Včera v podvečer proběhlo v rámci festivalu Den poezie v Městské knihovně na Mariánském náměstí čtení dua dvou oblíbených literátů. Za českou stranu vystoupil básník a prozaik Josef Straka, za polskou stranu prozaik a překladatel Piotr Kepsky, píšící pod jménem Walter Sobchak.
Josef Straka, jehož verše byly vydány ve většině našich předních tištěných i internetových literárních periodikách (Weles, Tvar, Host, Wagon, Babylon, Totem.cz, Pandora a jiných), se netají svými sympatiemi k poklidným kavárnám Berlína. Přednášel verše ze zákoutí a ulic tohoto dříve na dvě půlky rozděleného města, z něhož byla díky autorově poezii cítit až sem, do Prahy, ona současná stará i nová rozpraskaná tvář.
Walter Sobchak četl ze svých románů Druga Amerika a Single převážně v češtině, kterou tento známý polský autor velmi dobře ovládá. Zavedl nás do světa „na západě“ po revoluci v roce 1989. Drobné lidské příběhy o zkreslených pohledech "na lidi na východě" v očích tehdejší západní společnosti se citlivě prolínaly s běžnými generačními problémy postav obou románů.
Naplněný sál poezie Městské knihovny do večerních hodin diskutoval s autory o jejich literárních počinech, životě a přístupech ke psaní vlastní tvorby.
|