Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Dny plné usínání
Autor: cit-i-zen (Občasný) - publikováno 3.2.2011 (11:45:25)

Dny plné usínání

 

 

Odchody za sekretářkou v pošmourném ránu plném cizích nádob.

Co se to vlastně neděje? Holé stromy překryté chvojím, odkrývají  vnitřnosti

a ukazují vajgly, štěrk na posyp, kondomy,

cáry látky z posraných tepláků….

 

Ale ty mi říkáš vždycky tak po pokoji vyvrhneš vnitřnosti,

a zatím měsíc-talíř ve špinavém nádobí, nad jehož pěnou přehnala se hádka,

zvolna se potápí a cukr plaší stíny.

V domech to vaří, jejich sýr stéká po schodech.

 

Ale kdo se to ke mně blíží samohybnou nocí?

Mám skříňku a v ní holky v podvazcích a kožichu, ale ven vyndávám je jenom někdy.

Klepsydry pomačkané zimou zvolna už přelévají pavučiny,

brzy už obalí všechno to domácí haraburdí.

 

Ulice budou zmrzlé a čas pošle je do hluchých neprostupných křovin,

za zídkou budeme chodit v procesí se zdviženými palci a

vlhký studený vichr bude kroužit

nad prázdnými vestibuly vyhasnutých škol.

 

Ale teď v zaměstnání nad nespláchnutým hovnem

laskavě spouští se drén, dásně zpívají, čtvrtky se motají v usoplených zimnících

a já stále jsem tady s vlajkou, se standartou zimy, kterou miluji.

Letní najády během poledních sirén bíle září, hlavička vejce prosvěcuje kancelář.

 

V napěchovaných tělech, v hrkající tramvaji,

koukej jak poskakuje, den rozplizlý do všech stran,

svahilská končina, kam všichni musí, 

když ještě za vlhka jedou.

 

Když chybí dobrodružství, alespoň se maže sádlo a máslo

a ve zdech se chvěje déšť, tak postáváme, dny tůrují mastné motory

a mně se to v mozku motá,  nádherná ořechová chuť koluje v žilách

a v horách se prospíme do hotelů, kde rostou nová ústa.



Poznámky k tomuto příspěvku
Gogin (Stálý) - 3.2.2011 > ona jakoby se tady hlubší kritika sama vylučovala...
Doporučil 
<reagovat 
r.h.factor (Občasný) - 3.2.2011 > Výmluvný obrazy.
Doporučil 
<reagovat 
Tlouie (Občasný) - 3.2.2011 > Hm, tak tohle mě stejně nadchlo,jako zamrazilo, jak to řeže. Takový "den rozplizlý do všech strach" mě vzal už na prvním přečtení.
Doporučil 
<reagovat 
Mbonita (Občasný) - 3.2.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
anae (Občasný) - 3.2.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
pomerančová (Občasný,Redaktor) - 3.2.2011 >
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
sojka (Občasný) - 3.2.2011 > Líbí se mi to moc. Obzvláště samohybná noc.

Teď k těm vulgarismům. Vono to je těžký, píchat ježky. Každej z nás ví a užívá určitá slova v nějakém kontextu. U vlastní babičky taky odpustíme, že řekne v nějakém milém kontextu, že měl vnouček hovno jako cep. Poněvadž víme, že je babička z vesnice a tam se to třeba tak nebere. A nemusí to nutně znamenat, že je babička sprostá jak dlaždič a v měšťance propadala.

Zrovna tak všichni víme, že se občas kolem popelnic nachází něco, co nezavání. Zrovna tak víme, že když jdeme na záchod, že nekakáme fialky.

Ale tady jde o poezii. A oscilaci mezi čtenářem-příjemcem a autorem. Autorovi se klidně může stát, že si bude myslet, že hovno v jeho básni sedí jak prdel na hrnec, kdežto čtenáři to až tak košer být nemusí.

Záleží na druhu čtenářstva, že ano. A jeho intelikenci, kultivovanosti, výchově, znalostech literatury (co na tom, že rád v mládí listoval Pečírkovým kalendářem, který měl od babičky, anžto říká o vnoučkově hovínku, že je jako cep).

O poezii si čistě soukromě myslím, že se čte ušima.

Nejde o to, že by si čtenář bez slova "posraných" nedovedl představit ty tepláky. Ale jde o to, že čtenáři nedáš příležitost k tomu, aby si je mohl představit. Hned jsou tam, mrsknuté, naservírované (v podstatě blbost) a vy se s tím poperte milostpaní.

To samé je s tím hovnem. Zvlášť v kombinaci se slovy "v zaměstnání".

Nebudu se pouštět do přílišné interpretace a tvrdošíjně trvat na tom, že je báseň o autorovi jménem cit-i-zen. To je mi celkem fuk.

Ale v celkovém kontextu mi jako pocit z básně zůstává to, že se autor cit-i-zen v zaměstnání vysral, k tomu ho bolely zuby a den měl celý na hovno, protože ráno viděl posraný tepláky.

V podstatě by se to dalo celé shrnout do jednoho ranku.

Místo toho, aby tam těchto podobných slov bylo jako šafránu, jest tam toho přehršle.

Ale vycházelo-li to z autorova nitra (jakože asi ano a lokalizovala bych to na tlusté střevo), nic proti.

V tom případě ale asi musíš počítat s nějakou odezvou a ta v mém podání zní asi takto:

Potřebu "se vypsat" přebila potřeba "se vysrat" i na velectěné čtenářstvo.
Doporučil 
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 4.2.2011 > sojka> Těší mě tvé čtení. Úplně ti rozumím - co tě irituje a máš pravdu, nemohu ale jinak!
<reagovat 
Mlž Svatý (Občasný) - 4.2.2011 > to je divný, já mám pocit, že už jsem to doporučoval :D

taky se mi tam někde ty sprostší a drsnější body pozdávaj vešroubovaný, kde je to dělaný na šití jehlou :-)a že mám jadrnej slovník rád! ovšem úžasný vobrazy, mám z textu dojem, že ses v něm dostal až do útrob toho dne, aniž tím byly pocuchány. mimo výše zmíněný drobnosti typu vyvržený vnitřnosti a hovno.

"běžím s hovnem proti plátnu, do plátna to hovno zatnu" - to je vohno! :-))
jó, jdu zatnout to dé dur do čtverečku. P.S. : hlavička vejce? hlavička? :-)))
Doporučil 
<reagovat 
NORBERT68 (Občasný) - 5.2.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
enthroper (Občasný) - 5.2.2011 >
Doporučil 
<reagovat 
asi (Občasný) - 6.2.2011 > dny tůrují mastné motory
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
tuik (Občasný) - 3.2.2011 >

v ramci vyse vypsanych vulgarismu si dovolim - ty vole! to me tak nadchlo! jak se to da rict prubehove? to me nadchava?

 

ten hnusny neporadek se mi na tom libi, i kdyz posrane teplaky a nesplachnute hovno je na me trochu moc. moje hranice je tak u tech vajglu, kondomu a syra, co tece po schodech. myslim, ze je to tim takovy organicky; zivy, jako ze z presne takovyhle spiny se rodej krysy, je to humus, ktery se promenuje do zivin. je to naplnene.

 

nevim, jestli bych dovedla dokazat, ze je to mene surrealne nez u Tebe obvykle, nicmene na me to tak pusobi - asi, ze jeste zachovavas cele vety.

 

dalsi vec, ktera me na tom bavi, jsou ty pruhledy do jinych basni. to sadlo a maslo si pamatuju jinde - vecerni sadlo na krajici postele, nebo tak - a v hlave pak vznika takova nekolikarozmerna mapa s prustrihy jinam. -

 

a konecne - ty obrazy a vtipy. mam rada, kdyz na me ten text mrka, a tenhle tim uplne vybuchuje. Ale to asi vis nejlip sam, nemusi Ti tu nikdo rikat, ze a jake obrazy sedi. rekni mi, kdyz pises 'co se to vlastne nedeje?' , myslis to jako vtip nebo ne?

 

a ted na x-te cteni mi tam ty hovna spis vadi. vlastne mi tam pripadaji nasilna, zbytecne prilepena, jako kdyz pubertaci naschval mluvi sproste, aby byli drsni, ale pritom jim to jeste vubec nejde pres jazyk.

 

a myslim na takove ty teorie interpretace, jak cte clovek text (nebo cokoli), nejak ho vyklada, coz ho ovlivni v naslednem cteni a interpretaci a tak dokola. tuhle basen bych si vytiskla, oblepila izolepou a prilepila do sveho zachodo-koupelno-sprchoveho koutu, kde mi leze cerna plisen. jo. jo.


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 4.2.2011 > tuik> Díky za pozorné čtení, moc mně to těší, ale já k tomu nedovedu už moc říct, jsem jenom jedním z publika. Vlastně by to mohla být i tvoje báseň - samozřejmě bez těch mých hnusárniček )-: Taková radiace Návštěv by mohla vést až sem.
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 4.2.2011 > cit-i-zen> 

myslim, ze nemohla, ale skoro u kazdeho verse jsem si prala, abych takhle umela videt taky:) myslela jsem na tuhle basen cely vecer a ted me napada jeste jedna vec - ze je hrozne klidna; jak opak znepokojivosti. to je utesne.


<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 4.2.2011 > tuik> Tu báseň přeci rozsvěcuje tvoje vnímání, teprve ty si ony verše oživuješ. Čili už tak vidíš. Později jen zapíšeš. Je to jednoduché, ne?
<reagovat 
 tuik (Občasný) - 6.2.2011 > cit-i-zen> 

dny turuji mastne motory! ja se toho nemuzu nabazit...porad se sem vracim, laduju to do sebe jak kolinka s omackou.

 

 

(tak jednoduche to neni - ne, ze bych nebyla vdecna za dar vnimat basen jako basen; dalsi level je ovsem videt tak realitu a o tom jsem mluvila - to je tezsi)


<reagovat 
Raimund (Občasný) - 7.2.2011 > Nějaké prokleštění mi zavadilo o čapku jako egilmu. To je ta snaha o determinaci. Entita. Líbí se m ita barokní košatost, ale.. ani ne.
Doporučil 
<reagovat 
Raimund (Občasný) - 7.2.2011 >
Body: 5
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 6.2.2011 > Strhující po částech (prosté chytré verše se střídají s šílenou obrazností), ale nad celkem trochu váhám - je to takový upatlaný - já vím, záměr atd., ale tohle je jiný typ upatlanosti, co mám na mysli..

- jako že super, jen bych si dokázal představit, že to ještě trochu proklestíš, ale co ti do toho budu kecat - je to tvoje báseň - a skvělá, myslím..


Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 8.2.2011 > egil> Ale jistě, já ti naprosto rozumím. Můj problém je vždycky v rozporu mezi jistou spontaneitou a koncízností. Hlavně ke konci se ta báseň zamazává. Ale až do toho začnu vrtat, bude to zas něco jiného. Ne, vždy se mi po tom co báseň začnu pilovat podaří zachovat tah (nevím zda je tam i pro ostatní), který mi báseň oživuje. Ale tahle podoba není žádné poslední stadium.
<reagovat 
enthroper (Občasný) - 5.2.2011 > jen taková otázka mimochodem... a uměl bys adekvátní vjem vyvolat s třetinovým počtem slov?
<reagovat 
 cit-i-zen (Občasný) - 8.2.2011 > enthroper> To nevím, záleželo by na konkrétním výsledku. Vyjádřím se trochu oklikou - poezie samozřejmě předpokládá pregnatní vyhádření, odstraňování slov, které nenesou energii, které netkají síť počitků. Nikdy není škrtání dost a básni to jen prospěje. Někdy je ale třeba ponechat i slova zbytečná, co nejvíc verš natáhnout natáhnout kvůli určitému vjemu. Ovšem báseň nikdy není defintivní. Ta báseň bude jistě někdy vypadat zas jinak.
<reagovat 
 swedish_nigg (Občasný) - 8.2.2011 > cit-i-zen> souhlas (a možná i kvůli neurčitému vjemu <-> "neděje"...)
Body: 5
Doporučil 
<reagovat 
jafa (Občasný) - 9.2.2011 > tak já bych si to zas naopak víc užila, kdyby to bylo víc drsný a míň literaturní. Ale ty "drsný" části, např. poslední dva verše, jsou mi teda živý a líbí se mi moc. V nich dokonce i ta "ústa", to je dobrej kontrast stylů.
<reagovat 
travail (Občasný) - 10.2.2011 >
Body: 5
<reagovat 
Zeanddrich E. (Občasný) - 12.2.2011 >

"

 

."


Doporučil 
<reagovat 
nes (Občasný) - 26.9.2011 > *
<reagovat 
Morgaine.le.Fay (Občasný) - 1.11.2011 > některá místa se mi moc líbí...
"a zatím měsíc-talíř ve špinavém nádobí, nad jehož pěnou přehnala se hádka,

zvolna se potápí a cukr plaší stíny."
"a v horách se prospíme do hotelů, kde rostou nová ústa"

:)
Doporučil 
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter