Provozované WEBy:   Totem.cz |  Čítárny |  Český film |  Seaplanet |  Humor/Hry/Flash |  Flash CHAT    Chcete svůj WEB? Napište nám 
Zpět na úvodní stranuISSN 1214-3529
Neděle 28.4.
Vlastislav
Zde se můžeš přihlásit jméno:
heslo:
nové 

 Všechny rubriky 
 Poezie
 > Poezie
 > Klasické verše
 > Básnické slovo
 > Všehochuť
 > Teorie poezie
 
    

   
 
 Napsat do fóra o>
   
  

 
Pětikoruna
Autor: TenOfNine (Občasný) - publikováno 19.3.2003 (13:22:56), v časopise 14.4.2003

Na náplavce za překročenou

křižáckou síťkou našla jsem

minci lapající po doteku

bahnem ztraceného deště

 

Rackové poházení

z protějšího břehu zaskřípali veřejí

neolejovaných zpěvů jak jsi

drobil svou tvář do mé

(nosím její cejch na sítnici)

 

Za jiným meandrem

dá se tou mincí koupit pětina

sýra v housce

Ochutnám i tobě



Poznámky k tomuto příspěvku
ouvej (Občasný) - 19.3.2003 >

Velice zajímavé, a myslím, že i dobré.*** mince lapající po doteku*** poházení rackové ***

skřípající veřejí neolejovaných zpěvů** velice zajímavé metafory. Jen ty veřeje mi maličko skřípou, ale hodnotím originalitu. Závěr to hází do lidské trochu ustýskané roviny.

Opravdu se mi líbí.


Body: 5
<reagovat 
 TenOfNine (Občasný) - 19.3.2003 > ouvej> Děkuji. Když oni ti rackové jsou velice rozskřípaní, zkoušela jsem zachytit jejich chechot.
<reagovat 
Kelly (Občasný) - 19.3.2003 > miluju smažák v housce ;o)
Body: 5
<reagovat 
jepice (Občasný) - 19.3.2003 > ooooooo ano moc pěkné, s metaforama se budu opičit :-) jsou super
Body: 5
<reagovat 
zirael (Občasný) - 19.3.2003 > zupr:)
Body: 5
<reagovat 
julian (Občasný) - 19.3.2003 > :)
Body: 5
<reagovat 
Pierre Bosquet (Občasný) - 19.3.2003 > Jo...pěkný metafory, mě se líbí drolení tváře...dobrej šťour se sítnicí ;)
Body: 5
<reagovat 
 TenOfNine (Občasný) - 19.3.2003 > peetea> Šťour se sítnicí? Obávám se, že ti nerozumím. Ale Děkuji.
<reagovat 
 Pierre Bosquet (Občasný) - 19.3.2003 > TenOfNine> Narážka na poslední báseň...jen osobní pocit ;)...není zač !
<reagovat 
 TenOfNine (Občasný) - 19.3.2003 > peetea> Asi máš pravdu, o sítnici jsem se zmiňovala i minule. Dám si na to pozor, opět děkuju.
<reagovat 
egil (Občasný,Redaktor) - 19.3.2003 > "minci lapající po doteku
bahnem ztraceného deště"

to je trošku laciná zkratka - taková spíš líbivá..

"drobil svou tvář do mé
(nosím její cejch na sítnici)"

zní to trochu pateticky.. (i když ten cejch.. to je dobrý..)

závěr fajn..

jako celek ,s přihlédnutím k průběhu zdejší Gaussovy křivky, je to ještě za jedna..


Body: 5
<reagovat 
 TenOfNine (Občasný) - 19.3.2003 > egil> Moc děkuju za poznámky. Mně té mince bylo líto. Zkusím být příště méně líbivá. Uznávám. Ale s patosem bych si dovolila nesouhlasit. Chtěla jsem totiž popsat polibek, ale asi se mi to tak docela nepodařilo. Beru tedy hodnocení jako jedna mínus.
<reagovat 
Přeslička (Občasný) - 19.3.2003 > no tak s takovouhle tvorbou si můžeš dovolit přísnost... btw.:dotedka sem te mela za kluka:))
Akorat prosim, muze mi nekdo rici,jak je to s carkami v basni? Ja se s nimi tak trapim a koukam,ze na totemu se nenosi...
Body: 5
<reagovat 
 TenOfNine (Občasný) - 19.3.2003 > Přeslička> Přesličko, myslím, že to záleží na autorovi. Osobně píšu raději bez interpunkce. Pokud se s čárkami trápíš, nech je plavat. Zkus to a uvidíš.

<reagovat 
Naty (Občasný,Redaktor) - 20.3.2003 > Ouvej a koron to tentokrát řekli za mě.
Body: 5
<reagovat 
koron (Občasný) - 19.3.2003 > a já myslím, že se ti ti povedlo. Promiň, egile, ale evidentně se tu prezentuješ jako jediný, kdo vlastní výsadu mít vkus. Tvoje překombinované plošné spoje mi nepřijdou jako vhodný poměřovací metr kvality.

"minci lapající po doteku
bahnem ztraceného deště"

To ti přijde jako laciná zkratka?? Mě to docela dojalo - tak málo slovy říct tolik. Touha mince, oslabené inflací, po pevné a čisté substanci vody. Vážně mě to dojalo. A v té lapavosti je toho tolik. Lapka je někdo, kdo krade, protože nemá jinou možnost, jak si vydělat svůj denní chléb.

Jednička dvakrát podtržená. Tohle mě vážně dostalo.


Body: 5
<reagovat 
 TenOfNine (Občasný) - 20.3.2003 > koron> Korone, děkuji ti mnohokrát za obhajobu mé básně, ale myslím, že to ani nebylo potřeba. Egil může mít pravdu v tom, že uvedený obraz je poněkud lacinější. A já právě proto oceňuji jeho 1-. Ona ta mince měla původně lapat po dechu, ale to z technických důvodů dost dobře nejde, musela jsem tedy zmínit dotek. Na druhou stranu, tvá interpretace bahna jako inflace mě velmi zaujala. Ještě jednou děkuji všem za podnětné komentáře.
<reagovat 
afro (Občasný) - 20.3.2003 > Pěkná pocitovka...o prašulích :-). První slovo, které mě v souvislosti s básní napadlo byla "komplexnost", což sice zní pěkně hloupě (u poesie), ale...ber to jako poklonu.
No, těch pocitů bylo samozřejmě víc.
<reagovat 
kink (Občasný) - 20.3.2003 >

Měla bys opatrněji volit slova, milá dívko, cejch = vyrytí, vyražení, vyleptání nesmazatelného znamení; zanechávání resp. způsobování cejchu je tudíž  v podstatě násilné a z tohoto hlediska jej přirovnávat k dokonale něžnému podržení tváře v paměti nepříliš vhodné.

I když ještě podotknu, že to nemusí být dobrovolné; to je pravda. Ale i přes to...

 

Ad Přeslička: "doteďka jsem tě měla za kluka" - Naopak si myslím, že se tu vyskytuje evidentní ženský princip (mám ty mužskoXženské principy momentálně nastudované)...už jen ten plytký "ztracený déšť"...já nejsem antifeminista, nicméně se odvažuji zatvrdit, že muž by toto spojení nepoužil (ačkoliv ho "dojímá" (Koron) - to samozřejmě je věc zhola jiná); vysvětlovat tu proč, by bylo na dlouho; slušný rozbor najdete v klasické knize gender studií: Pohlaví, gender a společnost od A. Oakleyové.

 

Z nedostatku času (také na tvou druhou báseň se mohu podívat až zítra) na závěr shrnuji, že se mi i přes výtky (v nichž doslova (kromě výše popsaného "cejchu") souhlasím s egilem - a také se musím zastat jeho prý "překombinovaných plošných spojů" (i když se mi zrovna tohle přirovnání vlastně zamlouvá ; o tom ale někdy později a na jiném místě) tvá báseň líbí.  (Odpusť, že jsem příliš mnohomluvný a tys musela na tato slova čekat tak dlouho). Zvlášť se mi líbí: "ochutnám i tobě" - zajímavá originálnost tvarových spojení.

 

A když už jsem segilosouhlasníkem dávám 1 s mínusem.

 

 


Body: 5
<reagovat 
 TenOfNine (Občasný) - 21.3.2003 > kink> Milý Kinku,
mnohokrát děkuji za čas a plošné spoje, které jsi věnoval přemítání o mé básni.
Pokud jde o cejch, samozřejmě jsem tento výraz použila záměrně - zřejmě se nebude jednat o dokonale něžné podržení (tváře v paměti).
Ztracený déšť je prostě déšť včerejší, prošlý a přešlý. Měla jsem možná raději použít spojení typu "bahnem deště s prošlou záruční lhůtou", snad by působilo méně plytce.
Na ochutnávání a chutnání jsem hrdá, děkuji.
<reagovat 
zirael (Občasný) - 21.3.2003 > Milý chlapče, obvykle nemám ve zvyku zastávat se autorů, i kdyby do nich ostatní šili sebevíc, ale několik tvých vět mě jaksi nadzvihlo ze židle.
a) Slovo "cejch" je podle mého názoru užito velmi případně, opatrněji bys měl slova volit ty. Vůbec nechápu, proč jako důkaz "nevhodnosti" používáš definici typu "cejch=vypálení", respektive že vůbec používáš definici. V poezii (čímž nemyslím teorii poezie) žádné definice NEPLATÍ.
b) Rozesmálo mě, že termín "ztracený déšť" by muž nepoužil. Jak jsi na to přišel ? A prosím neodkazuj mě na "Pohlaví, gender a společnost" či něco podobného.

Díky
Z.

P.S.pro TenOfNine: Omlouvám se, že na místě určeném pro kritiku píšu tohle, ale nedalo mi to.
<reagovat 
 TenOfNine (Občasný) - 21.3.2003 > zirael> Zirael, skutečně se není za co omlouvat. Velmi mi lichotí, že mé dílko rozpoutalo takovouto diskusi, a budu se snažit něco si z ní odnést pro příště.
<reagovat 
kink (Občasný) - 21.3.2003 >

Milá Zirael:

 

ad tvé b) Samozřejmě, že máš pravdu. Chtěl jsem vyprovokovat debatu právě o tom, jesli je nějaký rozdíl mezi ženskou a mužskou poezií. Zajímalo by mě, co si o tom kdo myslí. Měl jsem pocit, že spousta lidí tvrdí, že pozná, psal-li něco muž nebo žena. Vlastně mě k tomu přivedla právě ta poznámka Přesličky.

 

ad tvé a) Nesouhlasím, že by se v poezii slova nemusela používat s platností, jakou mají.

Bylo to jen pro TenOfNine, aby se naučila nad slovy rozvažovat, ne je používat zbrkle, jak dělávájí lidé, kteří vyslovují věci, o nichž nevědí, co znamenají. A ona to pochopila.

 

Hezké dny.

 


<reagovat 
Yfča (Občasný) - 14.4.2003 > Pěkná věc! :o))
Body: 5
<reagovat 
hermit (Občasný) - 17.4.2003 >

wellmi, že jako ano tuplem :o)

krásná lyrika, křehká, jemná

 


Body: 5
<reagovat 
RadimP (Občasný) - 13.4.2003 > Zařazuji do časopisu.
<reagovat 
 TenOfNine (Občasný) - 22.4.2003 > RadimP> ježiš takovou blbost! dík ;o)
<reagovat 
  Zrušit obrázky    Zrušit větvení  

Přidat vlastní poznámku a hodnocení k příspěvku
Autor má zájem o hlubší kritiku svého příspěvku
<jméno   e-mail>

Kontrolní otázka proti SPAMu: Kolik je devět + čtyři ? 

  
  Napsat autorovi (Občasný)  
   


Copyright © 1999-2003 WEB2U.cz, Doslovné ani částečně upravené přebírání příspěvků a informací z tohoto serveru není povoleno bez předchozího písemného svolení vydavatele.

Design by Váš WEB

Addictive Zone Orbital Defender Game
free web hit counter