Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
uprostřed rybníka
Autor: slavekmiloslav (Občasný) - publikováno 25.10.2011 (15:32:06)

jsem na vodě.
rozhlížím se kolem a břeh je nedaleko. jsem v pohodě, vím, že k němu kdykoliv doplavu. obdivuju ten nezvykle vysoký rákos. i tráva mi připadá nějak víc k nebi. nevím, kam vlastně plavu. plavu jen tak.
jsem uprostřed rybníka a nejsem ani unaven. plavu si a v pohodě a jen nohama... to přeci neumím. jsem v pohodě. mám věk na to, aby mě jen tak něco nevyvedlo.
a moje nohy, moje malé nožky a ploutve! jsem kachna!
kdysi bych si s chutí a úlekem zakřičel, zařval. dnes ne. jsem prostě kachna, kačer. mám hezká barevná peříčka a plavu si jen tak a rybník všude kolem. paráda. asi nemám rád pivo, ani whisky. kafe taky jen tak nebude. a čaj si můžu udělat na studeno a pravej zelenej. a co mi vlastně chutná, když mám hlad, kachní hlad? to tedy netuším.
na břehu je rybář a asi nebude nebezpečnej. dám si pozor. co když mám kachní rodinu? co když na mne v rákosí čeká nějaká a k zulíbání? nějaká... a poznám ji? prolezu rákos a ona se už ozve. to ženy dělají.
rybář sedí, spíš leží a chrápe. vedle něj je baterie plechovek. nemůžu z té dálky... už je vidím, gambrinus! že může takovou žbrndu. člověk má žízeň... no, člověk... kachna má žízeň a rybář s desítkou v plechu. určitě mám rád něco kachního... snad proboha nepiju vodu?! svět je plnej zla a rybáři bez poučení s desítkou v plechu. smí se to vůbec?
plavu kolem, plavu dál a rybník se prodlužuje a břeh se točí do někam. někdo na mne volá, otáčím se, nikoho nevidím. rád bych prozkoumal celý břeh, co se najde. zas někdo volá. ignoruju. tam v dálce je nějaká lávka a lidi. přemýšlím, čím své chutě zaplaším a zezadu do mne šťouchne zobák.
„co děláš, ty mě neslyšíš? a kam plaveš? víš, že tam večer mají oslavu? a kde máš ženu a děti?“
„chceš na všechny otázky odpověď? a hned?“
cizí kačer na nic nečeká a pádí k můstku.
mám asi kamaráda a mám ženu... a děti... kolik proboha může mít kačer dětí? kachňat?
„pojď opatrně, a nemluv,“ říká asi kamarád.
„až mrknu, vylezeš na břeh a zkoukneš, co je k mání.“
lup za bílého dne! vykuk jeden!
„dnes ne, raději budu dávat pozor,“ zkouším situaci otočit.
kačer, co je asi kamarád, chvíli kouká a:
„musíš je zaujmout, až ti budou házet pečivo,“ radí opeřenej kriminálník.
ještě netuším, proč budu riskovat a s tímto kačerem a tak...
už si to peláší kolem batohů a plastových ledniček. nevím tedy, jak se na lidi volá, a tak jen zkouším:
„prďolové! vy tam! hoďte mi něco!“ a prďolové se opravdu otočili a: „hele kachna, a drzá“. a už po mně prázdnou plechovku. a další a další.
„kolik jich tam máte, vožralové?“ volám a jen uhýbám těm prázdným pivním konzervám. vidím jednoho, co bere nejspíš plnou a cílí a to bude šlupka. plác! granát a vlnobití a na nic nečekám. peláším pryč a kačer, kamarád nejspíš z lochu na mne volá.
„kde jsi, kde se loudáš? čekám tu a ty si hraješ.“
„co jsi ulovil?“ ptám se malého drzouna.
„co jsem blázen? schoval jsem to pod keřem a za tmy si tam půjdem.“
„jo, a měl jsem ti vyřídit, že tě shání manželka.“
rád bych se tohoto opeřence zeptal na své hnízdo. přemýšlím.
„poslyš, kudy se dostanu nejlépe domů?“
„ty vole vožralá! za tím padlým stromem u toho velikého kořene.“
opravdu milej kluk. nemám rád řvouny.
„a přijď večer k můstku!“ zavelel drzej prcek.
„hm,“ odpovím. hledám padlej strom a dumám, co budu dělat se svou kachničkou, kachní manželkou... v dálce slyším kachní drobotinu a cítím malé chvění. najednou cítím radost z očekávání. netušil jsem, jak moc se můžu těšit. fajn pocit. usmívám se a mám hlad.
najednou se z rákosí na mne vyřítí hromada malých tělíček. a toho křiku. a toho kachňání. mé děti. nemám čas na rozbor situace. dětí je celá hromada a plavem domů. domů...
„ahoj, slávku, ty můůj kačere krásnej!“
dlouze protáhne mamina a vlepí polibek. usmívám se a je mi fajn.
„večer bude hudba u můstku a marta nám pohlídá drobotinu,“ lísá se ta moje kachnička. a já se jen usmívám. přikývnu a vzpomenu si na drzého křiklouna.
večer půjdem k můstku a bude fajn.
svět je hezkej a vše je, jak má být. nemyslím na to, co bude zítra. nemyslím dál. je tu kopec dětí a mám co dělat. život je fajn. i ten kachní.


Poznámky k tomuto příspěvku
ko-ňadra (Občasný) - 25.10.2011 > Ve vzorníku lidí, co používaj podobný servry, mám i šuplik se zkušenejma pánama. Neni v něm moc veselýho. Většinou otrávení muži, co v „uměleckym“ cukání jakoby chtěli dohnat něco v životě hodně zanedbanýho. Mnohdy mluví rozumně, ale když se jich dotkneš jen trochu míň ohleduplně, přecházej rychle do hysterickejch reakcí. To hodně svědčí o podstatě, o hloubce jejich nevyrovnaností. Takže jsem moc rád, že to neni stoprocentní. Vzpomínám si na jednu tvojí povídečku. Nechávával sis v ní radit od synka, kudy k co nejefektnější sebevraždě. Ta byla skvělá a půjde se mnou, dokud budu živ. Kdyby jen pro ní, kdyby jen pro mě, má to smysl že píšeš. Ale nikdy Ti chlape neodpustim;) ty malý písmena na začátku vět. Když nejsi línej datlovat s interpukcí a diakritikou, proč na tomhle sakra trváš? Takový uvolněný psaní a tak blbě se pak čte!

<reagovat 
 slavekmiloslav (Občasný) - 26.10.2011 > ko-ňadra> má hluboká poklona. a těch malých na začátku každé věty je mi opravdu líto, co nadělám :-)
<reagovat 
slavekmiloslav (Občasný) - 26.10.2011 > oba máte dobrý dost dobrý důvod nikdy nenavštívit mé stránky kavárenského povaleče s dýmkou. jeden podotek: každý umělec v okamžiku své proměny v kritika by se měl podepsat... neberte to jako útok, ale výtku ke slušnému chování, která je v těhle literárních končinách žel naprosto normální... v četně redakce..
<reagovat 
 ko-ňadra (Občasný) - 26.10.2011 > slavekmiloslav> Path má pravdu, vynechání velkejch písmen je jen vopruz, nic víc. Ptal jsem se proč, neodpověděls. A čoveče, já už to vlastně ani vědět nechci. Bude mi milejší věřit, že fakt pro to může bejt nějakej rozumnej důvod. Radši než se dozvědět skutečnost, která by nejspíš odpovídala normám smutnejch případů z toho mýho šuplíku. Podpis kritika s rodnym číslem je na podobnejch servrech neodůvodnitelnej. Sice osobně bych za něj byl taky, ale prostě to neni uzus místa, formátu, doby, prostě ničeho. // Na tvojí stránku jsem teď koukl a očividnou touhu bejt rozpoznatelnej ti snad brzy uspokojim. Řekněme, že až tě jednou potká na Vítkově nějakej namyšlenej a zhulenej debil (jako rozpoznávací znak ti dejme tomu bez jakýkoli zjevný příčiny okomentuje boty), můžeš rovnou přejít do vysvětlování, co je to podle tebe ona slušnost internetová. My z druhý strany toho památnýho kopce přistupujeme ke komunikaci vždycky trochu živočišnějc.

<reagovat 
 slavekmiloslav (Občasný) - 26.10.2011 > ko-ňadra> při vší úctě k mému čtenáři, který má zájem a o kterém podle jména pouze tuším,že je rodu mužského, proč bych měl cokoli vysvětlovat?
a kupodivu české národní knihovně to vůbec nevadí...
<reagovat 
 ko-ňadra (Občasný) - 26.10.2011 > slavekmiloslav> Dobře, nechejme toho. Pokud nezabere, že kvůli takovýmu "vlastnímu názoru" tě prostě "tvý:(" čtenáři číst nemůžou, nedá se s tim hnout (a argument s knihovnou je kurva trapas). Měl jsem držel hubu. Takhle zas jen jedna podoba a čárka do smutný statistiky zastydlostí. Jinak samozřejmě zdraví tobě a tvejm blízkejm. Sbohem.
<reagovat 
 slavekmiloslav (Občasný) - 26.10.2011 > ko-ňadra> mé stránky jsou pod kuratelou české nár.knihovny - mám na ně copyright. tolik k trapasu... návštěvnost jednotlivých článků je mezi pětisty až pětitisíci... a teď už jen zbývá tvá ot.: proč vůbec jsem zde?
tvůj zastydlej trapák slávek miloslav abrahám :-)
<reagovat 
Šílená svině (Občasný) - 26.10.2011 > Ta povídka je výborná. Nevím, proč diskutující mají takový problém s malými písmeny. Přijde mi to jako naprosto zbytečná výtka, navíc to k té povídce i docela jde. Práce je to na Totem nadprůměrná, zralá.
Doporučil 
<reagovat 
slavekmiloslav (Občasný) - 26.10.2011 > :-)
<reagovat 
čtenář ta-sýkorka - 26.10.2011 > Vidíš to, autore? Doufám, že se ti to nelíbí. Tak ještě jednou: samozřejmě že nemáš žádnou povinnost a důvod něco vysvětlovat, ale pomož NÁM (jsme přeci TVOJI čtenáři, vážíš si nás atd.) NAPIŠ PROČ. Protože vize teorií, že to třeba mělo představovat kachní štěbetání, to by mi mohlo dneska přivodit ale opravdu HODNĚ HODNĚ blbej spaní. Předem děkuju. A za odměnu ti pak pošlu, třeba, já nevim, třeba mojí okopčenou občanku? Řekni si sám.
<reagovat 
 slavekmiloslav (Občasný) - 27.10.2011 > čtenář> nejsem ignorant, pouze mě už tyto debaty nevzrušují...
na začátku byl omyl, protože z mobilu, a pak dlouhá debata se strážcem čistoty češtiny (a já jsem navíc slovák půl života v čechách). a protože mi svoboda projevu uměleckého je nadevše, dal jsem se hledat a našel tuto možnost přímo v pravidlech kde první slovo avizuje psaní buď jenom velikými, anebo malými písmeny... a pak už jen má radost (omluvám se) z dalších útoků... a proč mám každému vysvětlovat svůj literární projev? mé stránky mají po letech dobrou návštěvnost a dostal jsem se do archivu národní knihovny (s tímto druhem projevu), tak už nic neřeším... chodím sem ze zvyku už hodně, hodně let a občas najdu hezké věci.. nikdy nic nekritizuji.. přeju hezký den a děkuji
<reagovat 
 ko-ňadra (Občasný) - 27.10.2011 > slavekmiloslav> Ok. Já bych od toho upustil, protože je to blok. Protože to neni osobitý. Protože to marní čas upřimný mladý holky, protože to dává prostor idiotskejm argumentum samozvanýho redaktora. A předevšim proto, že to OPRAVDU hodně znesnadňuje čtení TVÝMU zákazníkovi. A to nemusí bejt vždycky jen knihovna, ale třeba stará pani s unavenejma očima. Toť vše. Petr Koželuh, Žižkov

<reagovat 
Path Adamski (Občasný) - 25.10.2011 > nedočítala som to, evidentne si si nedal námahu "ukočírovať svoj prejav, podla nejakých kvázi "noriem" / aj ked to slovo výslovne neznášam...ale myslím si, že pokial si dávaš námanu dávať dlžne, bodky, mäkčene a všetky tie serepetičky, tak malé písmená na začiatku viet pôsobia výslovne hlúpo,- to nie je invencia, to nie je expresívnosť, to je iba chyba,- nemám dôvod dobrovolne sa týrať
<reagovat 
 slavekmiloslav (Občasný) - 26.10.2011 > Path Adamski> evidentne máš pravdu, čo narobím. vážne by som nechcel mať na svedomí týranie spisovateľovo :-)
<reagovat 
 Čtenář - 26.10.2011 > Path Adamski> ŠS - dost hloupý názor.
<reagovat 
 Path Adamski (Občasný) - 26.10.2011 > čtenář> dosť hlúpa argumentácia !
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 26.10.2011 > Path Adamski> Já už si připadám jako profesionální hádkař, ale ještě zareaguju na tebe. Víš, já v tvém případě neargumentuju, ale hodnotím tvoji reakci.
Proč tak dělám tímto způsobem, zkusím rychle vysvětlit, třeba to k něčemu bude.
1) Nejdříve píšeš:evidentne si si nedal námahu "ukočírovať svoj prejav, podla nejakých kvázi "noriem"

To je velmi chybné východisko, pravý opak je pravdou - autor velmi kočíruje svůj projev - a to dokonce i v těch malých písmenech (má to řád).

2) Píšeš:tak malé písmená na začiatku viet pôsobia výslovne hlúpo,- to nie je invencia, to nie je expresívnosť, to je iba chyba

Není to chyba, právě proto, že ve zbytku povídky dodržuje veškeré pravidla - nejsem hnidopich, takže jsem nezkoumal, jestli někde nemá nějakou gr. chybu. Právě proto, že ta pravidla dodržuje, chce naznačit těmi malými písmeny na začátku vět, že je to záměr, stylový nebo významový prvek.

Co vyjadřuje? To je otázka názoru a chuť si trochu s tou myšlenkou pohrát. Vzhledem k tomu, že o sobě píše jako o zatoulaném "kačerovi" nejspíš ta malá písmenka mají evokovat, že jde o řeč jinou, třeba jakési kachní "kvákání", přemýšlení. Ale to je věc interpretace.

3) Píšeš: nedočítala som to,nemám dôvod dobrovolne sa týrať
Jistě, to je klasický předsudek k dílu typu: nevím o čem to je, nezamyslela jsem se nad tím, forma už od začátku je divná, nebudu se tím zabývat "trápit".
Také některé věci nedočtu do konce a napíšu, že se mi už od začátku nezdají dobré, nechytly mě. Ale uvést tak malicherný důvod, že jsou na začátku vět malá písmena (jinak se jedná o velmi kultivovaný projev), je prostě hloupé. Nevím, jak to jinak nazvat. Řekni, že tě to nebaví a nehledej nějaké pseudoargumenty.
<reagovat 
 Path Adamski (Občasný) - 26.10.2011 > Šílená svině> nemaj výčitky vzľadom k profesionálnej deformácii /"hádkaře/- možno tiež v tomto smere nezaostávam- takže viac menej naozaj tak vecne a pragmaticky, bez nejakých kvázi dlhých viet- je to vec názoru, prezentovala som svoj názor a za tým si stojím. ukočírovanie prejavu nehodnotím na základe ôprehľadu a sumarizácie, nakolko autora viac menej nepoznám /v zmysle čítania / takže môžem sa oprieť iba o to, čo mi ponúkol a v mojom ponímaní to teda "ukočírované " nebolo.
- čo sa týka "invencie ",- avizované malé písmenká naozaj neberiem v tomto "pomerne tradičnom štýle " ako nejaký "symbolizmus ", alebo niečo, čo by malo mať svoj význam...brala by som to tak, keby tam neboli bodky,interpunkčné somarinky, keby miesto klasickej boidky dával trebárs rozdelovník, alebo keby to ôformátovanie " nadobudlo naozaj expresívnejšiu úpravu...v takomto "tradičnom " usporiadaní mi to naozaj príde hlúpe a chybné
- nemusíš sa mi ospravedlnovať za svoj názor, objektivita je polemická- ale "poprosím ťa " nevyužívaj ako hlavný argument, to, že som dielo nedočítala...nikde som totiž neprezentovala svoj názor na výpovednosť textu ako celok,
ak ti vadí expresívnosť môôjho komentu, som schopná to akceptovať
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 26.10.2011 > Path Adamski> Já už cítím, že by se to mohlo rozjet dál, možná bychom si spoustu věcí vyjasnili, možná bychom se znepřátelili a k ničemu bycho nedošli. Ale já už nemám chuť teď vést nějakou zdlouhavou polemiku. Řeknu jen toto: celý tvůj negativní postoj k povídce vychází z toho, že autor použil malá písmena na začátku věty.
<reagovat 
 Path Adamski (Občasný) - 26.10.2011 > Šílená svině> nemám problém povedať ANO
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 26.10.2011 > Path Adamski> Sice mi to připadá hloupé (zaujmout k dílu odmítavý postoj z tohoto důvodu), ale máš na to právo.
<reagovat 
 Path Adamski (Občasný) - 26.10.2011 > Šílená svině> mne pripadá hlúpe obhajovať dielo, ktoré sa nedokáže obhájiť samé


/ inak, neavizoval si pred chvílou koniec debaty ?
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 26.10.2011 > Path Adamski> To je běžná věc - to bys musela říci, že jsou hloupí kritici i umělci, kteří vedou diskuze nad nějakým dílem a krituzují ho, nebo obhajují. V podstatě jde o hledání významu díla, jeho hodnocení - na tom nic hloupého není.

P.S. Neavizoval jsem konec debaty, jen jsem řekl, že nemám chuť vést zdlouhavé vysvětlování.
<reagovat 
 Path Adamski (Občasný) - 26.10.2011 > Šílená svině> prekrútil si význam toho, čo som povedala, zoberme si situáciu, v ktorej pružnosť textu by bola na takej úrovni, že by ma uspokojovala po "iných stránkach " a v inej línii...vtedy by som bola schopná akceptovať, respektíve prehliadnúť avízovaný "negativizmus "malých písmen, možno by som si ich pre pútavý text ani nevšimla...takže ak to zosumarizujem, ak by bolo diela postavené na velmi dobrom základe, jeho negativizmus by sa stal možno aj prínosom, ale bohužial, v tomto diele to nebolo---
takže opäť budem tvrdošijne prezentovať svoj názor, že v tomto "tradičnom prevední a usporiadaní " to beriem naozaj ako chybu, nie ako experiment, alebo náznakový "symbolizmus "
<reagovat 
 Šílená svině (Občasný) - 26.10.2011 > Path Adamski> To už jsme zase na začátku? Hele s tím překrucováním pozor. Nemůžeš s něčím souhlasit a pak mi vyčítat, že jsi s tím souhlasila:)

Už toho nechme. Přečti si tu povídku, je fakt docela dobrá, jakože na chvíli vypadneš ze svý lidský kůže a díváš se kolem sebe nějak jinak. Vykašli se na malá písmenka (to je taková autorova hříčka) a napiš mi, jestli se ti to líbilo, nebo ne.
Ahoj.
<reagovat 
 Path Adamski (Občasný) - 27.10.2011 > Šílená svině> Neviem, či bolo vhodným riešením bazírovať na tom, aby som si dielo prečítala. Uistila som sa iba v jednom. Diela je naozaj iba priemerným textom, a to bez ohľadu nato, či sú tam malé písmenká alebo nie /berme to ako kozmetickú vadu textu,/ ovela viac ma „znechutila „ nevypracovanosť prvej polky čo sa týka sklbenia, respektíve nasnovania viet, nezvládnutosť prechodu do vnútorných dialogov,ich prelínanie s opisom mi prišlo značne chaotické / a to nie emrom k otvoreniu priestoru a myšlienok, ale výslovne k istému choasu a krču /, podstatne lepšie je napísaná druhá polka, ktorá je trochu vyzretejšia, má rezkosť, šmrnc, snád aj vdaka pointe. Hlavným „nedostatkom „ je asi prebytok niektorých pasáži, neobrúsenosť, odporúčala by som autorovi sklbiť kontext, preškrtať, vypustiť zbytočné vecičky a dať vyniknúť pointe
<reagovat 
 slavekmiloslav (Občasný) - 27.10.2011 > Path Adamski> pořád se bavím, děkuju.
krom svých nejbližších nikoho nenutim to číst... :-)
<reagovat 
 Path Adamski (Občasný) - 27.10.2011 > slavekmiloslav> som rada, že dokážeš oceniť moje malé divadelné formy...
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter