Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 19.3.
Josef
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
nobelovka z kolekce Kdyby Máj napsala Jarmila
Autor: libusepalkova (Občasný) - publikováno 6.12.2011 (16:46:52)

 

NOBELOVKA

 

Jedním z argumentů,  ke kterým se mnozí misogynové uchylují při dokazování podřadnosti ženského intelektu je ten, že v seznamu nositelů Nobelovy ceny převažují muži.

Přitom už prezident Masaryk napsal, že žena je muži ve všem rovna, jediný rozdíl je ten, že ona je fyzicky slabší, o slabším intelektu nic neříkal. Asi proto, že to byl výjimečně moudrý muž.

Ale nehodlám se zde zabývat rozdílem mezi ženským a mužským mozkem, nebo způsobem jeho fungování, ale tím, proč je tak málo nositelek Nobelovky (ačkoliv Sklodowská měla hned dvě). Genialita není samozřejmě nic co by se dalo naučit, někdo se jako génius narodí a jiný ne. Rozhodně ale lze genialitu buď od malička rozvíjet a podporovat, anebo potlačovat či zcela utlumit.

Odmalička je nám podsouváno, jací máme být, čím se zabývat, co se od nás očekává. Zatímco chlapeček dostane hračky jako Malý chemik, Malý astronom, různé stavebnice, modely letadel a skládačky, aby si bystřil pozornost a rozvíjel intelekt a své schopnosti, holčičky dostanou panenky a kočárky, aby se učily pečovat o ostatní, dostanou šitíčko, miniaturní nádobíčko a miniaturní žehličku, takže se pomalu stává miniaturní i jejich obzor, rozhled a ambice.

Ale i přes tuto systematickou snahu vymýtit zájem dívek o vědecké bádání se stane, že se některé prosadí na tomto poli, považovaném za mužskou doménu. Jenže to nemají snadné ani potom a mnozí lidé kolem se jim to snaží znemožnit nebo alespoň znepříjemnit, či je od toho odvrátit docela.

Tak například Lisa Meitnerová se zabývala výzkumem radioaktivity a dělala v Berlíně spolu se slavným  vědcem Hahnem. Spolu s ním objevila v roce 1917 prvek protactinium a později se podílela na fyzikálních jaderných pokusech. Na příkladu Bohrova modelu definovala teorii jaderného štěpení a  zavedla tento termín do fyziky, ale když Hahn v roce 1945 obdržel Nobelovu cenu za uskutečnění jaderného štěpení ona, jakožto jeho spolupracovnice, přestože podala teoretická výklad tohoto jevu, vyšla naprázdno.

A nebo Amalie Noetherová , to byla matematička, která pomohla vymezit moderní algebru svou teorií okruhů a těles v abstraktní algebře, a její práce o teorii invariant prý využil sám Einstein při formování své koncepce. Přesto všechno musela požádat o zvláštní povolení, aby vůbec mohla studovat, protože v její době  ženy nesměly být zapsány v řádném studiu, a nebýt toho, že měla vlivného a váženého otce, možná by toto povolení vůbec nedostala. Přestože pak úspěšně odpromovala, byla jí habilitace odepřena až do roku 1919, kdy byla ženám Výmarskou republikou konečně zaručena rovnoprávnost.

 Barbara McClinctocková ve 40.letech objevila pohyblivé chromozomální částice v kukuřičných buňkách, přestože do té doby byly považovány za neměnnou a stálou součást chromozomu. Její objev zůstal po desetiletí nepovšimnut, přestože svoje výsledky zveřejnila.

Astronomka Capuškinová v kosmu objevila zcela nový druh záření, její nadřízený to však prohlásil za hloupost a přeřadil ji na jiný úkol. Ale za několik let on sám vydal vědeckou práci právě o tom kosmickém záření o kterém předtím prohlašoval, že neexistuje.

Ale je jisté, že pro vědecké bádání, objevování nových kontinentů, zkoumání záhad přírody a dobývání vesmíru jsou zapotřebí kvality, jaké většina žen skutečně postrádá. Já bych třeba nikdy nedokázala zavřít chudáka psa Lajku do sondy a poslat do vesmíru při plném vědomí toho, že se nikdy nevrátí, a že se tam pomalu zadusí, pokud jí předtím stresem nevypoví srdíčko. Když si vzpomenu jak můj pes vyvádí na Silvestra při střílení dělobuchů, umím se představit, jak musela být Lajka vyděšená, když ji vystřelili do vesmíru. Nebo když slyším, jak smutně vyje sousedův pes, když ho nechají samotného doma…jsem prostě moc přecitlivělá, to je to,  ačkoliv vím, že  emoce jako vztahový systém ovlivňují kognitivní  funkce,  nemůžu si pomoct. To jsem celá já, dokážu rozeznat patologické rysy své osobnosti, s klinickou přesností popsat jejich psychické aspekty, ubránit se jim však nedokážu.   Proto možná bych například nedokázala, jako jeden slavný polárník,  při plánování výpravy do Antarktidy v zájmu snížení váhy potravin nutných k přežití  kalkulovat s tím, že při zpáteční cestě sním koně a tažné psy, kteří mi k tomu objevu dopomohou. Odměnit se těm, kteří mi pomohli ke slávě tím, že je sežeru? Jsem prostě sentimentální a hloupá slaboška s chorobnou láskou ke zvířatům a není divu, že ze mě není žádná vědátorka ani dobyvatelka či výzkumnice. Soucit a emoce nesmí převážit nad rozumem, i když se říká, že empatie je inteligence srdce. Ve vědě je však nutné zachovat si objektivní odstup a chladnou hlavu.

 A tak vzdávám dík a úctu všem těm odvážným chlapům, kteří se zasloužili o lidský pokrok, a jejichž objevů s naprostou samozřejmostí, a snad i trochu nevděčně, každý den využívám. 

Je sice pravda, že Eva vnutila Adamovi jablko poznání, ale tu těžkou a nebezpečnou, a často i pěkně špinavou nádeničinu, musel ten chudák nakonec oddřít sám.



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je tři + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
 

 


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter