Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pátek 26.4.
Oto
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Západ
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 30.6.2000 (16:01:53), v časopise 4.7.2000

Západ

Červánků závoj vlá nad spícími hlasy,
chci jej poodkrýt rukou, která je chtivá.
Něžně vlá ve větru a v tom za ním kdosi
pomalu, pomalu, pomalinku místnost k spánku posetmívá.

Slunce ohnivé, slunce horoucí … zbývá než-li paprsek …
koupá se vláčně v podvečerních vůních …
do vaty z červánků padá a přívěsek
dne svěřuje noci a snům upocených …

Spí, usíná, spí a ty vidíš kvést,
když žáby hubují a tmou táhnou sýčci,
skrz černé zá
věsy chomáčky hvězd
a jednu kulatou bělostnou svíci …



Poznámky k tomuto příspěvku
Cid (Občasný) - 4.7.2000 > Martine to je nádhera, já včera psal na podobný námět. Hodím to sem tak příští týden. Inu lyrika je krásná a Ty ji vážně umíš. Nenapravitelný romantiku.
Body: 5
<reagovat 
Lord Kikin (Občasný) - 5.7.2000 > To je ONO! Fakt prima sam bych to asi nevyjadril lip (kecam vzdycky to jde lip... ale fuj samochvala smrdi) Inu coz.. Je to dobry, ctivy a co chtit vic?
Body: 5
<reagovat 
KSTK (Občasný) - 5.7.2000 > Tvé básně, Martine, mají skutečně (tedy většinou) prazvláštní kouzlo. Nejvíce to pravděpodně způsobují mnohy nezvyklá přirovnání. Rozhodně se nejedná, pokud bych vše přirovnal k umění malířskému, o nějaký přísně realisticky vykreslený obraz; spíš o výtvor malíře hlásícího se k impresionismu. Tato báseň je podle mne přímo nalpněna pocity, dojmy, obrazy známých i neznámých světů...
Body: 5
<reagovat 
Mišpule (Občasný) - 7.7.2000 > Přírodní lyrika, zpracovaná (jak jinak než je u Martina zvykem) velmi romantickým způsobem. Po formální stránce je zde užito poměrně pravidelného střídavého rýmu. Čtenář, libující si v básnických prostředcích, si zde skutečně přijde na své. Hned v 1. verši (ale i na dalších místech) autor využívá typického básnického prostředku – anastrofu (inverzi, obrácený slovosled) – např. „červánků závoj“ ap., klimax (gradování myšlenky, pocitů) – např. pomalu, pomalounkou , apoziopeze (odmlčení) – „horoucí…zbývá“ ap., epizeuxis (opakování slov) – „pomalu, pomalu“, „spí,…spí“, epiteton konstans (obvyklý básnický přívlastek) – „bělostnou svíci“, metafora („vidíš kvést…skrz černé závěsy chomáčky hvězd“), personifikace („spícími hlasy“) . Z hlediska lexikální stránky je zde možné najít typický archaismus („vlá“) či poetismus („posetmívá“). Prostě romantika. Líbí…
Body: 5
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je šest + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter