Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Srdce zvonu
Autor: smithers (Občasný) - publikováno 6.3.2009 (08:16:58)

                                                                        Stěnu prorostla

                                                                                  zlatá žíla

                                                                     prach jsme tehdy

                                                                                  dávili do

                                                                                 čtyř stran

 

                       Byla jsi porostlá

            barvami,

                    jež jsem ještě

                       schopen vnímat

 

/všimni si pohledů rohů,

těch ozvěn neposlušnosti/

 

                                                                    Vydýchaná bolest

                                                                    se náhle vysrážela

                                                                               nad stolem

                                                                                   mlčením

 

              Objal jsem

                srdce zvonu

               a nechal se

               rozeznít ke

           krajnosti

 

                                                                                Teď záříš

                                                                            z krve skrze

                                                                            mou puklinu.



Poznámky k tomuto příspěvku
wandalka (Občasný) - 8.3.2009 >
Body: 5
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 10.3.2009 > wandalka> Jéé, děkuju moc!
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 7.3.2009 > je to dobrý...přidej ještě jedno...bam...prosím:-)
Body: 5
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 10.3.2009 > Mbonita> Děkuju moc, klidně přidám spíš bác :-)
<reagovat 
Prokop (Občasný) - 7.3.2009 > Já si myslím, že si pořád blíž dokonalosti a hlavně zůstaň svůj.

Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 10.3.2009 > Prokop> Děkuju!!
<reagovat 
andzi (Občasný) - 7.3.2009 >

ja formám a takovým podobným věcem vůbec nerozumím, mně když to zní srdcem tak je to pro mně zážitek a ještě dlouho zní ozvěna,.. :)


Body: 5
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 10.3.2009 > andzi> Děkuju moc.
<reagovat 
Bart (Občasný) - 6.3.2009 > Úžasný, i ta forma se opět povedla.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 10.3.2009 > Bart> Děkuju moc!
<reagovat 
Hyda (Občasný) - 11.3.2009 > Báseň je super, alespoň pro některý z nás.
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 12.3.2009 > Hyda> Já ti děkuju. Snažím se na tom makat, uvidíme jestli to k něčemu bude :-)
<reagovat 
miroslawek (Občasný) - 7.3.2009 >

formálně bim-bam, kromě toho rezignace na strukturu - pravděpodobně v zájmu volnosti imaginace - a na to ty obrazy zase nejsou dost (sevřené samy sebou)... a jako všude i zde mě netěší dopovědi... básník má spíš napovídat... a svou systematičnost ochočit v tomto smyslu...

 

A když už jsi tak studoval mé verše, připojím u tohoto textu odkaz na text (http://www.totem.cz/enda.php?a=78899), který se ti třeba vzhledem k určité příbuznosti bude vnímat lépe.


<reagovat 
 smithers (Občasný) - 10.3.2009 > miroslawek> Díky moc za reakci. S tímhle už se dá pracovat. Překvapils. Na ty dopovědi, to je těžká věc - myslím jak moc napovědět. Skutečně za tím ostatní vidí to, co by měli vidět? Já pochybuji a proto se je snažím vést více, než může být ostatním milé. Ale rád se tím budu ještě zabývat.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 10.3.2009 > smithers> Ale na tom přece nezáleží, jestli "za tím ostatní vidí, co by měli vidět", báseň není osvětová přednáška a čtenář může text interpretovat docela odlišně od tvůrcova záměru či vkladu - a nebude to nutně špatně.
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 10.3.2009 > miroslawek> To zní taky dobře, ale nemělo by to být záměrem básně? Myslím ta pochopitelnost v mezích. Proč by zrovna ona nemohla touto formou působit? Já nevím, ptám se.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 11.3.2009 > smithers> Účelem přece není být více či méně pochopitelný nebo srozumitelný.
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 11.3.2009 > miroslawek> Co by tedy mělo být účelem?
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 11.3.2009 > smithers> napsat tu báseň dobře
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 11.3.2009 > miroslawek> A jak zjistím, že je ta báseň dobrá?
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 11.3.2009 > smithers> 

Jo, chlapče, tak to je těžká otázka a popsalo se o ní stohy papíru, s výsledky vskutku rozličnými. Ovšem hlavně je to otázka jiná. I když napíšeš báseň "dobře", nemusí být "dobrá". A i když "dobrá" je, autor bývá dost málo kvalifikovaná osoba - vlastně kvůli své osobní kontaminaci spíš diskvalifikovaná, aby si to mohl vskutku dobře rozhodnout

 

Ale pro inspiraci k předchozí diskuzi o záměru, která se nám trošku stočila jinam, ti zde zanechám jednu citaci k zamyšlení:

 

Neschopnost prakticky odlišit nejzákladnější rozdíly v literatuře, tedy rozdíl mezi fikcí a skutečností, mezi hypotézou a tvrzením nebo mezi imaginativním a diskurzivním psaním vede k "falešné představě o záměru", k představě, že hlavním záměrem básníka je sdělovat čtenáři nějaký význam a hlavní povinností kritika je tento záměr zachytit. Slovo záměr je přitom analogické: předpokládá vztah mezi dvěma věcmi, obvykle mezi koncepcí a činem.... Podobné pojmy patří jen do diskurzivního psaní, v němž je nejdůležitější shoda verbální kompozice s popisovaným objektem. Básník však chce vytvořit především umělecké dílo, jeho záměr lze proto vyjádřit jen nějakou tautologií.

 

(Northrop Frye, Anatomie kritiky, Host 2003, str. 105 / Anatomy of Criticism, Princeton University Press, 1987)


<reagovat 
 smithers (Občasný) - 12.3.2009 > miroslawek> Výborný. Můžu se ještě někde dozvědět něco takového? Já nemám jak zjistit, že tohle a tohle by bylo dobré si přečíst. Takže díky.
<reagovat 
 miroslawek (Občasný) - 12.3.2009 > smithers> Jan Mukařovský

http://cs.wikipedia.org/wiki/Jan_Muka%C5%99ovsk%C3%BD

Doporučuji Studie I/II, Host, Strukturalistická knihovna

Miroslav Červenka

http://cs.wikipedia.org/wiki/Miroslav_%C4%8Cervenka
http://www.ucl.cas.cz/bio_MiroslavCervenka.html

Doporučuji Obléhání zevnitř a pro tebe budou užitečné i Dějiny českého volného verše

Zajímavé knížky píše také Umberto Eco, u nás toho vyšlo docela dost - zkus třeba O literatuře.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Umberto_Eco

Poučné je pročíst si Šaldovy zápisníky, jinak doporučuji také Boje o zítřek či studii O tzv. nesmrtelnosti díla básnického.

Dobrým výchozím bodem pro přemýšlení mohou být i Elliotovy eseje.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Thomas_Stearns_Eliot

Moc pěkná knížka je taky Jazykověda, věc veřejná od Alexandra Sticha (http://cs.wikipedia.org/wiki/Alexandr_Stich)

a to asi pro začátek stačí...
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 12.3.2009 > miroslawek> !!! Vrhnu se na to, jak ti poděkovat? Nemám slov.
<reagovat 
paryb (Občasný) - 12.3.2009 > tadyhle máme něco zajímavého... koukám, máš toho v sobě taky dost... fíha fíha
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 12.3.2009 > paryb> OU! Já ti moc děkuju. Abych pravdu řekl, nikdy jsem to takhle nedělal, myslím tak intenzivně se zabývat tou věcí, na které právě dělám. A tohle je první, kdy jsem vzal to, co mi ostatní napsali (jejich připomínky), skutečně se zamyslel a zkusil to hodit na papír. Vždycky to může být lepší, ale tohle by mohla být cesta. Proto mě tvůj zájem převelice těší. Děkuju.
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 12.3.2009 > smithers> Nemáš vůbec zač, rádo se stalo, tohle dílko mne opravdu zaujalo. Nejdřív si říkám: srdce zvonu, to zní jako z čítanky. Ale pak jsem se začetla a našla něco úžasného. Tvou báseň. Poklona.
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 12.3.2009 > paryb> Děkuji moc. Ty píšeš skvěle!
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 12.3.2009 > smithers> Ale nééé... děkuji převelice... píšu jen tak, jak mi zobák narost :-)
<reagovat 
Džajata (Občasný) - 13.3.2009 > Hm, moc se mi líbí :-)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 smithers (Občasný) - 14.3.2009 > Džajata> Děkuju moc.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + osm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter