Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
dědovi, též sobě
Autor: paryb (Občasný) - publikováno 25.6.2009 (15:24:59)

 

 

 

***

 

 

hrávali jsme hru na auta ty počítej bílá já červená

tehdy jezdilo jedno sem (bílé) a dlouho nic

než druhé tam (modré)

pak dvě najednou

červená!

vyhrávala jsem

 

pak dlouho nic

 

 

***

 

 

narodil se ve stejném roce jako Czeslaw Milosz ale v jiné

době stal se truhlářem a v dílně kousek od náměstí

vyrobil babičce ložnici skříně a stolečky všecko taky

altánek ve Smetanových sadech a krabičku na šperky

z tmavého dřeva, pevného jako on, ale i tak

byl křehký kůra se dala sloupnout; řeknete,

nepatřičné nahlédání, jenže –

 

vedlo by schodiště jinam, kdyby se krajina nekrčila?

 

 

***

 

 

to teplé místo na zemi pod oknem

nezívá, nedutá, neupravuje si polštář pod hlavou

neubývá; v parketách neklíčí otisk

 

kulisy představují obrazárnu s výjevy žonglérů & podmořského světa & žen

se zelenýma očima & žen počítajících automobily na Albrechtově ulici; galeristka

mne nabádá k tichu nebo budu zalita do betonu

navždy: ztvrdlé paty

 

jediné gesto které budu moci učinit je zapřít se

 

 

***

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Axxa (Občasný) - 25.6.2009 >
Body: 5
<reagovat 
Věza (Občasný) - 26.6.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
prymytyf (Občasný) - 26.6.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
nopaulus (Občasný) - 30.6.2009 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
holger (Občasný) - 30.6.2009 >

narodil se ve stejném roce jako Czeslaw Milosz ... jo, zatím ještě mne to béře.

 

 Jen se obávám toho, že si mi tohle nostalgický sáčko časem onosí. Ale zatím je ještě fešné. ÷))


Doporučil 
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 30.6.2009 > holger> vidím to stejně, ale občas je potřeba klesnout, aby se člověk měl odkud odrazit, když ho to nevynáší samo :-)
<reagovat 
 HanaKonvesz (Občasný) - 30.6.2009 > paryb> tak tak v případě děděčků a babiček to jakoby mělo trošku být i ..
Doporučil 
<reagovat 
šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 2.7.2009 > Líbilo, moc. Poslední je kus!
Doporučil 
<reagovat 
touha (Občasný) - 2.7.2009 >
Doporučil 
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 20.7.2009 > "

."
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
Serpentin (Občasný) - 21.7.2009 > druhý blok = perlička .-)

http://www.elpais.com/recorte/20070721elpbabens_4/LCO340/Ies/Bohumil_Hrabal.jpg
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 22.7.2009 > Serpentin> no jejkote :-)
<reagovat 
g morr (Občasný) - 31.7.2009 > Ano, v době škodovek byla výhra počítat červené. Dneska je to úplně, úplně jinak.
<reagovat 
cit-i-zen (Občasný) - 22.7.2009 > to ještě není báseň, to jsou zatím jenom takové osobní zápisky
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 22.7.2009 > cit-i-zen> asik jo, já nevim, jsem zapisovatel, ne básník :-)
<reagovat 
 Serpentin (Občasný) - 22.7.2009 > cit-i-zen> A co je to báseň, občane? :-)

skupenství metafor, dodržení metriky, grafický obrazec?

Pravda, tady to není výpověď zcela kultivovaná do zajeté škatule. Zajímalo by mě, co by udělaly tyto tři fragmenty v knížce (nechci říkat sbírce básní nebo povídek či v deníku). Narážím tady (na totemu) na nesoudržnost a nenávaznost - to hlavně u sebe, ale i u ostatních. Držet lajnu, to je věda. Tady se experimentuje.
<reagovat 
 Serpentin (Občasný) - 22.7.2009 > paryb> Doufám, že jsi aslespoň zapisovatel otcovský lásky, to pak budeš brzy slavná a bohatá .-)
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 22.7.2009 > Serpentin> Co je báseň? Nerad bych to převáděl na nějakou universální rovinu, ale... báseň má jistě mnoho definicí, respektive každý básník si svou definici vytváří každou nově napsanou básní. Ovšem nejsou tady jen básníci, ale i jejich vykladači, že? Báseň je pro mě osobně zvláštním útvarem, kde se stýká něco velmi intimního a osobního s něčím velmi obecným až universálním. Když pak se pak báseň přechyluje na tu nebo onu stranu, vznikají potíže. Pak je tu samozřejmě druhé známé hledisko - zhušťování, německy dichtung, ostatně přímo výraz pro básnictví. Báseň zhuštuje vnitřní i viditelný svět, jaksi ho nově a jinak eneregticky tlumočí... Dalo by se pokračovat dál. O metrice, metaforách atd vůbec nemluvím, to je třeba posuzovat případ od případu. Tož tak.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 22.7.2009 > paryb> no jasně, a kdo z nás jo? Taky bych se to o sobě neodvážil tvrdit, ale na druhou stranu...když už člověk spáchá nějaké ty básně, musí taky přijmout odpovědnost.
Ale chápu tu ostražitost.

<reagovat 
 paryb (Občasný) - 22.7.2009 > Serpentin> bohatá už jsem, ale nikomu ani muk. a slavná raději nebudu, ještě bych se musela každý ráno česat a tvářit se mile.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 22.7.2009 > cit-i-zen> 

není právě zhušťování způsob, jakým se to intimní stýká s univerzálním?

 

až na to "respektivě" bych se pod to tvé podepsal...


<reagovat 
 paryb (Občasný) - 22.7.2009 > cit-i-zen> pár básníků se tady najde, myslím...
a tu odpovědnost - jasně, beru.
<reagovat 
 Serpentin (Občasný) - 22.7.2009 > cit-i-zen> Beru si z toho, že je třeba vyvažovat, resp. dlouho vážit než se řekne: Tak, a je hotovo. Mě vždycky fascinovala lehkost, až virtuozita některých básní nebo celých sbírek. Nejde (mi) to tak snadno a samo, nejde.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 22.7.2009 > ariel> Snad. Tohle zas říká kolega whispermoonlight: "učit se vnímat poezii, tj. znakový systém, jako hudbu, zcela neintelektuálně, jen přes energii. nemyslím tím rytmus, nebo intonaci, jde spíš o to vnímat slova nějakým úplně jiným smyslem, než jaký poskytuje ntelektuálně-racionální vědomí"
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 22.7.2009 > Serpentin> Ona žádná lehkost a virtuozita není zadarmo, a nikdy není jen tak sama "od sebe" a "ze sebe". Něco se proto musí udělat. Otřepaný citát: "Od skici k dílu se leze po kolenou!" Literárně vědný kvíz - kdo je jeho autorem?
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 22.7.2009 > Serpentin> Nejde to samo. Ani nemůže. Je to dřina. Lehkost je výsledek té dřiny.
<reagovat 
 ariel (Občasný) - 22.7.2009 > cit-i-zen> fajn. ale tomu já nevěřím. chybí v tom ona přelévající se dynamika tvojí (a potažmo mojí) definice. mimochodem, vidím tato rovnítka: energetický=intimní, intelektuální=univerzální.
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 22.7.2009 > cit-i-zen> Švabinský? Anebo ještě někdo před ním...

Já s tím souhlasím. Lehkost dá sakra práci.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 22.7.2009 > paryb> Ne, Švabinský ne, je potřeba se posunout v časové škále do 20. století. A autorem byl básník (asi ten nejbásníkovatější - fuj to je slovo - v Čechách).
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 22.7.2009 > cit-i-zen> asi požádám o radu publikum
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 22.7.2009 > paryb> Holan. Asi jsem necitoval slovo od slova přesně.
<reagovat 
 Serpentin (Občasný) - 22.7.2009 > cit-i-zen> Tak kvízek jsem propásl... ale ten citát jsem neznal, bod nemám. Paryb vypálila pohotově. Švabinský to určitě věděl, jen to neřekl. .-)
<reagovat 
 paryb (Občasný) - 23.7.2009 > cit-i-zen> vida, tak pan Holan to byl :)
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 21.10.2009 > cit-i-zen> 




Chlap se

snaží
směje se na děcko
ukazuje na srnky

má první pivo

hrne ubrus
krčí bundu
jak se snaží
první pivo
jídelní vůz
mizí v ranním sněhu

Mohl bys mi prosímtě vysvětlit, kde končí zápisky a začíná báseň a jak to poznám? Rád se přiučím.


<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 21.10.2009 > šedé> já myslím že se to snažím odlišit výše, i na jiných místech, ale myslím si že se mě ptáš jen tak konfrontačně a vlastně to doopravdy vědět nechceš...nechci se tudíž moc účastnit takové promluvy...nicméně je to zásadní věc, ne? Ten rozdíl jistě existuje. Někdy může být báseň jen ve fromě zápisku, ale zápisek nikdy nebude báseň.
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 22.10.2009 > cit-i-zen> A kdo to rozhodne, ten rozdíl? No nic, tady to zavání tím, že bychom se mohli dostat do elementární roviny, kterou zrovna nemusim. Promiň za otázku a díky za odpověď.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 22.10.2009 > šedé> Honzo, rozhodnu to já jakožto ten kdo interpretuje ten text, a předložím proto rovněž důkazy. Možná interenet trochu svádí k tomu, že co řekně entita tady vypadá jako hlásání obecné pravdy, ale tak to samo sebou není, mluvím za sebe a o svém náhledu. Na druhou stranu si ale nemyslím, že existuje závratné mnžství stejně hodnověrných tvrzení, tak to holt v literatuře nefunguje, ale bezpochyby má každý možnost nastínit svoji interprëtaci.
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 22.10.2009 > cit-i-zen> Tak jak mluvíš teď, to beru všema deseti. Nikde jsem výše ale nepostřehl to dělítko mezi subjektivním a objektivním. Mě docela štve, když někdo vydává své osobní názory za fakta, a proto jsem si vzpomněl, jak jsi se před několika lety tady http://www.totem.cz/enda.php?a=127747 postavil za můj text, který někdo označil za nebáseň, takže mě to tady od Tebe trochu zamrzelo. Teď už rozumím, díky za vysvětlení.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 23.10.2009 > šedé> Je fakt, že mě občas přepadne takový nával velikáštví, že co říkám jsou fakta, ale zase se potom rychle vrátím na zem. Ale myslím že případ toho co jsem psal parybce to snad nebylo. Jen to možná tak působilo.
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 27.10.2009 > šedé> Ještě na okraj: když nad tím tak přemýšlím, tak v literatuře, domnívám se, je někdy nutné subjektivní názory jako fakta hlásat. Je to totiž princip kritiky. Nemyslím si totiž že v diskusi o literatuře jsou vždycky dva názory stejně hodnotné. Ať to zní sebepodivněji. Jde totiž o to, že pokud vnímám širší horizont např. poezie, buduji si svým způsobem celostní názor a jistou koncepci, a toto všechno se pro mě stává - faktem. Např. z nějakého důvodu něco odmítám, z nějakého důvodu zase něco přijímám. Svoboda nebo spravedlnost potom vězí v tom, že se také jako kritik mohu šeredně mýlit a historie mi nedá za pravdu. Poznámka: užívání první osoby v tomto případě neznamená, že mluvím o sobě.
<reagovat 
 šedé (Občasný,Šéfredaktor) - 29.10.2009 > cit-i-zen> Ale jistě. Tomu rozumím. Jen mám za to, že je nutné se vyhnout takovým těm opravdu zásadním rozčleňováním. Třeba na to, co poezie je a co už ne, protože to je podobné jako se snažit vymezit obecnou hranici mezi tím co je hezké a co není .)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter