Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 7.7.
Bohuslava
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
a z kolekce Ztracené písně menhiru
Autor: Laurent Cellier (Občasný) - smazáno
Pokračování>


Poznámky k tomuto příspěvku
Lamarski (Občasný) - 28.6.2009 > Nápad je docela zajímavý, i když úplně objevný není. Dračí ságy jsou vděčné v oblasti fantasy, bohužel je třeba příběh dobře zpracovat. Nezasycovat začátek smrští jmen, funkcemi fantasijního světa, minulostí hrdinů - šetři čtenáře. častou chybou jsou naivní, klišoidní věty, které čteme v každé druhé průměrné fantasy. Tady toho není mnoho, ale co tak nějak dře, jsou slova typu: toliko, v ústrety, leč, častokráte, aj. Asi je to snaha zapůsobit jakoby starobyle, ale je to třeba za každou cenu? Pořádně se poper s větami, čestina je opravdu hodně bohatá:) Ale rozhodně to nezatracuji, spíš by se mělo z pontenciálu více vytěžit, tak do práce!:)
<reagovat 
 Laurent Cellier (Občasný) - 29.6.2009 > Lamarski> Potíž je v tom, že v podstatě jsem začal psát ságu (možná špatně, ale mám pocit, že nemá cenu ji od začátku začít přepracovávat) V současnosti je hotov první díl, který částečně přepracovávám a druhý je ze 2/3. A znovu ho předělávat nemá moc smysl. Proto jsem sáhl po řadě úprav. Skutečně archaické tvary, přestože nejsou použity vědomě úplně košér, byly do textu vloženy (po vzoru Merleho "přemyšlování" v Dědictví otců). Opakovaně jsem byl na vážkách, zda je z textu neodstranit úplně nebo ponechat. Je otázkou, zda text obzvláštní, nebo text se stane nečtivý. Z druhé strany mají určitou poezii, aspoň podle mne. Proto mě zajímá reakce. Zatím je tam nechám, i když v omezenější míře, než byly původně. Uvidím po dalších kapitolách, jak to bude působit na čtenáře. Skutečností je, že pokud text je nějakou formou napsaný, dost těžko, aniž se roztrhá a nenapíše znovu, dá opětovně upravovat. Nebo si to aspoň myslím. Děkuji za vyjádření.
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 29.6.2009 > Laurent Cellier> Je to tak, přepisovat napsané, je hrozně těžké, protože se může stát, že vznikne jakýsi slepenec. Na druhou stranu mám tu zkušenost, že člověk při odležení textu a následném přepisování najde skvělé nápady, jak oživit text. Taže přepis bych úplně nezatracovala. S těmi archa-výrazy ti neporadím, moc velký znalec fantasy nejsem, proto mi to asi přišlo tak podivné. Pokud je tam chceš, pak je třeba se zamyslet, zda všechno a nebo nic. Tyhle kousky jsou jako střepy, co přitáhnou pozornost, ale nijak nedávají smysl. V přímé řeči jsem si nevšimla, že bys to tak používal.
Samozřejmě je důležitý cíl psaní. Pro radost, soutěž, vydání, nebo poto, že jsi fanda fantasy, ale ještě žádná nesplnila přesně tvé sny:) k vydání to má daleko a ta cesta je v téhle oblasti dost těžká. Tam se přepisování nevyhneš. Text je příliš mladý a je to z něj znát. Uvidíme, jak na tom bude další díl:)
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 29.6.2009 >

no druhým bych rovnou nezačínala... pravda, někteří si to dovolili (Star Wars atd :))

 

já se v podstatě shoduju s tím, co napsal čtenář... netvrdím, že by to mělo být akční (ve smyslu, co stránka, to dějový zvrat o 180 stupňů), ale že by to nemělo být nudné - popisné....

(je tam spousta detailů, které nejsou pro příběh v tuhle chvíli stěžejní a klidně by se je čtenář mohl dozvědět později)


<reagovat 
Laurent Cellier (Občasný) - 30.6.2009 > JInak z toho, co píši, je to jediné fantasy:-)) osobně kromě Baludina k tomu moc netíhnu až na výjimky... osttaně odsud pramení i moje váhání, zda, první díl prostě hodit přes palubu a začít rovnou druhým... rozhodně, ale ho znovu psát nebudu:-))
<reagovat 
Quotidiana (Občasný) - 29.6.2009 >

když to shrnu, uvítala bych více děje a méně popisu.... není nutné nahustit všechno do čtenáře během prvních pár stránek textu... méně je někdy více

 

já bych to nepřepisovala, ale začala psát znova... občas je to to nejlepší co můžeš udělat. Málokdo si totiž bude číst díl druhý, když ho nebavil ten první...


<reagovat 
 Čtenář - 29.6.2009 > Quotidiana> V tom případě, spíše hodím první díl přes palubu a začnu rovnou druhým. Z druhé strany vytvořit úplně nový svět, který nevychází ve fantazii z obecně známých (elf je elf, skřet je skřet ....), určitý prostor vyžaduje. Proč by však literatura fantasy musela být jedině akční? Ostatně na zrychlení děje pro spousty čtenářů bohatě stačí, proškrtat popisy, odstranit většinu příslovcí a přídavných jmen, výrazněji proškrtat do náznaků popis prostředí, nebo je zatraktivnit (když jsem si podtrhával zvýrazňovačem popisy v Zaklínači, zjistil jsem, že jich tam má obrovské množství, jen je dovede atraktivněji podat.).
<reagovat 
 Laurent Cellier (Občasný) - 29.6.2009 > čtenář> Děkuji za názor
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 30.6.2009 > čtenář> S proškrtáváním většinou souhlasím, jen ve fantasy platí trochu jiná pravidla, právě proto, že je to nový svět. Spíš se přikláním k tomu udělt kostru příběhu a tu obalovat "masíčkem" znovu. např právě u toho zaklínače funguje to, že je to sice "jiný svět", ale v podstatě ten náš, něco jako Xmeni, Heroes, 4400 spol. Bohužel tady v tom příběhu jsou úplně jiné zákony a to "zatraktivnění" (akčnost, přizpůsobení apod.) je zapotřebí, protože v polovině příběhu už jsem nevěděla, kdo je kdo a kde se nachází co.
<reagovat 
 Laurent Cellier (Občasný) - 30.6.2009 > Lamarski> Jedné věci nerozumím, je tu velmi málo "zatím postav" Baludin, Xartex, Kilken, Harzen a v pozadí Angantria - Kilkenova matka.... Drakon = drak = vládce draků, vedle nich tu jsou definované mágové (Kult bílých draků = Říše a chrámy Rudých draků jejich nepřátelé a Bílí a Rudí draci, lidé království Ašmeru). Zatím nci jiného tu není. Je to úvod románu a vlastního světa. Je tu definována schopnost mágů být telepati ... nepřipadá mi to zas na tolik textu moc. A hlavně na úvod, budu brát, že pro někoho je to nečtivé, ale ne že je tu toho zas tolik.
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 30.6.2009 > Laurent Cellier> Kolik tenhle prví díl asi má normostran? 5-6 a postav máš stejný počet + říše a chrámy, které si pletu, rozeznám jen rudou a bílou a lidé království, to už je na mě moc. Nicméně musím ocenit, že jména jsou moc pěkná. Nevím, co k tomu dodat. Fandové fantasy si nejspíš přijdou na své. Já jsem holt taková, že když si přečtu zadní stranu nějaké fantasy knihy a zjistím, že je přeplněna množstvím postav, světů a zázračných schopností, vím, že nemám chuť se probírat půlkou knihy a snažit se pochopit kdo, co s kým, jak a proč. Bohužel takových fantasy jsou mraky. Skutečně dobrý příběh vtáhne do děje, nebo tě nutí přemýšlet, co se stane dál. Pokud ti stačí se zařadit mezi průměr, je to v pořádku. Sama vím, jak je těžké vyškrtat a zničit svou práci, hodiny dřiny a vymýšlení a začínat pořád znovu a znovu. Možná je lehčí si říct, to čtenář přeci skousne;)
<reagovat 
 Laurent Cellier (Občasný) - 30.6.2009 > Lamarski> Nejde o to, co čtenář skousne nebo ne, ze zvědavosti jsme si vzal namátkou knihy z knihovny ... Merle dědictví otců... Ludmila Vaňková Rab z Rabštejna a mohu pokračovat... kolik postav je na první stránce? :-)) Méně než na mé:-)) Netvrdím, že mám pravdu, ale začnu-li Dumasem a dalšími:-)) Co Loukotková? a další další:-))
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 30.6.2009 > Laurent Cellier> Ale skoro všichni, co jsi vyjmenoval, nezasazují děj do úplně fiktivního světa! Jsou tam historické kořeny, které průměrně vzdělaný člověk už někde slyšel, četl... včetně pohádkáře Dumase. Ale ty jsi autor, dej si tam postav třeba dvakrát tolik:))) Byl to jen můj názor a mě může přehlasovat mnohonásobně víc čtenářů.
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 30.6.2009 > Laurent Cellier> Mmch, zrovna Robert Merle a jeho série dost upadá od druhé poloviny. Nicméně čest mu zachraňuje historická přesnost. Tvrdě makal v archívech.
<reagovat 
 Laurent Cellier (Občasný) - 30.6.2009 > Lamarski> Já taky jen diskutuji :-)) Nevztekám se:-)) Názory jsou od toho, aby se probíraly, polemizovaly:-))
<reagovat 
 Laurent Cellier (Občasný) - 30.6.2009 > Lamarski> Ano. Přesně o tom to je. Reálný svět. Řeknu Paříž a každý ví o čem je řeč. Ale je je uvedl jako autory románů ság na množství postav na prvním listu (ne několik listů... tj. že množství postav je přiměřené jiným, kteří se pouští do tak rozsáhlého "projektu" a navíc jsou to špičkoví a v době, kdy to psali uznávání autoři:-))

Dobrá přejdu na Fantasy (ale já ho jednak nepíši, ani extra nečtu, byť ho znám... kromě Baludina nepíši fantasy :-))

Učedník Mága (první díl trhlinových válek) ... úvod... chlapec se někde poflakuje, je zraněn ocitne se u mága, který si později ho vybere za učně .... postav je více, rozhodně děj není v prvních dvou kapitolách vůbec atraktivní, méně zdělení o světě, než jsem použil

Hraničářův učeň ... V podstatě víc než podobný úvod, byť jiný

Zaklínač ... je to sbírka povídek, než román nebo novela se stejným hrdinou... vesměs začíná sáhodlouhými hovory, nebo rozsáhlými popisy ... ale má něco, co bych se rád naučil, jeho popisy jsou barvité zajímavé, a hovory mají švich... ale není to postaveno na románu a povídka má jiný charakter

Řada fantasy děl, vychází ze známého světa (od Toolkiena - on definoval trpaslíky, Hobity, Elfy ... od té doby, kdo je použije... stačí slovo Elfí říše a každý ví, jak vypadají kdo to jsou

Mohl bych pokračovat.

Merle je můj oblíbený autor, ale spíše Malevil a podobné... Z dědictví Otců jsou vynikající jen první dva díly, pak už je vidět, že je to starý pán a v podstatě nezáživné

Problém je podle mne:
a) pro někoho v nezvyklosti jmen na zapamatování : kdyby tam byl Petr, Jiří, Pavel (pak to není fantasy) lépe by se řada čtenářů zapamatovala jména

b)rádoby archaickém stylu, který pro řadu lidí je nyvydýchatelný (ale určitou poezii tomu dává) a teď otázka, jestli je to danajský dar), nebo naopak - řadu lidí to otráví znechutí. (Zvláštní na tom je, co vím, tak právě mladší čtenáře - prot ty nejmladší to není určeno - tj. tak do 15,16 naopak toto může přitahovat

c) Ne každý má rád fantasy, navíc někdo chce akční styl (třeba Trol zabíječ je řada po sobě naprosto stejných scén, kde se mění jen prostředí a buší a buší a buší)
d) pro někoho je centrální postava chlapec ve věku 7 Oběhů (zhruba 8 let) nevydychatelný, proto třeba autor Hraničářského učně, kterého psal pro svého syna .. ostaršil z 12 let na 15 a nějako tam pak pozapomněl řadu drobností, které trochu znalejšímu prostředí dětí vybaví úsměv na rtech

d) Tzv. vznešený styl ... opět možná Danajský dar, potíž že to souvisí s a)... řada čtenářů, chce rychlou informaci, rychlý děj (nemaj rádi), nechtějí se zatěžovat ničím, jen ať to odsejpá... tj odstranit vše nadbytečné a nechat surový čistý děj, maximálně omezit příslovce, přídavná jména, tím pádem se dá ještě více omezit zájmena, odstranit popisy, nechat jen dynamické akce ... jednak, co vím, řada právě chce ty popisy a nadnesený svět... Tak se říká babo raď. Co s tím?

e) jedna z možností je, že je to pitomé od samého začátku proto mě to zajímá tady.

<reagovat 
 Laurent Cellier (Občasný) - 30.6.2009 > Laurent Cellier> hehe - šotek ....bod e) je myšlen, pokud na takovémto servru, sklidím, pouze nezájem, je čas zvážit, jestli to skutečně má cenu se tím zabývat ... ne možný výklad - šotek - když je to pitomé, tak to aspoň vrznu tady:-))
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 30.6.2009 > Laurent Cellier> Úskalí fantasy jsi popsal dobře. Ze všech těch děl výše jsem četla jen Zaklínače. Tolkienův Pán prstenů v první knize je také do půlky dost zdlouhavý a popisný a pro někoho je těžké to přelouskat.
A ve tvém druhém díle se téměř nemám chytit něčeho, co znám, jsou tam zajímavé zákony světů, ale kterým dokonale rozumíš ty. Jistě se k tomu vyjádří nějací fandové do fantasy. Přesto si myslím, že na každém textu, zvlášť na fantasy, je hodně práce. Piplačka a předělávání, vymýšlení... Takže hodně daru:)
<reagovat 
 Laurent Cellier (Občasný) - 30.6.2009 > Lamarski> Vzhledem k tomu, že jsem posílal Baludina do Ceny Karla Čapka a zatím, co jsem se dozvěděl niť na mě nebyla suchá:-)) si počkám na konečný výsledek, než ho začnu předělávat - nepředělávat, nebo co, ostatně jsem se na základě kritiky rozhodl a začal absolvovat několik Kurzů tvůrčího psaní. I proto se mi v současnosti, nechce zrovna Baludina předělávat, jen si otestuji, část románu, jak se na to budou dívat případní čtenáři (asi 1/3).
<reagovat 
 Lamarski (Občasný) - 30.6.2009 > Laurent Cellier> Zkusit se má všechno, jistě dostaněš pár dobrých rad. Přesto hodně čti a všímej si. To je asi nejlepší škola.
<reagovat 
 Laurent Cellier (Občasný) - 1.7.2009 > Lamarski> Nevím, jestli je to šotek, nebo jsem něco porušil, ale Baludin 3, čeká ještě po 6 hodinách na zveřejnění
<reagovat 
Sakora (Občasný) - 10.7.2009 > Zdravím !! Začetla jsem se, ale zpočátku mě občas zarazilo nečekané skloňování některých slov a některá, pro mě jaksi divná, kostrbatá spojení  slov: ... dokončeno přivolání posil …, …doprovod byl téměř vybit, …utíkával se …, atd. občas se mi zdá zmatek v podmětech ve větách.

- pomezní rihmeny – nechtělo by to aspoň vedlejší větou trochu objasnit?
- nejvíce jsem se ztrácela v pochopení „zapuzení a umučení učňů mágů z důvodů čistoty ideálů říše“

?? Kilken, kterému nebylo po matce čarodějné umění cizí, byl pro znalost zaříkadel a lektvarů 
  vyhledáván obyvateli Hansymeru
                                                                                      x
  Harzen říká, že kdyby ostatní věděli, že je Kilken synem čarodějky (bez talismanu), skončili by oba na  
  hranici
  (tak jak to je? mohl by Kilken ovládat zaříkadla naučená Xartexem, kdyby nebyl synem čarodějky??pokud ne, tak by věta o "hranici" nedávala smysl)

Příběh, jména osob, cizí slova, události i neobvyklé zvyky zní nezvykle a složitě, ale to u 1.dílu fantasy ani jinak nejde.
Faktem je, že 7- letý hrdina není „můj šálek kávy“, ale myslím, že mě až tak nezaujal také proto, že působí poněkud strojeně, odtažitě, bez emocí a vlastních myšlenek, postava druhého chlapce, Kilkena, je pro mě mnohem uvěřitelnější a záživnější.



<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + pět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 
5 6
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter