Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Mystika, filosofie
 > Mystika, filosofie
 > Filosofie
 > Náboženství
 > Duševno, mystika
 > Literatura, odkazy
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
<předchozí Mnišství z kolekce Tajemná pondělí
Autor: Martin (Stálý,Redaktor) - publikováno 31.7.2000 (09:14:22), v časopise 31.7.2000
další>

Mnišství

Co je to mnišství ? Mnišství je v podstatě život v odloučenosti od všedního života a jeho některých všedních povinností, jako jsou např. rodina, povolání, který člověk volí proto, aby mohl lépe sloužit Bohu.

Vznik mnišství, život v poušti
Mnišství, jak se dozvídáme ze starých pramenů, se objevilo už v Egyptě v době posledního pronásledování křesťanů za římského císaře Diokleciána (vládl od r.284 do r.305 n.l.). První mniši žili osaměle a to jako poustevníci. V Egyptě se tou dobou rozmohla totiž ohromná poživačnost nejen mezi pohany, ale také mezi křesťany. Mnozí poustevníci viděli, že nestačí pouze kázat a tak svým odchodem na poušť chtěli poukázat na to, že Ježíš
Kristus hlásal o jiných věcech, než-li o hmotných záležitostech.
Prvním poustevníkem, který ve své době vzbudil velikou pozornost, byl Antonius (žil asi 21 - 36 n.l.). Pocházel ze zámožné rodiny v Alexandrii, ve svých dvaceti letech se zřekl veškerého sv
ého majetku a odešel na poušť. Tam žil jen tím, co si vypěstoval na svém malém políčku, které obdělával. Tímto svým skutkem vzbudil na veřejnosti značnou pozornost a tak za ním na poušť putovaly jednak davy zvědavců, jednak těch, kdo věřili v jeho uzdravovací schopnosti. Antonius byl však člověkem skromným a před lidmi se skrýval. Svými skutky a chováním si získal oblibu nejen u křesťanů, ale dokonce také u tehdejších odpůrců křesťanů. V době největšího pronásledování se navrátil do Alexandrie, když pronásledování křesťanů ochablo, odešel zpět na poušť, kde zemřel ve vysokém věku. Mnozí pak jeho příkladu následovali a vzniklo celé hnutí těch, kdo odcházeli do samoty pouště, aby mohli sloužit Bohu.

První kláštěry

Zhruba za sto let poté tak v poušti vznikaly p
rvní kláštery (claustrum = ohrada, uzavřené místo). V těchto klášterech ještě neexistoval žádný pevný řád, poustevníci, kteří žili blízko sebe, se sem scházeli k jídlu a ke společným pobožnostem (první klášter tohoto druhu založil mnich Pachomius na Nilu). Tento druh klášterů se rozšířil později na východě a v celé pravoslavné církvi.

Vznik řádových klášterů, život tamtéž
Na západě začaly vznikat kláštery s pevným řádem (lat.regula = řád, odtud řeholník). První takový klášter založil roku 529 mnich Benedikt z Nursie na hoře Monte Cassino (tato hora je poblíž Neapole v Itálii). Mnich vstupující do tohoto kláštera musel složit slib poslušnosti, chudoby a čistoty (bezženství) a to na celý svůj život. Benediktýnský řád se brzy rozšířil po celé Itálii.

Den tehdejšího benediktýna :
Sedmkrát denně a jedenkráte v noci (ve dvě hodiny) se mniši scházeli ke společným pobožnostem. V čase mezi pobožnostmi se mniši věnovali práci na poli, řemeslu nebo vyučovali. Nad kázní v klášteře bděl představený, zvaný opat, jemuž byli všichni mniši podřízeni.

Během dalších časů vznikla celá řada jiných řádů, slib poslušnosti, chudoby a čistoty však vesměs všude zůstal stejný, lišily se především způsobem té vykonávané práce mezi modlitbami.

Kde se vzalo, že mniši nezakládají rodi
ny
Mnohdy nás může napadnout, proč mniši nemají žádné potomky, když samotná Bible nic takového nezakazuje. Dle Bible hřích přeci nelze odvrátit vzdaním se tělesných potřeb, ale pokáním a upřímných obrácením se k Bohu.
Jinak se na svět ovšem dívali tehdejší pohané. Ti považovali hmotný svět za dílo nižšího boha. Všechno tělesné považovali, že je zlé a to co je duchovní, považovali za dobré. Tyto pohanské proudy začaly velmi brzy pronikat i do církve.
Rovněž důvod, proč mniši nežijí se ženami, viděla církev v tom, aby se mnich neubíral starostmi v rodině a tak neměl málo času k plnění svých církevních povinností.

Nicméně kláštery se staly ve středověku centry veškeré vzdělanosti, vítali sem lidé nemocní a chudí, zakládaly nemocnice …


Prameny : Štěpán Šoltéz, Dějiny křesťanské církve, Kalich 1990



Poznámky k tomuto příspěvku
Martina (Občasný) - 5.4.2002 > Jenom na okraj, nevím, zda-li se to sem hodí: ale byla doba, kdy jsem chtěla být mnichem - dodnes bych se velmi ráda setkala s Dalajlámou - byť jde o budhismus, neboť si Ho velmi vážím.
<reagovat 
Cid (Občasný) - 2.8.2000 > Nemám žádné námitky. Snad jenom chápání celibátu mi zní trochu úzkoprse. Řád byl vždy chápán jako rodina a proto neměl člen řádu ženu. To platí pro všechny církve, kromě protestanstkých. Ty ovšem vůbec neuznávají mnišství.
Je možné si představit ženatého kněze, ale ne ženatého mnicha. Tedy alespoň v klasických dobách.
Existují ovšem také tercijářské větve řádů, doslova třetí větve řádů, jejichž členové žijí mimo řádový dům, ale dodržují řádové předpisy a scházejí se ke společným chválám a bohoslužbám. Tito tercijáři se ovšem mohou ženit. Snad každý větší řád má tercijářskou větev. Tolik na doplnění.
Body: 5
<reagovat 
Čtenář - 21.8.2000 > Zdravím! Nehodlám "hlouběji kritizovat". Dovolím si doporučit nahlédnout i do jiné literatury a ev. ji i použít nebo uvést odkaz na ni (nejde o "prameny", ale o "literaturu"!:) A při vší úctě k Tvé práci - prosím o kvalitnější pravopis (příčestí minulé; benediktini; terciáři - ale to se týká jiného přispěvatele). Měj se pěkně! "Kryštof"
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je dvě + deset ? 

  
  Napsat autorovi (Stálý,Redaktor)  
 
 
1 2 3 4 5 6 8 8 (9) 10 11 12 13 14 15
   další
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter