|
Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků. |
|
| |
CESTA Z MĚSTA
(2000, scénář a režie Tomáš Vorel, hrají T.Hanák, B.Nimcová, B.Polívka, E.Holubová, L.Suchařípa, M.Šteindler, L.Skořepová atd.)
Tak se nám dostala do bedny Cesta z města. Protože mi tohle dílko, stejně jako 99% dalších, v kině uniklo, jal jsem se ověřit si rozporuplné pocity přátel, kteří nelenili a v čase premiéry cestu do kina absolvovali. Měl jsem si to odpustit. Od prvních sekund totiž Vorel překonal veškerá má očekávání! Na něco tak smutně špatného jsem nebyl připraven. Myšlenka možná ještě byla dobrá, kterak programátor na dědině prozře a pochopí, že mrhal u monitoru životem, když luka, lesy, návsi skýtají tolik krásy. Neříkám, že to tak není. Ovšem zpracování dopadlo tragicky. V divadle Sklep je Hanákovo ironické, parodické hraní na místě a účelné a tak to chceme, ovšem ve filmu, který, alespoň si to naivně myslím, měl vyznít “opravdově”, to vyznívá strašně. Dokonce ani Bolek Polívka se svým vesnickým buranem nevyzněl tak, jak by mohl jinde, ještě snad Eva Holubová a ubohý psík, jenž padne v průběhu filmu “za vlast”, střelou hajného Šteindlera, který se zcela nereálným plnovousem působí jak postavička z Alles Gute. Hrůzně klišoidní gesta a záběry, mobil, zuřivě odhozený do rybníčku, “halušky” po snězení muchomůrek, hádky pozůstalých z města o zděděný majetek, praštěná babka “kořenářka” Ljuba Skořepová, otvírající zabedněným Pražákům oči zabavováním jejich hodinek a hlavně, synek, mazající tatínkovi životně důležitá data z notebooku a hlavně příšerná stylizace Hanáka, coby programátorského maníka, trousícího v běžné mluvě “zažité” výrazy jako “ready”, “family problem” a podobné anglické špíčky, vyznívá tak diletantsky a nereálně, že se můžete jen pohrdavě uchechtnout, někdo je tady hodně mimo mísu, já nebo Vorel. Záběry na veverku, na hříbečka, na berušku, všechno je to tak amatérsky naivní… Jedině, že by šlo o “umělecký” záměr, který jsem nedocenil.
Druhá polovina filmu byla sice o dost lepší než tragicky nezkousnutelná první, ale to nic nemění na faktu, že Cesta z města je hodně špatný film a každé gesto a vyřknutá věta v něm je tak křečovitá, až to bolí, herci přehrávají jak na divadle, eventuelně nehrají vůbec a tak jediné, co lze s klidem přijmout a ocenit, jsou vtipné písničky ve stylu Divadla Sklep. U studentského filmu bych mermo m ocí přivřel obě oči a popřál nadšenému mládí více štěstí do budoucna, ovšem Vorel není neznámý student a tak by bylo lepší, aby se na podobná dílka vykašlal a šel se projít do luk a lesů… Ušetřilo by se dost peněz, vyhozených oknem…
|
|
|