Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
List
Autor: zoly (Občasný) - publikováno 12.6.2000 (14:53:49), v časopise 13.6.2000
List padá k zemi.
Jako jediný mezi všemi.
Je šťastný.
Nastává jen jeho osud vlastní.
Na tuto chvíli čekal celý život.
Na svůj daleký skok.
Na první zároveň poslední let.
Na let svého života.

Možná,že zafouká vítr...
...a on bude nesen dál a dál...
(...jak velký bude jeho žal...)
...vždycky si představoval jaké to asi je...
...letět tak daleko a tak dlouho jako pták...
...on měl i strach,však...
...v jeho fantazii se rozprostírali neznámé kraje...
(...nechci spadnout...)
...snil o tom ,že bude moci letět věčně
a nikdy se nezastaví...
...bude to nádherný let snový...
(...nechci spadnout...)
...bude svobodný-věčný...
(...ještě chvíli...)
...bude Jediný...jediný ze všech...
...jediný z listů na stromech...
(...prosím...)

Naděje pomalu umírali jako umírá život
v horkém žáru Slunce.
(...)

Vítr nezafoukal.
A k jiným hnal se dál.
List se za několik sekund snesl
k zemi mezi ostatní "spadlé".
Přesto v něm přetrvával pocit krátkého souznění...
...věčnosti...
...alespoň do té doby než ho někdo spálil
spolu s ostatními.
S kamarády žil,s kamarády zemře.
A zem už nebude zářit barvami podzimními.

...Nikdo nemá rád listí na Své zahradě...
(...snad kromě mě.)


Poznámky k tomuto příspěvku
KSTK (Občasný) - 13.6.2000 > Krásná hra slov. "Na tuto chvíli čekal celý život - na let sevého života (!)" Líbilo moc...
Body: 5
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 13.6.2000 > Ty jo Zoly, to je bajecna myslenka ! Ocenuji, ze byt je ta basnicka tak dlouha, myslenka je na vsech jejich mistech stejne koncentrovana, nikde se nezakeckas na chvilku ... to bych rekl, ze u delsich celku je dost tezke uhlidat. Pak jsem cekal, jak basnicka dopadne ... zda bude utnuta nekde v prostredku deje, pujde do ztracena ... ci se dockam nejakeho vyvrcholeni, toho bych rekl, ze se ctenar take dockal ... nikdo nema rad listi ve Sve zahrade hluboce vyzdvihujes jeste tim velkym S, kazdy jsme ve svem nitru nekdy hrozny hrdopysek, ale jak je videt, timto primerem promlouvas i k jinym vecem ... je moc skoda, priznam se, ze od Tebe jsem zatim moc basnicek neprecetl, tedy nemohu porovnavat, ale tato mne doopravdu vzala a tesim se na dalsi.:)
Body: 5
<reagovat 
origo (Občasný) - 13.6.2000 >
Body: 5
<reagovat 
Gala (Občasný) - 13.6.2000 > Líbí se mi nejen myšlenka, ale i visuální zpracování, které celou ideu vhodně zvýrazňuje. Začátek na mne působí trošku utahaně, ale pak se povedlo rozehrát zajímavou hru slov a představ. Krutý závěr, ale naprosto předvídatelný, protože celá dějová osa tuto variantu nabízí a přímo k ní směřuje, je ale uhlazen posledním dvouverším a dává básni nádech lehkosti.
Body: 3
<reagovat 
Mišpule (Občasný) - 14.6.2000 > Po obsahové stránce se jedná o zpracování nepříliš okoukaného nápadu. „Padající list“ dává básníkovi možnost rozehrát hru fantazie a využít celou řadu básnických prostředků, těch je tu skutečně celá řada. Vlastně celý popis padajícího listu očima básníka je možné shrnout jedním veršem: „bude to nádherný let snový…“. Nabízí se tragické zakončení básně, ale zde je motiv odlehčen pointou v posledních dvou verších. Zajímavé je rovněž grafické zpracování textu, ve kterém nalezneme dvě slova psaná velkými písmeny. Jedná se náhodu ? Spíše je tento jev možné hodnotit jako záměrný: v případě „Jediný“ se jedná o substantivizaci subjektu, „Své“ – prostředek ozvláštnění jinak běžného atributu. Rovněž přechod od vyprávěcí (er –formy) k ich – formě (vlastní výpověď) dodává celému ději na dynamičnosti. Po formální stránce se jedná spíše o volný verš, zde by spoutání rýmem skutečně mohlo působit rušivě. Rým se zde objevuje pouze náznakově, například hned v prvních verších básně. Ale následně bez upozornění (např. alespoň grafické úpravy) autor přechází k verši volnému, který zde může u čtenáře navodit pocit zklamaného očekávání. Líbí.
Body: 5
<reagovat 
Mate (Občasný) - 19.6.2000 > už jsem ti sdělila osobně svůj názor na "Padající list", tak teď ti to ještě napíšu, protože "co je psáno, to je dáno" :-))) Líbí, a dokonce moc....vyvolává pocit melancholie a smutku...super, jen tak dál :-)
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 22.6.2000 >
Body: 3
<reagovat 
Cid (Občasný) - 27.6.2000 > V něčem mi to připomíná dialogy se smrtí. Myslím, že o to tady šlo. Vyjádřit, jak se vlastně stavíme ke smrti. Jak si ji kreslíme, krášlíme a stále se ji bojíme. Je to dobré.
Body: 5
<reagovat 
R.Samildanach (Občasný) - 19.4.2001 > škoda že nemám čas. Přečetl bych si to ještě jedno(pokusím se to napravit velmi brzy).

Velmi neotřelé téma. Hezoučké.
Body: 3
<reagovat 
R.Samildanach (Občasný) - 28.4.2001 > Jo tak už jsem to napravil. Líbí. moc .c)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter