Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Umění pomoci. Bezejmenné básně. Předmluva z kolekce Bezejmenné básně (remixed). Umění pomoci.
Autor: ing. Zleditor (Občasný) - publikováno 21.1.2009 (07:26:08)
další ve sbírce>

Umění pomoci. Bezejmenné básně. Remixed.

 

Je to právě rok, kdy moje hodné dvojče, ing. Editor, publikovalo na Totemu skeny pozoruhodné sbírky naivních a / nebo naivistických básní, které v Rakovníku za zvláštním účelem před lety posbíralo občanské sdružení Malá beseda. Sbírku najdete tady, hned na jejím začátku čtěte slovo vydavatele (č. 1), proč že vlastně básničky sbíral.  A taky text Místo ediční poznámky a úvodu od ing. Editora. Popisuje tam, jak se ke knížce dostal, proč ji publikuje, a protože má ještě pěkných pár výtisků, nabízí knížku k mání. S tím, že těch padesát korun poukáže zařízení pro zpozdilé děti, tak jak to zamýšleli původní vydavatelé.

 

Když jsem tu knížku poprvé dostal do ruky, šla mně pěna od huby. Chvíli jsem bouřil od vzteku, chvíli od hlubokého smíchu. Ocitl jsem se v pekle genitivních přívlastků a inverzí "ostnatý drát vln řeky život / zarostlý v novorozenců už mase", v transgresivním tartaru "Trhaje prostor se otevírajíc brána / jak po ránu kvítky spanilé", dušený prsy mateřské upřímnosti "píši o znamení račím / snad na ten úkol stačím / (...) / vždyť je to i můj syn". Trpěl jsem a hýkal slastí jako Ignacius Reilly v biografu. Rozepřel jsem se.

 

 

undefined

 

 

Abych se zase ujednotil, začal jsem v knize škrtat a střihat. Tak nějak si představuju práci řezbáře nebo sochaře. Hmota, se kterou pracujete, prostě nějak narostla. Můžete ji opatrně odlupovat, ale musíte mít na paměti, jak a z čeho roste. Uvidíme, co z ní dokážeme dostat za tvar. Později jsem začal zkoušet další, povětšinou kolážovací techniky, nebál jsem se zahrát si dada... chtěl jsem se při té práci i pobavit. Hledal jsem svobodu.

 

Přiznávám, že občas to bylo těžké. Musíte se snažit zapomenout, že slovy, se kterými pracujete, chtěl někdo něco vyjádřit. Někdy jsem sám sebe jen těžko přesvědčoval, že je to jenom materiál. Že city a myšlenky (většinou platí tohle pořadí) autorů původních textů se mnou nemají co dělat. Jejich intence a jejich snaha se mnou nemají nic společného. Bez ohledu na to, jestli byly naplněny nebo (častěji) ne.

 

A přece jsem měl pocit, že s těmi city a pocity pracuju. Nemohl jsem si pomoci.

 

Umění pomoci.

 

Umění první pomoci.

 

První umění. První umění jako prvotní údiv nad tím, co se může setkat. A je jedno jestli venku, nebo uvnitř, v hlavě.

 

Pracoval jsem s cizími city a pocity, jako by byly moje vlastní. A byly. Přidával jsem k nim svojeho špatného hrůzu a svoje noční můry. A svoji radost z božího stvoření a svoje děsy z něj. Pracoval jsem s věcmi, co mě děsí. Byly to Květy a byl to můj kufřík s paranáboženskými materiály, byly to staré přílohy Rudého práva a Rozhlasu, reklama a Ty & já a účty a co já vím. Přepsal jsem tu knihu, některá čísla několikrát. Nad některými z výsledných artefaktů mám pocit, že se mi podařilo něco zachránit. že se mi podařilo pomoci. Čertvíčemu. Umění? Nad jinými cítím marnost. Ale má to být celek. Můžete to brát i jako svého druhu happening.

 

A... možná, že jsem Zleditor, zlé inženýrské dvojče... ale stejně:

 

Nabízím k mání "čistou" knížku a taky CD s knížkou předělanou k obrazu mému, obrazu paranoidnímu i láskyplnému, nízce i vysoce sexuálnímu, kruťáckému, žertujícímu, rozvratnému, integrujícímu a tak dál. Můžu, pokud ještě bude volný, přidat i jeden z artefaktů. Pište sem nebo raděj na mejl. Ten tu někde najdete. 60 Kč, z toho 50 pro domov pro zpozdilé děti. 10 za CD...

 

Mějte se krásně. Sbírka začíná tady. Doporučuju ji procházet popořadě, na Totemu, vlivem vnějších okolností vychází zpřeházeně... A dívejte se i na pretexty, myslím, že často je to tajemství, které jsem hledal, právě někde na cestě mezi původním a přetvořeným. Že tajemství je ta cesta sama.

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
ing. Zleditor (Občasný) - 20.1.2009 > Zvláštní poděkování bych tu chtěl učinit drfaustovi, který mi obětavě pomohl, když jsem -- cretin -- zapomněl heslo :))
<reagovat 
MiKa (Občasný) - 21.1.2009 >

dávám doporučovací razítko :)


Doporučil 
<reagovat 
Uther Pendragon (Občasný) - 21.1.2009 > Až vystřízlivím, třeba se ozvu..
Doporučil 
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 21.1.2009 > "

."
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Leviathan (Občasný) - 22.1.2009 > nuda číst to není umění poskládat tohlwe dokáže i člověk s IQ 40.
Body: 1
<reagovat 
 ing. Zleditor (Občasný) - 22.1.2009 > Leviathan> inu... vím, zahlížel jsem tuhle na stupeň tvojí gramoty. chápu, že se cítíš v srdci pobouřen. ale že mně hned letíš dokazovat, že je to ještě horší, než jsem si myslel... zkoušeli ti někde už vysvětlit, co je to interpunkce a k čemu je na světě? nuda. číst, to není umění! poskládat tohle dokáže i člověk. s iq 40.
<reagovat 
sojka (Občasný) - 21.1.2009 > Z některých básní mám pocit, že je tam prvotní úd a je jedno, jestli venku nebo uvnitř.
Doporučil 
<reagovat 
 ing. Zleditor (Občasný) - 21.1.2009 > sojka> To je pravda. Sám jsem byl překvapený, jak samčí (tedy pronikavé) některé výsledky byly. Trošku mě to zlobí, jednak to znervozňuje širokou veřejnost, jednak je to někde i na škodu... Ale nechal jsem to téct a moc to nereguloval.
<reagovat 
 sojka (Občasný) - 22.1.2009 > Ing. Zleditor> Pokud jde o mě, neznrvözňuje mě to, naopak uspokojuje:-)
<reagovat 
 ing. Zleditor (Občasný) - 22.1.2009 > sojka> Taky nejseš kdovíjak široká :)
<reagovat 
 sojka (Občasný) - 22.1.2009 > Ing. Zleditor> To je pravda, ale za to jsem bystrozraká:-)
<reagovat 
 ing. Zleditor (Občasný) - 22.1.2009 > sojka> Visíš, nikdy mi nedošlo, že všichni se odvolávají na mínění široké veřejnosti, ale na dlouhou a bystrozrakou si nikdo nevzpomene. To je Amerika, hamburgrovej ráj.
<reagovat 
zirael (Občasný) - 22.1.2009 > až budu mít po státnicích, vydám se do pralesa pratexta i neotexta. doporučuju předem.
Doporučil 
<reagovat 
Lei (Občasný) - 23.1.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
(1) 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter