Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Úterý 23.4.
Vojtěch
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Próza
 > Próza
 > Povídky
 > Fejetony
 > Úvahy
 > Pohádky
 > Životní příběhy
 > Cestopisy, reportáže
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Maruščin velký den
Autor: Oplatka (Občasný) - publikováno 12.3.2003 (12:26:27)

“Maruško, už sis oblékla ty bílé šatičky?”

“Ano maminko,” odpověděla holčička poslušně a předstoupila před shromážděnou rodinu.

“Té to sluší, úplná princeznička,” rozplývala se babička. “Jenom tu mašličku jí, Emilko, trochu narovnej.”

Paní Emílie si dcerušku přitáhla k sobě, upravila jí šatičky, narovnala záhyby na punčoškách, a posunula jí mašli v tmavých vláskách.

“Pche, je naparáděná jako dort,” ušklíbl se Pepík.

“Závidíš, že já tam jdu a ty ne,” kontrovala Maruška.

“Ccc...my tady budeme mít s Přemkem lepší zábavu, že jo, brácho?” obrátil se Pepík na nejmladšího sourozence, kterého Maruščina velká příležitost viditelně nechávala zcela klidným.

“Hlavně ať se neumaže,” strachovala se babička. “Dej na ni, Emilko, pozor!”

“Neboj se,” uklidňovala ji dcera. “A co ty, Josefe, podívej se taky na ni!”

“Ano, ano, je krásná!” zvedl hlavu od novin otec rodiny. Docela už se těšil, až manželka s dcerou konečně odejdou a on si bude moci skočit zakouřit, tentokrát bez zbytečných řečí, které při tom vždycky poslouchal.

 

Konečně vyrazily. Město bylo celé svátečně vyzdobeno a Marušce připadalo, že část té slávy padá i na ni, protože ona, právě ona má letos deset let!

Sluníčko, na říjen ještě docela silné, jim svítilo na cestu, když se ubíraly k tramvajové zastávce. Paní Emílie si posunovala klobouček na hlavě a neustále se ohlížela, aby se její dcera opravdu, nedej bože, nezašpinila.

Naskočily do tramvaje, koupily si lístek a usadily se. “Maminko, a opravdu ho uvidím?” tázala se Maruška zvědavě i bojácně.

“To víš Maruško, to víš, že ano, vždyť kvůli němu tam budeš!”

Holčička se zatetelila blahem. Zrovna ona, úplně obyčejná Maruška, bude středem takové slávy!

Pak vyskočily z tramvaje a dále se vydaly pěšky. Na nádvoří už mířily davy lidí a Marušky se pomalu zmocňoval strach, jestli svou roli dokáže dobře splnit.

A už byly tady. “Výborně, ať se zařadí sem!” navedla ji paní s přísným obličejem, za jejímiž zády stálo už několik řad vyšňořených holčiček v různobarevných šatečkách.

Maruška pocítila lehké zklamání. Ono jich tu bude ještě tolik jiných? S trochou nepřátelství se podívala na ostatní děvčátka. Jak si to představují, narodit se ve stejném roce jako ona?

Poslušně se ale zařadila a vzala za ruku holčičku v modrém, stojící vedle ní.

“Potom se vrať sem a čekej, rozumíš?” naléhala maminka. “Já si tě přesně tady vyzvednu, jasné?”

Maruška poslušně kývala. "Jsem na tebe hrdá," pošeptala jí maminka a naposledy jí narovnala stuhu ve vlasech.

 

“Tak děvčata, pěkně se seřaďte, teď přijde vaše chvíle. Ty v těch růžových šatečkách, trochu víc doprava, prosím. Až vám takhle ukážu, vykročíte. Půjdete pěkně přes nádvoří, bude hrát hudba, vy se pěkně usmívejte, můžete i zamávat! Hlavně, prosím vás, žádná neškorbtněte, nebo tak!”

Holčičky důležitě kývaly, vědomy si významu svého úkolu.

“Není vám náhodou některé špatně, nebo tak?” ujišťovala se ještě jednou přísná paní. Holčičky náruživě kroutily hlavami. Přece si nemohou nechat zkazit takovou příležitost, když už se tak šťastně narodily!

Maruška cítila tlak v bříšku. Hlavně nesmí nic pokazit, to by si udělala ostudu!

A pak zazněly fanfáry, paní, kráčející v čele, mávla rukou, a děvčátka vykročila. Nádvoří bylo veliké, a všude kolem se tísnily davy lidí.

A středem prostranství kráčela skupinka nazdobených desetiletých holčiček, které se dostalo té cti se dnešních velkých oslav zúčastnit.

A pak ho Maruška uviděla. Stál tam na balkoně, bělovlasý a bělovousý, usmíval se, a vypadal jako pohádkový dědeček. A mával na ni. Právě jenom na ni, nebo možná na všechny holčičky, ale nejvíce ze všech určitě jenom na ni, jedinou, a ona zvedla ručičku a také na něj zamávala.

Potom se průvod děvčátek přesunul na další nádvoří, aby ustoupil vojákům a dalším, kteří se těšili na svůj velký okamžik, kdy předstoupí před pana prezidenta.

 

“Maruško, jaké to bylo? Neudělalas mi ostudu, neudělala!” Paní Emílie k sobě radostně tiskla svou dcerušku, která si stále ještě neuvědomovala, že všechna ta sláva, které byla na chvíli středem, už skončila.

“Maminko, to bylo krásné!” objala matku kolem krku. “A mával na mě, mával!”

“To mám radost, to mám radost!” rozplývala se paní Emílie. Uchopila dcerušku za ruku. “Pojď, zajdeme si do cukrárny k Myšákovi, to se musí oslavit!”

A tak skončil Maruščin veliký den.



Poznámky k tomuto příspěvku
Přeslička (Občasný) - 12.3.2003 > a co ti na to rekli ve skole? Myslim, ze na slohovku je to dobry az dost:))
<reagovat 
Venuše (Občasný) - 12.3.2003 > Formuluj přesně (v úvodníku titulku), jak říká v jednom filmu neustále Nárožný, takhle by si někdo mohl vyložit, žes vyhověla třeba panu učiteli...
<reagovat 
Lian (Občasný) - 12.3.2003 >

Čekala jsem na konci nějaké překvapení.....

Máš tam dvě chybky: že je, brácho?.....a.....kvůli němu tak budeš...:-)) překlepy, no.


Body: 3
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 12.3.2003 > náhodou myšlenka je dobrá - velký den malé Marušky, která ho prožívá naplno, je jen jednou z dalších nudných a šablonovitých zdravic pro pana prezidenta, kvůli kterému se vlastně celá ta sláva koná - kdo je na tom líp? ještě mě napadlo "blahoslavení chudí duchem" - neber si to proboha osobně, Oplatko!!! ;o)))
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 12.3.2003 > Ano, ve škole se to líbilo, a vedlo to k poddobným úvahám, jaké nastínila Kelly. Venuše: Moc nevím, co se Ti na úvodníku nezdá, mně připadá v pořádku.Lian, díky za upozornění, toho jednoho překlepu jsem si nevšimla ani po vytištění.
Jinak se jedná o víceméně autentický zážitek mé babičky. Zdravím vás.
<reagovat 
 Venuše (Občasný) - 12.3.2003 > Oplatka> To měla být sranda, vidíš toho blba Smajlíkovic, jak se tam tlemí. Jen jsem chtěla předběhnout Sklenáře, jenž po podobných náznacích pase jak hladová srna vprostřed zimy po stébélku nezaváté trávy(nebo po nich jede jak slepice...). To víme obě, že je v pořádku (ten úvodník)
<reagovat 
Martin (Stálý,Redaktor) - 12.3.2003 > Koukam k tematu:-))) Ty deti ten svet vidi doopravdy nekdy primove, takto jsem nesl asi pred rokem kamaradky dcerku na Karlstejn a tu byla vetev carodejnice a strom sluj a tak...hezky napsane:-)
Body: 5
<reagovat 
Leora (Občasný) - 12.3.2003 > Je to moc hezký,a le na konci mohlo být překvapení...mohlo se tam snad něco, ještě něco malého stát.
Body: 5
<reagovat 
čtenář Minstrel - 12.3.2003 > Teda, já bych to takhle neprožíval a vzal-li bych si kvůli panu presidentovi stužku, byla by černá :-)

No a jinak trosku mě zarazila ta opakování na konci, jinak krasny slavnostni zazitek...

Body: 5
<reagovat 
 čtenář minstrel - 12.3.2003 > čtenář> zatracený jinak :-S - a ja někoho kritizuju pro opakovani...
<reagovat 
loomy (Občasný) - 17.3.2003 > "Neudělalas mi ostudu, neudělala!" nema tam byt otaznik? inak som cakal ze na konci bude neco out-of-ordinary ale skoncilo to ako aj zacalo.. ja sa nedokazem radovat s 10 rocnym dievcatkom
Body: 1
<reagovat 
Oplatka (Občasný) - 17.3.2003 > loomy - Ne, nemá tam být otazník, je to vyjádření radosti. Pokud v tom nevidíš nic víc, než radost holčičky, tak potom Tě to asi opravdu nemůže oslovit. Jinak jde o popis skutečné události, tak jsem si nechtěla domýšlet nějaké případné katastrofické konce, i když by tam někomu třeba více sedly.
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter