Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 19.4.
Rostislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Kde se vzala a jak vznikala první křesťanská církev z kolekce Tajemná pondělí
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 23.6.2000 (15:43:45), v časopise 26.6.2000
další>

Kde se vzala a jak vznikala první křesťanská církev

Ve vývoji křesťanské církve můžeme hovořit o třech údobích :

  • Židovské křesťanské období v Jeruzalémě
  • Období přechodu od židokřesťanství k pohankřesťanství se střediskem v Antichonii
  • Misie Sv.Pavla mezi pohany, Řím

  • Prvotní obec v Jeruzalémě

    Pod Petrovým vedením se mladá křesťanská církev těšila v Jeruzalémě velké vážnosti. Její členové se účastnily tradičních židovských bohoslužeb, k tomu ještě slavili vlastní bohoslužbu ke Kristu.
    Roku 50 našeho letopočtu však došlo k prvnímu vážnému rozhodnutí, které mělo nesmírný význ
    am pro další život mladé církve : Šlo o to, že noví křesťané vzešlí z pohanů měli být v zásadě svobodni od židovského zákona. Časem se však stalo, že nové činnosti církve, jako křesťanský křest, slavení eucharistie, křesťané se vzdávali vlastního majetku ve prospěch společenství souvěrců atp. vedly k tomu, že Židé začali na křesťany pohlížet s podezřením. Nejdříve došlo k ukamenování Štěpána a k vypuzení židokřesťanů z Jeruzaléma. Tato pronásledování vedl ve své době Šavel, muž, který se později obrátil na víru křesťanskou a přijal jméno Pavel.
    K definitivnímu rozchodu židů se křesťany došlo v letech 132-135. Pádem Jeruzaléma r.70 zaniklo přednostní postavení jeruzalémské obce.

    Obec v Antichonii
    Antichonie, jako první obec křesťanů, kteří se obrátili z pohanství a jako křesťanské misijní středisko, zaujala hned od svého začátku výsostné postavení. Pavel zakládal při svých misijních cestách četné obce, o výstavbě Antichonie bohužel dnes mnoho nevíme.
    Antichonie byla v této době centrem řecko-římské helenist
    ické kultury, Pavlovi se podařilo křesťany tak poprvé v historii odpoutat od židovsko-palestinské mateřské půdy a šířit tak křesťanství dále do světa. První misijní cestu Pavel (s jakýmsi Barnabášem) podnikl v letech 45-48 do Malé Asie a na Kypr, druhou misijní cestu pak přes Malou Asii do Evropy (založil obce na Filipínách, Athénách, Korintu a jinde). Poté podnikal i cesty další.

    Počátky římské obce
    Na základě seznámení se Pavla s dvěma římskými manžely se Pavel rozhodl vydat se do Říma. Dozvěděl se totiž o tamních římských křesťanech.

    Kdy ale vznikla římská obec ?

    Nejstarší dohady ji připisují Petrovi. Z té doby se dochovalo i několik zpráv :
    1) Jedna zpráva ze 4.století - říká, že Petr pobýval
    v Římě 25 let. Tato zpráva však moc věrohodná není.
    2) 1 Petr 5,13 a další listiny říkají, že Petr v Římě nepochybně byl a zemřel za Neronova pronásledování křesťanů pravděpodobně v červenci roku 64.

    Petr byl prý pohřben pod nynější bazilik
    ou Sv.Petra v Římě, vykopávky se tu našly, jen jejich prokazatelnost je samozřejmě po těch letech sporná. O tom, že právě Petr založil Římskou církev, existuje i spousta dalších listin. Dále o Petrovi, coby prvním biskupu, někdy příště.

    Ve 2.století bylo křesťanství rozšířeno ve všech zemích kolem středozemního moře. Křesťanství šířil
    i i další apoštolové (o jejich činech toho bohužel víme jen velice málo), pak kupci, vojáci, kazatelé …



    Poznámky k tomuto příspěvku
    Martina (Občasný) - 5.4.2002 > Martin a Mišpule > Vy dva byste měli psát tyto texty spolu :)) - vlastně tak skoro činíte... Ráda jsem si přečetla. :O)
    <reagovat 
    Vea (Občasný) - 26.6.2000 > Zajímavé počtení... :)
    <reagovat 
    Majka (Občasný) - 26.6.2000 >
    Body: 5
    <reagovat 
    Majka (Občasný) - 26.6.2000 > Naučné.Ještě k tématu na příště ...o Petrovi, coby prvním biskupu? Nebo prvním papeži?
    <reagovat 
    Čtenář - 26.6.2000 > cau martine, napis tam neco i o nejprisnejsim radu a to kartuzianech (stejne tam smerujes:-))ne vazne, je to fajn.vice ustne.dan
    <reagovat 
    Mišpule (Občasný) - 4.7.2000 > Hezké, pouze pár technických drobností:
    dělení ve vývoji křesťanské církve, jak ho uvádíš, by mohlo souhlasit, pokud by bylo označeno jako údobí v období církevního starověku a prvotní církve.
    Charakteristika židokřesťanství
    - zachování svazků s chrámem a Zákonem (Tora)
    - neúčastnili se oficiálních obětí v chrámech (měli vlastní obřady)
    - také byli ochotni vzdát se majetku (očekávali přichod Krista a konec světa)

    Přechod k pohankřesťanství
    Měla velký význam pro křesťanství, sem se uchýlila řada emigrantů z Jeruzaléma, která z města uprchnula po Štěpánově ukamenování. Pohané v obci se postupně obraceli ke křesťanství, a když se to dozvěděli v Jeruzalémě, vyslali tam svého zvěda Barnabáše, a ten „uzřev milost Boží, zaradoval se a napomínal všecky, aby v předsevzetí srdce vytrvali v Páni“ (11,23). Z Tarsu přivedl do Antiochie Pavla, se kterým se seznámil v Jeruzalémě a díky jejich spolupráci vznikla během jednoho roku první pohanskokřesťanská obec v hlavním městě římského východu.

    .Misie sv. Pavla
    Jeho cesty byly dvojího druhu: měly ráz charismatický a organizační. První spočíval v daru slova, které uplatňoval na bohoslužebných shromážděních. Organizační ráz znamenal episkopát a diakonát. Jednalo se o totéž; každý presbyter musel mít právo církevní moci, protože k jeho pravomoci patřila povinnost zakládat nové obce.
    <reagovat 
      Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

    Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
    Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
    <jméno   e-mail>

    Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + deset ? 

      
      Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
     
     
    1 2 3 (4) 5 6 8 8 9 10 11 12 13 14 15
       další
     

     


    Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

    Design by Váš WEB

    Addictive Zone Orbital Defender Game
    free web hit counter