Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 29.3.
Taťána
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
<předchozí ve sbírce O rozpíjení z kolekce Verdad
Autor: tuik (Občasný) - publikováno 9.6.2009 (18:56:51)

Dlouhé světlo snad ředí sirup dne,

modřiny kvetou a zrají, hýčkáš si je

v embryích třešní, v kornoutech sakur

v tisíciletých kopřivách u dálnice.

 

Zastav se, naber dech. Čas neuhne.

Injekce června. Na střepy rozbil bys

poledne v displeji paneláků -

svědí tě čekání      plané

neštovice.



Poznámky k tomuto příspěvku
anae (Občasný) - 9.6.2009 > plané .. enem ta muzika :-)
Body: 5
<reagovat 
paryb (Občasný) - 9.6.2009 > zaujalo... ještě přijdu
Body: 5
<reagovat 
jafa (Občasný) - 10.6.2009 > mně se líbí "svědí tě čekání" a panelákový motiv, ale moc ne 2. osoba (nedovedu si představit, v jaké situaci je možné tak někoho poučovat o něm samém) ani roztěkanost, roztrhanost
(2. osoba v poezii je zajímavé téma – jak přistupujeme k druhému, případně jak a proč se sebeoslovujeme)
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 10.6.2009 > výborné, myslím..
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Divoká Orlice (Občasný) - 11.6.2009 > moc se mi líbí atmosféra
Body: 5
<reagovat 
natali (Občasný) - 14.6.2009 > toto je ovšem NAPROSTO DOKONALÉ...
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 15.6.2009 >
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
drfaust (Občasný) - 25.7.2009 > d
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 9.6.2009 > první sloka docela pobavila. od druhý se začaly stahovat mraky a od "Na střepy rozbil bys ... " je to Holan dneška, jen nevím, zda ten posun je dostatečnej, i přes průbojný "displej paneláků", což už ale může být spíš klišé, jak to kdo vezme, zda přeci jen nezvítězila odrůda nechtěné sebeironie. ale zas ty planý neštovice, ty sem málem přehlédl, ty to držej. vlastně je to docela dobrý, nápaditý.
Body: 4
Doporučil 
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 11.6.2009 > whispermoonlite> dik za rozebrania doporuceni... ctu tvoje zamysleni uz podruhe, ale vlastne tomu vubec nerozumim, abych byla uprimna:)
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 16.6.2009 > tuik> Napsal jsem to trochu jinotajně. Vlastně během toho ohlasu jsem stále přemýšlel, jak moc mi vadí to využití holanovskýho stylu a zda je jeho aktualizace dostatečná, aby se byla schopna unést a nebyl z toho jen další a z maskovacích důvodů násilně aktualizovanej Holan. To jsem měl na mysli hlavně u druhý strofy. Spíš sem se jí dostával na chuť víc než míň.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 17.6.2009 > whispermoonlite> Těžko soudit z jedné básně, ale třeba taková Marcela Pátková přebírá z Holana to nejvnějškovější, co převzít lze, tady ten pocit nemám. Ani mi to k Holanovi příliš nevolá. Ale jak říkám, až takových básní bude třeba 10, bude se vědět víc.
Doporučil 
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 17.6.2009 > cit-i-zen> příliš to nevolá, to ne, a navíc je to opravdu posunutý k něčemu dalšímu, ovšem "Na střepy rozbil bys/poledne v displeji paneláků -/svědí tě čekání" je znatelná holanovská dikce, především kvůli té druhé osobě, snad i kondicionálu, křížení slov "displej paneláků", i když tímhle slovníkem by to Holan určitě nenapsal, to je jasný, a nakonec i kvůli tomu čekání, které svědí. Kdybych se podíval o něco přísněji, potom gnóma "čas neuhne" v tomto kontextu také navozuje holanovské konotace na úrovni přejímky. Zároveň s vědomím toho všeho od počátku říkám, že zkouším odvážit, jak silná je ta složka aktualizační. Povrchní ten vliv rozhodně není, s tím bych s tebou souhlasil. Možné je, že jsem na v čes. poezii hojně se vyskytující holanovské parafráze a intertextové odkazy, které hrozí svou nesvébytností, víc citlivý, nebo dokonce alergický. Ovšem zároveň chápu, že se ten materiál do autorů/autorek dostává pro svou nepochybnou sílu bezděky a je těžké se s Holanem uspokojivě vypořádat. Jenže pokud bych si dovolil mluvit o české poezii obecně, i to patří k úkolům českého básníka, české básnířky. Holan je dar i břemeno. Surrealisté to mají o něco lehčí, protože jsou proti holanovskýmu vlivu z podstaty své obraznosti nejimunnější.Tak, a končím s patosem. :)

<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 17.6.2009 > whispermoonlite> Všechno co píšeš výše má logiku. Hlavně ta bezděčná síla. Zajímavé je, že třeba Nezval je co se týče navazování dokonale mrtvý. A i když si člověk řekně, že teď to zkusí "na Nezvala", bude to na výsledku znát. Kdežto Holan. Tam stačí nahlédnout do jedné knihy a už to člověka nějak má.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 17.6.2009 > cit-i-zen> Pravda je, že nakažlivost Holana je pozoruhodná. Já bych nacházel i v nezvalovský linii autory, spíš kvůli bezproblémovému, leč také rafinovanému rytmickému plynutí, nebo té obrazné lehkosti, kterou jsem vždy vnímal spíš negativně jako povrchnost, a to i v mnoha případech u Nezvala, kteří si z něj berou. Takoví Sýs, nebo M.Florian, do jisté míry už rozředěnější, nebo dnes R. Malý, ten mě napadá zvlášť s ohledem na svůj postupný vývoj. A ten Florian, nedávno sem to otevřel, on byl dost talentovanej a ještě i v 70. letech dokázal na něco přijít. Avšak, aby byl u někoho Nezval znát výrazně a neodbytně, jak se to stává s Holanem, takovej autor/taková autorka mě lehce nenapadají.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 17.6.2009 > whispermoonlite> Jo, Florian, Sýs a Radek Malý na konci řetězu. To je zajímavá sestava. Ovšem vůči Radkovi M. ne zrovna lichotivá. Ale mně se tedy jeho poslední sbírka velmi nelíbila, a spatřuju v tom přiřazení i jakousi právoplatnou souvislost. Akrát že Florian a Sýs spíš navazovali na to říkankovější z Nezvala, já měl na mysli Nezvala - Podivuhodného kouzelníka, Akrobata nebo Nezvala - Historie šesti prázdných domů, což je mimochodem úžasná skladba. Na tuhle polohu jakoby už nešlo navázat. Ale možná je v tom právě nějaká vyšší spravedlnost.
<reagovat 
 whispermoonlite (Občasný) - 17.6.2009 > cit-i-zen> Podivuhodný kouzelník a Akrobat jsou věci, které u Nezvala oceňuji nejvíce, protože mě přesvědčují tím, jak se nechtějí narvat do žádnýho programu, ještě, a necítím u nich takové někdy snad až strojové podléhání tvůrčím postupům nařízeným nějakou poetikou. Tu skladbu bohužel neznám. Ale teď mě napadl Zbyněk Havlíček, který by mohl mít k Nezvalovi stejně daleko jako blízko. Jejich obraznost a z toho relace k vnější skutečnosti mi přijde nějak podobně ujetá. Myslím, že to byli podobné autorské typy. U Havlíčka se to taky hemží jiskrama z křesajících obrazů, i když ta hloubka nebude zas taková, jak se na první pohled zdá.
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 31.7.2009 > whispermoonlite> To je zajímavé. Přečtu si Havlíčka znovu. Kdysi dávno jsem tam hloubku nacházel :)
Doporučil 
<reagovat 
g morr (Občasný) - 31.7.2009 >
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 12.6.2009 > tak myslím, že výborné, jenom nevím co je to sakur...ale je tam toho hodně: "embrya třešní", "displej paneláků" (to je fakt přesné), genitivní metafory jsou pro většinu autorů - mě nevyjímaje - tenký led, ale tobě to jde tak nějak samo, to bych zkoušel, to bych klestil dál...být tebou...tohle je ono...taky poprvé mám pocit, že nic netrčí...že ta básnička je jako rotující svastika :-)
Body: 5
<reagovat 
 čtenář oslík - 12.6.2009 > cit-i-zen> :-) sakura je višeň pilovitá
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 12.6.2009 > cit-i-zen> rotujici svastika? potes koste teda:) dekuju za konstruktivni komentar; mivam s tou konzistenci trochu problem, jak ty slova prevaluju a vazim, mam pocit, ze se tam pak hodi vsechno, a nepoznam, kdyz je neco mimo nebo trcici, jak rikas. a mimochodem, tvoje sbirka - pokud k sobe prirazuju realne a virtualni jmeno dobre - vyhrala mou soukromou knizni hitparadu a jako jedinou neucebnici a neprirucku neceho si ji beru na leto:) 
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 31.7.2009 > cit-i-zen> Popravdě --- jakkoli sakury znám (obecně se tak u nás říká jakémukoli růžovému třešňoidu -- a určitě to viděls kolikrát tady ve městě, třeba u Kubánského náměstí je jich směrem na Kohinúr celá álej a v květnu je to fakt npřehlédnutelné), nějak si u nich nedokáu představit ten kornout...
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 31.7.2009 > cit-i-zen> A ještě, abych tradičně byl intertextuální a postmoderně provázal vysoké s nízkým: V Jokohamě v přístavu... Má Japonečko malá, dřív než zvadne sakur květ, tvoje láska neskonalá přivede mě k tobě zpět...
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 17.6.2009 > tuik> ale svastika nepatří náckům! Nechci to poplést, ale levotočivá svastika je letitý symbol energie, nebo tak něco. Na něco takového jsem myslel: http://www.kokolia.eu/bloguje/476404_item.php
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 31.7.2009 > g morr> to je hezká písnička...úplně slyším jak se line z nějaké hospody ve Vršovicích za zvuku harmoniky
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 31.7.2009 > cit-i-zen> Jj, je to starý árijský symbol... :)
<reagovat 
 g morr (Občasný) - 31.7.2009 > cit-i-zen> Čas od času tuhle starou trempírnu ještě slýchám v pojetí fantastické skupiny Holmes Sholmes (váš nevkus, náš úspěch). Skoro vždycky zaslzím... A v těch Vršovicích by to bylo případné, sakur je tam docela hafo :))
<reagovat 
Zeanddrich E. (Stálý) - 27.8.2009 > "... -

."
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
whispermoonlite (Občasný) - 4.9.2009 > Takhle s odstupem bych napsal, že holanovský mi to už nepřijde. Tady je vidět, co dělá kontext. A ty displeje paneláků a plané neštovice jsem si od té doby zapamatoval a dnes mi přijdou nejzajímavější. No vida, je to dílo, jak se čtení jednoho textu může měnit.
<reagovat 
Levity (Občasný) - 7.9.2009 >
Body: 5
<reagovat 
chinagirl (Občasný) - 1.12.2009 >
Body: 5
<reagovat 
Amáta (Občasný) - 9.3.2010 > Skvělé!
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 9.3.2010 > Amáta> Dík za čtení, Amáto!
<reagovat 
F.N. (Občasný) - 23.1.2011 > Se tu teď procházím napříč.
Doporučil 
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 24.1.2011 > F.N.> koukam:)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
 
0 0 1 2 9 15 (16)
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter