Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Pondělí 29.4.
Robert
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Ťápota
Autor: Sáša (Občasný) - publikováno 19.1.2003 (23:46:55)

Zase jsem jednou měl mýt okna. Manželka byla v práci, já měl volno a tak na mě hodila tuhle milou povinnost. Nějak jsem se k tomu nemohl dostat. Sotva jsem si stoupl na židli a pustil se do díla, začal mě zajímat ruch venku a tak jsem vlastně jen zíral ven s hadrem přitisknutým na sklo. V domě naproti mně začala žena mého věku se stejným posláním, chvíli jsme se na sebe koukali, bez jakéhokoli citového záchvěvu, jen tak pro potěchu duše, že v tom nejsme sami. Na střeše protějšího domu se objevil kominík, pozoroval jsem, jak si rozbaluje své věci a pouští se do práce, přijíždějící auto pode mnou bylo také zajímavější než okno a hadr, v parku vedle domu se trousily mámy s dětmi, žena naproti už měla umyto. Já pořád nic, nechal jsem tedy pozorování okolí a začal rychlými pohyby dohánět manko. Šlo to celkem hladce, až jedna ťápota ne a ne zmizet. Odolávala samotné vodě, pak vodě s ironem a nakonec přestála i útok Savem. Napadlo mě, že asi bude zvenčí, ostatně my žádnou kočku nemáme, a chtěl jsem ji umýt z druhé strany, jenže ani teď nezmizela. To mě naštvalo. Pořádně jsem si ji tedy prohlédl. Obyčejná ťápota od kočky, možná trochu větší. Hlavou mi však začalo vrtat, kde se tam vzala, my přece kočku nemáme a zvenku by ji žádné zvíře takhle udělat nemohlo. Krásná stopa, přímo uprostřed okna, nerozmazaná, sama samotinká, prostě výstavní. Kde se, sakra, vzala? A že je tak pěkná. Přece musí být rozmazaná! To zvíře muselo uklouznout, to nikdo neumí. Stopa začala zaměstnávat mou hlavu přespříliš. Vymýšlel jsem teorie letících koček, které se lehce dotýkají našich oken, koček na provaze,… Rozhodl jsem se ťápotu zlikvidovat. Jenže držela, ať jsem myl, jak jsem myl, držela. Zkoumavě jsem si ji tedy ještě jednou prohlédl a objevil další záhadu – stopa byla uvnitř okna, tedy mezi jednotlivými skly. To už na mě bylo příliš. Mrštil jsem hadrem po oné ťápotě a šel si sednout do gauče. Pořád jsem ji ale cítil. Zírala na mě, tupě, hloupě na mě civěla. Provokovala mě svou dokonalostí, svou povedeností, až nepřírodní souměrností, ale hlavně tím, že tu byla. I když jsem si četl noviny, jen jsem přemýšlel, jak se tu jenom mohla ocitnout. Byl jsem přesvědčen, že na to se prostě musí přijít, tohle ještě bude senzace.

V zámku zarachotily klíče, žena se vrátila. Nakoukla do pokoje a spustila: “Ahoj lásko, jéžiš, ty se s tím hrabeš, dneska tam byl frmol, ty to ještě nemáš? Šéfová má zlomenou nohu, tak proč to nedomeješ, lítala jsem za ní, hele vem ten hadr a dělej, co chceš k obědu?”

Pomalu a s pocitem vítěze jsem ji začal směřovat k oknu. “Podívej se na okno, co tam vidíš?” začal jsem svůj výslech.

“Lidi, tamhle je kominík, park, auta,…” rozjela se má ženuška.

“Myslím na okně.” dodal jsem věcně.

“No, máš tam šmouhy.”

“A dál?”

“Máš tu ťápotu!”

“Vidíš, co to tedy znamená?”

“Že si jí ještě neumyl!”

“A jenom to?”

“Co by to ještě mělo znamenat?”

“Jak tedy chceš tu ťápotu umýt?”

“Takhle vezmu okno, takhle se rozmontuje, frk, frk a stopa je pryč! Co chceš k tomu obědu?”

Nevěřil jsem svým očím. Stopa najednou byla pryč, má žena zničila důkaz něčeho, o čem jsem sám nevěděl, co to je, možný objekt bádání a zkoumání všech světových vědeckých kapacit, ťápotu, která mohla proslavit naše město, možný Boží důkaz, zázrak, osmý div světa,… To všechno bylo pryč, nenávratně. Můj velký otazník, má velká nevyřešená otázka tak pomalu opouštěla mou hlavu a u oběda ji opustila definitivně. Kdo by se zabýval nějakou ťápotou?!




Poznámky k tomuto příspěvku
Kapucín (Občasný) - 20.1.2003 > Čapka mám ráda, tudíž se mi tenhle styl moc líbí, ale - jak už psal barlach - neškodilo by vyvarovat se opakování slov. Nicméně ženin monolog při příchodu je dokonalej. :o)
Body: 5
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 20.1.2003 > Kapucín> Souhlas, tam je to velmi silný. V čem ten Sáša asi čerpá ? :-)
<reagovat 
 Sáša (Občasný) - 20.1.2003 > Kapucín> Souhlasím, to opakování není zrovna košer a ještě s tím něco udělám. Ten monolog je moje pýcha, takže mockrát děkuji. Tvé jedničky si opravdu vážím!
<reagovat 
barlach (Občasný) - 19.1.2003 > Ten konec je vtipný, líbí se mi. Je to docela povedené - především námět mě zaujal. Trochu mi to připomnělo jednu povídku od Čapka, ale nevím jak se jmenuje (tuším "Stopy"). Co se ale zpracování týče, možná bys to měl vyšperkovat.Ten text je dost krátký na to,kolikrát se v něm objeví slovo okno (popř. okna), hadr atd.Pak to zní hrozně nelibě, když si přečteš nahlas.Ale druhá polovina je pěkná...
Body: 5
<reagovat 
 Sáša (Občasný) - 20.1.2003 > barlach> Skutečně je to jakási (jak to nazvat, reakce zní blbě)... Opravdu mě inspirovali Čapkovi povídky Šlépej a Šlépěje. Když jsem si to přečetl, toužil jsem nějak na to zareagovat, jakoby odpovědět, ale ne úplně vážně. Až mě napadlo tohle. Proto jsem se nechtěl pitvat v těch myšlenkách, jen tak je naznačit, ostatně je to takový jakoby odkaz na ty jeho. Ale je pravda, že ty slova bych měl vychytat. Lupnul jsem to sem hned po dopsání, takže se na to ještě zírnu...
<reagovat 
 barlach (Občasný) - 20.1.2003 > Sáša> Šlépěj, Šlépěje - to je ono, tak se ty povídky jmenují - já nad tím pořád dumal a byl jsem línej se podívat do nějaké knihy... :-) Zírni na to:-)
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 20.1.2003 > Přesně toho Čapka mi to připomnělo, asi moc čtu...
<reagovat 
 Sáša (Občasný) - 20.1.2003 > Kelly> To je fajn, toho Čapka to připomenout mělo...
<reagovat 
 Kelly (Občasný) - 21.1.2003 > Sáša> Mně to trošku vadí, že ten námět není originální - ale napsaný to máš dobře.
P.S. Já mám na okně nevysvětlitelných kočičích ťápot - jéje!!! ;-))
<reagovat 
Sáša (Občasný) - 30.1.2003 > Tak jsem ještě vychytal slova...
<reagovat 
barlach (Občasný) - 1.2.2003 > Teď je to velmi dobré...Měj se.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je deset + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter