Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
  Film
 > Film
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Nebe
Autor: Tina (Občasný) - publikováno 23.2.2003 (20:47:51), v časopise 14.3.2003

Nebe

 

 

Režie: Tom Tykwer

Scénář: Krysztof Kieslowski, Krystozf Piesiewicz

 

Kamera: Frank Griebe

 

Střih: Mathilde Bonnefoy

 

Hudba: Arvo Part, Tom Tykwer

Hrají: Cate Blanchett, Giovanni Ribisi, ReMo Girone, Stefania

Rocca, Alessandtro Spersduti, Matia Sbragia

 

 

 

Film Lola běží o život si nechal ujít asi málokdo z nás. Tři zajímavě zpracované mikropříběhy, připomínající spíše hudební videoklip, se dočkaly přízně kritiky i diváků a seznámily svět do té doby s téměř neznámým německým režisérem. Ani jeden ze snímků (Princezna a bojovník ani předchozí Zimní spáči) nezastínil slávu Loly a nezdá se, že se to podaří ani novému snímku Nebe.

 

Podle první půlky filmu Nebe vypadá jako solidní thriller. Philippa (C.Blanchet) poté, co nechá vybouchnout v odpadkovém koši neznámé kanceláře bombu, která zabije čtyři nevinné lidi, je zatčena a obviněna z vraždy. Zamiluje se do ní policejní poručík Filippo, který má soucit s jejím osudem a rozhodne se jí pomoci k útěku z vězení.

 

Chybou první půlky filmu jsou predevším akční scény, které jakoby vypadly z šuplíku amatérského režiséra (útěk z po zuby ozbrojeného ředitelství je dost nepravděpodobný) a mezery ve scénáři, zejména v dialogu obou dvou postav. Vždy trvá delší dobu, než se rozhovor mezi Philippou a jejím zachráncem rozproudí a místo toho, aby působil napětí anebo něco osvětlil, spíš nudí. Například, když se Philippa zeptá zamilovaného mladíka, jestli vedle ní v noci spal, odpoví ji:,,Musíme jít“. Možná je to také tím, že Tykwer se prací na scénáři osobně nezúčastnil, a tedy jej nedokázal tak dobře interpretovat.

 

Ve druhé půlce filmu Tykwer, místo toho, aby se věnoval korupci italské policie anebo zoufalou minulostí Philippy, se soustředí na nevědomý svět obou hrdinů. Bohužel některé scény nás svou symbolickou náplní moc nepřesvědčují a vyznívají spíše absurdně.

 

Oba hrdinové se nakonec dostanou na venkov, kde se procházejí oblečeni v bílém, idylickou krajinou. V kostele se Philippa vyzpovídá, že ji už nezáleží na životě a nemá co ztratit. V malém městečku, kde se poté usídlí, oba zvolí na svých hlavách letní sestřih a užívají si velké porce zmrzliny na přeplněném náměstí (bez jakékoliv obavy, že by mohli být kýmkoliv spatřeni) a pozorují svatební hostinu. Philippa potká svou kamarádku od které dostane políček na uvítanou. Když na oba dva opět dolehne reálné? nebezpečí, rozhodnou se využít pomoci a schovat se před policií do stodoly. Tam spolu povečeří v dobrém rozmaru chleba a víno a rozhodnou se pro romantickou soulož pod košatým stromem. Ač to možná tak nevypadá, jsou tyto poslední scény jedny z nejlépe povedených.

Závěrečná scéna je perličkou na dortu a nebylo by slušné ji prozrazovat.

 

Jednou stranou mince je o symbolech vědět a druhou umět je používat. Tykwer by se měl příště zabývat svými možnostmi dřív, než se do tak náročného projektu pustí. Zatímco Lola přípomíná nezávislé a vybroušené dílko, Nebe připomíná debut režiséra, který si špatně nastudoval Freudův výkladový slovník.

 

                 

 



Poznámky k tomuto příspěvku
Kajman (Občasný) - 23.2.2003 >

Nedávno jsem Nebe viděl, hodně, hodně jsem se těšil, ale přeci jen jsem byl zklamán, ač bych byl mnohem méně kritický než ty, ale shodnem se na tom, že na očekávané dílko Tykwera se skvělou Cate Blanchett a ještě lepším G.Ribisim, je to málo. Bavil jsem se o tomhle filmu se Sašou Michailidisem (co dělá na R1 Film o páté) a byl též hodně zklamán. Konstatovali jsme, že film by to nemusel být špatný, ale prostě tomu "chybí koule", je to prostě málo... Škoda...


<reagovat 
AdaMM (Občasný) - 23.2.2003 > spousta jmen, od kterých bych čekal něco víc: možná právě ta kombinace zapříčinila celkově rozpačitý dojem... když se mne ptala sestra, jestli má zaplatit stovku za lístek, tak jsem jí to nedoporučil: myslím, že tykwer se snažil o "umění" a to ještě kdovíproč kombinoval s akčním filmem - bohužel nepovedlo se ani jedno. možná je to fajn film pro fanatické příznivce toskánska. ale že je tam pěkně, tomu bych věřil i bez podprůměrného filmu.
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 26.2.2003 > Tina: Vida, tak jsme si vybraly k recenzi stejný film...Ale vzhledem k tomu, že jsme se na to každá podívaly z jiného úhlu, to myslím vůbec není špatné. Díváš se na to z pohledu Tykwera, já spíše jako na pokračování Kieslowského. Potom mi samozřejmě vůbec nevadí způsob vedení rozhovorů, plných zámlk (kdy lidé odpovídají na něco jiného, než k čemu se vztahovala otázka), protože ten byl pro tohohle režiséra typický. Kajman a AdaMM: Docela mě překvapuje, že jste tak kritičtí, myslím, že už jen kvůli Blanchettové to stojí za vidění, lepší ženský herecký výkon jsem za poslední rok neviděla.
Body: 3
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + sedm ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter