza zase na příval levné a mnohdy brakové literatury ze zahraničí. Situaci odvážného básníka zlepšuje fakt, že vydat vlastním nákladem sbírku básní bývá levnější než vydání běžné sbírky povídek (tím myslím sbírku rozsáhlejších textů). A vydání jedné povídky je nesmysl – s jedinou výjimkou vyrovnávající šance tohoto literárního druhu – přispívání do literárních časopisů.

Napsat prózu je navíc časově náročnější. I když chápu, že pracností se kvalita neměří a mistrovství miniatury je také pracné mistrovství, je pro každého, kdo nedisponuje nafukovacím volným časem, tenhle faktor nezanedbatelný.

Kromě knih a časopisů se literatura v poslední době šíří úspěšně i jinými cestami. Internet (stejně jako autorská čtení) však znovu zvýhodňují poezii. Čtenář na internetu nemá čas a ani chuť číst z obrazovky dlouhé texty – a přání, aby si text vytiskl a přečetl z papíru, je od autora příliš odvážné. Čím delší text, tím méně je čten.

A jaký je výsledek? Internetová próza směřuje ke stručnosti, k bravurnosti minimalismu, k pointě po několika řádcích. Internetový román je nesmysl, zdá se, že podobně se vytrácejí i internetové povídky – vyhrává črta, causerie a další žánry víceméně žurnalistické povahy. Otvírají se tak nové prostory, ale próza se tím zároveň ochuzuje. Výsledkem je nutná skicovitost, autor nemá dost prostoru pro vysvětlení všech rysů postav i dějů. Dá-li přednost lyričtějšímu popisu, nemá už šanci rozvinout dialog, dá-li přednost dialogu, musí omezit popis. Sotva na malé ploše zvládne rozvinout děj, nemá už kde nechat vyvíjet postavy.

To všechno se děje na internetu, který se nyní stává školou literatury pro začínající autory. Není sice vyloučeno, že jednotlivé dovednosti, které si tu na svých prvních dílech vyzkoušejí, budou schopni spojit do ústrojného celku. Je ovšem otázka, zda to budou chtít udělat – a zda to po nich bude chtít čtenář vychovaný na internetové četbě.

Jestliže se dlouhá léta (vlastně už staletí) hovoří o krizi románu, nynější vývoj zvoní románu umíráčkem.

Zachraňte tedy prózu – věnujte jí větší pozornost v redakci, v četbě i v tvorbě.



Poznámky k tomuto příspěvku
petr kurka (Občasný) - 15.7.2002 > Naprostý souhlas jednoho „nebásníka“.
Body: 5
<reagovat 
Kajman (Občasný) - 15.7.2002 > Brilantní rozbor, respektive smutné konstatování a stručné, ale výstižné charakterizování tvorby Viewegha a Pawlowské ("Úroveň jejich tvorby je předmětem ostrých sporů s převládajícím názorem, že jde o díla řemeslně dokonale zvládnutá a efektní, avšak nevalné umělecké úrovně.") :o)
Body: 5
<reagovat 
jop (Občasný) - 15.7.2002 >
Body: 5
<reagovat 
HACKMAN (Občasný) - 15.7.2002 > po dlouhe dobe uvaha, kde nemohu jinak, nez jen souhlasit..diky
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
anonym1 (Občasný) - 15.7.2002 > Musím se opakovat, opět velmi výstižné přesné a ještě k tomu velmi dobře napsané. Jo,jo doba technického pokroku nám zrychluje krok a zároveň zkracuje čas, takže román umírá, zkratka stručnost ožívá. Přesně, jak uvádíš.
Body: 5
<reagovat 
E_na_X-tou (Občasný) - 15.7.2002 > Naprosto s tebou souhlasím, je fajn, že to někdo napsal :-))))
Body: 5
<reagovat 
čmelák (Občasný) - 16.7.2002 > Ano, take se pridavam k nadsenemu souhlasu. Uz dlouhou dobu mi vrta hlavou proc nikdo z nas neni schopen vytvorit jakysi "serial", ci roman na pokracovani. Ale mozna je to prave tim, ze tu jde o zacinajici autory. Navim; haha
<reagovat 
 xxxxxxx (Občasný) - 17.7.2002 > čmelák> ...muj zivot je na pokracovani... copak to nestaci???
...to be continued...
<reagovat 
farišta (Občasný) - 18.7.2002 > úvaha je to velmi dobrá, ale nemyslím si, že je román na ústupu. na internet se ale opravdu nehodí. o malé čtenosti prózy jsem se sám přesvědčil, když jsem se jí dopustil minulý týden a vstoupil jsem tak na půdu, kde si nepřipadám ani trochu jistý. můj příspěvek ani nebyl dlouhý, ale četlo jej asi 10 lidí, či otevřelo.
úvaha,jak již jsem řekl, má můj obdiv.
Body: 5
<reagovat 
3022 (Občasný) - 20.7.2002 > Myslím, že autor ve své úvaze motá pátý přes devátý. Je sice fakt, že román, jako, řekněme literární styl tak trochu skomírá, ale položme si otázku proč a zjistíme, že je tomu tak především proto, že mu úspěšně konkurují jiné literární styly, které bychom sice románem nenazvaly, ale jeho prvky docela jistě mají.

Málokdy se kupříkladu setkáme s čímsi, co by si mohlo právem říkat sci-fi, nebo fantasy román. Ovšem bezpočet literatury tohoto žánru prostě jeho prvky má a "románové potřeby čtenáře" uspokojuje. Zkrátka stařičký román tak jak jej známe z dob našich dědečků a babiček neumírá, jen se metamorfoval do jiných podob, kterým pochopitelně říkáme jinak.

Dále nevidím ve zkracování textu a menším rozsahu literárních děl žádný zásadní a negativní rys dnešní doby. Soudím, že už od pradávna velcí spisovatelé chtěli říci málem mnoho. Jen neschopní ignoranti a rádoby odbornící a umělci(kterých je bohužel stále dost a dost) potřebují tisícistránkové eseje, aby čtenáři vůbec něco řekly...

Příkladem budiž Poe - mít vnitřní sílu jeho (odporně krátkých?) povídek alespoň polovina románů, bylo by nám hej. Stejně tak vás dobrý román upoutá už svou první, druhou kapitolou.

Vůbec se mi tedy nelíbí dojem kterým na mě tato úvaha působí - hovoří se jakoby o negativní situaci, úpadku. Ovšem je tomu skutečně tak? Dokáží-li dnešní
"povídkáři" něco ponětného říci na menším prostoru, než "romanopisci", ať si klidně (dnešní) román zemře. Uvědomme si: literatura tu není pro autory a kritiky, ale pro čtenáře. Nedokáže-li je nějaký žánr upoutat, pryč s ním. Jakákoliv diskuse o úpadku toho či onoho žánru se mi tedy zdá neužitečná...
Body: 1
<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 20.7.2002 > Děkuji všem za názory. Zvláště 3022, protože jeho příspěvek zajímavě rozšiřuje pohled na věc, i když si myslím, že mé výhrady nevyvrací – v některých ohledech se totiž mýlí, nebo odvádí diskusi nevhodným směrem.

Hned v úvodu argumentuje „uspokojováním románových potřeb čtenáře“ prostřednictvím fantasy nebo sci-fi. Tato myšlenka je podnětná (nijak nová – viz citovaný Zola, který ve své době místo fantasy mluvil o reportáži), ale bohužel 3022 nespecifikuje, co to je podle něho za potřeby. Právě proto se nedá úspěšně vystoupit proti takovému. Já si myslím, že snaha nahradit román prostřednictvím fantasy je podobná snaze nahradit operu muzikálem. Ano, divákům to možná uspokojí jejich (operní?) potřeby, ale nahradí to operu?

3022 také nevidí negativní rys ve zkracování. Dává příklad Poeových povídek, ale podle mne tím ani další úvahou o úvodních kapitolách románu jakkoli tento svůj názor nepodpořil. Opět si můžeme pomoci hudbou: Co vyjádří opera nikdy nemůže vyjádřit jediná píseň, byť by byla po umělecké stránce sebehodnotnější. Život sám o sobě je složitý, není stručný – stručnost v próze je jako stručnost ve vědecké teorii: Pokud se nezaměří na pouhý výsek lidské existence, vede nutně k nedostatku plastičnosti a nevyjádření vývoje událostí i lidí.

A když jsme tu měli ten uvedený příklad (Poe): Najdeme v historii (Dostojevskij: Vojna a mír, Hugo: Bídníci, Jirásek: Hašek: Švejk, Hemingway: Komu zvoní hrana) stejně jako v současnosti (v té nejsem tak sečtělý, abych mohl u jednotlivých autorů zodpovědně srovnávat – a tak za všechny Kundera: Nesmrtelnost) velké množství autorů, mimochodem velkých mistrů miniatury a krátkých útvarů, kteří přesto psali velmi rozsáhlá díla se společným jedním znakem: Nelze je nahradit rovnoprávnou povídkou, aniž by utrpěla jejich hloubka, rozsah, plastičnost a vývoj. (Není snad třeba spekulovat o tom, zda to jsou „neschopní ignoranti a rádoby umělci“.)

Se závěrečnou myšlenkou zcela souhlasím. Je-li román skutečně překonán jinými žánry, není třeba ho obhajovat (i když by z této obhajoby a dalšího rozvoje mohl vyjít posílen).

Nesouhlasím ale zcela s myšlenkou „hledání si čtenáře“ či „neschopnosti upoutat čtenáře“. Nejvíce diváků upoutávají na Nově seriály, o jejichž úrovni nemusíme spekulovat ani tolik jako o Vieweghových knížkách. Ano, i uznávaná díla si najdou své (pouze velmi omezené!) publikum, ale je to důvod proto, abychom nenabádali k jejich podpoře – u diváků i u tvůrců?

„Diskuse o úpadku toho či onoho žánru“ (já jsem ostatně o románu mluvil mnohem méně než 3022 sám, zaměřil jsem se na prózu jako celek ve srovnání s poezií) tedy ve skutečnosti může být víc diskuse o úpadku vkusu čtenářů nebo aspoň o změně jejich návyků.

<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 20.7.2002 > Nesnažím se nic skrývat a hluboce se stydím za to, co bych si neměl ani ve spánku dovolit... Samosebou, že Dostojevskij nenapsal Vojnu a mír. Ovšem Dostojevskij (a třeba Zločin a trest) nebo Vojna a mír (a její skutečný autor ;) - jsou oba dobrým příkladem toho, že mistři krátké prózy musejí při zpracování určitých témat nezbytně sáhnout po rozsáhlejší formě.
<reagovat 
anonym1 (Občasný) - 21.7.2002 > 3022: Myslím, že jsi tu myšlenku krapet zjednodušil a hlavně nejde jen o román, ale o prózu jako takovou.
<reagovat 
Tina (Občasný) - 23.7.2002 > No ja osobne si myslim, ze pokud je proza- povidka (sci fi nebo jina, nejsem velky priznivcem fantasy, i kdyz take proc ne)dobre napsana, mela by najit uplatneni i na Internetu(pokud by se nekdo snazil pomoci, nic se neobejde bez trochy snahy a pochopeni)
Souhlasim s Okinou, ze proza v Ceske republice je na upadku( priznam se , ze ceskeho autora jsem necetla uz nekolik let, protoze take ale neni co)
Presto si nemyslim, ze je povidka na upadku, prikladem je mnoho zfilmovanych povidek(takze aniz si to prumerny konzument v kine uvedomil nebyt prozy nebylo by se mozna ani na co koukat..
Take scenar je urcitym druhem prozy, ale to uz odbocuji
Co se tyce romanu, jako takoveho, rozhodne je ho tezsi napsat a jeste tezsi prodat...Presto ja pevne verim, v budoucnost romanu, i kdyz bude treba v elektronicke podobe

<reagovat 
Miroslav Langer (Občasný) - 23.7.2002 > Díky za ohlas, velmi zajímavý. Snad si mohu dovolit vyzdvihnout to, co mě nejvíce zaujalo a co mě podněcuje k dalším budoucím úvahám: Jsou vůbec v Čechách tvůrci hodnotné prózy? Jak by mohl vypadat elektronický román? Není náhradou prózy (románu) víc než fantasy nebo sci-fi filmový scénář?

Ještě jednou díky.
<reagovat 
Tina (Občasný) - 24.7.2002 > Na prvni otazku je velice tezke odpovedet, nechci urazit autora o kterem proste jenom nevim.
Pokud nekdo mate tipy na ceskou prozu, rada se necham inspirovat.Elektronicky roman je otazkou nekolika let, nejvetsi rozdil bude mezi tim, ze si jej budeme cist na monitoru a tistena podoba uplne zmizi. No nemyslim si, ze v jakemkoliv pripade muze fantasy( to uz vubec ne) nebo scenar nahradit roman. Scenar potrebuje herce, jako takovy postrada jakykoliv prostor pro vizualizaci a opravdove uzivani si deje(popisy charaktery) Nevim treba nekdo uprednustnuje cteni scenaru, ale myslim, ze u prumerneho ctenare to nehrozi.(Scenar je vic narocnejsi na vizualizaci v podstate tam neni co cist, vsechno ostatni maji na starost herci, jako takovy je pro prumerneho ctenare narocny)
<reagovat 
MZF (Občasný) - 31.5.2003 > Je pravda, že poezie je na tom lépe. Když se podíváme třeba sem na Totem, tam můžeme vidět, že u poezii naleznete třeba 5 komentářů do druhého dne, kdežto u prózy tak 2. A co se týče textů, které přesahují svým rozměrem dva či více monitorů, čte je pramálo lidí.
<reagovat 
ehm (Občasný) - 11.4.2006 > Jestli se můžu přidat - vlastně jsem tu na totemu náhodou kvůli fotkám.Začala jsem číst příspěvky ostatních a říkám si:jo,to je fajn,že si tu kliknu na co chci a podívám se,co normální lidi píšou,co cítí a jak to vyjadřují slovy.Né spisovatelé,ale normální lidičky,kteří by se jinou formou třeba neodvážili uveřejnit svá díla a dílka.Podle mě může i internet "donutit" koupit si i knížku s románem,a taky popostrčit ty lidičky,co na to maj,aby své myšlenky publikovali i veřejně formou knížky.Protože tady můžou zjistit,že to za to stojí.Vaše úvaha je dost dobrá - je tu nová doba a je třeba vychytat mouchy tam,kde něco nového začíná.Víte,já jsem nikdy nepsala básně a tak,ale tady na totemu,jako by mi něco říkalo:zkus to taky...,já vím,je to možná hloupé a neuctivé k ostatním-proč patlat ostatním hlavy nějakou špatně napsanou povídkou či básní-ale člověk se na chvíli zastaví a zjistí jak těžké je popsat pocit a vůbec život a začně příspěvky ostatních číst úplně z jiného pohledu než předtím.Alespoň u mne to tak funguje.Čas ukáže,jak to ten internet s námi myslí:-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
HACKMAN (Občasný) - 14.4.2006 > Jeste jedna poznamka k proze. Kdyz starej Hemingway psal, tvrdil, ze psani je jak ledovec, jedna tretina je videt a dve tretiny jsou mezi radky. Myslim, ze na internetu se uplatni prave takove psani. Umeni neni totiz ani tak napsat 400 strankovy roman a la Jirasek, ale utlou knihu, ktera tech 400 stranek predci. Jednou takovou knihou z posledni doby je treba Pullmanova proza Hodinový strojek - Příběh na jedno natažení, mistrne zvladnuty pribeh, ktery precetete na jeden zatah a jsem presvedceny, ze kdyby takova kniha vysla na pokracovani na internetu, nasla by si miliony ctenaru stejne jako tistena. Vice o knizce je tady http://www.citarny.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=585
<reagovat 
Stružiník (Občasný) - 28.7.2006 > Já sice převážně píšu poezii, ale občas mě také napadne něco v próze a s tou čtivostí na obrazovce počítače je to svatá pravda,, Jirka
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(2) 5
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter