Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Sobota 27.4.
Jaroslav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
óda na gilotinu
Autor: libusepalkova (Občasný) - publikováno 25.1.2012 (02:55:29)

ÓDA NA GILOTINU A ELEKTRICKÉ KŘESLO

 

Již při pomyšlení nato, že by někdo byl někdo schopen psát ódu na gilotinu či elektrické křeslo, si jistě mnozí poklepou na čelo a pomyslí si, že takový šílenec nepatří mezi normální lidi.

Podobné pocity jsem měla při sledování reportáže ze dnů NATO. Tatínkové s dětmi na ramenou nadšeně obdivovali nejnovější vojenskou techniku a zejména  vysoce sofistikovaný model nějakého bombardéru. Reportér s euforickým vytržením pěl ódu na ten zázrak techniky a úžasný výsledek  lidského pokroku, na kterém pracovaly stovky odborníků.

Také ministr obrany pěl v jakési televizní debatě ódu na tento  úchvatný produkt lidského umu a inteligence, a nenápadně leč opakovaně zdůrazňoval, jak by naše armáda potřebovala modernizovat.

Připadal mi jako vypočítavý vnouček, který při návštěvě babičky nadšeně vykládá o sbírce angličáků, kterou  viděl u kamaráda, a přitom kalkuluje s tím, že ta stará dobračka mu dá ze skromného důchodu peníze na nové hračky. Zatímco naivní vyčůranost malého kluka může dojmout či pobavit, v tomto případě jsem měla pocit spíše negativní a docela jsem se divila, že pan ministr se v závěru svého chvalozpěvu neobrátil na televizní diváky s žádostí, aby posílali finanční příspěvky, a nebo si dobrovolně zvýšili daně, aby si naše armáda mohla pár podobných příšerně drahých hraček také zakoupit.

Když jsem to kolektivní třeštění pozorovala a poslouchala, napadlo mě, zda si ti jásající tatínkové se synky na ramenou uvědomují, že to co nadšeně obdivují je, stejně jako výše zmíněná gilotina nebo elektrické křeslo, primárně prostředek k zabíjení lidí. A když se něco zvrtne, někdo si třeba splete tlačítko, nebo se nějak významněji  změní geopolitická polarizace světa, tak i jich samotných. A s tím spletením je to velmi snadné – třeba v Iráku válka začala s odůvodněním, že Saddam vlastní nukleární zbraně hromadného ničení a představuje hrozbu pro celý svět. Vzhledem k tomu, že je Irák  malá zemička, říkala jsem si už tehdy, že Saddam musí být opravdu šílenec, když se chce pustit do boje s celým světem.

Ale žádné zbraně nalezeny nebyly, Bush nikdy neřekl sorry spletli jsme se, a já se divím že nikdo nemá strach, že by se mohl právě tak splést příště…teď mimochodem objevili nukleární nebezpečí v sousedním Iránu, tak si říkám že bych tam měla zajet na dovolenou abych se pokochala těmi úžasnými památkami, dokud tam ještě jsou…

Když se měl v Brdech stavět radar, spousta lidí jásala nad tím, že se staneme součástí obranného deštníku – já se naopak bála. Kdybych byla arabský šílenec, který chce zaútočit na Západ, napřed bych zničila místa, kde jsou radary, které by mohly detekovat mé rakety a zmařit tak mé snahy. Takže bychom to schytali jako první. Ještě že z toho sešlo.

Zatímco gilotina nebo elektrické křeslo jsou určeny k likvidaci zločinců, bombardér při zasahování nepřátelského cíle dokáže během vteřiny zlikvidovat celé město nevinných civilistů. Jak se to nedávnou omylem podařilo Izraelcům v Libanonu, nebo Američanům v Iráku, nemluvě o tom, co se dnes děje v Afganistánu, a o kolika takových nedopatřeních se veřejnost nikdy ani nedozví.

Smrtka  díky technologickému pokroku vyměnila kosu za kombajn a jásající davy kolem těchto zbraní křepčí jako pohané kolem modly.

Elektrické křeslo se dá považovat také za zbraň - zbraň Justice proti zločinnosti, přesto  spousta lidí protestuje proti trestu smrti s odůvodněním, že občas kvůli justičnímu omylu může zemřít nevinný člověk.  Kolik nevinných zahynulo třeba právě ve zmíněném Iráku? Proč ti rozhořčení obránci nevinných neprotestují i proti tomu?

Právě v těchto dnech probíhá v USA proces s americkým vojákem, který umístil na Internet záběry masakrů nevinných afgánských civilistů, kteří byli zabiti „náhodou“. Armáda chtěla tato nedopatření před veřejností navždy zatajit a tak se na neposlušného vojáka zlobí. Námitky jeho obhájce, že jde o právo na přístup k informacím asi neprojde, protože tato pravda byla prohlášena vojenským tajemstvím. Možná proto, aby americký lid nevěděl, jaká zvěrstva se v jeho jménu  páchají. To by přestali  podporovat  vojenskou mašinérii a zbrojní průmysl by mohl zkrachovat, takže někteří v něm zainteresovaní jedinci by si už nemohli dovolit soukromá letadla, luxusní jachty a život v přepychu o jakém obyčejní smrtelníci nemají ani potuchu. Udržovat masy ve strachu je nejlepší způsob jak je přimět k placení daní, když už nehrozí Sovětský svaz s východním blokem tak se holt musí najít jiný nepřítel. Komunismem se už strašit nedá tak nastoupí Islám, Usama, Saddám, zelení mužíčci, kdokoliv…

Při zmíněné přehlídce NATO reportér zdůraznil, že obdivovaný bombardér byl úspěšně nasazen právě v Iráku nebo předtím ve Vietnamu.

Vzpomněla jsem si na dokument v němž nahé vyděšené děti utíkající z hořící vietnamské vybombardované vesnice. A také nedávné záběry jiných dětí, které k nám z Iráku přivezli jejich rodiče, aby zde podstoupily plastické operace zmírňující alespoň částečně jejich doživotní zmrzačení způsobená při náletech hodných Američanů, kteří je tak zachránili před zlým Saddamem …nemluvě o tom, že za cenu jednoho bombardéru by se daly nakoupit tuny obilí, které by z Africe zachránily životy dalších dětí umírajících hlady. Ale což, dětí je…

Aby to nevyznělo pesimisticky, vcelku si myslím, že svět je krásné a harmonické místo, lidé jsou hodní a ušlechtilí, Bůh je dobrotivý, všechny nás miluje a řídí svět tím nejlepším možným způsobem.

Jen záleží na tom, na kterém místě naší modré planety se narodíte, na jaké lidi narazíte a k jakému bohovi směřujete své modlitby za mír a klid na světě.

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Anděla.Čertíková (Občasný) - 25.1.2012 > No..vzala jste to od podlahy..co k tomu dodat..že jde většinou bohužel jen o peníze, nikoli o člověka..většina válečných konfliktů se koná na pozadí ekonomických
krizí, přičemž válečná destrukce paradoxně oživuje ekonomiku..všechno má širší souvislosti..kdyby zlí otrokáři nezdecimovali Afriku, třeba by dnes byla tamní situace jiná..kdyby v oblasti Iráku nebyla nafta, nikdo by se tam nehrnul válčit..přičteme-li k tomu všemu fanatismus ať už náboženský, či jiný, ekonomické zájmy určitých skupin a z toho pocházející globalizaci, jejíž
dopad je mimořádně zničující..a tak bych mohla pokračovat asi dlouho..je dobré si všímat, vědět, ale obávám se, že pokud se nezmění lidská podstata, nedojde k zásadním změnám..ale díky za článek..jen houšť..
Body: 5
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 25.1.2012 > Anděla.Čertíková> děkuju za přečtení a komentář s tou Afrikou a Irákem bytostně souhlasím o právě tom také něco píšu takže vaše slova mě jen povzbudila že nejsem sama kdo se nad tím zamýšlí ještě jednou moc dík
<reagovat 
saebatien (Občasný) - 25.1.2012 > dobré prirovnanie s tou gilotínou
Body: 4
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 25.1.2012 > saebatien> děkuju za přečtení a bodíky
<reagovat 
PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 25.1.2012 > fakt nevím, jak tento text hodnotit... trochu lacině mravokárný fejeton, který nepřináší nic nového, spíš to staré hezky shrnuje a podněcuje k zamyšlení

2-3 body
Body: 3
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 25.1.2012 > PetrSuk-Zbraslavský> děkuju za komentář, nic nového to skutečně není, lidská chamtivost hloupost a krutost jsou staré jako lidstvo samo a přemýšlením o tom se bohužel nic nezmění ale jsem ráda že tě k tomu podněcuji:-)))
<reagovat 
 PetrSuk-Zbraslavský (Občasný) - 25.1.2012 > libusepalkova> není zač :-)
<reagovat 
píč (Občasný) - 25.1.2012 > Bohu, bohovi: neva: no, to je tak, děti si hrají na vojáky, muži co zůstanou dětmi si taky rádi hrají s něčím, co je tomu podobné.V podstatě na nějaké přehlídky vojenské techniky( v dospělosti) může chodit jen pako. A že je 80 procent populace mírně debilní- je věc dobře známá.To víš, představ si lovce mamutů, kterému někdo vymění za kamennou sekeru krásnou naleštěnou sekeru z nerezové oceli:Vojáci a jejich obdivovatelé jsou vlasně chudáci.
Body: 5
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 25.1.2012 > píč> naprostý souhlas dík za bodíky
<reagovat 
Věza (Občasný) - 26.1.2012 > oslovilo Libuše..
Body: 5
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 26.1.2012 > Věza> to jsem ráda králíčku škoda jen že pouhým rozumováním o tom s tím člověk nic nenadělá
<reagovat 
kalice (Občasný) - 25.1.2012 > No a proto Bůh přijde...
Body: 5
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 25.1.2012 > kalice> obávám se že párkrát už zaspal a spousta jeho oveček na to škaredě doplatila dík za komentář
<reagovat 
 kalice (Občasný) - 27.1.2012 > libusepalkova> Z mého pohledu,obviňuješ, koho neznáš. Ten,o kom mluvíš, nás vytáhl z průšvihu, do kterého jsme se dostali. Částečně přičiněním jednoho, který na nás ukazuje, jak skvělý by byl, kdyby byl na božím místě a částečně proto, že my mu v tom jdeme na ruku a sežereme mu každou lež a podvod a nic netušíc mu sloužíme.Bůh nás stvořil dokonalé a věčné a protože my pro svou záchranu(návrat k původnímu stavu), nemůžeme udělat nic, udělal to sám. A my, namísto díků... Netvrdím, že musíme rozumět všemu, ale když nevím, tak se zeptám. Odpověď má pro tebe dávno připravenou.A ještě, on nás nenazývá ovečkami, ale svými dětmi. Beránek, ten obětní, to byl Boží syn. Stal se člověkem, žil bez hříchu,takže neměl zemřít. Jenže on právě proto přišel. Nabídl svůj život za můj, tvůj, všech. Stačí přijmout...
<reagovat 
Meth (Občasný) - 10.2.2012 > "tak jo, řekl" Forrest Gump v tom filmu tolikrát až se mi to dostalo do slovníku tak mocně, že to moje Marie už nese nelibě.
V následné souvislosti bych tedy předložil k úvaze to, co za tím textem vidím já.
Když neumíme = postava z filmu, nebo sice umíme, ale jaksi se nám nechce, výsledek bude podobný.
Problém je tedy v tom, že se nám spíše nechce chápat a něco s tím taky hned udělat.
Jenže k tomu například nabádal Sokrates a výsledek byl, že přesahoval až tak moc, že to nakonec nepřežil.
V tom je dnešní doba podobná, zase leckdo přesahuje, tudíž zavazí, že jo ?
Ale to bych zde psal snad nekonečnou ságu o důsledcích obecných omylů
Jsem připraven naslouchat, bude to stačit ?
Method
Body: 5
<reagovat 
 libusepalkova (Občasný) - 10.2.2012 > Meth> umění naslouchat je v dnešní době asi to nejcennější děkuju za všechny tvé pěkné komentáře a za bodíky
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + šest ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter