Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 16.4.
Irena
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Co? Kdy? Kde?
 > Co? Kdy? Kde?
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Merkur
Autor: mystik (Občasný) - publikováno 14.5.2012 (18:23:15)

MERKUR (Hermes)

 

Co si pomyslet o bohu, který už v den svého narození vynalezne lyru, vtipným úskokem ukradne stádo krav a pak se zachumlá do plenek s dojemným úsměvem novorozeněte? Ten den je zkratkou všeho, co bude Hermes zosobňovat a čím zapůsobí na duchovní svět.

 

Jeho rodiče jsou Zeus a Máia, podstatně nižší bohyně. Když se Máia obávala, že Olymp Herma nepřijme dost slavně, měl synek po ruce odpověď. Buď bude uznávaným bohem, nebo si jeho prestiž najde druhý extrém. Jako vůdce loupežníků zkazí nebešťanům pověst a svému otci ztropí řádnou ostudu.

 

Dosáhl svého, jako ostatně vždy. Stal se poslem bohů a rádcem obchodníků, řečníků a zlodějů. Vodí poutníky po krajině a duše zemřelých do podsvětí. Na křižovatkách stojí rozcestníky, první ukazatelé cest zvané hermovky.

 

Je tvůrcem písma, vah i čísel, dává obratnost hráčům, rychlost závodníkům a nápady chytrákům. Nastavuje nohu lenochům a tupcům a vždy dá přednost schopnému taškářovi před poctivým blbcem. Později v Římě mu byl zasvěcen pramen, v němž obchodníci myli nakradené zboží, aby z něj smyli hříchy podvodu.

 

Je půvabný a mladý, čilý a neodolatelně výmluvný. Je akrobatem polopravd a žonglérem slovních triků. Svůdnost a značná absence zábran mu zaručují zisk a úspěch. Nosí smluvčí berlu zvanou caduceus. Ovinuta dvěma hady označuje Herma i za patrona lékařů. Okřídlené opánky či klobouk ho v mžiku donesou všude – zastavit se musí pouze před branami Hádu, do temné hlubiny nevědomí nemá takřka nikdy vstup.

 

Asi měl sympatie českých obrozenců, dali mu milé jméno Dobropán. Alchymie mu přiřkla ten nejnepokojnější prvek, rtuť čili „živé stříbro“. Hledáme-li pro něj jedno pravé slovo, je to prostředník.

 

Merkur jako princip představuje vztah. Jakékoli dva body jsoucna lze uvést do vzájemných vztahů a tím nastolit novou kvalitu. To je merkurská funkce bytí. V její správě jsou smlouvy, cesty, masmédia, kuplířství, schůze i schůzky – jedním slovem setkání.

 

Týž princip znamená i manipulaci. Body uvedené ve vztah na sebe nějak působí. Merkurskému zraku se svět jeví jako materiál k použití, užitný i užitečný a ovšem zneužitelný. Je to pohled praktický i hravý. Předpokládá jistou dovednost, techné. Všechna technika – i ta z nejtvrdší oceli i třeba zdvořilost, technika lidských vztahů – jsou dílem ryze merkurským.

 

A konečně tento princip kóduje realitu ve formální znak. Merkur je zdroj formálních kódů, jakými jsou slovo, písmo, číslo, systém měr a vah. Jméno je merkurský rys osobnosti, mapa merkurský výraz kraje. Nejzazším projevem merkurského ducha je matematika.

 

V rámci vědomí ovládá Merkur operativní výkonnou část, činný intelekt. Nemá saturnskou moudrost věků, uranskou intuici, neptunskou transcedenci ani plutónskou mystiku. Zůstává na povrchu jevů a tam tká nekonečnou síť souvislostí, která tvoří náš viditelný svět. Není v něm věčnost podstaty, ale proměnlivost forem. Je oplodňujícím větrem, který přenáší pyl z květu na květ, ale sám není plodem ani semenem.

 

Pohotovost není lepší nežli moudrost, ale obvykle nad ní vyhrává. Každý princip má svou rychlost a ta merkurská je hbitě vysoká. Je v ní stupňující se tempo dopravy, počet bitů za sekundu počítačového času, švih vtipné repliky i kapsářský hmat. Náš svět akceleruje a přibývá v něm pohyblivých prvků. To je jedna z merkurských projekcí do skutečnosti.

 

V rovině znaků panují jiné zákony než v realitě. Lze si tam snáz hrát a lépe fixlovat. Je lehčí zfalšovat součet na účtence nežli zlaťák. Lež, dvojsmysl či slovní hříčka nevyžadují namáhavý zásah do hmoty. V tom spočívá řada merkurských žertů. Sofistika je šikovný objev, že pravda není žádné Absolutní bytí, ale soubor pravidel a dohod, které lze celkem snadno obejít.

 

Ale Merkur–Hermes má i solidnější rysy. Se smluvčí berlou v ruce je pánem tajných nauk a hermetických věd. Dva hadi na ní znamenají klamnost duality. Proplétá se v nich dobro se zlem, muž se ženou a Slunce s Lunou – a pro lékaře značí příkaz poznat jed i protijed.

 

Pestré hemžení světa, auta svištící po mimoúrovňových křižovatkách, šum televizních stanic, summity vlád, počítačové hry, úderná stručnost reklamního klipu, korespondenční šach, pointa anekdoty – to všechno jsou dary Merkura.

 

Za tímto veselým obrysem prosvítá Hermes Psychopompos, vůdce duší, ale ten zdaleka není pro všechny. Je jen pro ty, kdo překročí světskou praxi intelektu, pro něž je rozum pouhým prostředníkem Ducha. Ty pak dovede až k branám podsvětí.

 

Ale většinou je to jen oslnivý šibal, rádce, vykuk, žolík v rukávu a zpravodaj. Orientuje nás na rozcestích světa. Lehkou nohou a s lehkým srdcem přeskakuje bariéry zatěžklejších planet, jako vítr shazuje klobouky z hlav a nese nám jednu důležitou zprávu: Život je hra!

 

 

IAM: „DO THE RAÏ THING” (= Zpívám si africkej popěvek u nás v Maghrebu)

 

Yo tohle je Malek Sultan, jedu na plný výkon můj brácho

znáš to vozidlo 404 bâchée je to auto na nejvyšší úrovni

mechanici jsou absolutně precizní a je to pravé umělecké dílo

je to Picasso dnešního mechanika, Cheb Khaled,

doufám, že ho aspoň znáte?

on je arabskej Public Enemy

řekne vám úplně všechno

řekne to od začátku do konce

vyprávěl vám všechno arabsky

říkal vám dokonce i DO THE RAÏ THING”

(raï = druh lidové písně v severním pásmu Afriky, z Maghrebu)

já mám v Americe obdobu

a jmenuje se Mellow Man Ace

znáte Mellow Mana Ace?

je skvělej zpěvák jako já

jestli mi rozumíte

Malek Sultan, já jsem Alžíran!



Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + dvě ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter