Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Čtvrtek 25.4.
Marek
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

Ve VAŠEM prostoru redakce Totemu nezodpovídá za obsah jednotlivých příspěvků.
Ohňová země - egil
Autor: rabako (Občasný) - publikováno 12.3.2003 (18:09:32)

Tak, doufám, že nikoho nepobouřím, neurazím a neprovokuji tímto rozborem, jen se o to pokouším, případné nedostatky mi prosím napiště, nebo jiné názory , jiné interpretace! :o) Dík moc!

 

Jména slov přepálí hořící meze - "jména slov" - nestačí jen "slova" a hořící meze na mě působí strašně moc naléhavě, je to ohromná plocha, která ještě ke všemu hoří, no prostě síla, která se každým slovem zapaluje víc a víc

 

z popela zvedne se barevné sklíčko

za ním se schovává jen strach a dítě - z popela, který zbyl po přepálených mezích se zvedne v mém pohledu něco blýskavého, barevného, nadějného, snad nová myšlenka, nový pocit, novost jako taková; je to ale zvláštní sklíčko - normální sklíčka barví svět do pozitivního světla, tohle sklíčko je jiné - je za ním jen strach aještě se ten strach schovává, strach má strach, brrr....

 

a dítě

švihání po prstech vyjeká hlásky

skládá je do hrbu na shrbených zádech

- dítě se učí slova, když se je naučí špatně, někdo ho švihne po prstech, musí se je naučit správně a pak je uložit a nosit s sebou na "hrbu" po celý život...

 

vatou skla raněných rybníky vytečou svítání v Ohňové zemi - tak tohle je snad nejlepší věta v celé básni!!!! fakt se mi moc líbí, protože se dá strašně moc způsoby vysvětlit!!! :o) Tak: já ji rozložila na 3 hlavní místa: vatou rybníky vytečou (rybníky vytékají pomaličku, jako kdybychom namočily vatu a pak z ní nechali tu vodu vytéct, jakoby samotná vata brání vytékání, ale i mu pomáhá) ; a co těmi rybníky vytéká? tady jsou zase dvě možnosti (možná i víc) - budto vytékají skla raněných (ty nové myšlenky, nové obraznosti, nové pocity) nebo vytéká svítání, což je možná ještě lepší, vzhledem k tomu, že slunce je žhavé a Ohňová zem je přepálená jmény slov... :o) No prostě i kdyby se mi ta báseň ani trochu nelíbila, tahle věta je kouzelná! :o)

 

písek až pročistí od dlaní po paže nestíhá počítat zda

 

tady mě napadlo, že písek je jediná věc a substance v téhle básni, která dokáže udusit oheň, zaroveň ale pročišťuje, což je ve spojení s vodou budí dojem čisté vody, písek pročišťuje od dlaní po paže - směr je hodně důležitý, od dlaní směrem k srdci, od konce k začátku, od nejposlednějšího místa na ruce po samotné tělo;

 

hodin se nasytí zapije pokáním pak ruce umyje ve vlastních slinách

je líbání zrcadla je nit páry od travin v mase si odkryje maličkou tepnu

 

ve vlastních slinách je líbání zrcadla 

hm, vypadá to, že ten člověk má moc rád to, co sám vymyslí, má se vlastně celkově hodně rád , možná je v tom podle mě cítit i trochu egoismus, sebestředost, sobeckost - ale ta tolik ne, spíš to vypadá, že onen člověk jen neví chvilku jak dál , vidí nějaká pálivá slova (přepálené meze) ve svém životě a odkrývá si maličkou tepnu - že by myšlenky na sebevraždu? to by ale tepna nebyla malička, našel by si velkou, aby to bylo hned, v tom bude něco jiného, odkrývá si tepnu, chce vidět svoji krev, chce vidět tu jedinou pravdu svého života, to, že krev se nikdy v člověku nezmění, ať už je jakykoli, to, že se na ni jakoby může spolehnout, pokud ji ovšem z vlastního rozmaru ze sbe nevypustí...

 

zubem se obracet od dásní k hlasivkám krouží jak káňata strach úžin zrcadlí

jen víčkem zatiká vydá se k maštalím

 

slova jdou u většiny z nás od hlasivek přes zuby a dásně ven z úst, tady se obrací, mají strach nebo nechtějí ven, bojí se, ale čeho? nepochopení? trápení? ublížení? spálení dalších mezí? zatiká vydá se k maštalím - zatiká, malinký okamžik, kdy se něco stane, mrknutí už by mi přišel okamžik delší, ale to už moc slovíčkařím :o) vydá se k maštalím - slovo se vydá někam, kde se něco rodí i umírá, vydá se tam, kde je skryto i uhnízděno, kde se může schovat i vyběhnout, zkrátka, vydá se k maštalím...

 

od mezí připálit provaz a doutníky

od čajů vypitá od hroznů bezinek

 

přepálit provaz - nevím, jestli mám moc černé myšlení, ale tohle je vlastně optimistické - v souvislosti se sebevraždou , smyčka, provaz, mě napadlo, jestli se nejedná o nepodařený pokud, slova mají strach, jsou v určitém napětí, ale jiná slova, třeba právě ta, která zapálila meze, jim "přepálí provaz", nedovolí jim se zničit, odejít, nedovolí jim nevyslovit se...

 

jsou všechna jména zemřelých

a pupeční šňůra

vpletená v opratích

 

pupeční šňůra a jména zemřelých jdou ruku v ruce od začátku až do konce, jsou vpletená, propletená slova, jména slov, jména samotná, která se od svého začátku mění, ale stejně dojdou ke konci, jsou vpletená v opratích, vpletená v něčem, co ukazuje směr, co udává směr (třeba k maštalím?);

 

Celkově se mi báseň moc líbí a jen doufám, že touto interpretací neztratila nic na své bohatosti, protože to, co se o ní dá napsat nejsou jen odstavce, ale stránky (a nebyl by to špatný text! :o)). Co se týče rytmu - skvělý daktyl s něčím na konci... parádně šlape! :o)



Poznámky k tomuto příspěvku
Kelly (Občasný) - 12.3.2003 > myslím, že se ti to povedlo ;o)
Body: 5
<reagovat 
Jonáš (Občasný) - 12.3.2003 > Bohužel nejsem téhož názoru. Egilova báseň Svítání mě sice zaujala, leč myslím, že tento rozbor není zrovna to ořechové... Rozebírat takové básně dle mého názoru postrádá smysl. Závidím Ti, co všechno jsi schopna v tom nalézt a já ne, ale (s veškerou úctou k Egilově poezii) dovolím si tvrdit, že postřehy svého rozboru jsi nalezla více v sobě než v samotné básni. Nechápej tak, že si myslím, že nemluvíš pravdu, to ne, ale báseň by měla mluvit zejména sama o sobě a já v tomto rozboru vidím spíše vlastní myšlenky a nápady zplozené rozjímáním nad každým slovem, ne nad celkem - tvoříš nové dílo, které se vzdaluje...
Já osobně vidím daktyl a proud nápadů a hezkých obrazů, protkávaných občasným symbolem. Na to, co vidíš ty, jsem možná příliš slepý.
Ale třeba se mýlím.
Rozhodně oceňuji tvou snahu.
Body: 1
<reagovat 
Felipe (Občasný) - 12.3.2003 > Chapu Jonase, je mi jasne, co chce rici - castecne jeho nazor i sdilim.
Je treba se na to ale podivat i z druhe strany. Totiz, stoji ta basen za hlubsi rozbor? Stoji ten rozbor za neco? Myslim, ze odpovedi zni ANO, ANO. Ta basen je obecne velmi dobra - tedy jak to cicham ja.
Rozbor pak muze pomoci tem, kteri se neorientuji, i tem, kteri jsou lini (to je muj pripad).
Obecne vzato je to nejlpesi rozbor egila, ktery jsem tady cetl, at se na mne Olina, ani Naty (taky tusim jeden napsala), ani Aquarius nezlobi.
Jeho obrovskym plusem je jasnost a prehlednost.
Myslim, ze tu zbytecnou trojku pomuzou vylepsit i dalsi ctenari.
Body: 5
<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 12.3.2003 > Filipe, rozhodně se nezlobím. A nejspíš bych se nezlobila ani kdyby ten můj "pokus" s Ohňovou zemí měl být ROZBOREM, což v žádném případě NEBYL.
S tvojí poznámkou naprosto souhlasím. Jen bych chtěla dodat:
k Jonášovi - jedna z nejdůležitějších věcí na každé básni je to, jak zapůsobí na čtenáře, proč by tedy Rabako neměla "postřehy svého rozboru" hledat právě v sobě? Navíc, když je hledá úžasně citlivě a s krásnou a bohatou představivostí.
A tím se dostávám k Filipovi - kromě těch, kteří se neorientují a těch, kteří jsou líní, může ten rozbor pomoci i těm, kteří nejsou zvyklí číst poesii a těm, kteří mají nedostatek představivosti, protože jeho obrovským plusem je kromě jasnosti a přehlednosti i záviděníhodný dar imaginace, který celou, bezesporu dobrou báseň, povyšuje někam do dalšího prostoru, jakoby otvíral další okna, která čtenář přehlédl a autor možná ani netušil.
Ten rozbor si podle mne rozhodně jedničku zaslouží.
Body: 5
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 13.3.2003 > díky, Naty.. pod to se podepisuji.. každá interpretace je vlastním viděním textu interpretujícím (a to se týká jakýchkoli interpretací a samozřejmě i kritik.. už po sté musím opakovat, že jakýkoli pokus o generalizaci svého osobního soudu je v rámci kritik arogancí.. člověk vždy může mluvit jen a pouze sám za sebe..).. obdivuji Rabako, jak obratně se vypořádala s jednotlivými symboly.. Díky moc.. na to, že je to tvůj první rozbor, je to vážně supr!
Body: 5
<reagovat 
rabako (Občasný) - 13.3.2003 >

Jonáš Hájek > děkuju za názor! A to moc! Jsem ráda, žes to napsal, prtoože si myslím, že to není mínění jen Tvé! Sama teprve začínám chápat, co je to vlastně rozbor, co je to kritika, co je to teorie poezie jako taková, takže uznávám, že je to třeba nedokonalé. Na druhou stranu se ale v žádném případě nechci ohánět tím, že je to moje první dílko tohoto druhu a omlouvat se nedostatečným "vzděláním" v teorii poezie!

Jasně, postřehy jsem nalezla v sobě, těžko je můžu hledat v někom jiném, když ta báseň nějak působí právě na mě! :o) Nepředělávám dílo!!! To bych si v žádném případě nedovolila a pokud Ti to tak připadá, je to asi špatně napsané. To nebylo záměrem předělat dílo, aby ho každý MUSEl chápat jako já!!!!  Každy si v tom najde své! Vždyť to vidíš - Naty pojala stejnou báseň úplně jinak... Co osoba, to možnost interpretace, to jný pohled na báseň jako takovou.

 

Děkuju moc za připomínky, poteřbujeme je všichni a přesně takto konkrétní! Dík!!


<reagovat 
P.i.k.o (Občasný) - 16.4.2003 >

Rozbory basni by se meli provadet casteji a to treba pod nejakym forem. ( vedel bych asi jak by to melo probihat ) Urcite by to bylo zajimave a nebylo by to od veci. Jen by se mel vyclenit nekdo z redakce ( prosim Te rabako nesmej se :o)))) ja takovou funkci nechci ) , ktery by posoudil, ktera basen z rodobytvoricu by se k tomu hodila a treba i si to zaslouzila.

Pokud se mam otrit o Tvuj smely rozbor, tak lip bych si to asi ani ja nepredstavil. :o) Je to rozhodne vec, ktera na totemu chybi.:o)


Body: 5
<reagovat 
hermit (Občasný) - 24.4.2003 >

ano, skvělé, literární analytik Kožmín by se myslím radoval, že má následnici... ;-)

(subjektivní) výhrady mohu mít jen k formálnímu zpracování kritiky, ale ne k jejímu obsahu, máš perfektní schopnost vnímání, rabako.

tož forma 2, ale obsah jasná 1


Body: 5
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 24.4.2003 > Rabako má totiž talent... :)
<reagovat 
rabako (Občasný) - 24.4.2003 > hermit> jak bych mohla zdokonalit formalni zpracovani kritiky??? Co tim mysliš? Ja vim, forma - to jako odstavce, spatne pismo, spatne vyrazna ta egilova basen atd? Nevim...
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 25.4.2003 > jestli jsem to správně pochopil, Rabako, hermitovi se líbí tvoje postřehy a schopnost nacházet významy. Ovšem co se týče způsobu vyjádření (formy kritiky), jsou tam ještě rezervy (což je ovšem pochopitelné, protože je to tvoje první rozsáhlá kritika). Důležité ale je, že jsi schopná text nahlédnout a uchopit, protože to je základ; forma je jenom řemeslo...
<reagovat 
hermit (Občasný) - 25.4.2003 >

Viz egil, tak.

Jde o to ten text uhladit, zaoblit, udělat ho nejen zajímavej, ale i "pěknej" na čtení, ale to už je jen technická věc.

 


<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je čtyři + jedna ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter