Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Jsem kritik a jsem na to hrdý
Autor: Berzeger (Občasný) - publikováno 6.1.2009 (14:32:21)

            Nijak se nesnažím skrývat svou nasranost. Proč taky? Vždyť mezi mladými literárními rádoby kritiky je moderní neskrývat prudké emoce! Tuhle se jeden nebojí popsat práci, nad níž si autor poseděl nějaký ten čas, slovem „kravina,“ jiný zas napíše strohé „nuda.“ Pravda, najdou se i tací, kteří dokáží dílo ocenit milým slůvkem, jež umí zahřát u srdce, těch je nicméně naprosté minimum. Smutné je, že kdybychom se vypravili za nejhlasitějšími nositeli drsných přezdívek typu „Fuckt hustej krytyk,“ „Literární démon“ či „Temný vrah,“ našli bychom metr a půl vysoké intelektuály s dvaceti dioptriemi, třesoucí se fistulí a dvoucentimetrovým penisem. V případě mužů ještě mnohem menším.

            Jednoho dne jsem proto na znamení protestu praštil do stolu, prohodil půllitr oknem, vrhl do popelníku plného po okraj pár šestistěnných hracích kostek a temným basem zahlásil: „Stanu se literárním kritikem!“ Vyčerpané a alkoholem znavené tělo mě sice příliš nepodpořilo v úmyslu vypadat co nejvážněji, stejně si ale všichni mé bezvládné sesutí pod židli vyložili jako opovržení současnou literární scénou.

            Přestal jsem přemýšlet nad banalitami. Kterého autora dnes kupříkladu zajímá, co vlastně udělal v díle špatně. Každý se rád dozví jen to, že jeho dílo je čirou nudou. Tak to také začnu všem říkat! Pokud to bude jen trochu možné, pokusím se soudit díla podle přezdívek tvůrců. Kriste pane, co je to tady za nickBerzeger? No to zní pěkně trapně, ani není třeba číst jeho povídky a hned je jasné, že ani neumí psát. Samozřejmě mu to nezapomenu do komentářů říci. Tedy, že neumí psát, nikoliv fakt, že jeho tvorbu jsem nečetl a ani číst nebudu. Pakliže mi nějaký z autorů nepadne do noty, uštěpačnými poznámkami se postarám, aby již raději nic dalšího nepublikoval. Nebo snad ani nepsal.

            Nu, zkrátka jsem chtěl být zlým kritikem. Pak mě ale napadlo, že bych mohl být hodný, uctivý, milý, pisálkům říct přesně, co udělali špatně a nakonec potěšit přáním dobrého dne a vytrvalosti v tvorbě. Mohl bych číst díla i nejnovějších autorů a vymazat z tváře úšklebek objevivší se po prvním odstavci. Nemusel bych si z každého začínajícího autora dělat legraci a všelijak se mu posmívat.

Ale to bych byl blbec. Budu zlý, alespoň zapadnu do kolektivu.

            Všechna díla, vyjma mých, nestojí ani za ten úšklebek. I Gogol byl trapák. Já jsem ten nejlepší.

            Co se na mě koukáte tak divně? Jsem kritik. A jsem na to hrdý.



Poznámky k tomuto příspěvku
Čtenář - 6.1.2009 > Tohle je zatím nejlepší, cos napsal :) Jako slovesný dílo, myšlenkově je to teda pěkně chudičký, kompozice nic moc... ale to přijde. Udržuj si hladinku nasranosti a piš. A Gogola čti, to je jeden z nejlepších trapáků.
<reagovat 
Čtenář - 6.1.2009 > A --- s ohledem k tomu, cos napsal už dřív --- varuj se přechodníků a varuj se pakliže. Nauč se nejdřív psát docela obyčejným jazykem, pak si trénuj stylizace. A nebo naopak, nauč se perfektní stylizace... ale pak uvažuj, co se děje s obsahem, když honaliješ do některé z forem... (A ty přechodníky se samozřejmě napřed nauč správně :))
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 6.1.2009 >

řekla bych, že kritik nerovná se chválič... (což si bohužel většina autorů myslí...) tedy i výsledkem několika hodinové (v některých případech i několika leté) práce může být nuda nebo kravina... či obvykle obojí současně

 

 

 

 

 

 

 

 


<reagovat 
 Berzeger (Občasný) - 6.1.2009 > Quotidiana> Pohybuju se v prostredi kritiku pres dva a pul roku v ruznych casopisech (mezi nimi muzu jmenovat ucast v papirovem casopisu Doupe, nez prestalo vychazet), takze jakes takes povedomi o kriticich mam :)
<reagovat 
 Čtenář - 6.1.2009 > Berzeger> jestli jediný z papírových bylo doupě... ty vole! btw... jak velký pokrok jsi v tom psaní udělal za dva a půl roku?
<reagovat 
 Berzeger (Občasný) - 6.1.2009 > čtenář> Takovy, ze ti napisu bezchybnou recenzi, ale ne povidku :) Jenze recenzovani uz me po tech par letech prestava bavit, proto jsem se ted vrhnul na procvicovani povidek a vselijakych jinych slohovych utvaru. Jako je treba zrovna tohle.
<reagovat 
 Čtenář - 6.1.2009 > Berzeger> to je mile strizlivy pristup :))
das odkaz na nejakou tu recenzi?
<reagovat 
 Berzeger (Občasný) - 6.1.2009 > čtenář> http://freehry.doupe.cz/recenze/free-hry/?q=autor:48%20hodnoceni:0-100

http://freehry.doupe.cz/recenze/mobilni-hry/?q=autor:48%20hodnoceni:0-100

U tech mobilnich je ale misty videt, ze jsem to psal z nutnosti, aby kazdy patek vysla mobilovka.
<reagovat 
Čtenář - 6.1.2009 > precet jsem recenzi na ocelový pantery. vypsaná je. i kdyz misty to pusobi spis jako reklamni text nez jako recenze. ty sugestivni otazky... ale beru to, vzhledem k tomu, na co ta recka je... kdo je asi ctenarstvo. ma to diky tomu spad. cely text ma slusnou strukturu, na to, ze je (jak predpokladam) bez korektur, je i slusne vycisteny. (ach jiste, nestastne zajmeno jenz a jeho ohybani; kolikrat uz jsem doporucoval pouzivat synonymni "ktery", co to jde? navi je to jaksi soucasnejsi :))

jestli ses za dva roky takhle vypsal v recenzich, v gymnazialnim veku, myslim, ze se muzes naucit psat, jaky utvar budes chtit.

pak uz ti ale pomahej pambu, jestli budes psat takove cypoviny jako tady predvadis.
<reagovat 
 Berzeger (Občasný) - 6.1.2009 > čtenář> Tak recenze na Steel Panthers je pres dva roky stara, ale to uvadis v druhym odstavci sveho komentare, paklize jsem to dobre pochopil :) Diky za zpravu, udelala mi radost :)
Jinak psani "takovych cypovin" (a doufam, ze tim nemyslis i tento clanek) ma vic ucelu nez jen dat svetu poteseni z mych del...
<reagovat 
Čtenář - 6.1.2009 > btw. recenze literatury jsou porad prece jenom dost jinaci zanr. a to nemluvim o kritice :)))
<reagovat 
 Berzeger (Občasný) - 6.1.2009 > čtenář> Asi jo. Jinak jak jsi zminoval v prvnim komentari, pokud jsi to byl ty, abych cetl Gogola, ze je to jeden z nejlepsich trapaku - ano, Gogola ctu, je to jeden z mych nejoblibenejsich autoru 19. stoleti :)
<reagovat 
 Berzeger (Občasný) - 6.1.2009 > Berzeger> Proto jsem ho ostatne v clanku take zminil.
<reagovat 
ing. Zleditor (Občasný) - 15.1.2009 >
Body: 2
<reagovat 
Lamarski (Občasný) - 3.6.2009 > Tedy ta diskuze pod úvahou byla asi zajímavější něž úvaha sama. Nemohu se vyjadřovat k problematice kritiků. Ti co píšou nuda, kravina, asi svou práci nemají rádi. Ti co pochlebují nejsou kritiky. Správně poukazuješ, že kritika by měla autorovi pomoci. Na druhou stranu, někdy kritik nemá co kritizovat, pak by možná měl reagovat otázkama, o co přesně autorovi šlo. Já sama třeba vyprsknu smíchy, když někdo se rozčílí nad kritikou svého díla a pak začne argumentovat stylem, ale já vyhrál/a tu a tu literární soutěž, tak musím být dobrá/ý.
Co se týká této úvahy, chybí mi tam více otázek a právě ten náhled z jiných stran.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter