Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Středa 24.4.
Jiří
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Malý princ, jak ho vidím já
Autor: Viv (Občasný) - publikováno 5.11.2002 (08:25:07)

Malý princ, jak ho vidím já

 

 

         Možná se Vám bude zdát, že Malý princ je postava z knížky, která nikdy neexistovala a kterou si Antonie de Saint Exupery vymyslel proto, aby nám připomněl, že Malý princ je dětská část v nás, o které bezesporu všichni víme, ale občas ji nedokážeme slyšet, protože jsme ji pohřbili pod tíhou své dospělosti, vážnosti a smyslu pro zodpovědnost.

 

         Malý princ je někdo, koho v sobě slyší všichni muži, zabraní do hry a taky všechny ženy, když se cítí být vystrašenými krutou realitou dnešního hektického způsobu života a všechny ty děti, které touží po tom, aby jim někdo nakreslil beránka a ten někdo pořád nemá čas.

 

Malý princ v Exuperyho knize je malinké, křehké a blonďaté stvoření, které má v sobě tu zvláštnost, že dokáže chápat složitost dospělého světa, a přesto se nenechá vystrašit natolik, aby se na svět nedokázal dívat čistýma dětskýma a vnímavýma očima. Nikdy ho nemůže zaskočit vyhýbavá odpověď, protože se s tvrdošíjností dítěte klidně tisíckrát zeptá na to, co ho opravdu zajímá. Dospělý člověk pak nemá jinou možnost, než odpovědět tak, jak to skutečně cítí.

 

Na Malém princi se mi nejvíc líbí, že i když měl touhu jít do světa dozvědět se moudro od dospělých, nakonec zjistil, že toho o životě vědí tak zoufale málo a že jediné, co má smysl, je poslechnout vlastní srdce, vrátit se na svou planetu a celé dny se starat o tu milovanou květinu, která je tak pyšná, že ani nedokáže říci, jak moc ho má ráda. Uvědomil si, že každodenní vymetání sopek, ošetřování baobabů, které se na jeho planetě rozrůstaly až nebezpečně rychle a plnění rozmarů své květiny je to, co ho ve skutečnosti naplňuje a co by dělal ze všeho nejraději. Proto se nechal uštknout hadem a navždycky se tak vzdal společnosti dospělých.

 

Někdy mě napadá, že by to bylo ideální řešení, ale protože to tak ve skutečnosti nefunguje, chtěla bych se přimluvit za Malého prince, až zase někdy v sobě uslyšíte jeho hlásek, který Vás usilovně prosí, abyste mu nakreslili beránka, neokřikujte ho a neposílejte ho pryč! Sedněte si, vezměte tužku a papír  a nakreslete mu toho beránka :o).

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
barlach (Občasný) - 5.11.2002 > Za prvé,čas jsem rozhodně neztratil,protože jak jsem řekl,ten text se mi opravdu líbí a při třetím přečtení ještě víc než při prvním a druhém.Jenže Malý princ je jedná z mých nejoblíbenějších knih a když mám pocit,že na světě nemůže už být nic prima,přečtu si buď MP nebo Tracyho tygra.Takže jsem se už při přečtení titulku těšil,že mi nabídneš nějakou neobvyklost!Něco co nečekám.Já s Tebou přesně souhlasím,všechny Tvé názory jsou s mými hodně podobné(myslím o MP)!
Nejsou obyčejný,to vůbec ne.Jen je to spíš než úvaha komentář.Ale opakuji moc hezký.A pokud bych Ti měl dát známku,dal bych 1.Jen mě hryže ten zoubek toho,žes mě třeba nenaštvala nějakým pro mě nepřijatelným názorem.Nebo mi neukázala,jak moc je MP jiný než si myslím.Ale všem se nezavděčíš.A vím jedno,pod tímhle textem se nahromadí jdničky od lidí,kterým ses do noty trefila.
<reagovat 
 Viv (Občasný) - 5.11.2002 > barlach> 

 Jo, tak to máme společný tajemství :o) - je to taky jedna z mých nejoblíbenějších. Považuju Malýho prince za nejčistší postavičku, co znám, a protože už jsem bohužel tak dospělá, že se pohybuju mezi těma - co si říkaj "Dospělí", myslím na Malýho prince a vracím se k němu čím dál tím častěji. Abych si nějak ujasnila, proč to dělám, napsala jsem tohle. Dost často si připadám, jako bych spadla z jiný planety a příběh Malýho prince je pro mě přijatelná představa, jak bych to ve skutečnosti chtěla - po pravdě - na rovinu - bez intrik.

Opravdu jsem tím nechtěla nikoho naštvat, tak proč bych měla tebe? Já nevím - asi tomu nerozumím. Mám to chápat tak, že člověk by měl psát proto, aby svým názorem někoho naštval? Nemůžu ti ukázat, jak moc je Malý princ jiný, protože pro každýho je přesně takový, jak ho chce vidět on sám. Hi - doufám, že se mi nepovedlo naštvat tě mojí reakci - hezky jsme si pokecali :o)))) Děkuju za to, že text se ti líbí - potěšilo mě to


<reagovat 
barlach (Občasný) - 5.11.2002 > Vůbec ne Viv,já to nemyslím tak,že máš svým psaním lidi štvát.Asi jsem to špatně napsal.V podstatě jde o to,že - podle mého názoru - by úvaha (kterou jsi nadepsala)měla končit závěrem vyvolávajícím nějakou odezvu.Ovšem ten závěr by neměl být jednoznačný a známý širším vrstvám.Měl by být něčím překvapivý.Ale to je můj názor,v definici úvahy(a teď jsem na to ještě koukal v knihovně stylistiky)nic takového není.Takže třeba je tenhle názor jedním velkým nesmyslem! A já jsem jeden ohromný hlupák.To všechno je možné, nikdo nemáme patent na rozum. :-) A že každý má v MP něco jiného, to je sice pravda,ovšem základ je u všech stejný. Malý princ je pro všechny znázorněním čistoty.Aspoň já si myslím,že pro všechny.
I já děkuji za příjemnou diskusi,kéž by jich bylo povícero.Jo a až na mě budeš příště nějak odpovídat,zaškrtni prosím "reagovat", díky!

A na úplný závěr.Odprostím-li se od své - velmi subjektivní- teorie úvahy,pak musím říct,že text je moc hezký.Možná by mi stačilo,kdyby položila nějakou otázku!Ale asi Ti dám jedničku.Z devadesáti pěti procent za text a z pěti procent za krásné povídání. Zase někdy. :-)
Body: 5
<reagovat 
 Viv (Občasný) - 5.11.2002 > barlach> 

 Hm, omlouvám se, jestli jsem nezaškrtla "reagovat" - jsem tak zbrklá :o)))). No, milý barlachu - dneska to byl vážně hezkej den. Asi máš pravdu - jsem totiž, co se týče slohový stylizace - úplnej analfabet. Když mě nebaví studovat, to - jak by něco mělo vypadat. Nejspíš je to můj nedostatek, ale mám strach, že by mě to potom nějak svazovalo. Je to asi můj naivní předsudek, kterej možná někdy překonám, ale nejspíš ještě nepřišel ten čas :o).

Po pravdě řečeno, nevěděla jsem úplně, kam bych to měla zařadit, tak jsem to dala do úvah - ale ona je to asi spíš charakteristika. To je jedno. Je fajn, že jsi se šel podívat na to, jak má vypadat úvaha - těší mě to, že můj článek vůbec někoho takhle zaujal. Vedle těch lidiček, co tu publikujou si občas připadám jako naprostej nicoš a asi je to tak správně. Nicméně můžu říci, že psaní mě pořád ještě těší, když je ta správná nálada.

Teď to vypadá, že jsem si tu jedničku "vyhádala" - hi - ne, vážně - moc děkuju za hezkou známku - je to pro mě pocta  Takže díky za prima povídání - pa :o)


<reagovat 
barlach (Občasný) - 5.11.2002 > Milá Viv,ode mě to pocta není.Připadám si tady někdy taky divně,ale je tu mnoho lidí,kteří jsou úžasní a ani mi nevadí si vedle nich připadat hloupě,protože ikdyž jsou vědomi své intelektuální převahy,nijak ti ji nedávají znát.Já ti rozumím,stylistické konvence někdy opravdu svazují.Vždyť kdyby se jich do puntíku držel Rhimbaud, nevznikla by řada úžasných básní.Jedničku sis nevyhádala,já si jen uvědomil,že tady zařazování do koleonek ne zrovna funguje.Proto je lepší svůj text zařadit prostě a jednoduše jako prózu.Jsem rád,že jsi ráda :-)
<reagovat 
barlach (Občasný) - 5.11.2002 > Milá Viv,ode mě to pocta není.Připadám si tady někdy taky divně,ale je tu mnoho lidí,kteří jsou úžasní a ani mi nevadí si vedle nich připadat hloupě,protože ikdyž jsou vědomi své intelektuální převahy,nijak ti ji nedávají znát.Já ti rozumím,stylistické konvence někdy opravdu svazují.Vždyť kdyby se jich do puntíku držel Rhimbaud, nevznikla by řada úžasných básní.Jedničku sis nevyhádala,já si jen uvědomil,že tady zařazování do koleonek ne zrovna funguje.Proto je lepší svůj text zařadit prostě a jednoduše jako prózu.Jsem rád,že jsi ráda :-)
<reagovat 
 Viv (Občasný) - 6.11.2002 > barlach> 

 ahojky barlachu :o), tvojí reakci jsem si přečetla až dneska - včera jsem už frčela domů. Máš pravdu - na Totemu se dá najít spoustu krásných věcí. I když mívám dost práce - většinou to nevydržím a několikrát denně sem skočím :o). Některý věci mě třeba neosloví vůbec, ale některý moc moc moc - obdivuju lidičky, kam na ty nápady chodí - je tu vážně asi spousta talentů - to je moc fajn :o).

Víš, s tím psaním je to jako v životě. Nikdy jsem se moc neřídila nějakými pravidly a většinou všechno řeším pocitově. Není to zrovna výhra, ale už jsem si na "sebe" docela zvykla :o). No, a takhle je to i s tím psaním. Chápu, že všechno by mělo mít svůj řád, ale máš naprostou pravdu - vem si Mozarta - kompozice měl sice zmáklý, ale taky si většinou psal jak chtěl. Ovšem to byl pan génius, což já určitě nejsem - přesto mě to baví. Jasně, příště to zařadím jednoduše do prózy. Ovšem, nic novýho mě zatím nenapadlo, takže teď se budu jen tak rozhlížet a nasávat :o)))) pa - přeju hezkej den


<reagovat 
fungus2 (Občasný) - 5.11.2002 > No dobře se to čte.za jedna.
Body: 5
<reagovat 
 Viv (Občasný) - 6.11.2002 > fungus2>  děkuju :o)
<reagovat 
stanislav (Občasný) - 6.11.2002 > Mně se textík líbí, asi se někdy na Malého Prince zase mrknu, a jestli rozumí dospělým nebo ne, to tedy neodhadnu, tahle věc mě nikdy nenapadla...  :o)
Body: 5
<reagovat 
 Viv (Občasný) - 6.11.2002 > hubert> (@@)  KUK - huberte - díky :o)
<reagovat 
Aquarius (Občasný) - 6.11.2002 > Malého prince jsem vždy miloval (a pořád miluju), navíc jsem díky němu měl možnost poznat jednu úžasnou osobu, která ho vnímala stejně. Závidím Exupérimu, neboť MP  je jeho pohled na "náš" svět - tak dospěle dětský pohled..
Body: 5
<reagovat 
centaur (Občasný) - 5.11.2002 > Malý princ může být i zosobněním naivity, dětské naivity samozřejmě. Naivita tady nemusí mít pejorativní nádech, jaký mu přisuzuje většina dospělých ;) Zosobněním čisoty je pro mne kníže Myškin, ale to už je jiná. Malý princ je ale proto naivní, že nechápe svět dospělých. To si myslím já a stojím si zatím, zatícmo Viv si myslí, že MP dokáže chápat složitost dospělého světa. Podle mého názoru je na tom Malý princ podobně jako dítě. Nezná konvence, nezná abstrakta a zamlžené skutečnosti světa dospělých. Nerozumí přetvářce a ironii. Díva se na svět zpříma, a tím pádem nemůže rozumět spoustě věcí, spoustě lidských tužeb a nároků. Malý Princ je naivní a to je na něm krásné. Ale není světaznalý.
<reagovat 
 Viv (Občasný) - 6.11.2002 > centaur> 

Ahojky centaure :o) asi máš ve spoustě postřehů pravdu - Malý princ asi nedokáže chápat složitost dospělého světa tak, jak ho chápou dospělí. Víš - připomíná to jednu situaci. Několikrát jsem se dospělým snažila vysvětlit svůj určitej pocit a nedokázala jsem to, oni to nepochopili. Když jsem ho ale vysvětlovala svýmu 11ti letýmu synovi, věděl přesně, o čem mluvím. Každopádně - naivita je krásná - nejen u Malého prince

Děkuju za postřehy :o)))


<reagovat 
 barlach (Občasný) - 6.11.2002 > centaur> No,já s Tebou napůl souhlasím.MP je jistě naivní a máš naprostou pravdu,že je krásně najivní,ale - podle mého - i přes svou naivitu dokázal nějakým šestým smyslem poznat,že jeho svět je krásnější než svět "dospělých".Prostě že v tom "dospěláckém" světě něco nefunguje.Určitě sám nevěděl co,ale řekni : Není tahle schopnost poznat, vycítit, tu nefunkčnost jistý způsob chápání světa.Ale v žádném případě to není světaznalost!To máš naprostou pravdu.A ještě malou poznámku,podle mého názoru je i ta naivita znakem čistoty!
Ale jedna věc mě mrzí. Nepovažuji se za dospělého,ale přesto mám pocit,že kdyby dnes někdo ukázal hada co sežral slona,řekl bych: "Je to klobouk"
Jako dítě jsem řekl,že je to nafouknutá žížala.
<reagovat 
centaur (Občasný) - 6.11.2002 > viv a barlach: Pro mě je však naivita prvotní stadium omezeného chápání, ćhápání čistého, idealistické a nekomplikovaného. Ne úplného, ne moudrého. Takový pohled na svět je kouzelný, ale není moudrý, rozumný, všeobjímající. Poté většinou přichází s pubertou cynismus (mnozí u něj zůstanou i v dospělosti). Ten známe všichni. Mnohem, mnohem později může přijít ono moudré a čisté chápání, v lecčems podobné naivnímu, ale o to bohatší, že zná i druhou stranu mince a jeho pohled na svět je zvolený a ne vynucený. Protože dítě se nemůže na svět dívat jinak, pokud nezná některé skutečnosti. Dospělý si může vybrat, zda-li se bude dívat optimisticky nebo pesimisticky. Idealisticky nebo pragmaticky (tady už nelze moc hodnotit, co je lepší). Proto o čistotě (kterou já pojím s moudrostí) lze mluvit až s dospělostí, po překonání určitého období, kdy žádný pohled na svět nebyl úplný. Ovšem představa moudrého úplného pohledu na svět je takřka nedosažitelnou ideou, pokud nepočítám stavy mystického prozření. Každopádně je to idea, o kterou by se mělo usilovat.
Aquarius: pohled MP na náš svět není pohled Exupéryho... tohle je prostě pohled Malého Prince. Zkus to srovnat s pohledem na svět, který přináší v Citadele, to je jiná káva...
<reagovat 
 Aquarius (Občasný) - 6.11.2002 > centaur> Copak ty, jakožto autor (budu ti tak říkat, snad neva) nemáš vícero pohledů na svět? Všechno je o obraznosti a fantazii, ale pokud řekněš, že někdo napsal, ať už román, či povídku pohledem někoho jiného, přijde mi to trochu troufalý. Vždy je tam pohled autora, on to píše a vědomě, či nevědomky interpretuje sám sebe.. Možná ti to přijde jako naivní názor, ale i kdybych psal o vrahovi vždy je to část mne, kterou do něj vkládám. Neboli dobrého herce dělá schopnost najít v sobě postavu, kterou ztvárňuje. Exupéry je součást Malého Prince a Malý Princ je část Exupériho.. to není sdělení, jen názor.
<reagovat 
centaur (Občasný) - 7.11.2002 > V tom s tebou naprosto souhlasím, ale jakožto člověk mám jeden názor na svět (který se samozřejmě proměňuje). Jako autor nemám názor na svět, ale vytvářím svět. Pokud jde o fikci. Zároveň si myslím, že některé knihy jsou více a některé méně fiktivní, tj. některé psal autor jako autor - umělec, fabulátor, a některé psal jako člověk. Filosofické knihy a veškerá odborná literatura, tu píše autor člověk. Tak myslím byla napsána i Citadela, zatímco MP byl napsán autorem umělcem.
<reagovat 
Viv (Občasný) - 8.11.2002 >  No, hoši - pěkně jste to tu filozoficky rozebrali :o). Díky moc za zajímavé reakce a názory - netušila jsem, že to vyústí v takový debatní kroužek. Je to fajn a potěšilo mě to. Znám pořád ještě hodně lidí, kteří Malýho prince nikdy nečetli a taky pár těch, kteří ho četli, ale vůbec je to neoslovilo, popřípadě ani po přečtení netušili o čem to je. Takže, ještě jednou díky - zdravím vás a přeju krásnej páteční den
<reagovat 
HACKMAN (Občasný) - 18.12.2002 > .ta debata je mnohem zajimavejsi ale proc ne! ucel sveti prostredky
<reagovat 
barlach (Občasný) - 5.11.2002 > Viv to je všechno pravda.A hekzy napsaná pravda.Jen jsem trochu víc doufal,že na něho budeš hledět nějak neobvykle,že budeš řešit nejen tyhle prostopravdy.To mě trošku zklamalo.
Myslím si,že ten hlásek posloucháma proto se připojuji na totem a snažím se tu o něco pro mě hezkého a pro mě důležitého.
Takže za text samotný dám jedna,ale za to nenaplnění mých tužeb dva.To je přesně jedna a půl,tak nevím ke kterému polu bych se měl přiklonit...
<reagovat 
 Viv (Občasný) - 5.11.2002 > barlach>  Přikloň se - kam je libo, barlachu :o)))). Je mi líto, že jsem nenaplnila tvé touhy, ale asi jsem proto nebyla zrozená  Ne, teď vážně. Díky, žes s mými řádky "ztratil" čas. Snažím se obyčejně popsat obyčejný pocity. Jestli jsou MOC obyčejný, tak se omlouvám, ale líp to neumim :o)
<reagovat 
 čtenář Sexi - 4.10.2004 > barlach> Dobré ale některým to nestačí!!!
<reagovat 
 čtenář Sexi - 4.10.2004 > barlach> Dobré ale některým to nestačí!!!
<reagovat 
 čtenář Sexi - 4.10.2004 > barlach> Dobré ale některým to nestačí!!!
<reagovat 
 čtenář Sexi - 4.10.2004 > barlach> Dobré ale některým to nestačí!!!
<reagovat 
čtenář Sexi - 4.10.2004 > Super!!!!!!!!:) ALE NĚKTERÝM TO NESTAČÍ!!!
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je osm + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter