BOHUMIL KUBIŠTA
( ☼ 21.8.1884 PRASKAČKA;
VLČKOVICE U HRADCE KRÁLOVÉ – ۞ 27.11.1918
PRAHA)
Pouhých sedm let vyměřil
osud malíři Bohumilovi Kubištovi k vytvoření díla, které se stalo jedním z
nosných pilířů, na nichž vyrůstá a kvete české „moderní“ umění. Sotva bychom
našli v dějinách našeho umění osud tak trágiš a zároveň heroický, tak podnětný a
aktuálně akutní odkaz umělcův, jehož význam se s odstupem času násobí. Bohumil
Kubišta byl vyhraněná lidská a umělecká osobnost, pracant železné vůle a
nesmlouvavé adaptabilnosti, přísný a kritický k jiným, ale především k sobě,
„lev z kategorie houževnatec“, jak jej nazval F. X. Šalda a dodal, že v jeho
díle bylo „málo poezie, málo literatury, zato velké množství smyslu pro
matematické vzorce a dekory“.
(V. Vimr – Malá galerka
českých malířů)
*
Šaldův
dodatek z uvedeného citátu je možné ještě jednou doplnit: Nejen v Kubištově
díle, nýbrž v celém jeho nesnadném životě bylo až příliš nouze o poezii! Ta,
jak známo, má nezřídka živnou půdu v lásce a radosti, ve štěstí a duševní
vyrovnanosti. Vše to však bylo Bohumilovi Kubištovi v celém jeho stručném žití povětšinou
jen upíráno.
Už
při jeho příchodu na svět bylo víc smutku a zloby než radovánek z pohádek.
Přišel do hotového v selské jizbě a v selské rodině uprostřed žňových
povinností. Nikoli však jako syn hospodáře, nýbrž jako nemanželské neviňátko
jeho sestry v akci. Ani později se Bohumil Kubišta nedozvěděl, kdo je vlastně
jeho otcem a dost těžce tu nejistotu snášel. S touto skutečností pohádky se
střetával už od raného dětství nejen v rodině, ale i mimo ní. A nepochybně se
to odrazilo i na jeho některých povahových rysech. Od mládí byl spíš outsider
než družný, strohý i rozšafný, pracovitý i tvrdošíjný. Přitom však ve škole
patřil mezi nezvykle nadané žáky, vynikající bystrostí i pílí.
Přesto
všechno by se byl asi těžko dostal na studia, nebýt jeho strejdy Příhody,
učitele Oldřicha Kubišty, báječného dobrodince, který se ze všech sil snažil
ulehčovat svému synovci nelehký úděl nežádoucího fakana. Strejčkovou zásluhou,
který se v rodině zaručil, že bude chlapce na studiích finančně dotovat, se
mohl mladý Bohumil stát klíďo píďo žákem královéhradecké reálky. A patřil i tam
mezi excelující studenty. Zvlášť mu to šlo dobře v matematice, deskriptivě a v
kreslení. Proto se také později, po dohodě se svým strejdou Oldou, rozhodl
maturant jménem Bohumil Kubišta, věnovat kreslení jako své budoucí profesi.
Další studie na Uměleckoprůmyslové škole v Praze měly jeho výtvarný talent
doplnit potřebným know how a připravit ho na povolání středoškolského kantora
kreslení.
Tehdy
se psal rok 1903 a
Bohumilovi Kubištovi bylo devatenáct let. Dlužno dodat, že už v té době měl své
vlastní vyhraněné názory na výtvarnou disciplínu a její poslání. Vyplývaly z
jeho racionálního myšlení i povahových rysů. Neměl ještě dostatek odborných
zkušeností a znalostí, v ledasčem byl i dogmatický, rozhodující pro něho však
bylo nalezení nového výtvarného projevu, který by odpovídal novým životním
pocitům začínajícího dvacátého století.
Tato
Kubištova snaha se však nemohla setkávat s přívětivou odezvou na
Uměleckoprůmyslové škole. Už během prvního roku svých studií na tomto institutu
se mladý Kubišta střetával s názory usedlých pedagogů, až se dostal posléze do
konfliktu i se samotným ředitelem školy – profesorem Kotěrou. Důsledkem toho
byl v roce 1904 Kubištův přechod z Uměleckoprůmyslové školy na Akademii
výtvarných umění. Tam se dostal do ateliéru chorvatského malíře profesora Vlaho
Bukovace. Ani s tímto svým novým mentorem si však Kubišta nesedl intelektuálně
o nic lépe, než v Arles Vincent van Gogh s Paulem Gauguinem. Také tvůrce
výzdoby Grégrova sálu pražského Obecního domu, četných výjevů Černohorek, řady
portrétů a aktů, byl pro nepoddajného hledače nové výtvarné mluvy příliš konvenční
čajíček. Není pochyb, že mu mladý Kubišta ve své životní nevyzrálosti v mnohém
křivdil, nebyl však ochoten si to přiznat. Proto se i s profesorem Bukovacem
dostal do rozepří, které vyvrcholily studentovým odchodem z Akademie.
Někteří
historici umění soudí, že k tomuto Kubištově rozhodnutí do jisté míry přispěla
i pražská výstava norského malíře Edvarda Muncha. Nebyl to ovšem samotný
samorost Bohumil Kubišta, nýbrž i jiní mladí výtvarníci a také umělečtí
kritici, které dílo severského umělce fascinovalo. Spisovatel František Kožík
ve svém životopisném románu o malířce Zdence Braunerové o této neobvyklé
umělecké události v metropoli nad Vltavou kromě jiného uvedl:
„Opravdovým
úderem do klidných pražských uměleckých poměrů byla výstava obrazů Edvarda Muncha.
Nor, jemuž táhlo něco málo přes třicet, navštívil Prahu v loňském
roce–1904; zastaralou výstavou Krasoumné jednoty byl unuděn, ale prostředí ho
zaujalo a těšilo ho, že se zde smí představit. Už při instalování byli pražští
malíři šokováni: měli dosud v hlavách staré předpisy a regule, a tu
najednou přicházel pan Někdo, kdo dokazoval, že se lze vymanit z područí
všech formálních návyků i zlozvyků. Munch vkládal do obrazů vášeň, mučivou
lásku, sny i smrt. Jeho barvy odpovídaly stavům Duše, ne přírodě. Jeho Křik
rozkymácel v barevných vlnách pobřeží i moře. V Tanci života mluvily
tři barvy; tři ženy se stejnou tváří, bíle, nachově a černě oděné, vyjadřovaly
cudné mládí, smyslnou touhu a tesklivou rezignaci…“
*
Ať
už byla pro studentovo rozhodnutí rozhodující Munchova tvorba nebo jeho vlastní
názory, zůstává skutečností, že už po jednoletém působení Bohumil Kubišta
Akademii dal své rázné Sbohem. Protože mu však jeho hmotné zajištění
nedovolovalo, aby se vydal, jako někteří jeho vrstevníci, na zkušenou do Paříže,
nastoupil Bohumil Kubišta vojenskou službu.
Narukoval,
co čert nechtěl, do Pulji. Jako středoškolák byl zařazen a uklizen do školy pro
důstojníky v záloze. Sotva ji však absolvoval, vrátil se nazpátek do světa
umění. Pokud ho kdy legálně opustil pro ilegální vyznávání Delirium Tremens.
Ani v Pulje totiž z něho nevyčpělo ono hledačovo zapálení. Maloval,
vyměňoval si v dopisech vědomky další nápady se svými pražskými příznivci,
teoretizoval.
Po
jednoleté vojenské zahálce se odebral Bohumil Kubišta z Pulji přímkou
rovnoběžkou rovnou za nosem do Florencie, kde se na čas stal posluchačem Reale
instituto della belle arti. Známé a dobré výtvarné učiliště. Kubišta zde do
sebe nasával poučky o umění starých mistrů, nelze však tvrdit, že by ho byly
nějak názorově zrovna osudově ovlivnily. Také ve Florencii prosazoval své zájmy
a jistě i proto se bez velké lítosti rozloučil na jaře 1907 s touto školou
a vrátil se do Prahy, kde se právě formovala takzvaná Osma. Jednalo se o
skupinku výtvarníků, revoltujících proti dosavadnímu zažitému způsobu malby.
Později se k nim ještě přidávali V. Beneš a L. Scheithauerová–Procházková.
Mluvčím tohoto nevelkého uměleckého sdružení se záhy po jeho založení stal
právě Bohumil bohém Kubišta.
Už
v roce 1907 uspořádala Osma svou velkou slávu, první výstavu, na odiv
svého okolí. U veřejnosti se nesetkala se srdečným zobákem fídbákem, uměleckým
kritikům však signalizovala nástup moderny u českého zabrzděného zazděného
národa. Bohumil Kubišta se při této příležitosti představil sporým návštěvníkům
několika plátny, z nichž patřil mezi nejpozoruhodnější obrázek nazvaný
Trojportrét. Dnes je tento malířův odkaz majetkem Národní galerie v Praze
a její návštěvníci mají možnost posoudit oprávněnost tvrzení Luboše Hlaváčka,
který o něm ve své studii Etik moderní tvorby, věnované Bohumilovi Kubištovi,
napsal:
„Je
až s podivem, že známý Trojportrét z Národní galerie byl namalován
v roce Kubištova italského pobytu i první výstavy Osmy roku 1907, jíž se
(kromě jiných prací) účastnil i pastelem Motiv z Florencie. Nutno jej
chápat nejen za vrcholný masterpiece nejčasnějšího období, ale za jednu
z nejlepších prací umělce vůbec. Tímto obrazem, na němž se sám
vyportrétoval mezi svými malířskými druhy Feiglem a Pittermannem, dosáhl již
příznačné barevnosti, v níž napříště měl dominovat tlumený žlutozelený
kobalt v sousedství svatých jemných příjemných šedomodří.“
Pro
Bohumila Kubištu měla první vcelku neúspěšná výstava Osmy jeden důležitý
význam. Sblížil se při ní s přísným znalcem barev a tvarů F. X. Šaldou,
který se v budoucnu stal jeho příznivcem a nezřídka i zastáncem před útoky
trubadúrů konvenčnosti a zaostalé nudy. V roce 1907 Bohumil Kubišta
neobyčejně intenzivně tvořil. Z té doby se zachovaly jeho obrazy Interiér,
U nás na dvoře, Letní den, Stromy v létě, Městská elektrárna, Na promenádě
a Slunečnice. Ta prozrazuje nejsilněji vliv van Gogha. „Projevuje se to,“
poznamenal L. Hlaváček, „jak ve žlutém koloritu, tak v názoru na podání
barvy v silných, šrafovitě řazených pastózních tazích a v celkové dynamice
přednesu. Van Gogh nelákal Kubištu jen příkladem umělecké formy a kuráže, nýbrž
i celkovou svou osobností nenarušenou. Psal 22.2.1908 plnícím perem namáčeným
v inkoustu své milé plaché, ale ne ploché dráze, Anně Hladíkové: „Teď při
práci jsem neustále myslel na van Gogha, na jeho tragický konec; jistě teď
podléhám jeho vlivům. On jest takový derviš, který silou své askeze vše
k sobě táhne…“
Ještě
v témže roce, kdy Bohumil Kubišta nařádkoval tento svůj omaggio tributo riconoscimento van
Goghovi jaksi až do nepoškozeného pozůstalého ucha, se však v jeho tvorbě
začaly jevit vlivy dalších moderních malířů: Muncha, Cézanna, Gauguina. Svědčí
o tom Kubištovy obrazy Továrna, Podobizna se zeleným pozadím, Periférie a
Vlastní podobizna v haveloku. Některé z těchto děl, spolu
s těmi, které Kubišta vytvořil v předcházejícím roce, se pak objevily
na druhé výstavě Osmy. Její vohlas u srdečné veřejnosti byl již vo něco větší.
To však nezvýšilo autoritu členů Osmy u vyznavačů konzervativních hodnot. Spíš naopak
prohloubilo rozkol, dilema. Mladí hledači se stali terčem nevybíravých útoků
nechutně trapného osočování. Bránili se a útočili stejnými prostředky.
„Byla
to posraná doba“, napsal mnohem později o těchto letech profesor V. V. Štech,
„řekl bych zlobně rozháraná, v níž pod povrchem i zjevně kvasily rozpory
generací, směrů a politické orientace…“
Na
jaře roku 1909 se Bohumilovi Kubištovi konečně povedlo uskutečnit dávnou touhu
– navštívit Paříž. Odjel koncem března a setrval tu na dobré adrese tři
měsíce. Příliš málo na to, aby mohl obsáhnout všechno z tehdejšího
soudobého francouzského šarmu v umění. Studoval především Cézanna pod
drobnohledem a pod vlivem poznatků, „že barva nemá pouze tón, nýbrž i světelnou
schopnost dárce“, také maloval své nové nezatížené obrazy (Zátiší
s lampou, Kavárna, Koncert). Žel, finanční zdroje, poskytnuté Bohumilovi
Kubištovi na tuto studijní stáž především jeho strýčkem Oldou, nenávratně
vyschly závratnou rychlostí. I přes všemožné uskrovňování, jedna kávička, jeden
máslový crossaint. Bohumil Kubišta odjížděl do Prahy s tím, že se co
nejdříve do Paříže zase podívá.
Podařilo
se mu to už během stejného roku. Nějaké chechtáky mu opět daroval strejda,
další si vydělal publikováním poutavých článků. Jen s prodejem obrazů mu
to furt nevycházelo. Jeho výtvarný projev byl tehdy ještě stejně nepochopen a
nežádoucí jev jako kdysi on sám při příchodu na svět. V prosinci 1909 už
byl tedy Bohumil Kubišta pěkně zpátky ve Francii. Tentokrát tam pobyl až do
června 1910. Antonín Matějček, který žil s Kubištou v jednom
hotelovém apartmánu, později vyprávěl o svízelných existencionálních poměrech,
jaké musel jeho spolubydlící protrpět. Pomáhal mu prý, jak mohl, sám však
neoplýval tučným bankovním kontem, obsahem. Přesto i během svého druhého pařížského
pobytu využíval Kubišta každou hodinu ke studiu výtvorů moderního francouzského
umění, přitom maloval a psal i teoretické statě pro F. X. Šaldu. To mu
umožňovalo zůstat v Paříži déle, než původně zamýšlel.
Po
svém návratu z Paříže do Prahy vytvořil Bohumil Kubišta některé ze svých
kubistických obrazů, tématicky zaměřených převážně na takzvané Zátiší
(Kuchyňské zátiší s homolí cukru, Zátiší s nálevkou, Zátiší
s košíkem). V tomto případě se však nejednalo o obvyklé idylické a
uklidňující výjevy. Kubištova Zátiší spíš provokují a také symbolizují umělcovu
neutěšenou lidskou situaci, pohybující se v dimenzích schízy a
sebevražedného sklonu obrátit do sebe víc než přijatelné množství chlastu.
Bohumil
Kubišta, přestože ho i nadále strýček nenechával na holičkách a neváhal se i
kvůli tomu zadlužit, živořil v neustálých existenčních trablech.
Nenacházel pro své obrazy solventní kupce, pouze jen tupce, podpora od strejdy
sotva tak na skromné živobytí a honoráře za teoretické články obvykle
rozfofroval za potřeby a pomůcky nezbytné k dalšímu malování. I nadále
hledal a zkoušel, vysvětloval své názory v osobních polemikách i na
stránkách magazínů, někdy byl nucen své nekonvenční myšlenky hardcore zatvrzele
obhajovat.
Z roku
1911 je poměrně známá historka, kdy se Bohumil Kubišta střetával s malířem
náladových krajinek Josefem Ullmannem i fyzicky, dal mu za vyučenou prásk prásk
praskačka přes čumák. Případ začal takzvaně oslím obrazem, který „vytvořili
pařížští staromilci“ tak, že namalovali na plátno kus Slunce a potom
k němu přivedli osla. Tomu namočili ocas do barev a nechali ho jím po
plátně ohánět. Když přibylo dostatek barevných prskanců a skvrn, nazvali obraz
výsledek: Slunce zapadá nad Jadranem a jadrně to podepsali Boronali, což za
použití přesmyčky znamená francouzsky „osel“. Obraz potom vystavili
z recese v galerii Nezávislých. Chtěli tímto počinem dokázat, že je
snadné jako facka spáchat moderní obraz. Byl z toho skandál, randál, na
který se však zanedlouho v Paříži zapomenulo, nulo. Ne tak už
v Praze.
Když
se jednoho dne objevil za výlohou Topičova Salónu (nakladatelství) právě tento
oslí humor v parodii, byla to voda na mlýn všem, kteří se v té době
dívali na pokusy mladých umělců o nový výtvarný trend skrze prsty. Posmívali se
jim v kavárnách i na stránkách Pražského Večerníku, když ještě v TV
nedostal prostor Večerníček, dílo hlavně malířů. A právě tehdy napsal Bohumil
Kubišta jeden ze článků na obranu moderního umění. V něm kromě dalšího uvedl,
„jestli zneužitím uličnického fórku pařížského, měly být zesměšněny cesty
nového nespoutaného malířství, obrací se ta hra spíš proti vyžívajícímu se
impresionismu, který se mění v rozplizlé malování beztvarých nesourodých
barevných šmouh…“ Jako příklad pak uvedl skicy od Kalvody a Ullmanna, kteří
v té době opustili svůj dosavadní „mařákovský styl“ a pokoušeli se tvořit
v duchu impresionismu. „Nové směry,“ napsal pak Kubišta, „sledují naopak
snahu po pevné formě, kompozici, disciplíně a zákonitosti.“
Bylo
to drzounovo odvážné vystoupení. Josef Ullmann neudržel nervy na uzdě. Rozběhl
se do Unionky, nechal si vyvolat Kubištu, a pustil se do něho s karabáčem,
Josef Lada by tohle namaloval levou zadní prackou. A černý vtip by nazval
V cuku letu. Mladý malíř pak vyzval Ullmanna na férovku, ten však tento
způsob požadovaného vyřizování účtu odmítl jako zbabělec. Posléze skončil spor
před soudem, který vyměřil Ullmannovi trest do basy na 24 hodin, až zčerná,
případně ať vychladne. Ve vězení se v té době ještě netopilo a odsouzení
měli rýmu.
Dnes
je to historka takřka pro zasmání, z cizího krev neteče. V tehdejším
časoprostoru to všichni považovali smrtelně vážně za újmu na cti. Zápas o
protěžování nové výtvarné mluvy byl namáhavý proces. Bohumil Kubišta jej vedl i
v dalších parádních letech statečně, nebojsácky. V polemikách na
stránkách novin i ve vlastní tvůrčí práci. Namaloval ještě řadu dalších obrazů,
zkoušel, co dokáže, a dokázal, co nového ještě najde za formy k vyjádření.
Například ve známém obraze Lom, v portrétech profesora Posejpala a Jendy
Zrzavého domýšlel zásady kubistické nauky, kterou však nechápal úzkoprse
dogmaticky, neboť předpokládal, že po kubismu přijdou další výrazové způsoby,
jichž se chopí s veškerou soutěživostí.
Existenční
maléry však na něj doléhaly jako smůla lepící se na paty stále častěji.
Uvědomoval si, že nelze donekonečna zneužívat strýčkovy dobroty a zůstávat na
něm závislým. A tak se rozhodl vstoupit do rakouské armády a nechal se
aktivovat jako důstojník nebojsa. V roce 1913 se ocitl nanovo v Pulje.
Tehdy netušil, že už zanedlouho vypukne krize a s ní i světová válka.
Učinil tento krok jen proto, aby se udržel existenčně nad hladinou.
V Pulje namaloval ještě asi tucet nebojsáckých obrazů. Jejich úroveň však
už nedosáhla předcházejících výsledků.
Po
skončení první světové války se ukázal v Praze a bez váhání se dal do
služeb nově uspořádané republiky na bázi úsloví nebát se a nekrást. Onemocněl
však stejně jako v únoru 1918 Gustav Klimt španělskou chřipajznou a
chorobě vysláblý a ochuzeně stravovaný podlehl. Byl pohřben s vojenskými
poctami, ale bez účasti uměleckého světa, v němž se tak rád pohyboval. Jediným
malířem, který se s ním přišel důstojně rozloučit, byl jeho dlouholetý
kámoš Jenda Zrzavý.
Bohumil
Kubišta za sebou zanechal na památku 128 olejů a pastelů, i pěknou řádku
grafických prací. Je autorem i zajímavých teoretických esejí z oblasti
výtvarné nauky. Patřil k neumělým uměleckým osobnostem, které budovaly
nosné pilíře českému modernímu malířství v dobách Rakouska–Uherska.
Markus Liechti, narozen 1947
v Niederscherli ve Švajcu, utíkal už od raného dětství ven do přírody. Své
nadšení pro hory, živočichy a rostliny pociťoval stále enormněji. Po vyučení
knihtiskařem vyhledával další výzvy. Již brzy objevil veliké zalíbení ve fotografování
hor. Po prvních pokusech se přiučil také černobílé fotografii a dosahoval stále
lepších úspěchů. Už brzy se dobře umisťoval se svými horskými náměty na dalších
fotografických soutěžích a mohl také očekávat nebo přijímat označení směrovek
od švýcarské umělecké komise. S rádiovou relací „Direttissima Schweiz
1983“ obstál v centru dění u miliónového publika. Díky svým aktivitám,
různým knihám a horským kalendářům se stal Markus Liechti nezapomenutelnou
osobností.
Osud
mu zbabral poslední kapitolu života kvůli předčasnému tragickému úmrtí
v roce 1993.
ČT DVA ve svátek 17.11.2015 promítne jako v zaflusaném kinosále huh cinemacomplexů...
17:05
|
Mollové
tóny Karla Kryla
Známý písničkář nás všechny svou osobní zpovědí nutí k zamyšlení nad
národní a občanskou odpovědností (1992). Připravili: J. Pokorný,
R. Chochola, K. Smrž a M. Ledecký. Scénář a režie
J. Moc
|
11:35
|
Bedekr II.
Vánoční Vídeň. Víkendové cestování nikdy nebylo
tak zábavné! Míša Maurerová a Petr Rajchert vás provedou adventním rájem
v pořadu plném tipů, triků a užitečných informací.
|
https://www.youtube.com/watch?v=a9IEL5cfe9E
https://www.youtube.com/watch?v=3s76txK8Y9c
BEASTIE BOYS 1989: „HIGH PLAINS DRIFTER“ (Tuláček vysokých
plání)
Nedovedou mě lapit, nikdy mě nenajdou
nikdy se nedozví, že jsem tulák vysokých plání
zajel jsem si k řece, abych si odpočinul
vytáhnul jsem kleštičky a vyndal jsem si ze skříňky kulku
strach a odpor cestou necestou, poslouchám svou 8. skladbu
sáhl jsem za sedadlo a vytáhnul jsem Kool z balíčku
dlouhá vzdálenost od mojí holky a já promlouvám na adresu její
soustavy buněk
ona řekla, že jí to mrzelo a já jsem jí řek: byla jsi peklo
kontroluju si zpětné zrcátko, kontroluju svůj display – i
zlatej tesák
kontroluju tachometr a vydal jsem se na cestu
protože jsem tulák vysokých plání, nejlepší, jakého můžete mít
svázanej zloděj na krámu, pirát kazet
mlátím Travise Bickle, když cítím, že je na mě vyvíjeno násilí
nepřibližuj se ke mně, nebo tě rozdrtím
udělám 120 škrábanců na schránky na dopisy
radarovej detektor by mi měl prozradit to, kde operuje policie
trávím další noc v motelu 6
zaplatím 5 dolarů navíc za porno film
míchám černou a hnědou v mojí štamprli laciné brandy
jsem zlodějíček z K-Martu notoricky blbý kleptoman
příjem peněz nelze zvýšit, tak jsem si musel vydělávat mimo
job
našel jsem pěkné místo k návštěvě, ale ještě lepší k okradení
nechal jsem auto postávat venku s pořád běžícím motorem
je čas si jít pospíšit do obchodu 7-Eleven
vešel jsem dovnitř, abych si vyzvednul peníze
a popadnul, co u něj bylo, musel jsem vzít všecko, co měl
Chytrák v lahůdkách mě zkoušel napálit na ceně
tak jsem po něm mrštil roládu se sáčkem ledu
jemná jako želé, studená jako limonáda
vzal jsem roha a myslel jsem si, že tím to haslo
cítím se jako Steve McQueen, bývalá filmová hvězda
koukám se do zpětného zrcátka, vidím policejní vůz
litr balantínky s puzzle na víčku
nemohl jsem si pomoci, ale všimni si, že mě chytli v „radarové
pasti“
sprostá Mary, bláznivej Larry, na útěku od nekalého Harry
schovávám v mžiku peníze, ale zbraň jsem stále držel u sebe
vidím modrou a červenou blikat hluboko v noci
přichystal jsem si alibi a zajel jsem ke kraji napravo
policajt zaťukal na moje okno a řekl: hochu, copak hoří, že tak
spěcháš?
máš poštovní schránku na nárazníku a holou přední obruč
vystup si z vozu, vlasatče, vypálili jsme ti konečně rybník
přečtěte mi moje práva, vzali mi otisky prstů a zapsali si mě
jsem jako v delíriu, řídím v návalu ukrutného vzteku
tam, kde si odložím klobouk, mám domov a moje minulost je trošku
potemnělá
na každého se jednou usměje štěstí a na mě před soudem
já jsem tulák vysokých plání a nikdy nepospíchám
přečtěte mi moje práva, jako kdybych je neznal
hodili mě do lochu s ožralou přezdívaným Otis
s jeho odpoledním stínem (fousy po ranním oholení), smrděl 3 dny
starým pivem
můj parťák se ke mně natočil a zeptal se: za co jsi tady?
já povídám: jsem okouzlující a energický, rozbíjím auta z půjčovny
padělané doklady mi procházeli při platbách půjčovného
přišel jsem před soudce, on mě poslal do Brooklyn House of D.
říkal mi: chovej se slušně, synku, nebo od tvé cely vyhodíme klíč
Harry Houdini sundal želízka, kopnul jsem policistu do holeně
sebral jsem peněženku soudního sluhy a šel jsem rovnou na O.T.B.
(diskrétní sázení)
měl jsem dobrej pocit, lehce nabyl, lehce pozbyl
vsadil jsem si na jednoho koně, abych vyhrál a tvojí matce se
ukázal
a samozřejmě, že ta kobyla se osvědčila
donesl jsem tiket k oknu a vyzvednul jsem si výhru
vloupal jsem se do svého nového auta s drátěným háčkem
udělal jsem zkrat při startování, rozjel kola a Zuzka má sestřih
na ofinu
|