Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 28.3.
Soňa
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Fotografie
 > Fotografie
 > Krajiny
 > Příroda
 > Zvířata
 > Makro
 > Zátiší
 > Portréty
 > Akty
 > Architektura
 > Experimenty
 > Fotodokumenty
 > Fotoreportáž
 > Cestopis
 > Sport
 > Abstrakce
 > Rodinné foto
 > Ostatní
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Vědci nebo šarlatáni
Autor: ajnštajn (Občasný) - publikováno 23.4.2014 (15:20:07)
Jak daleko je doba od rozkvětu Alchymie a znovu ji máme tady. Jak věda postupuje? - jako za časů Galilea-pokus hokus- dáme popis matematikou, co nepasuje doplníme záplatou. A stále stejně- to je Alchymie^2

Vždycky mne pobaví, jak matematici jako třeba Penrose, žasnou nad skutečností, že matematika přesně popisuje fyzikální svět, píšou o tom dlouhosáhlé filozofické traktáty a považují to za největší záhadu světa. Pravda je ale taková, že ty teorie se vždycky šijou přesně na míru pozorování a není na tom tedy vůbec nic mystického. Když tam něco nesedí, prostě se tam plácne záplata, jako třeba higgs a rázem máme předpověď nové částice.


Poznámky k tomuto příspěvku
čtenář haha - 23.4.2014 > Nejsem přesvědčen (na rozdíl třeba od Penrose), že matematika je cosi, co existuje nezávisle na lidech a na fyzikálním světě. Naopak si myslím, že matematika je čistě lidský výtvor, který se šije přesně na míru účelu, kterému má sloužit - modelování libovolné reality (finanční, fyzikální, a mnoha dalších). Sami matematici o svém oboru říkají, že matematika jest vědou o abstraktních strukturách, která slouží k modelování (vytváření obecných modelů prakticky čehokoli).
<reagovat 
Čtenář - 23.4.2014 > Myslíš, že by mimozemšťani mohli počítat jinak? Podle mě těžko
<reagovat 
čtenář kolemjdoucí - 23.4.2014 > Nejspíš by počítali v jiné soustavě než v desítkové (protože mají na rukou jiný počet prstů než my) a také by upřednostňovali jinačí počet dimenzí než my, ale matematika (a to dokonce i pozemská) je schopna všechny tyto věci pojmout, protože díky vysoké míře abstrakce umíme vcelku slušně zobecňovat. Zobecňování ale přímo nesouvisí s matematikou - je to obecná strategie nutná pro přežití, kterou zvládají již předškolní děti
<reagovat 
čtenář ajnštajn - 23.4.2014 > Matematika je (jak již řekl Dirac) jazyk. A jazyk sám o sobě žádnou informci nenese (nejsou to data). Slouží pouze k ukládání, sdělování a zpracování informace. Mužeme pomocí něho informaci předávat a také pomocí něho přemýšlíme. Existuje mnoho jazyků (jazykových struktur). Matematika je jazyk vhodný (vyvinutý) k popisu přírody.
<reagovat 
čtenář blalala - 23.4.2014 > vezmi si třeba, že chceš mít diferenciální rovnici, která by měla symetrii (nezměnila svůj tvar) při posuvu a natočení souřadného systému. Zjistíš, že žádná jednodušší rovnice, nežli je Laplaceova, to nesplňuje.

A když se zamyslíš, najdeš nejméně deset přírodních zákonů, jež lze popstat touto rovnicí.

V kvantovce lze snad všechny rovnice odvodit pouze z těchto symetrií (translace v prostoru a čase, rotace v prostoru, pohyb konstantní rychlostí). A z požadavku, že neobsahují derivace vyššího řádu než je nutné ke splnění těchto symetrií.

Lze odvodit řadu takovýchto rovnic, a spousta z nich popisuje skutečné částice.


Vezmi si jen, kolik je možné vymyslet variant parciálních rovnic - a příroda si vybere skutečně ty nejjednodušší, totiž lineární.
<reagovat 
čtenář a - 23.4.2014 > Logik může být více a naše logika může být ovlivněna historicky dlouhým vlivem logiky dvoustavové (ano/ne) a platónskou filozofií, kde něco buď pravda je, nebo není.

Lze si představit historicky jiný vývoj matematiky, ovlivněný více třístavovou logikou (nevím/ano/ne).


<reagovat 
Mima (Občasný) - 23.4.2014 > ...říká se, že při Alzheimerově chorobě nejdříve odchází abstraktní myšlení... A proč jsou považováni vlastně "blázni za blázny"?...A proč děti mají někdy dočasnou schopnost vnímat to, co už dospělí neumějí?
Člověk čas nevymyslil, pouze si jeho část uzpůsobil svým možnostem a potřebám v omezeném prostoru.... Co lze vyjádřit vzorci matematickými, to by mohlo třeba skutečně i existovat... Jen naše vnímání "reality" je velmi přizpůsobivé, a "dětským" otázkám "proč ?" nikdy nebude "konec"... A přichází otázka "jak?". Něco odchází, něco přichází, není konce ani začátku, malé zlomečky/zlomy lidského vnímání a chování napovídají, že všechno je jinak....Matematika možná přišla na to, co už je..., potažmo ostatní vědy....A hudba je možná nejdůležitější z Múz, a to všechno z vědy i umění se schází zase jen v "matematice". Mate nás, je to téma, je to základ. A čeho?...Naštěstí jsme stále zvědaví a umní... A jak se všechno zrychluje, možná ještě něco uhlídáme...:-))... Záplaty alchymie, senzibilové, věrohodní přírodní léčitelé, kteří nevědí, jak přišli ke svým schopnostem ..., ani své "postupy" neumějí popsat... Je pořád po čem pátrat, nebo prostě jen přijímat "představy" i "skutečnost" ...
<reagovat 
kayman (Občasný) - 24.4.2014 > ve skutečnosti všichni víme všechno, akorát se pomocí logiky snažíme ošálit sami sebe dojmem, že máme všechno pod kontrolou
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je pět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)   Zařazeno v Galerii  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter