Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 20.4.
Marcela
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Recenze, názory
 > Recenze, názory
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Kick Ass: Superhrdinové z You Tube
Autor: brouk (Občasný) - publikováno 9.2.2011 (06:00:00)

Vždycky jsem přemýšlel, proč to nikdo neudělal přede mnou. Všechny  ty komiksy, filmy, televizní pořady. Že by se nenašel jediný blázen, co by si udělal vlastní kostým? Je každodenní život opravdu tak vzrušující? Jsou školy a úřady opravdu tak zábavné, že jsem jediný, kdo o tomhle sní? Buďme k sobě upřímní, někdy v životě chce být každý superhrdinou.

Komentář Dave Lizewskiho (Aaron Johnson) alias Kick Asse,  podbarvující černěhumornou úvodní scénu, jejímž popisem bych diváky nerad ochudil, je mottem celého filmu. Kick Ass se dá do češtiny přeložit jako Nářez a tohle nářez opravdu je.

Dave je sedmnáctiletý kluk a stejně jako jeho dva nejlepší kamarádi Marty (Clark Duke) a Todd (Evan Peters) dokonale tuctový teenager. Neoplývá svaly ani jakoukoliv jinou vyjímečnou vlastností. Jak sám poznamenává, má jen jedinou superschopnost, a to být dokonale neviditelný pro holky.  Kromě masturbačních fantazií, při nichž většinou sní o učitelce angličtiny, jsou jeho největší zábavou komiksy a surfování na netu. Občas tajně myslí na krásnou spolužačku Katie (Lyndsy Fonsecaová), která by alespoň dočasně mohla omezit jeho spotřebu ubrousků. Pro ni jsou ale daleko zajímavější příslušníci sexuálních minorit a jiných „ohrožených“ druhů, na jejichž „spasení“ se jako dobrovolnice podílí. Co se tedy musí stát, aby se z Dava stal „superhero?“ Zasáhne ho vesmírný paprsek? Kousne ho geneticky upravený pavouk? Ne, stačí jen kombinace dostatečné dávky naivity, puberty a přiblblý neoprénový oblek z e-shopu. A také odvahy nechat si nakopat zadek. V první misi, kdy se  pokusí po vzoru literárních hrdinů nejdříve slovně domluvit dvěma zlodějíčkům aut, což (Jak překvapivé!) nevyjde, skončí nový superhrdina s nožem v břiše a vzápětí je sražen jedoucím vozem, takže si zcela nehrdinsky poleží  na několik týdnů v nemocnici. Jak sám v ději komentuje, má po operaci v těle „víc kovu než Wolverine“ a také dočasnou menší citlivost na bolest. To je ale teprve začátek. Po návratu tak nějak nedokáže přestat a při činnosti hodné čerstvého skauta – zachraňování ztracené kočičky – se čirou náhodou připlete do pouliční rvačky vedené ve stylu několik na jednoho. Postaví se na stranu slabšího a trochu díky zmíněnému handicapu, trochu díky svému sympatickému šílenství a taky notné dávce štěstí se stane po zaznamenání na mobil hrdinou You Tube. A tak se zrodí Kick Ass, typická internetová „osobnost“z reality show..

Dave ovšem netuší, že v jeho okolí operují daleko „namakanější“ samozvaní spasitelé v komiksových kostýmech, a sice čerstvě náctiletá Hit-Girl (Chloe Grace Moretz) se svým taťkou Big Daddym (Nicolas Cage) s touhou pomstít rodinou tragédii způsobenou místním mafiánským bossem Frankem D´Amico (Mark Strong). V podstatě opět náhodou se dráhy všech tří jednou protnou a Kick Ass rád tváří v tvář skutečným ranařům uvítá speciální výcvik a umění boje svých nových „druhů ve zbrani“. Tímto se zase paradoxně díky mobilnímu záznamu ocitne ve Frankově zorném poli , a ten si skutečně nepotrpí na jemné diplomatické finesy při jednání se svými odpůrci. V jeho podání je celkem dobrým nástrojem k výslechu i třeba mikrovlnka určená k sušení dřeva. A vůbec se mu nelíbí, že se do jeho prosperujícího drogového byznysu pletou figurky jako vystřižené z komiksů, které má tak rád jeho syn Chris (Christopher Mintz-Plasse) . Ten, ve snaze získat uznání svého otce, a také protože se shlédnul v mediální popularitě Kick Asse přijímá po dohodě se svým vypečeným papínkem superhrdinskou identitu nazvanou Red Mist, aby vlákal do pasti ikony, které likvidují tatínkovy zaměstnance. Podaří se?

Dva roky mladé sešitové předlohy  Marka Millara a Johna Romita Jr  se chopili scenáristka Jane Goldmanová a režisér Matthew Vaughn (Hvězdný prach) evidentně s chutí a nadhledem. Adaptaci komiksu veskrze současného převedli na plátno se vším, co k tomu patří. Film kombinuje zdánlivě nesourodé žánry teenagerské komedie, akčního thrilleru, klasického komiksu, tarantinovské krvavé parodie, to vše podpořené silným příběhem, který se nebojí sondáže do psýchy jednotlivých hrdinů. Vzniknul tak velmi chutný posmoderní lehce řeznický gulášek balancující na hranici reality a fikce, a to i po vizuální stránce. Barvy a střih akčních záběrů nás zavádějí spíše do kresleného světa, v civilních scénách  je vše nasnímáno podstatně decentněji. V tomto směru velmi zdařilé je animované „objasnění vzniku“ Big Daddyho a Hit-Girl. Na několika málo komiksových 3D záběrech divák pochopí motivaci postav bez zdlouhavého slovního vysvětlování.

Celkem jednoduchý příběh se díky plasticitě aktérů a proplétání jednotlivých linií stává až osudově epickým tragikomickým dramatem. Pojmy jako čest, sláva, odvaha, obětování se pro druhé, přátelství tu jsou podávány bez mentorování, s černěhumorným úšklebkem, ale o to současněji a působivěji. Mezi tou spoustou opravdu vtipných i přisprostlých hlášek, které jsou zvlášť v případě silně nezletilé Hit-Girl výživné („Najdeš nás snadno.Máme speciální signál, co svítí na oblohu. Vypadá jako obrovský péro.“) nás často zamrazí a ptáme se sami sebe: „Našel bych v sobě stejně jako Dave tolik odvahy a krásného šílenství postavit se zlu i za cenu ohrožení vlastního zdraví a života? A nebo jsem součástí zbabělého a cynického stáda, co se v lepším případě skryje za záclonu v okně protějšího domu a v tom horším si zmláceného ještě natočí na mobil?“

Stejně jako postava Kick Asse má veskrze lidský rozměr, ani v polovině filmu se objevivší superhrdinští taťka s dcerou rozřezávající zlosyny na kousky nejsou jen kreslené postavičky. Oba dva dokáží pocítit bolest a zvláště na konci se o ně divák opravdu bojí. V závěrečné akční scéně není Chloe Moretz nereálná podřezávačka krků, ale jedenáctiletá holčička, která má strach. Její výkon v této roli je mimochodem naprosto okouzlující a vzhledem k věku obdivuhodný, určitě o ní v budoucnu ještě uslyšíme. Velmi sympaticky působí také Christopher Mintz-Plasse jako syn hlavního „hajzla“. Není to ani trochu černobílý záporák, vlastně jen strašně osamělý kluk, který touží po otcově respektu a zároveň má někde uvnitř pocit, že po setkání s Kick Assem našel kamaráda, který mu v životě chyběl a teď vlastně neví, na kterou stranu se přiklonit. Až parodicky „zkažená“ postava jeho otce má naproti tomu asi nejblíže padouchům z filmů již výše zmíněného Quentina Tarantina či spřízněného Roberta Rodrigueze. „Rodinné“ dialogy se synem podbarvené řevem likvidované oběti z vedlejší místnosti nám je určtě připomenou. A ještě tentokrát stojí za zmínku herecký výkon Nicolase Cage. V interakci se svojí filmovou dcerou jsou dokonalá dvojka. Pološílený taťulda, který dokáže vychovávat svojí Mindy od malička jako stroj k zabíjení mafiánů a zároveň jí milovat jako pravý táta, je role, kterou si Cage opět napravil reputaci. Jejich vzájemné dialogy jsou jednoduše výborné a neskutečně vtipné.

Nelze opominout ani složku hudební, která stejně jako film eklekticky kombinuje všemožné žánry a styly. Prodigy se tu míchají s Elvisem, či dokonale využitou Morriconeho melodií z westernu Pro hrst dolarů. Všechny melodie výborně snímek doplňují, někdy podkreslují, jindy geniálně shazují a parodují děj na plátně.

Co říci závěrem? Ačkoliv je film zásluhou krvavých scén a hlavně sprostých hlášek z úst jedenáctileté holky přístupný do sedmnácti pouze v doprovodu rodičů, skrývá pod zábavnou slupkou poselství o vzepření se vlastní pohodlnosti a hledání odvahy v sobě. Oproti většině rádoby uměleckých snímků z poslední doby, glorifikujících pasivitu a marnost života, ukazuje, že je správné čelit zlu a zastat se slabších. Kick Ass tak trochu přebírá výchovnou (jak protivné slovo) úlohu pohádky pro postmoderní teenagery.

Kick-Ass

l Žánr: komiksová adaptace

l Původní název: Kick-Ass

l www.kickass-themovie.com/

l USA/Velká Británie 2010

l Scénář: Jane Goldmanová, Matthew Vaughn (podle komiksové předlohy Marka Millara a Johna S. Romita Jr.)

l Režie: Matthew Vaughn

l Hrají:Aaron Johnson, Chloë Grace Moretz, Nicolas Cage, Mark Strong, Christopher Mintz-Plasse,Clark Duke, Evan Peters, Garrett M. Brown

 hodnocení:+++++



Poznámky k tomuto příspěvku
Sartori (Občasný) - 22.12.2011 > nice
Doporučil 
<reagovat 
brouk (Občasný) - 26.4.2013 > Trochu zpožděně reaguji. Děkuji. V poslední době jsem sem ani nepsal, ani příliš nic nevytvářel v tomhle oboru a nahlédl jen sporadicky. Snad začnu mít zase chuť...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + devět ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter