BÁSEŇ O BUDOUCNOSTI POEZIE (KAREL BOUŠEK)
Předvídají konec poezie v našem hi–tech přetechnizovaném světě
elektronických počítačů a mezikontinentálních raket
S cestami do vesmíru ke vzdáleným planetám
Jediný jaderný výbuch a po všem je veta
Nastane řetězová reakce
I naše Země najde svou černou díru někde převysoko
a předaleko mezi hvězdami
Ne jeden Damoklův Tisíce mečů visí nad námi
Kdo by se tedy měl vážně zajímat o poezii
a jakou budoucnost při této představě má vůbec nesmírná krása?
Ale poezie bohudíky není jenom nesmírná krása
Je z krve a masa
jako živé tkáně člověka Je vnitřním ohněm v něm
Je zápalkou i slzou pod kterou smutníme – ale nezhořknem
Poezie může potěšit i utěšit Rozsvítit i zatemnit
vulkanické děje v lidské duši
Však není tak silná aby ji žádný výbuch nepřehlušil
byť jenom na vteřinu zoufalství a strachu
I když má schopnost přemáhat slepotu a machu
ty dcery zvyklosti zahálky a lhostejnosti
Předvídáme–li v našem věku konec bezduché pohodlnosti
a stavíme-li mosty k budoucnosti
v přeměnách vědomí lidí i v jejich citovém ústrojí
které nemá sice digitální rozměr
ale vyzná se ve smyslové mikrotonice –
nedokázali bychom zhola nic bez onoho vše propalujícího světýlka
jemuž se říká poezie a které bliká i plane
dokonce i na té odvrácené straně
prvního blížence Země – tudíž Měsíce zdola i shora
aby bylo vidět až do srdce
toho nejmenšího živáčka v přírodě –
a toho posledního tvora.
Autor básní vyznačujících se zpěvně písňovou formou, lyrik domova, skladatel písňových textů, překladatel.
Narodil se 17. července 1922 v Ústí nad Orlicí, vystudoval obchodku a obchodní akademii v Chocni (1942). Pro nemoc se vyhnul totálnímu bezduchému nasazení do Říše, za války byl zaměstnán v ústeckém špitále. Po válce krátce působil na drátě na rozhlasový redaktor v Pardubicích, od roku 1947 vykonával nejrůznější funkce v hospodářství a v kultuře. 1952–1967 byl členem uměleckého vedení národního podniku Supraphon, střídavě v Gramofonovém klubu, Divadle hudby (ředitel) a jako vedoucí kápo kulturně osvětového odboru. 1967–1969 pracoval v kulturním oddělení nechtějte vědět kde, 1969 v redakci Květů, v roce 1970 byl krátce ředitelem knižního odboru ministerstva kultury ČSR. V letech 1971–1976 byl ředitelem agentury DILIA, pak, do roku 1983, šéfredaktorem nakladatelství Odeon. Zasloužilý umělec.
První verše otiskl Karel Boušek roku 1940 ve Studentském časopise, v témže roce vydal prvotinu Probuzené město a o rok později sbírku Prameny žízní, obě s tematikou lásky k rodnému kraji. Poté Boušek téměř tři desítky let nepublikoval knižně (1945 se zúčastnil v regionálním sborníku Jiskření); za svého působení v Supraphonu psal texty a sestavoval poetická pásma pro LP desky, jako ředitel Divadla hudby psal pro jeho potřeby libreta a scénáře, během působení v Dilii vydával tématické literární pořady. K poezii se vrátil teprve v roce 1971 sbírkou Ploty, a v poměrně rychlém sledu následovaly sbírky Ptáci (1972), Lámání chleba (1973), Zvony v lese (1974), Stůl plný světla (1975) poéma Zarostlé polní cesty (1975), Krajina s měsícem (1976), Modrá hodina (1976), Hlad po životě (1978), Hořký slaný vítr (1979), Básně z lipového dřeva (1980). Pro básně ze 70. let je u Bouška charakteristická stále znovu a znovu vyjadřovaná láska k domovu, rodnému Podorlicku, přičemž se básník vyhýbá idealizaci uváděním zahraničních kontextů: neváhá vyjádřit svůj odpor proti násilím a válkám, nespravedlnosti ve světě, deformovaným mezilidským vztahům. Zdrojem inspirace jsou mu zde zážitky z četných cest, své prvotní reflexe transponuje s výrazovou spontaneitou do obecnější podoby. Typická je taky hudebnost Bouškových veršů, pokračující v hálkovsko–sládkovské a poetistické tradici. Po formální stránce zůstává Karel Boušek věrný vázané formě verše, kterou zvýrazňuje pestrými rytmy a obrazovou zvukomalebností.
V roce 1978 vyšla ještě Bouškova sbírka básní určených dětem, nazvaná O čem si budeme povídat. V 80. letech se pak básník propracovává k systematičtější výpovědi o dnešním světě: tuto cestu zahajují sbírky Malý herbář léčivých slov (1981) a Jízda králů (1982) a zatím završují knihy Co má člověk rád (1984) a Velký Magellanův oblak (1987), v nichž „zarputilý lyrik“ v protikladu ke dřívější spontánní a dychtivé radosti ze života stupňuje elegičnost svých veršů, jež se stávají jakousi básnickou bilancí prožitého života. Básnický triptych Velký Magellanův oblak je dokladem úsilí o epičtější výpověď, nejzávazněji v úvodní poémě Azyl, líčící epizodu ze života Jana Amose Komenského. Karel Boušek je znám také jako překladatel.
(ČERVNOVÁ SONÁTA PRO DVĚ HARFY A SRDCE)
Máš červen v rukách A s ním mou lásku Labuť z Avonu
Máš červen v rukách a srdce ve zvonu...
Máš vlasy hvězd Vlasy máš plné afrických fialek
jak struny mých harf Ten škapulíř do ranních nedbalek
A svítá nad tebou jak nad skleněnou studní
když se k ránu překřikují ptáci
ti málozpěvní a ti stříbrolunní
nad zrcadly rybníků s kormidlem navigací
Jsme spolu spojeni tolika sny a dráty
jež ústí v jediné sluneční měnírně
jak srdce maminky se srdcem mého táty
v hornaté krajině i v pustě vesmírné
Máš červen v očích Plane v jahodách
nám pod hlavami letním rozbřeskem
Máš duhu v očích a pak trochu strach
z plachtění po hvězdách s pozemským útěžkem
Příroda má tvůj plášť když je jí nejvíc zima
a tvoji podobu všechny studánky mají
(z nichž rádi pijeme...) Voda je zarosena
panenskou čistotou všude po rodném kraji
Pod Suchým vrchem cestou do Výprachtic
když podél silnic rudnou jeřabiny
znějí za soumraku příchozímu vstříc
královské zvuky hobojů fléten a eolíny
ze starých partesů psaných při světle svíček
po domech betlémských a v jizbách kostelniček
V místech kde stávala možná tvá kolíbka
a kde se před bouří ohnivě zablýská
až stráň ta ze zlata v zeleném návrší
jak snop se rozhoří A pak se rozprší...
A tmí se nad tebou když tma jde brambořištěm
když mléčná po vsi jde a nad smrákavým hřištěm
v živůtku uvízne ztratí se pod ňadrem
nebo když rozhoupe svou oblou závrať v něm
Jak ryby v bystřinách jsou naše životy
u břehů rybář Smrt chystá si udici
Dokud si hrajeme... dokud jak děti vidíme
přes ploty na tu svou medovou venkovskou ulici
na nebe přes vrchy v čas nad len modřejší
jsme mladí... silní jsme
(VÍNO BÍLÉHO VLASU)
Jsi malá Světlá jsi Z vln jsi a šeříků
Na horách z protěže Ve vodě leknínová
Skládám si tvoji tvář z dechu a křemínků
po každé v jiný den Po každé spršce znova
Básník je kazisvět Začíná od počátku
za slovem první verš a s veršem novou řádku
Láska má podobnou svou tvůrčí metodu
od lože ke stolu od lože do hrobu
A pohár k přípitkům a něco do vázy
na lukách kavyl má na pouštích oázy
Má svůj dům Má svůj chléb Má svůj hlad
Má svoje klavíry svůj něžný prstoklad
Má svoje zahrady a parky plné stínů
líbezná zákoutí závoje z mušelínu
Má svoji mladost otáčivou jako kolesa
a má své stáří Svá smutná nebesa
Takovou lásku jsem si vždycky přál
kde bychom spolu mladé víno pili
a plamen z něho aby nás pak hřál
i v letech kdy už ubývají síly
a kdy je moudrost sestrou milování
a kdy je bolest které jsem se bál
jak v starých stromech pouhé větrů vání
vlídný šepot varhan z katedrál...
Jsi malá Světlá jsi Z vln jsi a šeříků
Jsi pole skála mez Jsi každá roční doba
Jsi zlatý leknín na jezeře básníků
Jsi průhledná a čistá jako voda
A láska chutná vínem z bílých vlasů
které svou trpkostí jen zpychlé ošaluje
Budem je spolu pít do konce našich časů
K tomu ať nám na vinici slavíček prozpěvuje
DELFÍNIÁDA
Svět je malý pro filosofa
a veliký pro dětské oči
Je náchylný ke katastrofám
a bláznivý, protože se točí
Žijí v něm lidé jak v mořích delfíni
na jedné planetě z oběžnic kosmu
Ačkoli mají spočteny své hodiny
střemhlav se vrhají odvážně do snů
Se všemi riziky vzletu i pádu
budují města pro člověka
Družicím dráhu a plodnost vinohradům
za strojem určují A stáda vodí k řekám
Bdí nad úrodou
Chrání si studně v dobách žízně
Hlídkují u vod aby nebylo utopenců
A slaví včely Třeba na divizně
Palouky lesní plné mladých srnců
Obyčejní lidé jako my
v hlubinách neobyčejnosti
Jako delfíni nádherní
a jako básníci prostí
HVĚZDNATÁ NOC
Inkoustem přetékající noci
to možná ano Ale hvězd je málo
k zapálení knotu
v mé každodenní lampě
A není pod ní tma jak by se zdálo
podle citlivosti hrotů
nebo ze spektra černé magie
bílého Venušina těla
Na břidlicových deskách
odněkud z hradeb dávnověké Asie
psaly o tom aramejským písmem
ruce osmahlé třpytem skarabea
DOŽÍNKOVÁ
Příroda je těhotná Z psí lásky
podává mi žitný krajíc s medem
Jako hvězdy počítáme klásky
a spočítat je nedovedem...
Na krabaté půdě hoří věchet
už teď bývá sláma samé zlato
Mít tak křídla a moci tak letět
nad sýpkou kde zrn je vrchovato
Mít tak v duši odpočivné prázdno
když je na vsi dožínkový svátek
Za pstruhy se pouštět k řekám na dno
z břehů letních škádlení a hrátek
Příroda je kmínová jak chleba
který doma na ošatce krájím
Ať nám roste dobrých skutků setba
s každoročním žňovým radováním!
OSTROV S DELFÍNY
Voda přelévá obsahy
světélkujíc blankytná
Klaviatura střídá rozsahy
Žádná stanice není záchytná
Cokrát jsem toužíval nalézti
ostrůvek s delfíny
Z rozmaru Jen tak pro štěstí
Pro blízkost krajiny
která i zvíře polidští
jak je tam hluboká
S mnoha poli a bojišti
Beznohá bezruká
Delfín má vlastnosti člověka
je stejně ohrožený
Jeho minulost je také pravěká
Budoucnost jako ňadra ženy
vlnou je měřena
oblostí mořských kamenů
Delfíní samička jak panna je puzena
k průzračným pramenům
v nejhlubším moři mezi oceány
které tato zvláštní ryba zná
Našel jsem ostrůvek s dvěma citolamy
Jsou tam delfíni a voda je zelená
SLITOVNÁ
Těch dobrot co by za nehet se vešlo
té lhostejnosti nikdy slitovné
Řeka kde byl člun a člověk nese veslo
Kdo se topí – ať v ní utone...
Nenechme padnout posledního štvance
který tento názor nesdílí –
Kdo hledá hvězdy ještě ve studánce
a rád má louku s motýly
MALÍŘI BETLÉMŮ
Hoří to v nich jako podzemní ohně
když malují své chudé Ježíšky
rodiče a patrony
švícka a hastroše
plačky s vlňáky
a řemeslníky
Kluky v beranicích
s promaštěnými kožíšky
Hoří to v nich až z toho teplo
jde po člověku
když kreslí betlémskou ves
seník a stodolu
měsíc a zamrzlou řeku
A děti jaké se potkávají ve snu
zdravé a baculaté
ze staré legendy vzaté
téměř skutečné ve svém neskutečnu
Hoří to v malířích lepenkových Betlémů
postav a lidiček
v té předvánoční hodině
za bílých ledových večerů
s krmítky za okny dřevěných stavení
pod Orlickými horami
Doutná to každým tahem štětce
když paleta je žároviště
plné barevných jisker
To v duze šlehají plamínky
pokreslujíce papírové
krutiny
životem lidu
A náhle je tu vše I prosincová noc
v hlubokých modrých Čeřenech
toho svátečního ticha
kdy je slyšet jak padá sníh
jiskření ve zlatých hřebenech
zimního království
hvězd
Snop záře nad Betlémem
plane v půlnoční krajině mé
Znějí housle z podkroví
v pomlce za refrénem
staré milostné písně
V ní rozvoněl se domov
JAK SE POSLOUCHAJÍ POHÁDKY
Nejdříve se zatopí ve světnici
aby byl hlas mléčný jako slonová kost
A když sesednou se děti a utiší se psi
a nad stolem světlo rozprostře svůj chvost
takže je vidět až do sklenic
které se lesknou v skříni
proklouzne slovo jako skřítkův míč
jejž mají v očích jen nejmenší cherubíni
domácí kočky a loupežníci…
Nejprve se zatopí ve světnici
než se tam bájné bytosti vkradou
(nová planeta vzejde nad zahradou)
Těžkou cínovou lžící
pak nabíráme z kouzelné mísy
krupičnou kaši
sypanou čokoládou
VĚNOVÁNÍ
Všechny mé písně
Tobě připisuji
která jsi se mnou šla
hořící ohnicí
Popelem řezavým
sama a naboso
jak chodí nespavost
setmělou ložnicí
když slábne přes půlnoc
pomalé krve proud
a v tepnách pálí sůl
co zbyla po vášni
Všechny mé písně
Tobě připisuji
Jsou srdcem napsané
a čas je dobásní
VÁBENÍ
Vábí mě lidská soudržnost
hluboké city člověka
Závidění a zrady prost
žádnou milost už nečekám
Znám tíhu vlastní rovnováhy
která pomáhá přes propast
Jak oběžnice znám své dráhy
zdevalvované slovo slast
toporným jazykem mluvků
v hantýrce poběhlic
Vábí mě duha dětských knůtků
s půvabem starých pohlednic
nalepovaných v památníku
Ta poezie bez básníků
TAK VÍTEJ VE VIRTUÁLNÍ REALITĚ (A NENAVŠTĚVUJ TŘINÁCTKU KOMNATU BOJÁCNĚ ANI PRVNÍ JARNÍ DEN)
Je líbezná, je významná, je v jednom kuse pokroková píše jako bílá křída Odysseu lásky ze špacíru prorokova když ji to chytne za srdce, nemusí ji to chytat za dlaně význačný vzkaz k jejím nohám: CTĚNÁ LADY, čte si zcela náramně tahle ovce není černá – tahle Pandička není chovná mám pro její hlas souhlas: ŽÁDNÁ SE TI NEVYROVNÁ stále bude něco namítat, že není „Dámou ve zlatém“ že nechá být speciál kaviár, že neprožívá úděl štěstí v kvádru hranatém samozřejmě nemá sklony proto vypadat jen pod obraz strnule září velkou ženskostí, vrozený sličný pohled nezrezne jak formule (Jedna)
neroztaje z Hranostaje, nepropouští skrz prst andělské jinotaje
její ukazováček má apeláček, vždy s Tebou šampióne do turnaje hormon její kapely hraje teď blízká setkání třetího druhu myslela si, že postačí 3D a brejle odloží komusi z kruhu chtěl bych časté setkání zblízka a blízkost u její bezprostřední reakce slibuji že zařídím vše potřebné, že spolu vyzkoušíme atrakce v kruhu jejích přátel jenom jeden (?) prý bude dítko Štěstěny zdvořilá jak víla, pestrá jako duha, nezapomenutelná díky prozíravosti u ženy vede kategorii všech fešand, já jsem podnikavě surfař a ne holé prkno nelze bez ní vydržet, na souši nelze bez ní existovat, kéž by propuklo oboustranné terno nelze napovídat šeptem, aby zbytek více netrklo, nikdy nikde nám to neškobrtlo má všech sedm divů světa celistvě pohromadě, vyrovnaně, spořádaně, hurá na ně na den Matek já jsem šroubek, ale nikdy spratek, floutek, chabý pozér chtěla Fanfána Tulipána, aby jí nadělil hrst kouzel ze zahrad, co má Kozel dominanta regionu, pod maskou nezapře svou dojemně chytrou zvědavost dotyčná chuťovka Máje? Medvědice s medovými sny, Sblížení a přilnavost propiska Svijany píše, Kněžna Ještěrková mnohé štamgasty osloví zas blíže rád si na Sonátu její počíhám, až milostivě vyleze na vzduch ze své skrýše
Může být amor amorální? může být Paní mého srdce bohémsky speciální? může být naše rande laděné bez pryskyřic triumfální? tedy ano, když mohou být touha a hormon populární… může být pro jednu mašinku má pusa velká a spontánní? Yeah veliký polibek majitelku probouzí zcela a třeba se nájezdu ani neubrání?
VONA GROARKE (☼ 1964)
Irská básnířka žijící v poklidné atmosféře u sousedů v Manchesteru v Anglii. V roce 2004 vydalo zblovské nakladatelství Opus–Kristina Mědílková (hledejte a naleznete Zblov 24 u České Skalice) výbor z autorčiných počátečních sbírek v triodách pod názvem Vlastní cestou. Před několika měsíci se znovu na témže Opusu zaskvěla její knížka „Spindrift“, kterou Groarke v anglickém stejnojmenném originále publikovala v roce 2009 (to jsem se s partou nejbližších plavil do Irska až ke cliffs of Moher). Co značí onen její technický poetický termín „Spindrift“? V úvodu knihy záhadu ozřejmila jako mořskou vodní tříšť unášenou větrem z hřebenů vln.
PÍSEŇ O LÁSCE
Tvůj email se mihotá
v mé schránce.
A tohle jsou Tvá slova,
neodhadnutelná, klouzavá
pod konečky prstů
jako by se dotekem
dala aspoň
pootevřít.
*
Hned bych si tě položila
na kvetoucí vřes,
všechna léta mezi námi
jak plátno běloskvoucích prostěradel,
co nebylo a mohlo být,
vrátila bych bez váhání,
tak jako moře, co nosíš
na zápěstích.
*
Modřina na vlastním předloktí
mi vybavuje vzpomínku
na díru v Tvém rukávě,
jíž bych ráda,
kdybych mohla,
prosívala všechen čas.
*
Záblesk mobilu
v dlani
je vzplanutím slunce,
v němž sedíme
a nasloucháme klábosení
hlasivek a kapradin
a v němž Ti vidím pihy dozrát
v odstín shodný
s mým.
*
Co si jen počnu,
až jednou budu stará,
abych psala Píseň o lásce?
(překlad: Daniela Theinová)
http://archive.magazine.wfu.edu/2008.03/wfupress/part4.html
http://www.opus.medilek.net/
Nová planeta, Paradisiakum, Zahrada venkovního potěšení, a v neposlední řadě energie, ten báječný investor
Nešvarné období vystřídat za období rozkvětu obvyklosti co jdou k zlosti nahradit bujnou flórou, roste tu vídáme to dnes a denně, jak síť lidí zůstala po dusíku oškubaná ostentativně se stydí mluvit, promyslet, vylepšit prostor pro občana trochu fantazie do pořádku celku v souřadnici horizontál metrů architekti v říši snů, vždyť tady impotence dovolila sloužit ničivou Metlu bytosti vlivní architekti, kde intelekt umí bájně sloužit jako inspektor já bych radši zkusil sektor novot vedle signálů jsem průkopník ne investor
William Orbit: Time to get wize plus Harry flowers
http://www.youtube.com/watch?v=AFZdikapiaE
http://www.youtube.com/watch?v=3fnlwAZv9SM
Wildski: Wonderful world plus Warrior
http://www.youtube.com/watch?v=MJ1jdw0gdgs
http://www.youtube.com/watch?v=zmOEWIR8guY
http://www.youtube.com/watch?v=hqq1i-rjKnQ
http://www.youtube.com/watch?v=qX5A0SO8Yqw
|