Vybraná díla do knihy: říjen 2012
Texty:
První - naoko (4 hlasy)
Úsměv - Tlouie (4 hlasy)
Žárovky - šedé (4 hlasy)
Představím tě své rodině - Pomerančová (3 hlasy) Siluety pláče a smíchu - Hyacint (3 hlasy) Moudrost autor: Dadík (2 hlasy) Čím dál častěji - Vorona (2 hlasy)
(všechni vítězní autoři obdrželi více než dva hlasy, u posledních dvou rozhodla o jejich zařazení skutečnost, že jste u obou autorek hlasovali pro více textů)
Kompletní díla najdete zde: http://www.totem.cz/kniha/ v sekci Vybráno do knihy (pravidla soutěže a nominovaná díla pro tento měsíc tamtéž)
Ilustrace:
Vlakůffky – Autor: Keyser Söze
Nad ránem – Autor: Boval
terrific silence – ataner
Návštěva u an – autor: podskalami
DRAK – autor: S.P.
Děkujeme vám všem, kteří jste se hlasování zúčastnili.
Knihu pošleme těmto hlasujícím: Gituša a Holger
Nyní hlasujte prosím pro tato listopadová díla.
Listopad 2012 Texty: Whispermoonlite se svým triptychem Statky, rybníky, katastry - (8 hlasů) Jonáš – Tři kratší (4hlasy) Swedish nigge– Hřbetní ploutev (4hlasy) Miroslav Václavek – Těla (3 hlasy) Empty Room – Léky na nespavost (2 hlasy) Ilustrace: Nevysvětlitelná záhada od Standy (3 hlasy) Mustr od Jaxxany (2 hlasy) Gambové duo od Pořezané sluncem (2 hlasy)
Knihu pošleme těmto hlasujícím: Médea a Žaža
Kompletní vítězná díla najdete zde: http://www.totem.cz/kniha/ v sekci Vybráno do knihy (pravidla soutěže a nominovaná díla pro tento měsíc tamtéž)
Děkujeme vám všem, kteří jste hlasovali. Knihu pošleme těmto hlasujícím: Médea a Žaža
Adepti do knihy za měsíc prosinec 2012
O vybraném adeptu prosíme hlasujte následujícím způsobem v poznámkách dole - uzávěrka hlasování 30.12.2012 Každý hlasující má možnost doporučit 1 - 5 děl k výběru do knihy. Dá-li více hlasů, všechny hlasy se stávají neplatnými. Hlasujte takto: HLAS1: Název, autor HLAS2: Název, autor HLAS3: Název, autor HLAS4: Název, autor HLAS5: Název, autor
Kirsten – Nesmrtelnost Byl jednou muž a ten založil město. Dal mu své jméno a protože byl moudrý, vládl jeho občanům. Nazývali jej Král.
Měl sedm synů a když dospívali, řekl jim: Založil jsem město a nebudu zapomenut. Hleďte, abyste ani vy nebyli zapomenuti.
Nejstarší syn byl odvážný a podnikavý. Procestoval cizí země, objevil neznámé kraje a dal jim své jméno.
Nakreslil stovku map a popsal tisíc divů. Nazývali ho Objevitel.
Druhý syn byl silný a smělý. Byl nejudatnější z lidí, bojoval ve stovce bitev a zabil tisíc mužů.
Když zemřel, zpívaly se o něm hrdinské písně. Nazývali jej Válečník.
Třetí syn byl důsledný a trpělivý. Postavil stovku paláců s tisícem věží a do každého štítu vytesal svůj znak.
Nazývali jej Stavitel.
Čtvrtý syn byl učený a pracovitý. Stovku lidí vyrval smrti a tisíc jich přivedl na svět.
Všichni znali jeho jméno a vyslovovali je s obdivem. Nazývali jej Léčitel.
Pátý syn byl přímý a duchaplný. Uměl poradit každému a pomoci všem.
Znali ho ve stovce měst a milovaly ho tisíce lidí. Nazývali jej Prorok.
Šestý syn byl čestný a dobrý. Tucet synů neslo jeho jméno a každý z nich zplodil další tucet. Nazývali jej Otec.
Sedmý syn byl roztěkaný a vášnivý. Nevěděl, co by měl dělat, a tak se připojil k nejstaršímu bratrovi.
Spřádal nejsmělejší plány a maloval nejneuvěřitelnější zvířata, ale poděsil ho divoký příboj, a tak odešel ke druhému bratru.
Měl nejzářivější zbroj a nejvznosnější krok, ale když uslyšel lomoz bitvy, utekl a přidal se ke třetímu bratru.
Navrhoval nejkrásnější výzdobu a sázel nejskvělejší zahrady, ale čekat na dokončení celé stavby mu bylo dlouhé, a tak odešel ke čtvrtému bratru.
Vymýšlel nové léky a toužil léčit nejtěžší nemoci, ale když poprvé uviděl krev, odvrátil tvář a odešel k pátému bratru.
Hovořil plamenně a nejvybranějšími slovy, ale než aby hovořil o dojení krav a práci na poli, raději odešel.
Tak minula léta jeho mládí a zralosti, a když chtěl jako jeho bratr počít děti, nenašel ženu, která by si ho vzala.
Stal se z něj osamělý stařec, o kterého se nikdo nezajímal. Jednoho dne usedl ke stolu a napsal paměti. Nazývali jej Spisovatel.
EmptyRoom – Léky na nespavost Byl to den v malém bytě / uprostřed města / ve středu světadílu / uvnitř planety. Teplá voda byla vlažná a studená voda byla taky vlažná. Člověk se nemohl ohřát / ani osvěžit. Všude bylo spoustu lidí, lamp, kulatých kamínků, hodin, zvířat, listí, zvuků a proseb. Slunce se celý týden všem smálo do ksichtu a dnes zase kopírovalo nultou odevzdanost kytarových pražců.
Ať si udělal cokoli – nic nebylo předem jasné. Ve všem sis mohl vybrat. Mohl si jít ven – nebo zůstat doma.
Mohl si jít do baru – nebo zůstat na ulici
Mohl ses umýt – nebo zůstat suchý
Mohl si křičet – nebo být tiše
Mohl si žít – nebo zemřít
Mohl si hořet –nebo se dusit
Mohl si tvořit – nebo ničit
Všechno bylo otevřené / všude byly samé možnosti / všude bylo otevřeno / všude se svítilo
Prsty na ruce byly voskové figuríny celebrit a dlaň část špatných stránek z našich osudů. Pomsta byla na příděl a ptáci odlétali do teplých krajin bez pasů.
Byl to den v malém bytě / uprostřed města / ve středu světadílu / uvnitř planety. Chleba byl tvrdý a rohlíky byly taky tvrdý. Člověk se nemohl najíst ani zůstat hladov. Na stěně se houpal obraz co nikdo nerozhoupal – na stěně byl stín co nikomu nepatřil a na dveře ťukal prst co vypadal jako vosková figurína neznámého komparzisty z filmu Sever proti Jihu – co nikdy nebyl v kině / natočil se jen z povinnosti / černobíle a jednou to bude klenot trezorů
Ať se udělalo cokoli – vždycky to bylo špatně! V ničem sis nemohl vybrat. Musel si na záchod
Musel si dýchat
Musel si spát
Musel si chodit
Musel si koukat přes záclonu
Musel si vnímat slunce
Musel si mhouřit oči do slunce
Musel si otevřít na ťukání na dveře
Byl to den v malém bytě / uprostřed města / ve středu světadílu / uvnitř planety. Alkohol byl buď silný nebo ještě silnější. Člověk nemohl zůstat střízliv-EJ / ani opil-EJ. Všechno pomalu tančilo / kvádr zkrychnul a kolo z kužele odlomilo dno k zítřku.
Ať ses napil čehokoli – vždycky to byl jed! V ničem ses nemohl cítit bezpečně. Nešlo odpovídat
Nešlo přemýšlet
Nešlo vzdychat
Nešlo vzpomínat
Nešlo odejít
Nešlo se vrátit
Nešlo ležet
Nešlo stát
A každé křeslo se houpalo do kyvadel
Byl to den v malém bytě / uprostřed města / ve středu světadílu / uvnitř planety. Teplá voda byla vlažná a studená taky. Člověk se nemohl ohřát / ani osvěžit. Mohl jen stát mokrý ve vaně / Musel dýchat / Nešlo přemýšlet.
Vzdálenost mezi levou částí těla a pravou částí těla se měnila dle hodin, co čekaly na každé číslo a povýšeně se pak rozhlížely po bytě jestli sis všiml! VŽDYCKY SI VŠIMNEŠ … protože si nikdy nezaspal / protože si vždycky přišel včas / protože touha nečeká / protože slunce svítí / protože voda je vlažná / protože chleba je tvrdý a rohlíky taky
Annonce – pavelskalicky Posted by pomerancova on 2.12.2012 in Adepti do knihy, listopad 2012, Próza | Edit Tomáš seděl na jediné židli ve své (totiž pronajaté) garsonce a bez hnutí pozoroval protější zelenou stěnu. Nesnášel zelenou barvu a vlastně i svého domácího, ale neměl moc na vybranou. Stejné nebo alespoň podobné podmínky bydlení by nikde jinde nenašel a tak trpěl arogantního a vlezlého dědka, který byl schopen v jedenáct večer přijít na kontrolu, zdali Tomáš náhodou nemá dámskou návštěvu nebo si snad nedejbože přivedl nějaké zvíře. Tohle vše bylo totiž zakázáno. Tomáš musel trpět i naprosto šíleně a nevkusně vymalované stěny. Severní a jižní byly trávově zelené, východní a západní sytě fialové a do toho jako pěst na oko černý strop. Teď strnule pozoroval jižní zelenou stěnu a čas od času jeho zrak zabloudil ke stolu, na kterém ležela bílá obálka. Obálka, na kterou netrpělivě čekal, a když konečně přišla, nemohl se odhodlat ji otevřít. Jednoduše řečeno měl strach.
Tomáš Veselý byl spisovatel. Nebo možná se jím snažil být. Obálka měla v levém horním rohu (kde se obvykle píše odesílatel) logo jednoho z větších nakladatelství a adresát byl nadepsaný tučným písmem – Tom Joker. To byl Tomášům pseudonym a v obálce byla velmi pravděpodobně odpověď na zaslaný rukopis jeho románu. Tomáš byl zvědavý, co mu píšou. Na druhou stranu nechtěl slyšet další odmítnutí. A tak seděl a zíral na zelenou stěnu a představoval si, že v obálce je nadšený dopis od šéfredaktora, ve kterém mu nabízí pohádkový honorář a lukrativní smlouvu na další díla. Nakonec nevydržel. Na hodinách, které koupil za pár korun v bazaru, poskočila ručička na devět hodin večerních, když roztřesenou rukou obálku otevřel a vytáhl list papíru. Nedočkavě ho rozevřel a četl díky za zaslání rukopisu a slušné odmítnutí spolupráce. Sen o literárním výdělku a o konci živoření se opět posunul o kus dál a ztrácel se v mlhavé budoucnosti. Tomáš hodil list k obálce na stůl a opět se zahleděl na protější zelenou stěnu.
„Takže zítra znovu od začátku,“ pomyslel si trpce. „Nechat okopírovat rukopis, nacpat do obálky a poslat do dalšího vydavatelství. Pak několik měsíců čekání, než přijde odpověď. Která ale může být zase odmítavá a tím budeme zase na začátku.“ Tomáš s povzdechem vstal ze židle a převlékl se do pyžama. Ulehl na nafukovací postel a nařídil si budík na čtyři hodiny ranní, aby stihl od pěti hodin v oranžové uniformě a s koštětem v ruce svou brigádu a obživu. Zhasnul lampičku a zavřel oči, když uslyšel zašramocení klíče v zámku.
„Ach jo, zase ten debil,“ povzdechl si v duchu a otočil se ke zdi. V místnosti se rozsvítilo.
„Tak co, máš pro mě nájemný?“ ozval se skřehotavý hlas pana domácího. Tomáš se s maximálně rozespalým výrazem pomalu otočil a oslněný světlem se zadíval na protivného staříka.
„Ale pane domácí, sedmnáctého je až zítra,“ namítl. „Zítra dostanu výplatu a jako obvykle vám peníze hned přinesu.“
„No radši bych od tebe měl ty peníze co nejdřív,“ zamračil se stařík.
„Stalo se někdy, že bych vám nezaplatil?“ zeptal se Tomáš. „Třeba nemám co jíst, ale nájem vám vždy platím. A včas,“ doplnil ještě, aby dodal svým slovům váhu. Stařík se rozhlédl po prázdné garsonce.
„Stejně bych ale byl radši, kdybys mi platil dřív. Podívej se, co lidí hledá bydlení a já tady ztrácím čas s takovým ztroskotancem, jako seš ty.“ S těmi slovy hodil na stůl poslední výtisk Annonce a nasupeně odešel.
„Je to debil,“ pomyslel si Tomáš a lehl si zpátky. Nečekaná návštěva ho však tak rozhodila, že spánek byl ten tam. Tak chvíli ležel, koukal do stropu a hlavou se mu honily černé myšlenky. Pak vstal a jeho zrak upoutal dnešní výtisk inzertních novin ležící na stole. Otevřel ho a pro zajímavost si našel rubriku Byty k pronájmu – poptávka. S povzdechem musel dát panu domácímu za pravdu. Seznam lidí hledajících bydlení byl opravdu dlouhý. Pak nalistoval nabídky zaměstnání. Přestože i tam bylo inzerátů poměrně hodně, požadavky z žádného z nich neodpovídaly Tomášově kvalifikaci. To byl ale docela těžký úkol, protože Tomáš pořádně nic neuměl.
„Ach jo,“ povzdechl si Tomáš, když tu najednou si všiml rubriky se zajímavým názvem. „Co nikam nepasuje,“ přečetl si. „To je stejné jako já. Já taky nikam nepasuju. Ale já na rozdíl od téhle rubriky nejsem v novinách. Kdybych byl v novinách, to by bylo něco jiného.“ Koukal na otevřené noviny, stránku s formulářem na podání inzerátu a najednou dostal nápad. Vytáhl ze zásuvky nůžky a formulář vystřihl.
„Já snad tomu dědkovi budu ještě vděčný,“ bručel si pod vousy, když přepisoval první část jedné ze svých povídek do inzerátu. „Čtyři sta znaků není mnoho, ale darovanému koni na zuby nekoukej.“ Třemi tečkami naznačil, že povídka bude pokračovat a posledních pět písmen mu zabral jeho pseudonym. Spokojeně své dílo přelétl zrakem a vložil list papíru do obálky. „Utnul jsem to zrovna v napínavé části,“ pochvaloval si, když opisoval na obálku adresu. „Snad to někoho navnadí, aby si koupil další díl.“ Pak mocně zívnul a zalezl pod peřinu. O pár minut později už oddychoval a nic z jeho aktuálních trápení mu radost ze života nekalilo.
Druhý den ráno si na svůj večerní nápad ani nevzpomněl. Až nadepsaná obálka na stole mu připomněla, že měl v úmyslu prorazit se svým dílem do jednoho z periodik, jehož náklad převyšoval Tomášovy sny o několik řádů. Na okamžik zaváhal. Desetikorunová známka za necelých čtyři sta znaků, přičemž na celou povídku by jich potřeboval třiadvacet. To dělá dvě stě třicet korun jen na odeslání. Ještě bude muset koupit dvaadvacet Annoncí, protože lze těžko předpokládat, že mu pan domácí dvakrát týdně doručí aktuální výtisk. Má tohle šanci na úspěch?
„Přijdu maximálně o pár stokorun,“ pomyslel si. „Když to ale nezkusím, tak třeba promarním příležitost, na kterou už čekám hodně dlouho.“ Olízl známku, nalepil na obálku a vyrazil do práce. Spěchal, aby nepřišel pozdě, ale vhodit dopis do schránky ještě stihl.
Ten den pracoval jako nikdy předtím a vedoucí jejich skupinky si jeho výkon pochvaloval. Tomáš byl rád, alespoň nikoho ani nenapadne uvažovat o jeho výměně. Když pracovní den skončil, dostal svou obvyklou měsíční výplatu, jejíž velkou část o chvíli později přenechal stále brblajícímu panu domácímu. Pak si jen rychle spočítal, kdy by se tak asi mohl jeho „inzerát“ objevit a netrpělivě vyhlížel Annonci.
Konečně! Nedočkavě noviny otevřel a nalistoval tu správnou rubriku. Vydechl úlevou, když uviděl svůj první díl mezi ostatními inzeráty.
„Nevyhodili to,“ pomyslel si a o chvilku později už přepisoval pokračování. A jelikož to vypadalo slibně, připravil si rovnou už i další díl.
Uplynuly více než dva měsíce a Tomáš trpělivě dvakrát týdně odesílal do redakce další část své povídky. Už dvacet dílků takto pravidelně vyšlo, zatím však bez viditelného efektu. Tomáš už pomalu ztrácel naději, že se něco změní. Zvažoval i možnost, že poslední tři díly neodešle a ušetří tak tři desetikorunové známky. Nakonec se ale rozhodl, že to už dotáhne do konce. Poslední dílek už nebyl tak dlouhý, takže mohl napsat i své celé umělecké jméno a adresu. Obálka skončila v bezedné schránce jako dvaadvacet podobných před ní a Tomášovi začalo čekání na změnu.
Annonce s posledním dílkem do celkové povídkové skládačky se objevila v trafikách a Tomáš si díky svému rannímu vstávání také jeden výtisk pořídil. Když jel tramvají domů ze své ranní směny, sedl si a noviny otevřel. Díval se na své umělecké jméno a adresu a přemýšlel, kdo se mu ozve. Jestli vůbec někdo. Na zaslaný román nebyla zatím také žádná reakce a Tomášovi tedy nezbývalo než každý den ráno vzít do ruky koště a vyrazit do ulic bojovat za čistější město.
„Jé, člověče, ty máš dnešní Annonci,“ probral ho z přemýšlení rozhovor dvou mladíků, kteří před chvílí přistoupili. „Když jsem přišel do trafiky, tak poslední výtisk koupil nějakej dědula těsně přede mnou. Prosil jsem ho, ať mi z ní dá jen jednu stránku. Vysmál se mně, že zrovna kvůli tý stránce s povídkou si ji koupil.“
„Tak já ti to okopčím,“ nabídl se ochotně šťastný majitel novinového výtisku. „Pak si to vystřihnu a založím. Koukal jsem, že dneska je tam poslední díl.“
„To budeš hodnej,“ rozplýval se nešťastník. „A doufám, že ten Joker bude psát dál, protože to fakt bylo dobrý.“ Tomáš nevěřil vlastním uším. Ti dva si kupovali Annonci jen kvůli jeho povídce! A dokonce sváděli boj o poslední výtisk s důchodcem, který šel po jeho povídce také! Zaplavila ho vlna euforie, že se někomu konečně jeho dílo líbí. Bohužel si však za to nemohl nic koupit. S povzdechem vystoupil z tramvaje a pomalým krokem se vydal k domovu.
Když pak přišel ke schránce nadepsané svým jménem, prosvítalo z ní kruhovými otvory něco bílého. Tomáš rychle schránku otevřel a vyndal bílou obálku, na které byl napsán jeho pseudonym. Nedočkavě obálku roztrhl a vytáhl dopis.
„Vážený pane,“ četl. „Jménem vydavatelství Annonce Vám děkuji za Vaši povídku, kterou jste trpělivě posílal do každého našeho výtisku. Prodej našich novin se zvýšil a průzkumem mezi čtenáři jsme zjistili, že to bylo kvůli Vašemu příběhu na pokračování. Přijměte prosím malou odměnu za tento úspěch, na kterém máte nemalý podíl.“ Tomáš se znovu podíval do obálky a oněměl. Usmíval se na něj František Palacký z tisícikorunové bankovky.
„To není možné! První honorář!“ blesklo Tomášovi hlavou a na tváři se mu rozzářil úsměv. Pak si ale uvědomil, že dopis ještě pokračuje.
„Rádi bychom s Vámi uzavřeli smlouvu na Vaše další povídky, které bychom otiskovali v našich novinách. Jestli máte případně i nějaký delší text, rádi bychom nahlédli i do něj. Pokud byste o spolupráci s námi měl zájem, zavolejte… napište… zastavte se…“ Tomáš dopis dočítal jako ve snu, ale ve splněném snu. Rychle zaklapl schránku, vyběhl schody, měl jen trochu problém odemknout dveře, protože se mu třásly ruce. Nakonec se ale podařilo a on si sedl ke stolu, položil před sebe obálku, tisícikorunu a dopis, který si znovu a znovu dokola četl. Pak otevřel šuplík a vyndával své povídky i román na hromádku před sebe. Pak začal třídit, přeskupovat a nakonec svá zdařilejší dílka naskládal do tašky.
„Annonce volá,“ prohodil mezi dveřmi přes rameno k zeleným a fialovým stěnám. „Držte mi pěsti, ať to dobře dopadne. A ať můžu vypadnout do přívětivějšího bydlení.“
Hřbetní ploutev – swedish_nigg Kroky tam a zpět rovnoměrně položené linoleum čekárna s lehátkem ordinace se zářivkou za mléčně bílým sklem
Za mléčně bílým sklem sestra vypisuje recept na přebalovacím pultu a je to skutečně tvá sestra čte dopis od rodičů diktuješ a nevíš komu
Za mléčně bílým sklem ponocuješ v práci večeříš tu i snídáš pokládáš se na lehátko a vyšetřuješ – noční hlídač
Za mléčně bílým sklem rentgenové snímky dne temná komora pod bílým pláštěm zamlžený monitor pod leukoplastí hyperglykémie
Za mléčně bílým sklem přichází nádherná zralá žena k odběru krve je do půli těla nahá jako hermelín nebo je to obrys vycházejícího slunce a ty jí vezmeš poslední kapku naděje
A za to jí dáš nohy naučíš slepou chodit jít za obrysem slunce běžet k jezírku s chodníčkem z mléčně bílých pastilek
Dál nedohlédneš, nemůžeš, neklepat! tvůj svět je operační sál kde operuješ ty při lokálním umrtvení pýchy bílý narcis v porcelánové míše
Zůstaneš v čekárny za mléčně bílým sklem jako léky na spaní ve vitríně jako kustod ve výstavní síni v pozici spící Venuše
Tvůj sádrový odlitek je cisterna plaveš všemi směry vemene dýcháš pod vodou nic tu nepáchne rybinou jsi ryba – bysta tvé sestry
A je to sladké sytíš se bělobou mlha řídne v úplňku jak se jenom jmenuje? táhneš s lososy pro a proti všem proudům nahoru do hor k ledovci s pařížským dortem
Před tebou je celý čirý svět jak bílá slza pluješ sklem protože sítnice má velká oka a Damoklův meč svítí na stropě
11 I Vzpomínáš?, autor:tomas.pektor
vzpomínáš jak jsme prvně kradli ze stromu bytí divný snář?
spolu tam dolů přes zábradlí ty bílá a já žádná tvář
jak rděly se nám studem kmeny a moře trávy třelo břeh
ne, není dobře zvát se jmény hlas sivé kantilény jež ulpěla nám na křídlech
pojďme zas nedělat to málo, co z nás zbývá
a vítr bude skučet, lát
až havran sedne na akát a až se rozezpívá…
Jen tak, autor: vorona
pohybem štětce nadzvedla vlasy z ramen v tu chvíli noční motýli v krajkovaném prádle objevili vlastní striptýz
zachytila jedním tahem jejich rozpjatá křídla až tam uvnitř kde usedavý pláč z temnoty změnila ve skřivánčí píseň letního rána
pak stačilo jen říct pojďte teď vy buďte malíři
bez názvu, autor: trafic
poránu, kdy se rozsvěcují svítilny, ji odradí nevtíravý zvuk holícího strojku jako by se měli zas potkat v biografu, tam se nikdy netopilo ležela pak na podlaze, z pusy jí trčely rukavice musí tak dopadnout pokaždé, není přece z cukru automatická tkáň řeky plive lesklá těla ryb jak střely zadírá prsty do kůže ulice nic nenadělá, je zajatcem svých otisků
Bez názvu, autor: vkl Cesta mezi mnou a Tebou nezarostla kamením láska leží nad potřebou kde se dotkneš, pramením
Pošmourno, autor: Vorona akorát tak doba zalézt na půdu mezi poklady minulých časů oprášit pavučiny zimním botám a vklouznout do beránčích rukavic
s puntíkovaným hrnkem heřmánkového čaje se ponořit do vyseděného ďolíku starého ušáku co mu chybí ucho
a snít si i rudé květy begónií už pomalu uvadají a pavouci se stahují do svých starých domovů
a blázincům začínají žně
Svítá, autor: LostInWonderland Svítá a kouř z cigaret line se po tvém těle ticho bubnuje na tympány na okenní parapet venku si tma namlouvá ráno a zvony na kostele zhasínají v barvách černé krve Svratky v barvách stínů mlhy v trolejích
konečně chápu proč Hrabě psal Zavři oči mlč spi noc utíká pod prsty tramvajáků nemůžu ji chytit jde si svou cestou
v oknech protějších domů lidé vstávají kdosi vaří kávu a v hustém lógru utápí začátek dne
práce nákup potěcha pro nevěru v podvečer zprávy bezesná noc a zítra budou z hrnku vybírat semleté kamení
až se tramvají budu vracet domů z očí jim budou padat úlomky nesmyslných hádek úlomky slov se setnutou hlavou zasypou ulice
do pokoje záclonou dosedá zvonivé šero a usazuje se ti na ramenou
spi svítá
Jurovi von Jeskyň, autor: Kranad
MODRÁ
Svou planetu vyfouknu si ze skla Doufám, že hned tak nepraskne A kdyby snad náhodou mi praskla Hodiny nevím, ani dne.
Krajinu Dnes modeluji z hlíny Jsem ale špatným hrnčířem K rozdělání používám sliny jak po tom touží sama zem
rozměklá, tvrdá, gejzíry, skály, ledovce, v orgasmu prda, naprosto ženská erupce uprostřed Evropy ve staré Bohémii
hradiska prakultů, Galaxie zmijí Živorod květenou v nekonečných ústech sytí mne celého barevnatým půstem
Tři kratší – autor: Jonáš okraje zimy
ráno do badatelny proniká malostranské světlo zaměstnanci vykonávají evidenci obklopeni zašlou dřevotřískou
čím to že náhle procházím průsmykem paměti k zasněženému přístavu v ústí řeky Venty?
mokré boty šlapou mokrý sníh uvnitř je teplo a sucho cink! přejete si? pár bloků odtud ženská roztlouká hřebíček
XI/2009
Jidáš Iškariotský
Tón, který slavobránou zněl, se na smetišti zacelí. Jsou všichni tvými přáteli? Pak musím já být nepřítel.
Jedna z definic
Dívenka z gymplu začala posilovat. Báseň je bezmoc.
Statky, rybníky, katastry – whispermoonlite /statky/ Odešli. Jejich domy je nepozorovaně následují,
ubývají pod rypadly ročních období,
ztrácejí se z radarů, strání i map. Trojkřídlé bombardéry
sklízí pomstychtivý advokát
s věčně nataženým setrvačníkem.
Les sebou žuchl na pichlavý kabát.
Připjal si elektrický obojek.
Výstřely, světlice a zvonky, ozvěny nezdařené pouti, jež
vytloukla do omítek velká bílá místa. Tváře poutníků
se z ní obtížně hojí. Vlaky jedou a
světla srážejí příznaky
lajdácky pohřbených dvorů. Studny pod škraboškou
zívají nudou, polykají andělíčky.
Neexistuje jeřáb, jenž by je vytáhl o pár let zpět.
/rybníky/ Odplavali. Fabrika zalehla rybníky, vyhnala
kapry do lesů. Hráz trčí jako zlomená stehenní kost.
Břízy zaplavily kanceláře. Žaludy žbluňkají na WC,
padají na dno společenského žebříčku.
Hospodáře kosí nesklizená kukuřice
- omdlévá při čekání
na mlátičku.
Svět těsně nad nulou, pod peřinou z shetlandské vlny
postrádá aviváž. Vlákna ponechaná přes noc venku
připomínají rozžvejkané noky. Roky
zčeřeného spočívání vystřídaly skoliozní kořeny
a nedůtklivé výplatní pásky. V aleji tlejí
učňovské lásky. Omývané solvinou, solené slzou
z nechráněných nájezdů ostružníku.
Sourozenci nedopadli lépe: bratra umořili v prasečí
kolonii, sestru rozpůlila dálnice
při natáčení
časosběrného dokumentu.
/katastry/ Uvízly. Za nově navršenými valy, jež rozdělily rodiny,
usmrkané nudle tůní. Stojatý žabinec kváká.
Propadla
se
do spodních vod ramena, jež kdysi nosila
pod rolákem řeku.
I takhle stárne člověk. -
Až z něj není než kolébka
pro suché listí.
Šli dva. Trilobit na obloze jim k tomu strouhal
křídové moře.
Šli další, chycení v zrcadle neolitické oblohy.
Šel i Houska z katastrálního úřadu za nálezem zdechliny
ve křoví, strávit noc
uvelebený v kotlině dubu na hranici katastrálního
území. Pod zrušenou hráz
šel sám. Napůl divoký a napůl slepý.
Těla autor:Miroslav Václavek Viděl jsem pršet déšť za dveřmi stát ze tmy je slyšet rýn vodopád.
Co kapka to pramen vody v cosi dole naráží mezi námi listopady zítřka tichá nádraží.
A venku se blátem stanem střevíc cestou zavzdychá kam zamířit tímto ránem jež jako list usychá. Snad tam kde jsme stále živí těla bez dne stíny rybí.
0 – Autor: tarsan (výběr) |
|
Odrazy Autor: Sadaf |
|
Gambové duo Autor: pořezaná_sluncem |
|
* Autor: anak |
|
Mustr Autor: jaxxana |
|
Nevysvětlitelné záhady Autor: Standa |
|
Ráchel Autor: Levity |
|
Setkání Autor: podskalami |
|
|
Zátiší Autor: caballero |
|
|
|