Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Dívka jménem Olomouc
Autor: Zmýlená (Občasný) - publikováno 22.6.2000 (19:18:12), v časopise 23.6.2000
Může mít město duši? Zeptejte se vědce a řekne vám ne, není to živý tvor, jen hromada cihel a betonu. Položte však tu samou otázku básníkovi (nejlépe o jeho rodišti) a nejen, že vám přisvědčí, ale nejspíš vás také zahrne vlnou nostalgicky zabarvených metafor. Kdyby se tedy mávnutím kouzelného proutku všechna města a vesničky světa proměnily v lidské bytosti, jaké by bylo to moje, sice ne rodné, ale určitě nejmilejší město?

Na první pohled sympatická dívka menší postavy, v hanáckém kroji.....a s mobilem za pasem. Ano, čtete dobře, Miss Haná přeci není žádná „vesnická nána“, nýbrž moderní děvče. I když konec konců, je to Hanačka, žádná světačka. Ani nonšalantní slečna Paříž, ani emancipovaná americká feministka, či temperamentní seňorita Barcelona. Ale ani nafouknutá bublina pro turisty, kterou jsou dnešní Benátky.

Olomouc žije. Tam někde uvnitř tepe její srdce; jediný moravský orloj. Už to dělá tuto malou Moravanku jedinečnou, něčím podobným se může pyšnit jen její slavnější a průbojnější sestra Praha. Mnohým turistům naši Olomouc svou krásou zastiňuje. Ale Olomouc pamatuje lepší časy. V dobách, kdy bývala královnou Velké Moravy se jí nemohla Praha vůbec rovnat.

Právě jsem naznačila, že Olomouc není zrovna z nejmladších. Také se to snaží všemi prostředky krýt. Od nových „make-upů“ na fasádách domů až po radikální plastické operace. Za všechny uveďme z nedávné minulosti tolik oblíbený, obdivovaný a dodnes všemi zbožňovaný Prior.

Než tuhle dívku opravdu poznáte, dokáže vám někdy pěkně zamotat hlavu. Občas zakopnete na „kočičích hlavách“ a v některých sídlištích se můžete ztrácet stále znovu. Až si zvyknete vy na ni a ona na vás, není těžké se do ní zamilovat. A kdyby vám časem její krása tak trochu zevšedněla, stačí zvednout oči od výkladů obchodů a hned objevíte nové dimenze její duše. A pochopíte, že je jedinečná. Jedna z těch, které mohou dát vašemu životu smysl.

Vánoční, zasněžená a jen pouličními lampami osvětlená Olomouc na vás dýchne svou neopakovatelnou atmosférou Baroka. Baroka možná okázalého a někdy až strojeného, ale Baroka tajemného, které se upíná někam výš než kam sahá lidská představivost. A taková umí být i Olomouc, když odkryjete její vnější, povrchní vrstvu.

Když jsem se s ní před pěti lety setkala poprvé, měla jsem trochu strach. To už je však dávno pryč a od té doby k ní stále více patřím. K té malé Hanačce, která se chce stát Evropankou. Doufám, že se jí to podaří. Zaslouží si to.


Poznámky k tomuto příspěvku
julian (Občasný) - 16.10.2002 >

Protoze v OIomouci ziju uz paty rok (trebaze puvodem odjinud) a miluju ji den ode dne vic. A tohle je presne, co si myslim, kdyz ji prochazim uplne kdykoli... :)

A ten snih.. treba na takovem namesti sv.Vaclava, kdyz rano staricky pan kostelnik upaluje ke kapli, aby tam byl driv, nez zmrzne... podzimni park s listim na chodniccich a lavickach... letni vecer u reky...

To je presne ono.

 


Body: 5
<reagovat 
Vea (Občasný) - 23.6.2000 >
Body: 3
<reagovat 
KSTK (Občasný) - 23.6.2000 > Takové hezké vyznání lásky a obdivu k jedinému městu jsem již dlouho nečetl. Většinou bývá podobným způsobem popisována především Praha, ale vždyť i jinde je velice krásně - dokonce si troufám říct, alespoň podle některých míst a čtvrtí hlavního města, že je i krásněji. Těším se na další články a básničky, např. o Olomouci, historii, orloji...
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 26.6.2000 > Děkuji mišpuli za její výklad, který však není až tak důležitý. I bez těchto dat cítím to co Ivuška. Jsem v Olomouci dva roky a jsem jí nadšen. Jestli ji miluji? Ano vždyť je to vznešená dáma a popelka zároveň! Olomouc mi dala inspiraci a já jí ji musím vrátit..
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 26.6.2000 > Děkuji mišpuli za její výklad, který však není až tak důležitý. I bez těchto dat cítím to co Ivuška. Jsem v Olomouci dva roky a jsem jí nadšen. Jestli ji miluji? Ano vždyť je to vznešená dáma a popelka zároveň! Olomouc mi dala inspiraci a já jí ji musím vrátit..
<reagovat 
HACKMAN (Občasný) - 14.7.2000 > Olomouc je nejmystyctejsi místo nejen na Morave, ulicky se vlni v baroknim rytmu kdyz prochazite stare mesto..jo zajimave napsany
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + tři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter