Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 19.3.
Josef
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Santa versus Ježíšek
Autor: libusepalkova (Občasný) - publikováno 15.12.2011 (08:06:27)

SANTA  VERSUS  JEŽÍŠEK

Všimla jsem si, že s blížícími se svátky klidu a pohody mnoho lidí řeší problém, zda k nim o vánocích přijde Santa nebo Ježíšek.

Někteří Santa  Clause tvrdě kritizují jako importovaný symbol konzumu a komerce, zatímco Ježíšek jim připadá tak nějak hezky poeticky náš…ale jakejpak náš? Narodil se přece v Betlémě v dnešním Izraeli, takže je z daleké ciziny stejně Santa a není zcela jasné, proč by tu měl mít větší domovské právo.

Mě tyhle diskuze nechávají celkem chladnou a Santa mi zase až tak nevadí, možná proto, že jako malá jsem byla zvyklá  na dědu Mráze, což byl také import, jen z jiné strany, ale Santovi se s tím bílým plnovousem hodně podobal.

Věta copak nám Ježíšek letos nadělí pod stromeček zní sice poeticky, ale upřímně řečeno, co nám může nadělit čerstvý novorozenec? Tak leda něco do plenek.

 Mám s tím Ježíškem prostě menší technický problém: neumím si představit mimino s pytlem dárků na zádech. To statný Santa nebo děda Mráz mi dávají větší jistotu, že na svých mocných bedrech unesou pořádnou hromadu vánočních překvapení. Ježíšek by určitě nějakou tu hromádku  zvládl taky, ale jak bylo naznačeno výše, až tak moc překvapivé by to jeho vánoční překvapení zase nebylo.

Pokud mám volit mezi dědou Mrázem a Santa Clausem  tak radši toho druhého. Ne že bych byla tak protirusky orientovaná, ale on děda Mráz celkem automaticky asociuje ruskou vodku a takový namazaný starý pán jakožto doručitel zásilky může spoustu věcí poztrácet, nebo někde po cestě usnou, zatímco abstinent Santa s lahví coca-coly vypadá přece jen trochu solidněji a důvěryhodněji.

A pak je tu to jeho jméno…pár dní před vánocemi přece u nás chodí  nadělovat dárky Mikuláš… Mikuláš - Nikolaus- Klaus - Santa Claus- s trochou fantazie by o mohl být jeden a ten samý. Já vím, Mikuláš má bílý hábit, na hlavě špičatou mitru a v ruce berlu, ale ty bílé dlouhé vousy a vrásčitá tvář…nechci si hrát na Colomba, ale jistá podoba by tu byla. Mikuláš by klidně po splnění mikulášské nadílky mohl odhodit mitru a ty bílé hadry a vklouznout do praktičtějších červených kalhot, nasadit čapku s bambulí a jako melouch si pak ještě udělat vánoční nadílku, při níž by udal i to, co mu zbylo v pytli ze začátku prosince.

A kdoví jestli pak ti tři králové, co chodí v lednu, nejsou jen převlečení Mikuláš s Klausem a Mrázem. Já vím že jeden by měl být mouřenín, ale v dnešní době samoopalovacích krémů by to nebyl problém. Jednou jsem trávila vánoce u známých na Floridě a tam běhalo snědých Santů habaděj.

A když už jsme u toho cestování,v poslední době stále víc lidí tráví svátky v zahraničí a tak má Santa šanci, že si lidé v cizině zvyknout i na jiné vánoční zvyky a už jim nepřijde divné nic…holt globalizace. V Itálii například místo tří králů naděluje v lednu dárky babka zvaná Befana.  (Kdybych byla feministka mohla bych to interpretovat jako skrytou symbolickou narážku nato, že jedná stará ženská zastane práci tří chlapů)

Ale zpět k Mikuláši, když byl letos u nás s čerty a anděly, běžela v médiích reklama na lék Clavin, který potenciálním klientům nabízel roztomilý čert a hned také vysvětlovat jak to funguje. Trnula jsem hrůzou aby se pětiletý syn nezačal vyptávat, proč mu čert doprovázející Mikuláše také nenadělil Clavin a co že to je ta erekce. A napadlo mě, že spíše než před Santou bychom měli naše děti chránit před příliš vtíravou reklamou, která jim může uškodit  víc než ten starý bambula s bambulí na hlavě.

Když se nedávno náš pan prezident objímal s ruským prezidentem vypadalo to, že maličkou šanci má i ten děda Mráz. Ve všech médiích se hovořilo o demonstracích a problémech doprovázejících právě probíhající volby v Rusku, náš Klaus jakoby o tom nevěděl. Nejspíš měl moc práce s předvánočními přípravami a pečením cukroví, takže to neslyšel, protože když se něco takového stane kdekoliv jinde na světě hned hovoří o porušování lidských práv a hrozí embargem…ale tady se naopak kontrakty uzavíraly. Přitom by měl Klaus se Santa Clausem držet pohromadě už kvůli tomu jménu.

Takže děda Moroz možná zase přicházít do kurzu a kdoví, kdo nám bude nadělovat příští rok. Možná sněhulák..ten je neutrální, takže případné geopolitické výkyvy by ho neměly ovlivnit. Ale zase je tu to globální oteplování, tak nevím a obávám se, že už ani na sněhuláka se nebudeme moc spoléhat. Takže šťastné a veselé!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
P.V.Ctihodný (Občasný) - 15.12.2011 > Vtipné.Že by se ale někdy Klaus zastával lidských práv ? (jméno "Santa Klaus" skutečně vzniklo ze "Svatý Mikuláš").
Body: 5
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 15.12.2011 > P.V.Ctihodný>  to byla ironie je to přece ekonom a lidská práva  se v ukazatelích finančně výnosných aktivit nevyskytují dík
<reagovat 
PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 15.12.2011 > dobrý fejeton
Body: 4
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 15.12.2011 > PetrSuk-Zbraslavský>  dík
<reagovat 
Věza (Občasný) - 15.12.2011 >
Body: 5
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 15.12.2011 > Věza>  dík, ten králíček je rozkošnej
<reagovat 
 Věza (Občasný) - 16.12.2011 > libusepalkova> ..taky děkuju Libuško :-)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter